De slaapverstoring als gevolg van vliegverkeer ligt veel hoger dan blijkt uit de berekeningen van Schiphol. Dit concluderen de vijf GGD’s rond het vliegveld na een langdurige studie.
De misrekeningen zijn ernstig, omdat de foute hinderberekeningen door het ministerie van Infrastructuur worden gebruikt om te beoordelen of Schiphol nog verder mag groeien. Dat leidde onder meer tot een concept-luchtvaartnota waarin de groei naar 800.000 vliegbewegingen niet wordt uitgesloten.
Als gevolg van de slaapverstoring ervaren bewoners stress en andere psychische problemen. Een deel van de onderzochte personen heeft zelfs medicatie nodig. Mensen klagen over moeheid, luchtwegklachten en hart- en vaatziekten.
Problemen op het werk
Ook komt het voor dat mensen als gevolg van de geluidshinder en slaapverstoring problemen krijgen in hun relatie of op het werk, zo meldt GGD Kennemerland op zijn website.
De GGD pleit dan ook voor een substantiële verlaging van de geluidshinder door Schiphol. “De prioriteit moet daarbij uitgaan naar concrete maatregelen om de slaapverstoring te minimaliseren.” In feite vraagt de gezondheidsorganisatie om een stop op nachtvluchten.
De dienst wil het onderzoek naar geluidshinder en slaapverstoring uitbreiden om meer inzicht te krijgen in de gezondheidseffecten voor de burgers. “Hiermee is al een start gemaakt. Er verschijnt een landelijke rapportage op basis van de gezondheidsmonitor 2020. Dat onderzoek is gehouden in het najaar van 2020.”
Interviews met omwonenden
De GGD’s hebben voor het onderzoek voor het eerst omwonenden geïnterviewd. Dat gebeurde vóór het uitbreken van de corona-crisis, in 2019. “Mensen gevan aan dat de slaapverstoring vooral plaatsvindt in de late avond en de vroege ochtend vanaf 5 uur. Deze slaapverstoring is fors hoger dan berekeningen laten zien, vooral aan de randen van de nacht.”
De overlast blijft bovendien niet beperkt tot de gebieden die Schiphol zelf heeft uitgerekend. “Bij slaapverstoring speelt het wonen dichtbij de aan- en uitvliegroutes een grote rol. Ook het regelmatig afwijken van de routes, de toename van het aantal vliegbewegingen en langdurig laagvliegen spelen een rol bij de slaapverstoring.”
Maximaal 6 uur slaap per nacht
Gemiddeld geven de geïnterviewden de hinder door vlieglawaai een ‘waardering’ van 8 op een schaal van 1 tot 10, waarbij 10 staat voor het meest ernstig. “Over het algemeen geven de mensen aan zo’n 6 uur per nacht te slapen, in de nabijheid van de Polderbaan en Kaagbaan is dat zelfs nog iets minder.”
Het onderzoek van de GGD’s onderstreept de noodzaak om naast de door de luchtvaartsector gehanteerde jaargemiddelden een belangrijke rol in te ruimen voor de geluidspieken. De gezondheidsdiensten beamen dat juist die pieken zorgen voor veel slaapverstoring en ervaren geluidshinder.
Bestuurders eisen ook verandering
Recentelijk eisten de gezamenlijke gemeentelijke en provinciale bestuurders in de regio van Schiphol (BRS) ook al een andere berekeningsmethode voor de vlieghinder. De jaargemiddelden sloten volgens voorzitter Jeroen Olthof nauwelijks aan op de beleving van de burgers.
“Er zijn aspecten die van veel groter belang zijn, zoals de hoogte van de piekbelasting en het tijdstip op de dag. Wij willen een nieuwe hindermaat”, aldus de PvdA-gedeputeerde van de Provincie Noord-Holland.
Zijn brief blijkt nu naadloos aan te sluiten bij de resultaten van het GGD-onderzoek. Niet bekend is of Olthof al antwoord op zijn brief aan Schiphol-baas Dick Benschop heeft gekregen.
R
Ik moet er niet aan denken dat het vliegverkeer weer volop in beweging komt, straks na Corona. Heiloo, Alkmaar, etc gaat dan weer wakker liggen, met alle gevolgen voor de gezondheid.