We zijn al weer toe aan de volgende truc. Let wel, ik doe net of ik een groep voorstanders toespreek in deze cursus.
Geef burgers zogenaamde inspraak met een evaluatie na enkele jaren. Met de moderne communicatiemiddelen (internet) moet u ermee rekening houden, dat de oppositie beter is geïnformeerd dan vroeger en ook getalsmatig zal toenemen.
Dit is logisch want door de groei van de luchtvaart worden steeds meer burgers met lawaai en vervuiling belast. Maar pas op: deze waarheid mag niet teveel doordringen tot de bevolking (zie ook Les 1).
Omzichtig
Met inspraak moet dan ook omzichtiger worden omgegaan dan voorheen. Zoals bij de evaluatie van het indienstnemen van de Polderbaan, waarbij in 2007 schriftelijke reacties van burgers werden verzameld en opgestuurd naar belangstellenden. Overigens met meer dan voldoende reacties van de direct belanghebbenden die de noodzaak van groei benadrukken.
Het bundelen en toezenden van inzendingen van verontruste burgers dient dan ook vervangen te worden door het uitbrengen van samenvattingen en interpretaties van uw kant. Dit geeft dan gelijk de kans eerlijke en daarom bedreigende informatie eruit te filteren. Plus u voorkomt dat de onderliggende emoties zichtbaar worden.
Vermeld hierbij duidelijk dat uw afweging met de grootst mogelijke zorgvuldigheid is gedaan. Blijf hierbij wijzen op het grote economische belang van het nieuwe vliegveld of de nieuwe baan. We gaan immers niet terug naar ‘het stenen tijdperk’ of de ‘tijd van de paardentram’. Dit soort onterechte overdrijvingen doen het nog altijd goed, mits met voldoende verontwaardiging uitgesproken!
Beloof waar nodig ‘pilots’ of experimenten, waarvan de uitkomst niets zal veranderen. Verander daarna niets of slechts marginaal, bij voorbeeld kleine aanpassingen van routes of bochtstralen. Let op dat zelfs de groei van de luchthavencapaciteit op geen enkele wijze zal worden verminderd.
Volgende keer: Les 3 – Klachten
Alvast meer lezen? Bezoek de weblog van ir Bob van Marlen!
Geef een reactie