‘Noodzaak voor groei luchtvaart ontbreekt’

Schiphol groeide in de afgelopen jaren veel sneller dan vergelijkbare luchthavens als Heathrow en Frankfurt. Dat is te wijten aan het aantrekken van veel low cost carriers en het ontbreken van belastingen op tickets en kerosine.

MER-specialist Leon Adegeest in gesprek met Hanne Buijs van Lelystad Airport

Dit stelde Jasper Faber van consultancy CE Delft vanavond tijdens de discussieavond in Pakhuis de Zwijger, georganiseerd door NRC Handelsblad.

Hij stelde dat de noodzaak voor groei ontbreekt. Het vervangen van goedkope pretvluchten door bestemmingen die wel bijdragen aan het economische netwerk van Nederland, is voldoende om zonder verdere groei de zo belangrijk genoemde hubfunctie te kunnen blijven vervullen.

Sijas Akkerman, directeur van de Milieufederatie in Noord-Holland, gaat dit nog niet ver genoeg. Om klimaatdoelstellingen te realiseren is krimp nodig. Hij werd in deze visie gesteund door Suzanne Kröger, 2e Kamerlid voor GroenLinks.

Hoongelach
Op de bijeenkomst was ook spreektijd ingeruimd voor luchtvaartpaus Remco Dijkstra van de VVD. Hij kwam niet verder dan een herhaling van eerder geuite gezichtspunten in de vorm van een serie oneliners. Hij kreeg hiermee enkele lachers op de hand, maar vooral veel hoongelach over zich heen.

Op een vraag uit de zaal dat het vervangen van relatief korte pretvluchten door intercontinentale bestemmingen juist gepaard gaat met extra vervuiling vanwege de grotere afstanden, stuntelde hij: “Dat zij dan zo”.

Discussieplatform De Zwijger trok deze avond een gemêleerd publiek. Behalve tegenstanders waren veel mensen aanwezig die werkzaam zijn in de luchtvaartsector.

Niet wakkerliggen
Hoofdlobbyïst van Schiphol Joery Strijtveen werd door de zaal aangesproken op de ethische aspecten van het overlastgevende vliegen. “Daar lig ik niet wakker van”, was zijn duidelijke antwoord. Hij kwam ook in de rest van de discussie niet veel verder dan het verkondigen van het doorzichtige ‘beheersde ontwikkeling’, waarmee hij duidde op verdere groei van het aantal vliegbewegingen.

Directeur Hanne Buijs van Lelystad Airport haalde haar kunstje van het taartenbakken maar weer eens voor de dag en stelde dat haar vliegveld uiterlijk volgend jaar opengaat. Leon Adegeest, bekend van zijn vernietigende analyse van de MER van Lelystad, wist echter zeker dat dit niet het geval is. Hij meent terecht dat er nog steeds talloze onduidelijkheden zijn en barricades moeten worden genomen voordat de pretluchthaven open kan.

Sanering netwerk Schiphol
Mogelijk de belangrijkste conclusie van deze avond is, dat Schiphol alle mogelijkheden heeft om zich te ontwikkelen binnen de gestelde grens van 500.000 vliegbewegingen. Als het aantal pretvluchten omlaag gaat, bestemmingen dichtbij (Brussel, Düsseldorf, Londen, Parijs) worden geschrapt en het economisch belang voor Nederland van alle bestemmingen eens goed tegen het licht wordt gehouden, kan Schiphol haar meerwaarde voor onze economie vergroten zonder te hoeven groeien.

“Op Heathrow geldt al jaren een limiet aan het aantal vliegbewegingen. Sinds die bereikt is, is het Groot-Brittannië niet slechter gegaan. Integendeel: men heeft juist goed gekeken naar welke bestemmingen echt van belang zijn en minder belangrijke verbindingen geschrapt”, aldus een van de bezoekers.

Hoewel de opening van de discussieavond scherp werd gesteld door NRC-luchtvaartjournalist Mark Duursma, verliep de discussie zeer ingetogen. Met minder oneliners van de pro-luchtvaartactivisten had hier meer ingezeten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *