Omwonenden van het Rotterdamse vliegveld RTHA stellen dat het participatietraject voor een nieuw luchthavenbesluit gebaseerd is op “misvattingen, onjuistheden en onwaarheden”. Het proces, de voorwaarden die werden gesteld, de uitgevoerde procedure en de inhoud van het traject zijn stuitend.
Dit blijkt uit onderlinge correspondentie die SchipholWatch onder ogen is gekomen.
“Het is misleiding om het proces een participatietraject te noemen. Deelnemers mochten geen informatie verstrekken aan hun achterban en de vermoedelijke uitkomsten moesten geheim worden gehouden”, aldus een van de bewonersvertegenwoordigers die maandenlang aan tafel zat.
“Die besloten geheimzinnigheid moest volgens de organisatie het onderlinge vertrouwen borgen zodat partijen vrijuit konden spreken in de wetenschap dat de resultaten onder ons zouden blijven totdat het resultaat bekend was. Omwonenden hebben totaal geen invloed gehad op dit tussenrapport.”
Het resultaat was dat onderweg de grootste bewonersvereniging uit het traject werd geweerd omdat deze niet wilde tekenen voor de geheimhouding en dat de twee vertegenwoordigers vanuit de Gemeente Rotterdam even later teleurgesteld opstapten. Voor de bewoners bleven toen slechts twee vertegenwoordigers over: die van de randgemeenten Lansingerland en Schiedam.
Geen mandaat
“Dit duo heeft geen enkel mandaat, geen overleg gevoerd met bewonersorganisaties en heeft al zeker geen recht om te spreken namens de bewoners van Rotterdam”, aldus een boze brief die rond gaat onder de participanten.
De Rotterdammers wijzen het nu gepubliceerde tussenresultaat dan ook resoluut af, net zoals vereniging BTV-Rotterdam al eerder te kennen gaf. “Het tussenresultaat heeft geen enkel draagvlak in de regio, ook de bewoners van Lansingerland en Schiedam zijn er niet in gekend vanwege de geheimhoudingsplicht.”
Het is misleidend en onrechtmatig om aan deze procedure de titel ‘participatietraject’ te verbinden, aldus het schrijven.
Traject heeft geen enkele wettelijke basis
“De aanpak, de zogenaamde ‘mutual gains approach’, heeft geen enkele wettelijke basis. Het is een voorbespreking in besloten kring dat uitmondt in een voorstel aan het vliegveld. RTHA kan vervolgens zelf beslissen dat voorstel wel of niet mee te nemen in de aanvraag voor een nieuw luchthavenbesluit.”
Volgens de Rotterdammers mag het bevoegd gezag dan ook geen enkele waarde toekennen aan het tussenresultaat. “Als er al overeenstemming zou zijn bereikt, betreft die alleen overeenstemming tussen de deelnemende personen. Het zegt niets over het draagvlak onder omwonenden.”
Het traject was volgens de brief vergeven van de onjuistheden en onrechtmatigheden. “Een aantal doelstellingen stond bij voorbaat al vast, zoals dat krimp of sluiting niet tot de discussiepunten mocht horen.” Immers, zo meldde de projectbegeleiding, “men kan van RTHA niet verlangen dat ze in de aanvraag voor een nieuw luchthavenbesluit aangeeft te willen sluiten of krimpen”.
Een andere voorwaarde die niet ter discussie mocht worden gesteld, was dat als referentiejaar per se piekjaar 2019 moest gelden. Alle zogenaamde ‘geluidswinst’ die zou worden gerealiseerd ten opzichte van dat jaar door minder lawaaiige vliegtuigen moest direct kunnen resulteren in groei van het aantal vliegbewegingen.
Sjiek procesbureau partijdig
De deelnemers hekelen in het bijzonder de partijdige trajectbegeleiding door het sjieke Wesselink Van Zijst, zelfbenoemd ‘bureau voor strategisch omgevingsmanagement’.
“Van een objectieve begeleiding – zoals beloofd – was in het geheel geen sprake. RTHA was de initiatiefnemer, de opdrachtgever en de financier van dit traject en heeft Wesselink Van Zijst aangewezen als procesorganisator. RTHA neemt ook nog als partij deel aan het traject en heeft een duidelijke voorkeur voor groei. Duidelijk is dan dat deze opzet vele gebreken vertoont en dat er grote vraagtekens moeten worden gezet bij de objectiviteit.”
Op woensdag 20 april om 20:00 uur organiseert de gemeente Lansingerland een informatieavond waarop de burgers voor het eerst worden ingelicht over de malicieuze uitkomsten van dit traject. Daar hopen de bewoners ook met elkaar in discussie te gaan, onder meer over vervolgstappen. Opgeven kan via [email protected].
Geef een reactie