Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Uw verhaal

Indringende noodkreet uit Amstelveen over zomer vol vliegherrie

wanhopig persoon

foto: Anemone123 via Pixabay

4.6
(372)

Een lezer schreef een indringende brief aan de wethouders van Amstelveen over de maandenlange terreur door extra vliegverkeer als gevolg van slecht gepland baanonderhoud. SchipholWatch ontving een kopie en vroeg of deze op deze site mocht worden gepubliceerd.

Deel op XDeel op Linkedin

Geachte Wethouders,

Hoe moet dit nu verder? Ongeveer een halfjaar geleden had ik een fijn gesprek op het stadhuis te Amstelveen. Ik nam mee naar huis: menselijkheid, compassie en hoop. Misschien dat er een kentering gaande is en dat Amstelveen weer leefbaar wordt voor ons?

Dat er harde grenzen getrokken worden. Geluidmetingen! Yes. Er is op mijn postcode geen werkend Nomos-meetpunt, dus alle overlast hier, die bestaat niet. Het gesprek vond plaats naar aanleiding van het langdurige onderhoud aan de Zwanenburgbaan in 2023. Dat duurde van januari tot half juni.

Ik schreef al eens aan Schiphol. Wat is er veranderd? Waarom wordt de Buitenveldertbaan sneller ingezet bij bepaalde weercondities waar dat eerder niet zo was? Het antwoord was iets met knopen en dwarswind-componenten. Je krijgt uitleg en informatie. Maar niets concreets. Wetteloosheid.

Twee weken geleden kregen we, bewoners uit Amstelveen, Amsterdam-Zuid en Zuidoost, Ouderkerk, Muiden, Duivendrecht en Almere een harde klap in ons gezicht, tenminste dat was mijn ervaring. Nog eens veertien weken onderhoud, onaangekondigd.

Was er niet vrij recent flink onderhoud geweest aan de Zwanenburgbaan? Oja, dat was de reden waarom ik uiteindelijk was uitgenodigd om te komen praten in Amstelveen, het was vorig jaar een wanhoopskreet van mijn kant. Het was die van vijf maanden met uitloop waardoor ik een inwerkperiode niet had gehaald.

Dat was kort na het wisselen van job omdat ik net hersteld was van een grote operatie. Ik was ingestort vanwege een bijna continu nachtelijk gebruik van de Buitenveldertbaan. Ik raakte verward en wilde niet meer leven.

Ik vind dit raar om te zeggen en om toe te geven, maar ik wil eerlijk zijn en vertellen wat de impact is. Het gaat veel verder dan niet in de tuin kunnen zitten.

Sinds januari 2023 is er geen enkele feestdag geweest en ook geen zomer, geen lente, geen winter en geen herfst zonder vlieggeweld van de Buitenveldertbaan. Pasen, Hemelvaart, Pinksteren, Koningsdag, zomervakantie, Kerst en Oud & Nieuw, altijd herrie. En in 2024?

Ik herhaal: Hemelvaart, Pinksteren, Koningsdag, zomervakantie, het zijn steeds dagen waar je naar uitkijkt. Maar ik maak die mee op de bank met een deken over mijn hoofd en gehoorbescherming, wachtend tot het overgaat. Na een tijdje slaap ik niet meer. Gelukkig zijn er slaappillen. En bedankt he? Luchtvaartbranche.

Ik las het aankomende volkomen voldongen feit in het lokale platform Amstelveenz, nu zo’n vier weken geleden. Mijn wereld stortte in.

Compensatie? Er is niets dat dit kan compenseren. Ik had me vastgehouden aan de belofte dat “na de Aalsmeerbaan houdt het onderhoud even op”. Nog even doorzetten dus. Een mooie zomer en ik kan weer vol vooruit.

Er was in het begin van dit jaar tot mei langdurig onderhoud aan de Kaagbaan. De belofte was dat wij in Amstelveen een zomer zouden krijgen. En tijdens het Pinksterweekend zou de Buitenveldertbaan zelfs even in onderhoud zijn.

Maar nee, zelfs dan is deze in gebruik met dank aan de luchtverkeersleiding. Het zou zo mooi zijn geweest. Genieten van de zomer en lekker werken. Ik ben ZZP-er geworden en heb een onderzoeksfunctie aan de VU. Heb vrijheid, kan net rondkomen. Leuke projecten in de natuur.

Maar ik zie alles nu weer instorten. Waarom? Omdat het bestuur in Nederland zijn burgers niet beschermt. De overheid is er niet voor ons maar voor Schiphol, de KLM en de hub met overstappers. Het meest nare vind ik dat niemand zijn verantwoording neemt en zich uitspreekt.

Zoals gezegd: hinder gaat veel verder dan niet in de tuin kunnen zitten. Je thuis is niet meer je thuis. Je kunt niet in de stad zijn, je kunt niet meer ontspannen. Je kunt niet thuis werken, je kunt niet vluchten.

Op dag drie van dit voldongen feit werd het me al teveel. Van 06:50 tot 22:20 uur constant loeiende ‘stille’ vliegtuigen. Onrustige nacht. Half zes wakker geschrokken van een afbuigende cargo vanaf de Polderbaan.

Meeting voorbereiden samen met collega uit Italië. Hoofdpijn, hartkloppingen onrust. Zeven uur begint het inferno: 85 decibel startpieken dus tot ‘s avonds 22:30 uur weer. En op repeat.

Mijn oordopjes zijn aan het knellen. Fijne meeting gehad. Daarna overzicht maken en dan merk ik dat mijn emmer is overgelopen. Het vonnis voor vandaag, morgen en overmorgen, is dus weer de komende maanden leven met de chronische ziekte Schiphol.

Mijn grote vraag is: WAAROM ondernemen jullie geen actie?

Dit kan toch niet? Het onderhoud in 2023 was toch echt al een absolute grens. Het is uit te hand gelopen. In 2017 duurde onderhoud zes tot acht weken. Er gaat iets niet helemaal goed. En er is geen correctie.

Ik lees op vliegherrie.nl de meest schrijnende verhalen. Tip: lees het eens dan zijn die ervaringen niet voor niets opgeschreven. Ik vind daar troost. De gemene deler is dat als we schrijven aan gemeenten, aan de bel trekken, dat we allemaal worden verwezen naar BAS.

Ja, alsof we dat niet hebben gedaan. Daar waar, en het moet worden gezegd, een alleraardigste vent zegt dat hij het snapt. En dat het uiteindelijk aan de beleidsmakers ligt. Waarop ik zeg dat die onder druk staan van de lobby. Niemand beweegt en wij zitten vervolgens met de gevolgen. Groepen die het voor ons opnemen worden weggezet als activistisch en dat is het dan.

We kunnen dit niet nog eens veertien weken volhouden. Dat gaat gewoonweg niet. Ik kan het echt niet. Ik wil het ook niet, het is niet eerlijk. Het schaadt ons. Wij willen ons thuis terug.

Mijn vraag is hoe kan ik zorgen dat er nu wel wat gebeurt? Er is bijvoorbeeld een kort geding in de maak. Is het een idee als wethouders en gemeenten te doneren en zich hier over uit te spreken? Of laten we met elkaar een front maken.

Mijn punt is dat ergens iets moet veranderen. De verandering gaat niet van boven komen, helaas. Dus waarom kan er niet van binnenuit een statement worden gemaakt vanuit de verschillende getroffen gemeenten? Samen staan we sterker.

We hebben als bewoners helemaal niets om op terug te vallen. We hebben een rechtszaak gewonnen en toch wordt er elke maand weer een stukje meer van ons afgenomen. Net als je denkt dat het niet gekker moet worden, wordt het gekker.

Alstublieft laat dit stoppen, het moet echt stoppen!

Al is het geen startpiek in de avond.

Iets.

De naam van de briefschrijver is bij de redactie bekend.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.6 / 5. Aantal stemmen: 372

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Respect

    ‘Hiero’ komen de adopten van eeuwige groei aanmerkelijk hoger over dan bij u beste initiator. Echter, qua frequentie leef ik met u mee. Ik ervaar mijzelf niet als overgevoelig, eerder als meelevend. Nee, respectvol. Overgevoelig maakt mij tot een subcultuur die wordt geadoreerd waar het past, gerespecteerd waar het nuttig is, en geridiculiseerd waar het geld kost. Een fysiek Minsky Moment.

    Dankjewel voor het delen.

    3
  2. Ronald

    Wanner je per ongeluk wel gevoelig bent voor veelvuldig en langdurig vliegtuigherrie en ook je gezondheid er onder begint te lijden, dan is het maar beter om serieus te overwegen om maar te vluchten.

    Ik ben nu een jaar Schiphel vrij en begin langzamerhand weer levensvreugde te krijgen, dan als een zombie voort te modderen.
    Nu bemerkt ik pas wat een terreur aan lawaai het is als ik kortstondig weer even in de IJmond ben, maar kan daar nu gelukkig weer aan ontsnappen.

    Dit was mijn verhaal:
    https://schipholwatch.nl/2024/02/25/na-57-jaar-uit-geboortedorp-heemskerk-gejaagd-door-schiphol/

    11
    • Farce majeure

      “Wanner je per ongeluk wel gevoelig bent voor veelvuldig en langdurig vliegtuigherrie”

      Hoezo per ongeluk wel etc etc??

      30% is geluidsgevoelig. Hoe wil je dat definieren? 5.000.000 Nederlanders wegzetten als minderjarig?

      4
  3. HansB

    Intussen ruïneert het massatoerisme, een product van de vliegindustrie, het normale leven in onder meer Barcelona. Barcelona heeft aangekondigd dat het de verhuur van appartementen aan toeristen zal gaan verbieden. Een drastische maatregel, die bedoeld is om de stad weer leefbaar te maken voor de bewoners. Ook andere regio’s overwegen, na grote demonstraties, beperkingen op korte-termijnverhuur van woningen. In Madrid is alleen al in het afgelopen jaar het aantal toeristen dat de stad bezocht met meer dan 22 procent toegenomen. Door al deze korte-termijnverhuur trekken de vaste inwoners weg en ondermijnt de sociale samenhang van een wijk met alle gevolgen van dien. De eigen bakker, bar en slager die elke wijk samenhang bood, verdwijnen. Er voor in de plaats kwam een hamburgerketen en een hippe bar. De belangen van investeerders in onder meer vastgoed gaan boven de belangen van de oorspronkelijke inwoners en lokale ondernemers.

    6
  4. Daniel

    BEZOEKBAS had al mijn historische meldingen gewist, bleek toen ik bij mijn voorbereiding op een hoorzitting inzake het overmatige geluid vanuit Schiphol. Hoezo wetteljjke bewaarplicht? Waarbij het vechten is tegen normen qua geluid die niet van deze tijd zijn. Succes allemaal, we hebben het nodig.

    12
  5. ad

    Laat ook die Haagse bubbel eens opgenomen worden in die vliegroutes.
    De vliegindustrie met hun vliegende verdienmodellen mijdt Den Haag, de plek waar de beslissers zitten, als de pest.
    Behalve natuurlijk hun lobbyisten die per trein of auto afreizen naar hun partners-in-crime. De wereld wordt uitverkocht aan de hoogst biedende, dat is niet dat volk wat ziek wordt van vliegterreur, bij voorbeeld door de Ku Lote Maatschappij. Heeft iemand er vertrouwen in dat het onder onze nieuwe regering beter wordt?

    11
  6. Wilfried

    M’n hart breekt als ik dit lees. Het vormt ook zo langzamerhand een laatste druppel die over niet al te lange tijd de overvolle emmer zal doen overlopen heb ik het idee. Schiphol moet razendsnel gestopt worden en als een ‘2e Groningen’ aangepakt worden.

    28
    • Wil Tollenaar

      onbetrouwbare overheid heeft de Polderbaan, in plaats van het besluit tot een aanleg van de gedraaide vierde baan ten behoeve van Zwanenburg, aan de luchtvaartindustrie cadeau gedaan uit de algemene overheidsmiddelen. om met name de grote overheidsfout om zowel de Amstelveen-Buitenveldertbaan aan te leggen als explosieve woningbouw, zónder dat er over en weer benul was van de simultane woningplanningen door Amsterdam en door Amstelveencollge.
      Hierdoor zou de Polderbaan deze Amstelveen-Buitenveldertbaan extreem
      ontlasten.
      zonder de geluidsnorm 30 à 35 KE, op te vullen maar dit werd door de groei van de luchtvaart desondanks gedaan. En in de waan gebracht dat er fluistervliegtuigen zouden komen. En talloze andere, uitfaseren en nachtvliegverbod, woning isolatieprogramma’s, compensatie aan het leefgebied, vliegtax, luchtvaartheffing, kerosine belasting en btw, enz., altijd beloften in de heel verre
      toekomst.
      En ten aanzien van deze kwestie: de Amstelveen buitenvelderbaan zou zelden nog ten volle belast worden. Noodlandingen daargelaten.
      Volgens politieke afspraken en bedrijfsmaatschappelijke toezeggingen.

      15
  7. Tino

    Ben 40 jaar geleden in Zwanenburg komen wonen en wel eens geluidsoverlast gehad. Maar nooit een klacht ingediend. Had ik daar niet naar toe moeten gaan.
    Woon er prettig

    3
    • Hartklachten

      Ook mensen die zeggen geen last te hebben blijken wel degelijk hartklachten te krijgen door steeds weer hogere hartslag van de stress: bewezen dat iedereen uiteindelijk ziek wordt van de vliegterreur, als niet nu dan wel binnenkort. Dus u zou beter kunnen weten.

      22
    • MdeBie

      Tussen ‘overlast als je er gaat wonen’ en ‘overlast nu’ zit nogal wat licht hè. Herinner je dit nog uit parool 2018? “Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), die de de baankeuzes op Schiphol maakt, erkent het beeld. “Omdat de Polderbaan en Kaagbaan vaak vol zitten, is de groei van het vliegverkeer op Schiphol met name op de Aalsmeerbaan, Zwanenburgbaan en Buitenveldertbaan opgevangen,” bevestigt een woordvoerder. Dat is volgens haar ‘conform eerdere verwachtingen en berekeningen’.”
      De overheid behoed KLM van faillissement maar is zelf failliet als het gaat om het beschermen van burgers, lees de uitspraak van de rechters.

      27
    • Aalsmeer

      Opmerkelijk dat u de site van vliegherrie / Schiphol Watch bezoekt! “U hebt geen last van vlieglawaai”, schrijft u. Dat deed me aan het volgende denken: Een kennis woonde vijfentwintig jaar eerder in een nieuwbouwwijk in deze woonplaats. Haar buurjongen groeide uit tot puber, die dag en nacht housemuziek draaide op hoog volume. Niemand in de straat kon meer slapen. De politie kwam en vertrok onverrichterzake. De buurjongen trok zich nergens iets van aan. Kennis verhuisde total loss en na grondig vooronderzoek naar een nieuw gekozen wijk. U raadt het al: nu daveren de vliegtuigen over haar dak. Had ze daar maar niet moeten gaan wonen? Had ze maar niet in eerder genoemde buurt moeten gaan wonen? De anderen “hadden toch nergens last van”? Zij verhuisden immers niet? Nee, dat is de omgekeerde wereld, ook wel drogreden genoemd. Er is een bedrijf dat aantoonbaar 24/7 te veel lawaai en vervuiling veroorzaakt. Het is de taak van de overheid te handhaven en per direct in te grijpen tot het probleem is opgelost. Zo niet, dan dient het bedrijf definitief gesloten te worden.

      7
  8. Mike

    Ongelooflijk dat dit mogelijk is in een ‘beschaafd’ land als Nederland.
    Één van de reagerenden noemt dit een marteling door Schiphol en dit zou zo ook wel bestempeld kunnen worden.
    Waar een Amnesty, VN of andere organisatie zich hard maakt om een menselijk bestaan te bevorderen in de gevangenissen van verschillende landen (gevangenen worden gemarteld door ze geen slaap te gunnen en steeds wakkeer te maken zodra de slaap aan het intreden is), wordt dit eigenlijk oogluikend toegestaan door dezezelfde organisaties onder het mom van welvaart of economische belangen.

    Voordat iemand begint over een ‘rare’ vergelijking. De marteling in een gevangenis stopt meestal zodra de gevangene gebroken is. De luchtvaart gaat 24/7 en al jaren lang door. Er is vast wel een wetenschapper die hier een ‘pijn-cijfer’ aan vast kan berekenen i.p.v. het geven van slaappilletjes.

    Misschien moet een Amnesty hier eens onderzoek komen doen naar de rechten van de mens. O.., daar was die rechtzaak ook over, maar daar heeft de politiek vooralsnog ook geen verdere boodschap aan 🙁 .

    27
    • rrustema

      Gitmo verplaatsen naar de Schiphol regio voor onze Amerikaanse vrienden. Goed bereikbaar per vliegtuig!

      12
    • Maaike

      “ gevangenen worden gemarteld door ze geen slaap te gunnen en steeds wakkeer te maken zodra de slaap aan het intreden is”

      Ik vind het geen vreemd vergelijk. Ik maakte hemzelf ook. Vooral de mensen die beweren dat “geluid tussen de oren zit” zouden hierop gewezen moeten worden. Het is namelijk een heel effectieve methode om mensen te martelen: mensen met geluid uit hun slaap houden. En je kunt nog zo denken dat je je er tegen kunt wapenen, je bent kansloos.

      9
      • rrustema

        Op de Gitmo-playlist: Britney Spears, Metallica, Bruce Springsteen (Born in the USA), Eminem…

        Muzikanten hebben geprotesteerd tegen het misbruik van muziek voor martelingen.

        7
  9. ir. B. van Marlen

    Schrijnend en gewoon niets anders dan misdadig is het gedrag van de overheid en de LV-sector.

    Het UECNA webinar van 24 juni 2024 over negatieve gezondheidseffecten van vliegtuigglawaai laat zien dat dit een bewezen feit is.

    Men verschuilt zich achter termen als: veelklagers, verkeerde ‘mind-set’ en hinderbeleving, zodat het probleem bij ons wordt gelegd en niet bii de veroorzakers van deze ellende.

    De ‘minderhinder’plannen van de overheid gaan hier helemaal niets aan veranderen, en zeker niet met dit kabinet.

    Voor wie zich verder wil laten informeren (en het Engels voldoende beheerst) kunt u de presentatie volgen op:
    https://www.youtube.com/watch?v=OQMitX5Tkz8

    en de pdf van deze presentatie is te vinden op
    https://www.uecna.eu/wp-content/uploads/2024/06/20240624-ppt-Hahad.pdf

    Er rest ons maar een ding: een massale schadeclaim naar de overheid, die onrechtmatig heeft gehandeld en dit nog steeds doet!

    Alleen een duidelijke krimp geeft verbetering van onze levens!

    28
    • Wieger

      Wij wonen in Diemen waar ze tegenwoordig overvliegen. Inderdaad de tijden die hier genoemd worden. Een digitale meeting is in Diemen al bijna niet meer te doen, dat moet in Amstelveen nog veel erger zijn.

      Ik maak meldingen bij BAS, gebeurd niets mee behalve een automatische reply. Schrijnend.

      20
  10. Jaap

    Was de Buitenveldertbaan ooit niet bedoeld voor extreme weersomstandigheden? Stormachtige wind uit het westen of uit het oosten? Werd die niet de “stormbaan” genoemd? Dit was een retorische vraag.

    21
  11. M.Pool

    Bob Smalhout zei een tiental jaren terug, geluidsoverlast te beschouwen als een vorm van ongewenste inimiteit. Dat klopt omdat indirect de veroorzaker zonder toestemming je trommelvliezen aanraakt.
    De termen geluidsoverlast en geluidshinder zouden niet gebruikt moeten worden. Spreek van opdringen van geluid, dat verwijst naar de veroorzaker.
    Tegenover het opdringen van geluid zouden wij het ‘recht op stilte’ kunnen plaatsen.
    Als geluid zich gedroeg als water, was het onacceptabele van het opdringen duidelijk.
    Nu geluid onzichtbaar is en voor veroorzakers niet storend is, wordt er onvoldoende rekening gehouden met diegenen die geluid krijgen opgedrongen.
    Slaapverstoring treedt op bij 40 dBA. Gevels weren 20 dB of wat meer.

    Opdringen van geluid gebeurt in heel veel situaties. Bij evenementen, met geluidsinstallaties op boten, in auto’s, op straat. Het besef dat geluid zich verspreidt in een grote cirkel om de speakers, is gering tot afwezig. Bij vliegtuigen en bij evenementen wordt dit besef bewust genegeerd; de zaken gaan voor.

    Om opdringen van geluid te verminderen zou het ‘recht op stilte’ geformuleerd moeten worden. En mogelijk moet het in de grondwet opgenomen worden.

    42
    • rrustema

      Geluid vergelijken met aanraken is heel erg toepasselijk en goed bruikbaar. Daarmee kan je ook duidelijk maken dat geluid niet altijd voor iedereen een probleem is. Een vliegtuigliefhebber geniet van de ‘aanraking’, maar dat betekent niet dat iedereen dit als gewenst ziet.

      Ook is het sociaal geaccepteerd dat je soms ongevraagd aangeraakt wordt, bijvoorbeeld bij het dringen in het openbaar vervoer of een supermarkt, dan kan het onvermijdelijk zijn. Excuses en ieder gaat zijn weg.

      Maar om de 1,5 minuut aangeraakt worden, door een vreemde, dan kan je niet goed meer slapen. Ongewenste intimiteiten.

      35
  12. Frank van Aspen

    Helemaal mee eens met het gedeelte dat het zelfs echt niet gaat om “even in de tuin niet kunnen zitten”. De aantallen zijn zo gigantisch geworden dat er moeilijk is om 2 minuten van rust te vinden. Het kan echt tot geestelijke problemen leiden. Stel dat je vanaf het moment dat je je ogen opent totdat je slapen gaat elke 2 minuten met precies hetzelfde liedje geconfronteerd wordt en er niets aan kunt doen. Nou wijzig het liedje naar een constante en lang aanhoudende herrie. Daarnaast realiseer je je dat toen je ergens ging wonen nooit gevraagd hebt om op deze wijze non-stop geterroriseerd te worden. Erg moeilijk om niet depressief van dit te worden.

    43
  13. Donald Reichel

    Het is gewoon droevig, we worden in de maling genomen door de politiek en de luchthaven. Geld/winst gaat gewoon voor leefbaarheid…….. En dan gaat ons lieve gemeente bestuur een brief schrijven aan de directie van Schiphol, indrukwekkend hoor…dat zal echt helpen…kom op gemeente, actie en snel, niet dralen… en geen compensatie vragen dat is afkopen, ipv oplossen ! Welke idioot heeft bijvoorbeeld bedacht dat het onderhoud nu moet gebeuren en niet in de winter als er so wie so minder gevlogen word, en de bewoners niet in hun tuin zitten, dat is toch wel het minste waarop je mag hopen……

    38
  14. Klaar

    Prachtige schaarse zomerdag hier vandaag in Oegstgeest. Geen regen, veroorzaakt door geo engineering, vandaag. Eindelijk buiten zitten. Helaas. NO wind. Op 650m komen ze weer boven ons hoofd.
    Die kankervliegtuigen. De hele dag.
    Het interesseert Schiphol, LVN of politiek geen reet.

    45
    • Michiel Ullers

      De schrijver slaat de spijker op zijn kop. Verander Amstelveen in regio Noord holland (Castricum, Uitgeest en Heiloo) en je kan hetzelfde verhaal opschrijven. Onnodig laag aanvliegen op de Polderbaan de hele dag door….en voor wat? De overstappers bij Schiphol, want Schiphol is de motor van onze Economie. Jaja, en gezondheid en overlaat voor inwoners zijn niet belangrijk. Schone vliegtuigen, glijvluchten etc. Mooie smoesjes waar de luchtvaart al meer dan 10 jaar mee schermt.

      42
      • Rekel

        En vergeet bij dit rijtje Leimuiden niet!…het centrale “putje/ knooppunt” waar
        “ieder vliegtuig ” langs en over komt, dan weer te laag, dan weer te dicht bij etc.

        16
      • Maureen

        Zevenhoven/Noordeinde, op 5/600 meter over onze woning terwijl BAS beweert dat d de korste afstand bijvoorbeeld 300 meter is. Hoezo??? Ze gaan pal over ons huis!

        16
  15. wethouders

    De laatste weken heb ik Hester van Buren, wethouder in Amsterdam aangeschreven, de wethouder van Amstelveen Elzakalai, het ILT.
    Het antwoord “Wat vervelend voor u” komt altijd van een onderknuppel.
    De wethouders zelf openen liever ergens een prullenbak, borrelen gezellig met hun collegae of andere flauwekul.
    Daarom zou ik al deze struisvogels graag 24 uur vastbinden in onze tuin: 250 meter onder de vliegterreur, 87 dB iedere 90 seconden in Amstelveen Noord.
    Tot ze ‘genade’ roepen en eindelijk aan hun werk gaan.

    51
  16. Anne

    Misschien is het tijd voor een tegenactie. Kennelijk is het toegestaan om x keer per dag en x keer per nacht gedurende x seconden een brullend geluid van 85 decibel te maken. 85 decibel is ongeveer het geluid van schreeuwen. Misschien moeten de slachtoffers van Schiphol en iedereen die hen goedgezind is eens een aantal nachten gaan schreeuwen voor de woningen van de beslissingsnemers. De lobbyisten, de minister, de baas van KLM, de burgemeester. En dan elke keer als er boven Amstelveen een vliegtuig over komt ‘georganiseerd scheeuwen’. Met een dirigent erbij. Bij wijze van ludieke actie. Bij elk vliegtuig dáár dirigeert de dirigent het schreeuwkoor híer naar 85 decibel en daarna weer langzaam naar 0. Tot het volgende vliegtuig komt.
    Filmcamera erbij en kort van te voren de media uitnodigen.

    63
    • Michiel van Parreeren

      Deze vind ik heel mooi. Als ik over tegenacties fantaseer denk ik altijd aan geluidswagens, draagbare luidsprekers, vuurwerk, gastoeters maar nee, geen spullen mee, geen intimidatie, geen agressie, gewoon schreeuwen. Precies als flightradar een startend of landend toestel boven woonwijken bij Schiphol toont.

      En toch zal het als geweld worden gezien, een beleidsmaker in zijn/haar prive opzoeken. Maar waar mogen we ze wel opzoeken, op het werk? In de vorm van een nette brief? Inspreken, terwijl de vertegenwoordigers van de schuldige partijen toevallig nét even een beetje op hun telefoon gaan zitten bladeren? Wanneer is genoeg dan genoeg? Wij worden toch ook 365 nachten per jaar, in onze woning, privé opgezocht, wakkergebeukt en vermorzeld achtergelaten?

      56
      • Anne

        Ik realiseerde me niet dat ik aan het oproepen was tot geweld, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Het doel is alleen om het geluidsniveau duidelijk te maken aan de besluitmakers. Schreeuwen bij de gemeentehuizen en stadhuizen lijkt me een mooi alternatief.

        36
        • Onzichtbare Burger

          Nee Anne , Niet u maar Schiphol bedient zich van een handelswijze welke tamelijk gewelddadig binnenkomt bij omwonenden. Uw Schreeuw is slechts een wanhopige uiting om uwzelf boven de herrie en het ons door Schiphol aangedane leed, dat wij elke dag, elke nacht over ons heen krijgen, eindelijk eens te laten horen, onder de aandacht te brengen, op de agenda te zetten. Om dit mega impact hebbende onrecht eindelijk eens halt toe te gaan schreeuwen boven al het pro luchtvaart geneuzel van bestuurlijk, tot laag toezichthoudend en de decibellen van de zware vliegindustrie & co uit. Want allemaal bagatelliseren men dat, en blijft structureel wegkijken voor al dit kwalijks. En alsof dit nog niet genoeg is, men gaat men na ruim 400.000 klachten, zelfs meer vliegbewegingen toe staan!
          Ik vloek binnensmonds wat af en schreeuw het vaak uit door luchtvaart ellende tot een hoestbui van de uitstoot vuiligheid in de longen daar een abrupt einde aanmaakt. Misschien he Anne, kunnen wij bij wijze van gedeelde smart en gewoon eens samen gaan schreeuwen, huilen en rouwen om onze verpestte levens, gezondheid en teloorgang van alles dat ons lief is, was, en nu of in de nabije toekomst ooit zou kunnen zijn.

          31
      • Rekel

        En daarnà naar logopedie om de stembanden weer op orde te brengen…

        3
        • Wil Tollenaar

          onbetrouwbare overheid heeft de Polderbaan, in plaats van het besluit tot een aanleg van de gedraaide vierde baan ten behoeve van Zwanenburg, aan de luchtvaartindustrie cadeau gedaan uit de algemene overheidsmiddelen. om met name de grote overheidsfout om zowel de Amstelveen-Buitenveldertbaan aan te leggen als explosieve woningbouw, zónder dat er over en weer benul was van de simultane woningplanningen door Amsterdam en door Amstelveencollge.
          Hierdoor zou de Polderbaan deze Amstelveen-Buitenveldertbaan extreem
          ontlasten.
          zonder de geluidsnorm 30 à 35 KE, op te vullen maar dit werd door de groei van de luchtvaart desondanks gedaan. En in de waan gebracht dat er fluistervliegtuigen zouden komen. En talloze andere, uitfaseren en nachtvliegverbod, woning isolatieprogramma’s, compensatie aan het leefgebied, vliegtax, luchtvaartheffing, kerosine belasting en btw, enz., altijd beloften in de heel verre
          toekomst.
          En ten aanzien van deze kwestie: de Amstelveen buitenvelderbaan zou zelden nog ten volle belast worden. Noodlandingen daargelaten.
          Volgens politieke afspraken en bedrijfsmaatschappelijke toezeggingen. Ko

          1
  17. Anne

    “Omdat het bestuur in Nederland zijn burgers niet beschermt. De overheid is er niet voor ons maar voor Schiphol, de KLM en de hub met overstappers.”

    Dit! En dan is de vraag: komt dat voort uit domheid, slechtheid of lafheid?

    Beste bestuurder, zeg het zelf maar. Ben je dom, slecht of laf?

    Als je niet op de hoogte bent van de levensbeperkende overlast van Schiphol voor bewoners, dan ben je DOM. Onder welke steen heb je gezeten?

    Als je wel op de hoogte bent, maar je wilt er bewust niets aan doen omdat je nu eenmaal vindt dat de economie altijd voor het meisje gaat, dan ben je SLECHT.

    Als je weet dat Schiphol voor levensbeperkende overlast zorgt, maar je niet durft in te gaan tegen de lobby / de burgemeester / de partij / de minister / whoever aan de touwtjes trekt bij Schiphol/KLM, dan ben je LAF. Waarom ging je in het openbaar bestuur? Om je in te zetten voor bedrijven? Of om je in te zetten voor je medeburgers? Blijf geen meeloper en kom op voor ons welzijn!

    58
    • rrustema

      Er is nog een vierde categorie na dom, slecht en laf.

      Er zijn (veel) mensen, en dus ook politici, die geloven in de sprookjes van de luchtvaartindustrie. Tsja, het is even moeilijk waar de omwonenden mee te maken hebben, maar het is tijdelijk. Want de nieuwe vliegtuigen zijn stiller en er komt een herindeling van het luchtruim en vul maar aan.

      Het komt ze goed uit. Zo kunnen ze de overlast erkennen, er vertrouwen in hebben dat er een fix komt vanuit de industrie en dat ze niets hoeven te doen. Ook kunnen ze datzelfde weer als geruststelling tegen hun achterban zeggen. Categorie fabels, een fabulant.

      Daar stemt een deel van de populatie graag op.

      45
      • Anne

        Dat is een combinatie van dom en slecht.

        26
        • Josje

          En laf nog wel het meest. Het is veel te oncomfortabel om toe te geven dat Schiphol onacceptabele overlast geeft. Het wereldbeeld van veel mensen is gebaseerd op het geloof in ongelimiteerde groei en welvaart en velen hebben persoonlijk belang bij het sprookje van ‘the sky is the limit’. De luxe van vliegen als consumptieartikel, erbij horen want al je vrienden en buren doen het ook, en een grote groep heeft daarnaast economisch en politiek profijt van een zo groot mogelijke luchtvaartsector.

          6
          • rrustema

            Ik zou het niet over het gedrag van mensen gooien. Mensen zijn notoir inconsistent en beïnvloedbaar door hun omgeving. Zo ook de slachtoffers van Schiphol.

            Belangrijker is dat onze volksvertegenwoordigers het juiste, het rechtvaardige doen in het belang van het collectief (en de planeet).

            Laat die individuen en hun gedrag er maar buiten, dat is een rommeltje.

            6
      • religie?

        Ja. Deze is het meest waarschijnlijk. Tenminste zeggen het ook altijd een beetje meewarig. ‘ze worden steeds stiller en er komen innovative maatregelen ” Zoals bij sprookjes. En het is een gebrek aan bedrading. Zelf horen ze het echt niet. Selective black out. Hypnose? Ik vind het interessant. De snel weg 3km. Verderop wel. Misschien niet voorstellings vermogen? Of het is een soort religie? Ik denk echt een soort onschuldig (omdat het beter uitkomt). Je wordt in ieder geval niet serieus genomen. Al trillen de dakpannen. Almoet je gesprekken stil zetten. Al zegt de wetenschap te veel geluid is slecht zeker snachts. Over vervuiling net zo. Vliegtuig uitstoot bestaat niet zo. Een bestuurder zei me dat er fijnstof metingen waren gedaan maar dat het meest niet van vliegtuigen kwam. Ik denk religieuze reden dus. Na dat ik in discussies geraakt was met luchtvaart lui. Weet ik het zeker het zijn de zelfde gedachten. We houden daar van als mens.

        21
      • Rekel

        Die laatste zin van U bevalt mij niet….en slaat als een tang op een varken en lijkt zelfs provocerend!

        1
  18. Linda aarsman

    Ik woon in Aalsmeer kan de vliegtuigen bijna aanraken en komen echt pal langs en over ons huis
    Maar een vergoeding ho maar
    We zouden geïsoleerd zijn door Schiphol nou de laatsten twee keer dat ze wat deden vielen wij erbuiten ze zeiden u zit niet onder de aanvliegroute
    Nou ik weet het niet maar mijn buren zijn allemaal geïsoleerd sommige hebben een vergoeding gehad
    Maar wij niks
    Ik zoek de media op zou zeggen kom eens een dagje in mijn tuin zitten als je van vliegtuig spotten houd zit je hier perfect
    Maar waterstaat zegt nee hoor u valt niet onder de regeling echt belachelijk

    42
  19. Marcel

    Ik vind dit verhaal het zoveel schrijnende geval en eerlijk gezegd krijg ik een brok in mijn keel. Ook ik woon ook onder de aanvliegroute van Schiphol namelijk in Almere buiten tegen de Oostvaardersplassen aan en ook hier is het nooit meer stil. En dan te bedenken dat al die mensen na mij nog meer decibellen over een heen krijgen. Wat gebeurt er toch in dit Oh zo gave land Rutte?!? Schiphol vernietigd het welzijn van 100duizenden mensen en hoe kan men dit bedrijf zo uit de wind houden?? Economisch van belang ammehoela. “Schiphol is een martelaar die de leefomgeving vernield, onze welzijn vernietigd en mensen tot wanhoop drijft……”

    59
    • rrustema

      En het is met name KLM, vergeet dat niet. En KLM schuift graag Schiphol naar voren als het om problemen gaat, iedereen kankeren op Schiphol en trots op KLM. Maar zonder KLM zijn we van de problemen verlost. https://stopklm.nl

      49
      • Greven

        Hier in Oostzaan is het al net zo erg. Op de dag. Vroeg in de ochtend. ,savonds het gaat maar door. Tijdens tv kijken wordt je gestoord door bulderende herrie over je huis. In de tuin zitten doe ik al helemaal niet meer. Gewoon een grote ellende.

        32
  20. Haes

    De zoveelste noodkreet…. maar de verantwoordelijken doen alsof ze gek zijn. Al jaren… tot de bom barst…. zo “werkt” dat hier….

    45
  21. Ingrid Limburg

    Het enige wat je te horen krijgt….. dan ga je toch lekker verhuizen?
    Er liggen stapels met klachten over het baan gebruik maar nee hoor lekker laag over Amstelveen en Uithoorn starten en VEEL te laag.
    Als ze de Polderbaan als startbaan beter gaan benutten en de Aalsmeer baan als landingsbaan gebruiken zijn we al van hoop herrie en rotzooi verlost.
    Maar luisteren ho maar en er moet zeker weer een 1 op een woonkern neerkomen, want daar is het wachten op.

    19
    • Aalsmeer

      Niet zo’n fijn idee: ‘Als ze de Polderbaan als startbaan beter gaan benutten en de Aalsmeerbaan als landingsbaan gebruiken zijn we al van een hoop herrie en rotzooi verlost’. De mensen in N-H onder de uitvliegroute van de Polderbaan kunnen nu al nauwelijks slapen en hebben overdag geen leven. Nog beter benutten? De Aalsmeerbaan wordt op dit moment als landingsbaan ingezet. Voorloggende dagen voor opstijgend verkeer, plus 80 decibel. Niet te doen voor honderdduizenden omwonenden, denk aan Uithoorn, Nederhorst den Berg, Bodegraven, Arnhem, Gouda, Nieuwkoop, Nieuwveen, Zevenhoven, enz. De enige oplossing is minder vliegtuigen in de lucht. Laten we hier beginnen: https://stopklm.nl/

      27
    • Pieter

      Ingrid, je wekt met je bericht de suggestie dat je vindt dat anderen dan maar in meer overlast moeten zitten (namelijk de onderwonenden van vliegroutes van en naar de Aalsmeerbaan en Polderbaan), zodat mensen in Amstelveen en Uithoorn minder overlast hebben.

      “Dan zijn we van een hoop herrie en rotzooi verlost”. Ja, de mensen in Amstelveen en Uithoorn misschien, maar daarmee zitten vele anderen in veel meer overlast.

      Vind je dat zelf wel eerlijk?

      De Polderbaan was in het tweede kwartaal van 2024 goed voor maar liefst 37.000 (9.300 starts en 27.700 landingen) vliegbewegingen, de Aalsmeerbaan 31.000 (7.300 landingen en 23.600 starts) en de Buitenveldertbaan ‘slechts” 7.300 in totaal.

      We moeten er echt voor waken dat verschillende regio’s niet tegen elkaar worden opgezet!
      Het enige wat werkt, voor iedereen, is een krimp over de gehele linie!

      37
      • Echt niet

        Dat kan niet. Er zijn meer dan 104.000 metingen gedaan met de app Explane onder de Buitenveldertbaan in Amstelveen. 7.000 : het zal wel een nulletje meer zijn.
        https://reports.explane.org/nl/

        3
        • Cijfers van BAS

          Dit zijn de cijfer van BAS, don’t shoot the messenger a.u.b.

          2
        • Pieter

          Nee, de cijfers van Explane gaan terug tot 2018 en BAS rapporteert hier over het tweede kwartaal van 2024.

          En in het tweede kwartaal van 2024 waren er dus 7300 vliegbewegingen van/naar Buitenveldert.

          3
    • Gerry van der Weele

      Elke baan zorgt voor overmatige overlast. Startende vliegtuigen vanaf de Polderbaan zorgen in Hoofddorp-Noord voor constante overlast. Gepiep, gegier, onweersgeluiden en een trillende grond. Aan een stuk door. Plus kerosinedampen. En dat de Aalsmeerbaan nog gebruikt wordt is ook niet te geloven.. De Polderbaan wordt volgens mij al goed benut door Schiphol, kan niet beter.

      17
    • Het verschuiven van vluchten richting andere banen levert natuurlijk niets op, want: waterbed-effect. Dat bewijst de Bocht om Uitgeest – waar Luchtverkeersleiding Nederland zo trots op is. Deze aanpassing van de vluchtroute maakte sommige inwoners van Uitgeest blij (anderen merkten het verschil niet eens, want veel herrie blijft veel herrie), maar bezorgt inwoners van Assendelft echt wel nog meer overlast.
      Maar liefst 2 banen gaan er over Assendelft, Krommenie en Westzaan – het noordelijke deel van de gemeente Zaanstad. Daarbij is de Polderbaan de preferente baan, en wordt de Zwanenburgbaan eveneens enorm ‘bevlogen’. Bij heersende wind gaan er hier rustig 744 vluchten overheen, met 76 dB gemiddeld. En dat allemaal omdat de vliegtuigen ‘stiller en schoner’ heten te zijn, waardoor ‘de papieren werkelijkheid’ weer op orde is…
      Mijn vraag is nu: kan het nòg erger? En ik vrees dat het antwoord ‘ja’ zal blijken te zijn.

      20
  22. Paulus Limburg

    Het enige wat je te horen krijgt….. dan ga je toch lekker verhuizen?
    Er liggen stapels met klachten over het baan gebruik maar nee hoor lekker laag over Amstelveen en Uithoorn starten en VEEL te laag.
    Als ze de Polderbaan als startbaan beter gaan benutten en de Aalsmeer baan als landingsbaan gebruiken zijn we al van hoop herrie en rotzooi verlost.
    Maar luisteren ho maar en er moet zeker weer een 1 op een woonkern neerkomen, want daar is het wachten op.

    16
    • Rob

      Wij als bewoners naast de Polderbaan worden stapel gek van alle overlast. Deze baan die met leugens tot stand is gekomen heeft onze prachtige leef omgeving volkomen verwoest in Spaarndam.
      Als ik deze schrijnende verhalen lees leef ik met jullie mee, echter wil ik benadrukken dat als preferente baan wij werkelijk 7 dagen 24 uur per dag in deze overlast zitten !!!! Terwijl wij hier allang woonden voooooor dat de Polderbaan werd aangelegd !!!
      Dus om hier te zeggen dat wij nog meer overlast moeten krijgen door deze prefente baan nog meer in te zetten breekt ook mijn klomp. Verdeel juist alle overlast op alle start en landingsbanen zodat er nog momenten met rust in onze levens voorbij komen.
      Tevens is het puur de KLM met die k.. hub functie onze samenleving gijzelt. Zonder de hub kan heel Nederland de hele wereld over en is het aantal vluchten beheersbaar. De hub heeft geen enkele functie voor ons als Nederlanders, sterker nog wij betalen meer voor een ticket dan deze overstappers. Tel daarbij op dat KLM technisch al 5 x failliet is geweest en de samenleving die klm nu 24/7 gijzelt mag ze op zeker binnen nu en 5 jaar weer van een faillissement moeten redden, kijk naar de beurs waarde er is niemand meer die nog enig vertrouwen heeft in dit bedrijf.

      46
      • Thomas

        Dat is helaas hoe veel mensen denken, er is toch een preferente baan, gebruik die dan ook! Maar inderdaad, daar is de overlast vrijwel altijd. Krommenie, Assendelft, de andere dorpen in de omgeving, die zijn altijd de pineut, zo vaak als fysiek mogelijk. Dag en nacht. Wij zijn hier de vorige eeuw komen wonen, vanwege de rust, natuur, en ruimte. Lekker tussen de weilanden, veel vogels en koeien, heerlijk. Lekker tuinieren, een fijn leven.
        Toen kwam de Polderbaan.. De tuin, die ziet er niet meer uit. Het huis heeft onderhoud nodig. Wij trekken het niet meer, komen het liefst niet meer in de tuin, en vaak verblijven we maar ergens anders. Thuis is thuis niet meer. Thuis is Schiphol geworden. Het eerste wat je elke dag hoort. Het laatste wat je elke dag hoort. Het geluid wat de hele dag doorgaat. Schiphol. Maarten waar ben je, je mag mijn pijp hebben hoor!

        31
      • Eddy

        Waardeloos dat wethouder/gemeente of de regering doen ze geen moer voor de bewoners!

        10
    • W Lieverst

      Ik ben verhuist voor o.m. het lawaai van de Buitenveldertbaan en nu krijgen we de vliegtuigen weer frequent over ons heen. Bij opening van LA komen er zowel een laag (max. 1.800 meter) – als een hoogvliegroute (Schiphol) over ons heen, dus dubbelop. Tevens is er bij ons in de Noordoostpolder een laagvlieggebied gepland voor defensiehelikopters. Het is van de zotte.

      19
      • W Lieverst

        Ook zo’n kreet van de industrie : als je over dunbevolkt gebied vliegt heb je minder geluidsgehinderden. In een dunbevkt gebied wonen echter ook mensen.

        18
      • Rekel

        Tsja, het is triest: ze gaan steeds een stapje verder met “pesten” in onze leefomgeving!

        7
    • Elke burger is gelijk

      Paulus, dat is een zeer kortzichtige en egocentrische reactie (zie ook de reactie van Ingrid Limburg – familie? – hierboven).

      Ook onder de vliegroutes van en naar Polderbaan, Kaagbaan, Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan wonen mensen! En die mensen zouden eenzelfde rechtspositie moeten hebben als inwoners van Amstelveen en Uithoorn!

      21
  23. Sandra Schram (Van der Weiden)

    Ik word er (weer) verdrietig van wanneer ik dit lees. Ik ben inmiddels gevlucht. Huis, haard èn huwelijk opgegeven. Kapot. En nu weer wat aan het opbouwen. Elders. Uit de vernietigende vliegherrie-ellende. Het is als mishandeling: je weet nooit wanneer het begint, je weet nooit wanneer het stopt. Onmenselijk. Ik werk met vluchtelingen in mijn dagelijks leven maar voel me zelf ook vluchteling…

    55
  24. Maria

    Heel herkenbaar dat verhaal van die mevrouw, echt belachelijk zoveel vliegtuigen die maar door razen. Wordt laag gevlogen. Niets helpt, geen oordoppen geen koptelefoon met noice cancelling.
    En het went ook niet, zo’n doordringend/zwaar geluid.
    Het lijkt ‘s avonds/’s nachts wel of ze je slaapkamer binnen komen vliegen. En een wekker is ook niet meer nodig. Ook in de weekenden begint de vliegtuig terreur al vroeg.

    24
  25. Wies Hazenoot

    Ik heb voor het eerst bezwaar gemaakt tegen de WOZ-waarde van onze woning in Oegstgeest (die in het verlengde van de aanvliegroute van de Kaagbaan ligt). Overigens buiten de contour. Maar wel met veel ergernis, laagvliegers, geluidsoverlast en gebroken nachten tot gevolg. Ik hoop dat dit bezwaar gehonoreerd gaat worden en dat gemeenten in hun portemonnee gaan voelen wat vliegtuigoverlast doet met ons woonplezier.

    44
    • Jonathan de B.

      Bij ons in Uithoorn was dat afgewezen met de dooddoener dat daar al rekening mee gehouden is.

      24
  26. rrustema

    “Groepen die het voor ons opnemen worden weggezet als activistisch.”

    Om activisme te begrijpen pakken we de definitie erbij:

    “Politiek activisme is een verzamelbegrip voor buitenparlementaire activiteiten die als doel hebben politieke en/of maatschappelijke verandering te brengen.”

    Kennelijk telt alleen ‘het parlementaire’. En daarvan weten we dat op nationaal niveau – tot nu toe – een meerderheid van de Tweede Kamer geen harde maatregelen wil tegen de luchtvaart.

    Maar op lokaal niveau, daar waar de overlast is, kan er wel degelijk ‘parlementair’ (binnen de gemeente) stelling worden genomen zonder te verwijzen naar nationaal of naar andere instellingen die individuele klachten noteren. Zoals in de brief wordt gesuggereerd.

    Op lokaal niveau kan men minstens uitspraken doen over wat voor toekomst men ziet voor de luchtvaart, ook al is dat in de handen van de nationale politiek. Als er daardoor een conflict is tussen lokaal en nationaal, dan ligt het op het bordje van nationaal om dat op te lossen.

    In ieder geval is het bizar als de lokale politiek geen conflict wil met de nationale. Conflict is de motor van politiek, daar komt verandering uit voort.

    36
    • Eb

      Wij hebben het hele dag druk op werk rond 5 uur komen we thuis wat uitrusten en eten klaarmaken en genieten van onze avond op de balkon.
      maar helaas onze avond wordt verpest door laagvliegende vliegtuigen en weer naar binnen sterker nog soms tot 11 uur s avonds vliegen nog.! Alsof wij geen recht hebben uit te rusten!

      Wij hebben twee keer last van vliegtuigen:
      1-crozine (kankerwekend)
      2-geluisoverlast.
      Waarom moet bijna elke dag boven Amstelveen vliegen?
      Het is absoluut verboden boven dicht bewoonde wijken vliegtuigen gaan vliegen.
      Geen idee waarom de gemeente of de gegering doen ze niets aan!

      13

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate