Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Algemeen

Alders gooit handdoek in de ring – grote overwinning bewoners

(leestijd ongeveer 3 minuten)
0
(0)

Vanavond om 19:00 uur gooide voorzitter Hans Alders van de Omgevingsraad Schiphol de handdoek in de ring. Er komt geen advies aan de minister over de toekomst van Schiphol.

Deel op XDeel op Linkedin

Hans Alders in zijn jongere jaren. Foto door Croes, Rob / Anefo – Original at Nationaal Archief with id ad5aadba-d0b4-102d-bcf8-003048976d84, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=61486605

De Haagse politiek zal nu zelf moeten beslissen over het gedroomde groeiscenario van de luchthaven. Dat betekent een grote overwinning voor de omwonenden, omdat in de Tweede Kamer een meerderheid bestaat tegen verdere groei. Zelfs in de coalitie is de VVD als enige partij eenduidig vóór uitbreiding.

“Dit is een overwinning voor omwonenden, gezondheid, veiligheid, rechtszekerheid en het milieu”, aldus Cas van Kleef van Greenpeace. “Gefeliciteerd aan de onderhandelaars die hun poot hebben stijfgehouden.”

Cem Lacin, in de Tweede Kamer voor de SP, vindt het goed dat er geen eigenhandig advies is gekomen van Alders. “Het is nu aan de Kamer en de minister. Mens, milieu, klimaat en arbeid boven zakelijk belang!”

Op één lijn
“Bewoners, bestuurders omliggende gemeenten en milieuorganisaties zitten op één lijn. Goed dat Alders hier niet tegenin gaat met een eigen advies”, vindt ook Suzanne Kröger van GroenLinks. “Alders heeft duidelijk de trein gemist, er is geen groeiruimte voor Schiphol.”

Lammert van Raan (Partij voor de Dieren): “Heel veel respect voor bewoners en bestuurders in de Omgevingsraad. Zal niet makkelijk zijn geweest besluit te nemen geen groei van Schiphol te accepteren. Druk van de sector weerstaan. Een keerpunt”.

Kapen
Diep teleurgesteld is VVD’er Remco Dijkstra, fervent voorstander van de megalomane groei van Schiphol. “Het eindeloos polderen over de luchtvaart kent een einde. Methode Alders is over de datum. Leiderschap is nodig en je niet laten kapen.”

Met dat kapen doelt hij op de razendsnelle opkomst van actiegroepen die zich sterkmaken tegen verdere groei. Eerder bagatelliseerde hij deze groepen die volgens hem op de vingers van één hand te tellen zijn.

Het Ministerie I&W, verantwoordelijk voor Schiphol, liet onlangs via de Omgevingsraad echter een Top 1000 (duizend!) samenstellen van deze tegenstanders.

Activisten
Dijkstra: “De omgevingsraad is niet meer representatief, maar gekaapt door activisten en daardoor is het realistische geluid van vroeger helaas verstomd”. De VVD-er zet omwonenden die kampen met de grote overlast (gezondheidsproblemen, slaapgebrek bij kinderen, verminderde waarde van woningen) derhalve weg als ‘activisten’ zonder in te gaan op hun terechte bezwaren.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD, I&W) hoopt tegen beter weten in toch nog op een akkoord. “Lukt dat niet, dan zal ik me moeten beraden op hoe we verder gaan”, zegt zij tegen de NOS

Voorzitter Hans Alders concludeert op basis van de besprekingen dat “het denken over de luchtvaart is veranderd in Nederland”, meldde hij RTL Nieuws. “Het draagvlak dat er mogelijk nog was, glipt weg.”

Gedane beloften niet ingelost
Volgens de omwonenden is het overleg ontspoord omdat Schiphol onvoldoende heeft gepresteerd om de overlast te beperken. De omgeving wil dat eerst de eerder gedane beloften worden ingelost. Zo moet het aantal nachtvluchten worden teruggebracht en zullen ook de regels voor het inzetten van secundaire banen moeten worden nageleefd.

Veel omwonenden vinden ook dat Schiphol prima kan groeien binnen de grens van 500.000 vliegbewegingen. Bij voorbeeld door meer nadruk te leggen op zakelijke vluchten en minder prijsvechters binnen te halen. Of via een systeem van handel in vliegslots, dat ook op Londen Heathrow zorgt voor hogere opbrengsten van landingsrechten zodat de winstgevendheid toeneemt zonder te hoeven groeien in aantallen.

Ook vinden omwonenden dat nu maar eens een start moet worden gemaakt met een verhuizing naar zee. “Als daar daadwerkelijk mee wordt begonnen, valt met ons best te praten over een tijdelijke verhoging van het aantal vluchten op de huidige locatie”, aldus een omwonende die al meer dan 20 jaar actief is tegen de overlast en vervuiling van de luchthaven.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 0 / 5. Aantal stemmen: 0

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Mooi toch ! Maar vele Onderwonenden hebben het nog steeds erg zwaar. Die 500.000 was en is een veel hoogte aantal. Via leugen, manipulaties bij elkaar gefantaseerd ! Bewoners zijn nu nog zeer coulant, dat ze de 500.000 nog accepteren…. Daar waar krimp zeker met oog op onze Klimaatcrisis veel meer geboden is !

  2. Frans Slot

    Dijkstra vind het jammer dat het realistische geluid van vroeger is verstomd. Met vroeger bedoelt hij zeker de tijd dat je de bewoners ongegeneerd een oor aan kon naaien. Die tijd is niet meer en dan is de omgevingsraad opeens niet meer representatief.
    Dijkstra is een slecht verliezer.

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate