Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Algemeen

Zo werkt schiphollen

5
(4)

Vandaag ontdekten we weer een mooi staaltje schiphollen, dit keer door het ‘onafhankelijke’ bureau TO70. In een

Deel op XDeel op Linkedin
kort artikel wordt een eventuele verhuizing van Schiphol naar zee veel moeilijker gemaakt dan het is.

In het schrijfsel stelt het bureau dat zo’n verhuizing ‘heel veel studie’ vereist en dat er eigenlijk veel te weinig ruimte is op ‘een van de drukste zeeën ter wereld’.

Ter illustratie van de drukte op de Noordzee plaatst men onderstaand plaatje bij het artikel.

illustratie vanaf to70.com

Dan denk je als achteloze lezer al gauw dat het inderdaad veel te druk is op zee om nog een luchthaven in te passen.

Dit blijkt echter mee te vallen. In het door ons bewerkte plaatje hierna, kopiëren we de rode vlek Schiphol – met al zijn huidige ruimtebeslag, dus inclusief de ver van het centrum liggende Polderbaan – naar de Noordzee (rood omcirkeld).

illustratie vanaf to70.com, bewerkt door schipholwatch.nl

Trekt u zelf uw eigen conclusies maar, en hou daarbij rekening met het gegeven dat een geheel nieuwe luchthaven met minstens dezelfde capaciteit als Schiphol, veel compacter kan worden gebouwd. Temeer daar op zee geen rekening hoeft te worden gehouden met andere infrastructuur, bebouwing, bestaande natuur, et cetera.

Wij concluderen uit onze bewerking dat het geen enkel probleem is om Schiphol te verhuizen naar zee. Plek genoeg, er valt nog heel wat te schuiven.

Reageren? Graag!

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 5 / 5. Aantal stemmen: 4

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. laptopleon

    Het Haringvliet tussen Goeree-Overflakkee en Schouwen ligt (figuurlijk) ook vol met zichtlijnen, kwetsbare beschermde natuurgebieden, veiligheidszones, vaarroutes, zandbanken en wat dies meer zij. Bovendien was er nog nooit een windmolen op een dam van Rijkswaterstaat geplaatst, dus dat alleen al leek niet realistisch en RW wilde daar eerst niet eens over nadenken.

    Afijn lang verhaal kort: Er staan nu tientallen windmolens, zo hoog als de Euromast, want Den Haag kon anders zijn ‘Parijs akkoord’ doelen niet halen. Alles kan, als de juiste personen het willen.

  2. Ronald

    In belangrijke mate mee eens. Echter foute locatie keuze als solitair monofunctioneel eiland achter kwetsbaar duingebied en dito bereikbaarheid. Wij pleiten voor gefaseerde uitplaatsing van banen op multifunctionele IJ-vlakte in verlengde van industrie en haven zone langs Noordzee kanaal.

    • Reactie door auteur

      schipholwatch

      Het ingetekende plaatje was slechts een voorbeeld, om de verhoudingen weer te geven. Het geeft in ieder geval aan dat er ruimte genoeg is op zee. De echte plek, daar moeten de geleerden wel uit kunnen komen.

  3. Gerard

    … te dicht bij Den Haag

Geef een reactie

Translate