Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Politiek

Twee sprankjes van hoop: de rechter en een snel vallend kabinet

Schiphol vertrekhal

Het is hopen op een vertrek van dit PVV-kabinet (foto: Schiphol)

(leestijd circa 3 minuten)
4.4
(194)

Omwonenden van Schiphol hebben na gisteren nog maar twee sprankjes van hoop: een rechter die een drastisch vonnis durft te vellen dat recht doet aan de wetgeving of een kabinet dat sneller valt dan het is samengesteld.

Deel op XDeel op Linkedin

Gisteren besloot PVV-minister Barry Madlener prematuur om de krimp van Schiphol te minimaliseren en de inhumane nachtvluchten te blijven toestaan. Een een-tweetje met de nieuwe Schiphol-directeur Pieter van Oord die uit puur eigenbelang de bal twee weken eerder had doorgeschoven naar de PVV-er.

Toegegeven: na decennialang van megalomaan groeidenken is de minimale krimp naar maximaal 485.000 vluchten op Schiphol een trendbreuk. Maar de verbeteringen voor de omwonenden zijn zo gering dat ze niet merkbaar zullen zijn en geen spat helpen om de overlast en vervuiling tegen te gaan.

Hoe Madlener met dit setje non-maatregelen denkt te kunnen voldoen aan het vonnis van 20 maart jongstleden is volstrekt onduidelijk. De minister heeft nog een kleine 200 dagen om die uitspraak te implementeren voordat omwonenden opnieuw naar de rechter zullen moeten stappen om het vonnis af te dwingen. Tussendoor speelt nog het hoger beroep dat het ministerie heeft ingesteld tegen dit vonnis, maar puur vanuit de wetgeving gezien is er weinig risico dat de Staat nu wel in het gelijk wordt gesteld. En de kans dus groot dat het vonnis in stand blijft.

Natuurvergunning bij de rechter
En dan is er nog de rechtszaak tegen de natuurvergunning van Schiphol. Die wordt – ijs en weder dienende – in november behandeld door de rechtbank. Die vergunning rammelt aan alle kanten en leunt bijvoorbeeld zwaar op de inspanningen van andere sectoren tegen de uitstoot en depositie van stikstofverbindingen.

Er wordt in die vergunning rechtstreeks gerefereerd aan het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG). Dat programma werd eerder deze week naar de prullenbak verwezen, waardoor er volstrekt geen zicht meer is op reducties in andere sectoren. Reducties die Schiphol zich al min of meer had toegeëigend bij de aanvraag van de eigen natuurvergunning.

Het maakt de zaak die onder meer MOB aanspande tegen de natuurvergunning nog kansrijker dan deze al was. Gezien recente uitspraken in stikstofzaken is het nauwelijks denkbaar dat de vergunning van Schiphol in stand blijft.

Naast deze zaken lopen er allerlei procedures waarin wordt gevraagd om handhaving van de huidige wetgeving. Ook die zijn kansrijker geworden, nu de minister maatregelen op de lange termijn heeft geschoven en daarmee concrete verbeteringen uit zicht raken.

Nog lang geen luchthavenverkeersbesluit
Immers is er nog lang geen sprake van een nieuw luchthavenverkeersbesluit. Daarvoor is onder meer een onherroepelijke natuurvergunning nodig, die nog een lange weg te gaan heeft langs rechtbanken en uiteindelijk de Raad van State. Zolang dat traject niet is afgerond, kan de PVV-minister geen nieuw LVB vaststellen en blijft hij sowieso in gebreke bij de uitvoering van het vonnis uit de zaak die Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder startte.

Gisteren moesten omwonenden een bitter pil slikken met de ondoordachte besluiten van Madlener die niet eens de tijd nam om belangrijke evaluaties af te wachten, onder meer over de economische impact van een ban op nachtvluchten. Zoals een ware populist betaamt, baseert hij zich niet op feiten, maar slechts op meningen en onderbuikgevoelens.

Madlener sprak sinds zijn aantreden veelvuldig met allerlei partijen uit de vliegindustrie – met de eerder genoemde Van Oord van Schiphol, met de immer jokkende Rintel van KLM, ja zelfs met de nietsontziende lobbyclub Barin – maar liet zijn gezicht niet eenmaal zien bij de doelgroep die zijn partij zegt te vertegenwoordigen – Henk en Ingrid die naast een vliegveld wonen.

Hoop op val kabinet
De partijen waarmee hij wel sprak voedden hem in zijn onwetendheid met een ronduit leugenachtige voorstelling van zaken – ‘schoner, stiller, zuiniger’. De minister vrat het als zoete koek en komt nu met een plan om de sector te faciliteren in het verder afbreken van leefomgeving, klimaat en milieu.

Maar Madlener staat in dit kabinet niet alleen in zijn onkunde, onwetendheid en vooringenomenheid. Deze regering zit vol met lieden die denken te beschikken over simpele oplossingen voor complexe problemen. Met lieden waarvoor driekwart van de bevolking zich doodschaamt.

En dat is precies het laatste sprankje hoop dat omwonenden van Schiphol en andere vliegvelden mogen hebben: dat dit kabinet, gedreven door onkunde, sneller dan het licht met de neus tegen de muur loopt en omvalt met een klap die tot in Brussel te horen is. Het is te hopen dat het extreemrechtse deel dan inmiddels voldoende demonstratie heeft gegeven van de eigen onkunde dat de kiezers de volgende keer een verstandiger keuze maakt op het stembiljet.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.4 / 5. Aantal stemmen: 194

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. E.C.

    Het door de luchtvaart gevierde Kromme Tenen Kabinet. Up in the Sky: “Afgelopen dinsdagmiddag arriveerde de A321neo omstreeks 15:00 uur op de Buitenveldertbaan (09/27) op Schiphol. Na de landing reed het toestel naar de hangar om onder toeziend oog van onder meer Barry Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat, klanten en aandeelhouders, feestelijk onthaald te worden”. Er gaat ook weer een deur open voor vliegveld Lelystad. De nieuwe baas van Schiphol zul je niet meer horen over nachtsluiting of privéjetverbod (msn.com)
    ‘Van Oord wilde geen prioriteit geven aan omwonenden, medewerkers of infrastructuur. Hij sprak van een verantwoordelijkheid om Nederland te verbinden met de wereld, omdat Nederland een heel open economie is, waarbij een heel goede luchthaven past. Krimp heeft een negatief effect op dit alles, zei Van Oord, die ook nog zei te hopen dat luchthaven Lelystad opengaat. Dat zou een enorm positief effect hebben op het geluid rondom Schiphol, omdat in Lelystad aanzienlijk minder mensen wonen’. Oh ? Flevopolder, Drenthe, Overijssel, Gelderland, Utrechtse Heuvelrug, de kop van N-Holland krijgen er allemaal laagvliegroutes bij.

    17
  2. Jeroen

    In mijn ogen moet er snel een massa-claim vanuit (hopelijk een groot deel) van de Nederlandse bevolking opgestart worden. Vertegenwoordigd door een zéér gerenommeerd advocatenkantoor met Internationaal aanzien en een succesvol track-record van mega-claims (bijv. tegen de tabaksindustrie). Waarbij de eis (bijvoorbeeld) is dat:
    1. Schiphol zich aan de wet en regels houdt
    2. Vervuiling gerelateerd aan Schiphol geheel bekeken wordt (dus niet enkel de uitstoot nemen van vliegtuigen beneden de 900 meter, maar ga uit van de vervuiling van AL het vliegverkeer dat over Nederland vliegt)
    3. Schiphol aansprakelijk wordt gesteld voor schade aan de natuur en burgers die overlast ondervinden (herrie, inademen kankerverwekkende stoffen, etc.)
    4. De geluidsoverlast objectief gemeten gaat worden (dus niet met rekenmodellen) in een zéér grote straal rondom Schiphol
    5. De Overheid aansprakelijk wordt gesteld voor schade aan natuur en voor inwoners
    6. Dat vliegtuigen niet onnodig laag mogen aanvliegen (bijv. dus niet over Oegstgeest komen op 500 meter en voorbij Nieuw-Vennep nog steeds op 500 meter vliegend), alles objectief gemeten en dus op harde data gebaseerd
    7. De Overheid en Schiphol nachtrust dienen te respecteren, ook als mensen met ramen open willen slapen
    8. De Overheid en Schiphol alles in het werk moeten stellen om de geluidsoverlast gedurende de dag te beperken. Met boetes er op bij overschrijding geluidsniveaus, vervuiling, etc. Nogmaals alles automatisch gemeten, dus niet op basis van rekenkundige modellen
    9. Dat Schiphol in haar vervuilingsplannen niet uit mag gaan van beperking van uitstoot door andere partijen. Ze zal op eigen benen schoon en stil moeten zijn
    10 Dat het Schiphol verboden wordt boerderijen, etc. op te kopen om zodoende stikstofrechten in bezit te krijgen
    11. Enz, enz.

