Hoezo geen subsidies?

“De Europese Commissie zegt dat de lidstaten de afgelopen tien jaar zo’n 4,7 miljard subsidie hebben verstrekt aan de vliegvelden. Die vliegvelden verstrekken deze vervolgens op verschillende manieren aan vliegmaatschappijen”.

Foto door Josue Isai Ramos Figueroa via Unsplash

Aldus een recent artikel van NPO Focus waarin een eind wordt gemaakt aan de fabel dat de luchtvaartindustrie het moet doen zonder subsidies. Onder pro-luchtvaartactivisten en lobbyïsten een vaak gehoord argument om zichzelf op de borst te kloppen.

“Wereldwijd zijn veel vliegvelden (deels) in handen van overheden en al vanaf het begin van de luchtvaart geven zij allerlei subsidies en financiële voordelen. Voorbeelden hiervan zijn het beschikbaar stellen van grond voor een vliegveld, het verstrekken van zachte leningen”.

Dat kan ook niet anders, want het gerenommeerde bureau McKinsey becijferde al eens dat de meeste luchtvaartmaatschappijen structureel rode cijfers schrijven (https://www.mckinsey.com/industries/travel-transport-and-logistics/our-insights/between-roic-and-a-hard-place-the-puzzle-of-airline-economics).

Bovenstaande subsidies nog afgezien van het gebrek aan accijns op kerosine en btw op vliegtickets. Omgerekend nog eens minstens 2 tot 3 miljard euro belastingvoordeel ofwel subsidie. En dat alleen in Nederland.

Waarom is vliegen zo goedkoop? | NPO Focus

Voor 19,60 euro van Maastricht naar Barcelona vliegen? Of voor minder dan 200 euro zo’n acht uur in het vliegtuig naar New York? Dit soort bedragen lijken absurd, maar erg uitzonderlijk zijn ze niet. Hoe kan het dat je treinkaartje naar het vliegveld soms duurder is dan een vliegticket naar een zonnig oord?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *