Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Volksgezondheid

Nieuw onderzoek: uitstoot vliegverkeer vijf keer dodelijker dan eerder gedacht

MIT in Boston

Het MIT vond uit dat de uitstoot van vliegtuigen vijf keer dodelijker is dan eerder gedacht (foto: Joakim Roubert via Pixabay)

4.6
(154)

Er sterven wereldwijd vijf keer zoveel mensen aan de gevolgen van luchtvervuiling door de vliegindustrie dan bleek uit eerdere studies. In totaal gaat het ieder jaar om bijna 75.000 mensen die voortijdig aan hun einde komen.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit blijkt uit een nieuwe studie van het Massachusetts Institute of Technology, een van de beste technische universiteiten ter wereld. De nieuwe cijfers kwamen bovendrijven nadat wetenschappers de gevolgen van de luchtverontreiniging veel preciezer berekenden dan in voorgaande onderzoeken.

Met name de hoeveelheid sterfgevallen als gevolg van blootstelling aan ozon uit vliegtuigen blijkt veel hoger te liggen dan tot nu toe werd aangenomen. Voorheen werd dit aantal geschat op 6.800 per jaar, maar nu blijken er maar liefst 53.100 mensen per jaar dodelijk slachtoffer te worden. Dat zijn er 5,6 keer zoveel.

De wetenschappers komen tot deze schokkende cijfers omdat ze bestaande modellen fijnmaziger hebben ingezet. Eerdere onderzoeken berekenden de gevolgen in gebieden van 400 bij 400 kilometer, nu is gekeken naar gebieden van 50 bij 50 kilometer.

Deze afbeelding geeft de hoeveelheid verbrande kerosine per vierkante kilometer per jaar weer. In West-Europa en aan de Oostkust van de Verenigde Staten gaat het zelfs om 10.000 kilogram per vierkante kilometer per jaar (bron: MIT).

Behalve de 53.100 slachtoffers van ozon, overlijden er ook nog eens 21.200 mensen voortijdig als gevolg van blootstelling aan fijnstof (PM2.5)afkomstig uit vliegtuigmotoren.

Hier nog weinig aandacht voor ozon
In ons land ontstaat langzamerhand enig besef van de schadelijkheid van het fijnstof, maar wordt nog weinig aandacht geschonken aan de ozon uit vliegtuigen. Terwijl deze stof zo’n tweeënhalf keer zoveel dodelijke slachtoffers veroorzaakt.

“De uitstoot van vliegtuigen heeft een aantal unieke kenmerken. Zo is het de enige vorm van transport die contrails achterlaat met een negatief effect op het klimaat dat minstens zo groot is als de uitstoot van CO2. Maar ook de uitstoot van NOx heeft een langdurig negatief effect op de wereldwijde luchtkwaliteit”, aldus het rapport.

“Omgerekend in geld blijken de effecten van de vliegindustrie op de luchtkwaliteit ongeveer net zo groot te zijn als de klimaatkosten, inclusief de contrails.”

1200 doden door kerosine Schiphol
Het onderzoek schat het aantal vroegtijdige sterfgevallen op 309 per miljard kilogram verbrande kerosine. Op Schiphol werd in 2019 vier miljard kilogram kerosine verkocht, wat volgens deze studie zou resulteren in ruim 1200 extra doden per jaar.

De onderzoekers stellen dat het fijnstof vooral de regio’s rond vliegvelden het zwaarst raakt. De effecten van ozon zijn over een groter gebied schadelijk. In drukbevlogen regio’s als West-Europa en de Amerikaanse oostkust kan de ozonconcentratie in de lucht verdrievoudigen door het vliegverkeer.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.6 / 5. Aantal stemmen: 154

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Egbert

    Wat ook een publiek geheim is, is de oversterfte van cockpitpersoneel aan kanker.

    4
  2. RoTT

    Hoop dat veel CEO’s en andere leidinggevenden van Schiphol/KLM in de buurt van Schiphol wonen, adem dat allemaal maar lekker in jongens, ga je merken dat de luchtvaartindustrie letterlijk over lijken gaat…

    1
  3. Stella

    Vraag mij af wanneer dit soort berichten nu eindelijk eens in de main-stream-media nieuws komen, op het 8 uur journaal of in Nieuwsuur. En de Overheid? Die weten het zeker zogenaamd weer niet, zeker nog nooit van gehoord dat de megatonnen zwaar giftige uitstoot door vliegtuigen extreem gevaarlijk zijn. Dit kán toch zo niet langer dat wij hier vergiftigt worden door vliegtuigen in ons eigen huis en tuin! Ik ga aangifte doen tegen Schiphol, het is gewoon willens en wetens moord wat ze op ons plegen!

    12
  4. Lekker warme oceanen

    Wat gek toch, dat de oceanen opwarmen.
    Hè hoe zou dat nou komen?
    Al 2 graden warmer en het wordt nog erger.
    Laten we er nog wat vaker overheen vliegen. We kopen nog 100 stille toestelletjes, alles voor de markteconomie en we ijveren zo snel mogelijk voor de zondvloed.

    11
  5. Stella

    AFGRIJSELIJK! Wordt super angstig hierdoor. Enigste plek waar de lucht nog schoon is, is op de Zuidpool en Patagonie . Heel de aarde is totaal verkloot door de luchtvaart.

    12
  6. Jaap de Groot

    Degenen die van mening zijn dat klagen over geluidsoverlast aanstellerij is, zouden dit maar eens goed moeten lezen. Dit treft alle omwonenden van Schiphol!

    16
  7. Mike

    Bij hoeveel mensen die overlast ervaren en/of dood gaan wordt het wel verkeerd.
    Steeds weer komt meer vuile was naar boven en toch worden de belangen van de luchtvaart steeds weer boven alles gesteld. Zelfs zodanig dat deze zonder de vereiste vergunningen kunnen blijven acteren en ongelooflijk veel aan dodelijke stoffen uit kunnen stoten, waar zelfs een Chemours met 3M en Tata tesamen jaloers op zijn.

    Het ergste is dat men binnen de luchtvaart in de meeste gevallen 100% weet waar ze mee bezig is en opzettelijk het nodige wordt verzwegen. Wat niet bekend is, kan ook niet naar gevraagd worden.
    Wordt het pas verkeerd wanneer zij zelf geraakt worden door de effecten ?
    Men is maar al te snel blind voor het leed van onbekenden, totdat het hen zelf treft.

    29
  8. rrustema

    Handige catchphrase vanaf nu: “Boven deze vierkante kilometer wordt per jaar 10 ton kerosine verbrand .”

    Voor als je over een open ruimte kijkt met iemand en je dan met een armgebaar die vierkante kilometer aangeeft.

    21
    • Thomas

      Met een soortelijk gewicht van 0,8 wordt er dus 12.500 liter kerosine per km2 verbrand. overal wordt verbruik in liters gebruikt, behalve weer in de luchtvaart. hoe zou dat toch komen…

      11

Geef een reactie

Translate