    En er moeten vooral enorme boetes opgelegd worden bij overtredingen. Schiphol is eigendom van (vooral) de Nederlandse Overheid, (en deels) de Gemeente Amsterdam en ik meen ook de Gemeente Rotterdam. Deze Schiphol aandeelhouders zijn experts in het opleggen van regels, en handhaving via (zeer forse) boetes richting burgers. Denk maar eens aan 2 kilometer te hard rijden op de snelweg, het massaal aanleggen van 30 kilometer zones in de steden voor autoverkeer op 2 baans wegen, geen fatsoenlijke verlichting voeren, het uitbannen van (zelfs schone) (diesel)voortuigen uit steden, etc.
    Let op: Ik ben geen tegenstander van handhaving, de wet is de wet. Maar het wordt tijd dat de Overheid en haar Schiphol bedrijf zich óók aan de wet gaan houden en zelf óók financieel moeten bloeden wanneer zij te veel uitstoot genereren, te veel herrie veroorzaken, mensen moeten compenseren voor het dag in – dag uit kankerverwekkende stoffen laten inademen, mensen uit hun slaap houden, woongenot bederven en wannner zij zich zelf niet aan de wet wensen houden / lak hebben aan rechtspraak en burgerbelangen.

    De enige manier op de Overheid tot rede te bewegen lijkt via de portemonnee.

    Ik ben benieuwd hoe anderen daar over denken:-)

    34
    • rrustema

      Het is sinds kort mogelijk om met een petitie om een massaclaim te vragen bij de organisatie die in Nederland door de EU is aangewezen om massaclaims te doen.

      Volgens https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=OJ%3AC_202401125 is dat de Consumentenbond. Krijgt er geld voor om dit te faciliteren.

      Een eerste petitie in die vorm bijvoorbeeld: https://fietserstegentesla.petities.nl

      De toelichting van de EU https://commission.europa.eu/law/law-topic/consumer-protection-law/representative-actions-directive_nl zegt:

      “Richtlijn (EU) 2020/1828 betreffende representatieve vorderingen heeft tot doel ervoor te zorgen dat consumenten hun collectieve belangen in de EU kunnen beschermen door middel van representatieve vorderingen, de rechtsvorderingen die worden ingesteld door vertegenwoordigende instanties (de zogenaamde bevoegde instanties). De richtlijn vereist dat alle EU-landen beschikken over een mechanisme voor representatieve vorderingen. De richtlijn verbetert de toegang van consumenten tot de rechter”

      Het gaat dus wel om consumenten. Omwonenden hebben geen ticket gekocht, dus om die manier werkt het niet. Maar ze zouden wel de claims die de luchtvaart maakt over dat ze goed bezig zijn kunnen aanklagen, met de eis dat ze dat staken.

      “Bij representatieve vorderingen met het oog op stakingsmaatregelen moet het voordeel voor de betrokken consumenten bestaan in het beëindigen of verbieden van de praktijk die een inbreuk vormt.”

      Helemaal interessant is “De richtlijn maakt het ook mogelijk dat instanties die consumenten uit verschillende lidstaten vertegenwoordigen, hun krachten bundelen in één enkele representatieve vordering.” en zoiets dan vanuit Stay Grounded te initiëren bijvoorbeeld. Om het sprookje over stillere en zuiniger vliegtuigen in de hele EU te stoppen bijvoorbeeld.

      12
    • Daniel Smidi

      Helemaal mee eens
      Het zou een geloofwaardig initiatief zijn om Schphol en partners te laten weten dat omwonenden het meenen

      1
  3. SK

    Hebben we het hier over dezelfde Barry Madleder die zijn hart laat spreken over hoe buitengewoon belangrijk / essentieel het is dat natuur en recreatiegebieden behouden moeten blijven zodat mensen de ruimte hebben om gezond te kunnen recreëren?

    (Kijk vooral ook naar het einde van het filmpje waar hij dit nog benadrukt en hoe hij zich daar voor in zal zetten).

    Of pleit hij alleen over het natuurgebied in zijn ‘achtertuin’. wat behouden moet blijven en dat de overige officiële Natura 2000 en stilte gebieden daarvoor gerust opgeofferd mogen worden door vliegtuigterreur?

    https://www.landschappen.nl/barry-madlener-pvv

    13
  4. Jan Barteld

    Laat bij demonstraties ( hartstikke goed om de aandacht te trekken mits van krachtige en beknopte onderbouwing naar de pers toe ) en verzet tegen het lawaai en de giftige dampen en de PFAS vervuiling die Schiphol onze bevolking aandoet niet gekaapt worden door de SP ( de partij van “protesteren maar nooit meeregeren”) en door alleen linkse partijen. Het volgende speelt m.i. momenteel een rol :Het kabinet is op allerlei fronten ( Ik vind dit kinderachtig, pesterig en intimiderend – waag het niet er anders over te denken en spreken dan de partij – en politiek onvolwassen gedrag ) bezig populariteit te winnen bij haar kiezers en bij vervuilende bedrijven door “links” en “de natuurclubs” ( het woord “natuurclub” doet mensen denken aan iets vrijblijvends, een hobby of een bezigheid die niet belangrijk is voor iedereen. Dit woord is een denigrerende vervangingsterm voor “natuurinstanties” ) te pesten en te laten weten dat extreem rechts en rechts nu de baas zijn. Daarmee leidt ze mensen af van allerlei problemen die echt aangepakt moeten worden zoals natuurbescherming, stikstofreductie, lawaaibescherming en het handelen naar de uitspraken die de rechter tegen de overheid heeft gedaan om de bevolking en haar kinderen en de natuur ( die is niet links, midden of rechts) waar we een onderdeel van zijn te beschermen. Het is geen uitsluitend links probleem, het is ook een midden- en rechts probleem, en als je naar de uitvoering van verplichtingen die door de rechterlijke macht waar de overheid zich telkens opnieuw niet aan conformeert een juridisch politiek ofwel een rechtsprobleem. Wij burgers en bedrijven hebben er recht op dat ook de overheid zich rechterlijke uitspraken gehoorzaam opvolgt.

    15
    • rrustema

      Ja, heel belangrijk om niet als linkse hobby te worden weggezet. Bewoners, omwonenden, burgers en dergelijke zijn allemaal veilige termen. Milieu en natuur zijn al lastiger. Zelf gebruik ik steeds vaker ‘de planeet’ als belanghebbende, zodat men niet de associatie maakt met ‘iets meer onkruid door stikstof’ en ‘redden van een of ander zeldzaam beestje’ maar de associatie maakt met de natuurrampen en de weerrecords die niet weg te lachen zijn. O ja, die planeet, dat is wel een dingetje.

      11
  5. rrustema

    Ik betwijfel of dit kabinet snel zal vallen. Vooralsnog is er een Kamermeerderheid dat baat heeft bij doorgaan met deze coalitie. Het is bijvoorbeeld veel makkelijker om individuele ministers af te laten treden en te vervangen door anderen.

    8
  6. Peter van weel

    Omtzigt heeft er deze week voor gepleit om meer bewoners te verwekken. Dan moet het aantal vluchten zeker verder omhoog als die nieuwe bewoners net zo veel willen vliegen. En de nachtvluchten kunnen nog wel wat worden uitgebreid want die jonge ouders doen toch in de nacht geen oog dicht door hun huilende baby. Excuses voor mijn cynisme over zoveel ongelooflijke domheid. Maar na, je zal als land maar naar de knoppen geholpen worden door een kippenhok vol met oenen.

    30
  7. Johan Duin

    Nu ik erover nadenk kom ik tot de conclusie hoe jammer ook. De overheid is niet te vertrouwen en is ook nog grootaandeel houder. Wij betalen hier ook aan mee.
    Een tweede groningen met al zijn ellende is in wording maar dan een Schiphol affaire.

    30
  8. Pgs

    Enige die wat kan betekenen is de rechter.
    Eerlijk gezegd wel blij met de helderheid van dit kabinet,niet omdat ik het er mee eens ben.
    De vorige ploeg was hier ook op uitgekomen,maar veinsde actie die uiteindelijk weer werd teruggedraaid,(minder vluchten enz.) .
    Je hebt nu tenminste duidelijkheid vanuit de andere kant.
    Vorige ploeg hield lekker kluifje voor,om dit uiteindelijk zelf op te eten.

    24
  9. Nic

    Madlener weet misschien niet beter. Tenminste zo komt hij over. Maar Omzigt en Yesilgoz hebben deze regering mogelijk gemaakt en faciliteren wat er nu gebeurt. Dus bedankt Pieter en Dilan, bedankt NSC en VVD. En wij? Wij mogen dan twee sprankjes hoop houden, maar inmiddels is dat wat veel gevraagd. We hebben net weer veertien weken non stop gebruik van de Buitenveldertbaan achter rug en het najaar met geschikte ‘wind’ voor gebruik van deze baan komt eraan. We zijn doodmoe en murw van een hele zomer binnen zitten met alles potdicht en van te vaak korte nachten door geluidsoverlast. Het liefst gaan we hier weg en het liefst NU. Maar waarheen en hoe?

    27
  10. Verhuizen

    We hebben het hier in huis gisteren toch weer over verhuizen gehad.
    Eerst hadden we nog hoop op vermindering van de vliegterreur met de rechtszaken en de ontbrekende natuurvergunning maar inmiddels zit er een incompetente mafkees aan het roer wiens naam ‘gekkenhuis’ betekent.
    Onze enige hoop is dat dit rariteitenkabinet snel verdwijnt.
    We hadden een hele goede ploeg bewindslieden kunnen hebben met midden- en linkse partijen, zonder leugenaar en gelukzoekster van de VVD als Henk en Ingrid die rechtse leugens hadden doorzien: afschaffing eigen risico? Haha. Mooi niet, sukkels.
    De aandeelhouders van de dikke bedrijven, die worden gepamperd, wij worden uitgezogen.

    13
    • W Lieverst

      Ik ben verhuisd en heb in 2007 een koopovereenkomst voor een nieuwbouwwoning getekend en in oktober 2008 kwam de Alderstafel met het lumineuze idee om Lelystad Airport open te stellen voor de burgerluchtvaart. In feite hebben wij planschade, echter wonen wij niet binnen de geluidscontouren. Ook weer zo’n regel die uit de koker van de regering komt. Gevlucht voor de overlast van Schiphol en nu komen de vliegtuigen ons achterna. Dus verhuizen biedt geen zekerheid dat je niet weer opnieuw overlast gaat ervaren.

  11. Ze doen maar wat

    Dit is een regering van :
    “Geen zin in”
    “Doen we niet”
    “Komt niet uit”
    “Voeren we gewoon door”
    Etc

    Ze hebben geen idee van de wetgeving waarbinnen ze moeten handelen. Pieter Omtzigt wel. Hij staat continu onder druk omdat het niet alleen wettelijk onjuist is wat de anderen gewoon even doen, zeggen en doorvoeren. Maar ook moet hij samenwerken met amateur collega’s die geen idee hebben van wat hun functie en verantwoordelijkheid als politicus inhoudt.
    Dit houdt Omtzigt ongetwijfeld niet lang vol, omdat het tegen alles indruist waar hij voor staat. Het is geen vraag of het kabinet valt, maar wanneer,

    In het hoger beroep met RBV kán het niet anders dat de rechter alle argumentatie van de Staat meteen van tafel veegt. De belangen van omwonenden zijn niet meegenomen, de wetgeving om de omwonenden te beschermen, de natuurvergunning klopt niet etc.
    Stiller, schoner, zuiniger. Het is allemaal zo omver te blazen door RBV.
    Maar als de uitkomst een dwangsom zou zijn, daar heeft geen omwonende iets aan. De rechter zou Schiphol echt stil moeten leggen. Dan kunnen we sinds decennia eindelijk eens 8 uur slapen en een normaal leven leiden. Dan doet eindelijk recht de belangen van de omwonenden.

    53
    • Rancune clubje

      Omtzigt heeft dit debacle veroorzaakt met zijn rancune. Hij heeft deze vreselijke combinatie mogelijk gemaakt om te laten zien aan het CDA hoe belangrijk hij is. En de PVV spint er garen bij.
      Dit hele clubje is om je dood voor te schamen. Ook Omtzigt.

      21
  12. M. de Jong

    Als iemand het initiatief wil nemen om met alle omwonenden te gaan demonstreren bij de Tweede Kamer of het Ministerie, zal ik van de partij zijn. Tot nu zien veel te weinig mensen met hoeveel wij slachtoffers zijn van het decennialange beleid van schiphollen.

    38
  13. Roland

    Hoe kun je constateren dat minister Madlener aan het liegen is? Heel eenvoudig: zijn lippen bewegen! Het abominabele interview gisteren op televisie gezien hebbend constateer ik op grond van zijn uitstraling dat hij zijn eigen woorden niet gelooft. Meer vliegtuigen en minder hinder, rara, waar hebben we dat toch eerder gehoord??? WIJ BEWONERS WORDEN AL MEER DAN DERTIG JAAR LANG VOORGELOGEN DAT HET EEN AARD HEEFT, NIEMAND GEEFT EEN FUCK EN HET GAAAAAAAAT MAAR DOOR, RECHTERLIJKE UITSPRAAK OF NIET! IK HEB AL LANG ENKELE FIDUCIE IN DIT MALAFIDE SYSTEEM VERLOREN, LAAT DE AARDE MAAR HEEL SNEL TEN ONDER GAAN, WANT DAT IS WAT ZE WILLEN , DE HOGE LOBBY VAN DE K**LM EN DE HOGE HEREN IN DE POLITIEK WELKE ZO ONBETROUWBAAR IS VERWORDEN ALS HET MAAR KAN. BEDANKT , HEREN!! WAT EEN BREVET VAN ONVERMOGEN, ONKUNDE EN KORTZICHTIGHEID!!!

    42
  14. Rob

    Het is inderdaad wel duidelijk dat deze PVV minister er niet is voor Henk en Ingrid. Die hebben geen behoefte aan de exotische verre bestemmingen van KLM , belastingvrij gevuld met buitenlandse toeristen. De minister is er wel voor een filiaal van een Franse vliegmaatschappij. Je kan maar ergens trots op zijn. En voor de Sigrid Kaags van deze wereld die als weinigen profiteren van het veel te grote Schiphol op kosten van Henk en Ingrid die alle belastingvoordelen mogen betalen.

    28
    • W Lieverst

      En Henk en Ingrid liggen binnenkort wakker onder weer een nieuwe aanvliegroute of naast een zojuist geopend vliegveld.
      Nederland wordt momenteel geregeerd door een stel minder socialen.

      21
    • M Fransen

      Rob, wat heeft Sigrid Kaag hier nou toch weer mee te maken? Weggepest door ene g.wilders ging met haar een zeer goede en integere politica verloren. En dan ben ik nog niet eens een D66 stemmer!

      5

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate