Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Volksgezondheid

Minister De Jonge wil medisch experiment met vliegherrie op ruim 400 studenten

Kronenburg in Amstelveen

foto: nul20.nl

(leestijd circa 4 minuten)
4.8
(121)

Wethouder Floor Gordon van Amstelveen is al jaren bezig het onzalige plan door te drukken om studentenwoningen te bouwen in de vliegherrie. Volgens een brief van minister Hugo de Jonge komt uitvoering steeds dichterbij, inclusief een medisch experiment op ruim 400 studenten.

Deel op XDeel op Linkedin

Uiteraard zijn er tienduizenden extra studentenwoningen nodig in de regio Amsterdam. SchipholWatch zal de laatste zijn om deze jonge mensen een dak boven het hoofd te misgunnen. Maar op de geplande plek – Kronenburg in Amstelveen – vliegen op bepaalde dagen ruim 500 vliegtuigen op 200 meter hoogte over de wijk heen, ook ‘s nachts.

Dat is een – letterlijk – ongezonde woonomgeving. Niet alleen leidt de overmatige herrie tot een grotere kans op hart- en vaatziekten, slaapverstoring leidt ook tot een verminderd leervermogen. En dat is nou precies wat van studenten wordt verwacht: dat zij nieuwe kennis opdoen en de wetenschap vooruit brengen.

Bouwverbod
Daarom strijdt SW vanaf dag één tegen de Amstelveense bouwplannen. Juist op die plek kan (en mag) niet worden gebouwd. Dat weten wethouder Gordon en minister De Jonge (Binnenlandse Zaken) als geen ander. Gordon kreeg tot aan de Raad van State het deksel op de neus.

Het Luchthavenindelingsbesluit (LIB) verbiedt het grootschalig bouwen op die locatie: hooguit 25 woningen zijn toegestaan, maar Amstelveen wil er meer dan 2.000 bouwen. Daarmee zouden er 2.000 nieuwe slachtoffers van Schiphol bijkomen.

Het LIB geeft zones aan waarin woningen rond Schiphol ofwel gesloopt moeten worden ofwel waar nieuwbouw aan banden is gelegd. De normen die hiervoor zijn opgesteld, zijn al soepel. Daardoor kan het beperkingengebied relatief klein worden gehouden en hoeft ‘de economie’ er niet al teveel onder te lijden.

In plaats van te kiezen voor de voor de hand liggende oplossing om iets te doen aan de overlast, wil De Jonge nu de soepele LIB-regels nog verder oprekken zodat er in eerste instantie ruim 400 studentenwoningen op Kronenburg te bouwen zijn.

Klinkklare onzin
Of zoals de minister aan de Tweede Kamer schrijft: “Er is in deze gebieden sprake van geluidshinder, die effect kan hebben op de gezondheid. [..] Het Rijk ziet echter ook dat mede door de beperkingen die er zijn om omwonenden te beschermen de leefbaarheid van het gebied onder druk staat.”

En dat is niets minder dan klinkklare onzin. Het zijn niet de wettelijke bouwbeperkingen die de leefbaarheid van Kronenburg onder druk zetten, maar het is de herrie van honderden vliegtuigen per etmaal. Het oprekken van normen en het niet aanpakken van het vliegverkeer, dat zet de leefbaarheid onder druk voor een grote groep nieuwe bewoners.

Met deze dwaling probeert De Jonge de snode plannen te verkopen aan de Kamer, waarbij hij behalve een eerste fase van 438 studentenwoningen ook nog eens een onbekend aantal ‘short-stay woningen wil bouwen waarin studenten maximaal zes maanden mogen blijven wonen.

Om de gevaarlijke woonsituatie te verantwoorden, wil De Jonge de gezondheid van de groep nieuwe bewoners zorgvuldig in de gaten blijven houden en mede op basis daarvan tussenevaluaties opstellen. “Om te bekijken of het toevoegen van nog meer woningen gezond kan.”

Medisch experiment met bekende uitkomst
Laat dit even op u inwerken: de minister wil dus 438 studenten onderdeel maken van een medisch experiment waarvan de uitkomsten al grotendeels vaststaan. Het is immers niet voor niets dat de Wereldgezondheidsorganisatie richtlijnen heeft afgegeven voor vliegtuiggeluid die ver liggen onder het niveau dat de toestellen op Kronenburg veroorzaken. Richtlijnen die inmiddels ook worden onderschreven door het RIVM, door de GGD’s en door de Gezondheidsraad.

“Amstelveen en het Rijk hebben besproken om in te zetten op een ontwikkeling die de leefomgevingskwaliteit van het gebied verbetert”, zo noemt De Jonge dat. Om vervolgens geen enkele maatregel aan te kondigen die de leefomgeving ten goede komt. Want De Jonge en wethouder Gordon zijn niet van plan de leefomgeving te verbeteren, maar slechts de regels voor een gezonde leefomgeving op te rekken. Een puur papieren exercitie dus.

Bestaande bewoners ook geholpen
Zou de logische aanpak worden gekozen, dan zou het kabinet het overmatige vliegverkeer boven Kronenburg aanpassen alvorens er nieuwe bewoners te vestigen. Zo’n aanpak zou bovendien goed nieuws zijn voor de circa 150.000 bestaande bewoners die door het vliegverkeer van en naar de Buitenveldertbaan worden geterroriseerd. Krimp van Schiphol is een probaat middel om dat te bereiken. Dan hoeft er ook geen medisch experiment op levende mensen te worden ingericht en kan wethouder Gordon er met gemak 2.000 studentenwoningen realiseren.

Maar niets van dat alles. De minister kiest liever voor de makkelijke weg om de toch al niet strenge bouwbeperkingen nog verder uit te kleden. En zorgt zo voor een verdere groei van het aantal gehinderden en slaapverstoorden als gevolg van Schiphol.

Voor Schiphol zelf maakt dat trouwens niet uit, want de aantallen gehinderden worden berekend op basis van het historische woningbestand uit 2006. Ook al worden er nog 100.000 woningen onder de aanvliegroutes bijgebouwd, het aantal gehinderden zal er op papier niet door stijgen. Welkom in de wondere wereld van het luchtvaartbeleid.

Naar de rechter dan maar?
Zo gauw de projectontwikkelaar de plannen voor de ruim 400 studentenwoningen oplevert, start de minister met de procedure om de LIB-regels op te rekken. Samen met wethouder Gordon van Amstelveen werkt hij tegelijkertijd het medisch experiment uit. Pakt de proef gunstig uit, dan kunnen er nog meer woningen komen.

SchipholWatch houdt deze ontwikkelingen scherp in het oog en zal niet aarzelen naar de rechter te stappen als de regels worden versoepeld die de gezondheid van burgers moeten beschermen. Zulke regels zijn toch al schaars, dus dienen gekoesterd te worden.

Amstelveen en het kabinet kunnen bovendien eenvoudig zorgen voor alternatieven die geen gezondheidsschade opleveren, bijvoorbeeld krimp van Schiphol of de keuze voor een andere locatie voor de studentenhuisvesting.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 121

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. SK

    Triest maar waar. De patronen hoe steeds meer ‘volksvertegenwoordigers’ en hun partners in crime misbruik maken van hun positie worden steeds duidelijker
    stap 1 je zet de beschermende WHO geluid en luchtverontreinigingsnormen aan de kant (doen we al jaren dus dat is een makkie)
    stap 2 je gooit er een experiment tegen aan om je ‘gelijk’ door de strot te drukken (lees het valt allemaal wel mee met de luchtvaart scenario -ligt al klaar – kat in het bakkie)
    stap 3 je zorgt ervoor dat degenen die opkomen voor leefbaarheid, gezondheid, welzijn en bescherming van mens en natuur de zeikerds zijn die de economie en groei verhinderen (aan ons ligt het niet)
    stap 4 je sluit de dag af door met je makkers van de luchtvaart (of gaswinning, vervuilende industrie etc. keuze genoeg) genoeglijk je machtsmisbruik te vieren.
    p.s.: stap 5 slaan we structureel over want anders moeten we erkennen dat deze werkwijze ten koste is gegaan van welzijn, leefbaarheid, gezondheid van mens en milieu de lucht waterkwaliteit, leefbaarheid en welzijn.
    Wie dan nog leeft wie dan zorgt!

    13
  2. dirk

    datzelfde experiment vind momenteel ook plaats in Uithoorn…..

    https://bezoekbas.nl/project/19-02-2024-baangebruik-vanochtend-en-vanmiddag-informatie/

    NON STOP INZET vd Aalsmeerbaan , het is onbegrijpelijk dat een overheid dit toestaat en complete gezinnen in de terreur zet , maw wij zijn 2e rangs burgers .

    Geen moment meer stil .. ben benieuwd wanneer de eerste inwoner gaat breken en het niet meer zal accepteren, want dit is een tikkende tijdbom.

    16
  3. B. van Marlen

    ‘Het Rijk ziet echter ook dat mede door de beperkingen die er zijn om omwonenden te beschermen de leefbaarheid van het gebied onder druk staat.’ De leefbaarheid van dit gebied wordt inderdaad natuurlijk volkomen verpest door de luchtvaart en niet door welke beschermende maatregel dan ook. Op een dergelijke hoogte overvliegen is gewoon asociaal en onmenselijk, en naast teveel ongezonde herrie is de kans ook heel reëel, dat allerlei ZZS en UFP op de grond terecht komt.

    Maar wellicht ziet De Jonge hierin een kans om het aantal buitenlandse studenten door een afkeer van de geboden leefomgeving te verminderen? Laat de gemeente Amsterdam nu eens de ballen hebben om niet te vallen voor het grootkapitaal en de eigen verdiensten, maar dit categorisch af te wijzen.

    En laat Schiphol nu eindelijk eens gaan rekenen met het woningbestand anno 2024! Mensen moeten wel ergens wonen, maar al dat gevlieg is een luxe en kan en moet minder.

    En houd op met het liegen en bedriegen nu in de vorm van de NOVEX Schiphol Regio!

    18
  4. Léon

    Als student wil je natuurlijk gezellig bij elkaar wonen, samen studeren en plezier maken.
    Maar waarom kies je dan een plek om te wonen waar je elke dag een enorme hoop herrie en daarbij veel (o.a. giftige) troep over je heen krijgt gestrooid. Hoe intelligent ben je dan eigenlijk? Voor jezelf, je mede studenten en de BV Nederland die je t.z.t als de nieuwe generatie verder mede mag vormgeven?
    Ik ben verbaasd en verbijsterd van deze studenten én de faciliterende overheid.

    8
    • Maaike

      Of wat denk je ervan als uit dit experiment blijkt dat het slecht is voor de gezondheid? Dat de minister en wethouder dan vervangende woonruimte klaar hebben staan voor al die studenten? Nee hoor, wie er eenmaal woont, moet er rekening mee houden dat ie bij een slechte uitkomst gewoon vast zit of anders maar weer thuis moet gaan wonen.

      10
    • Hotelkamers vorderen

      De VVD van de gemeente Amstelveen heeft het aantal leegstaande woningen geteld vorig jaar.
      Dat waren er 800. Achthonderd leegstaande woningen op 90.000 inwoners. En dan nog die 5.000 expats die hier nauwelijks belasting betalen…..
      Huisvest de studenten maar in de half lege hotels rondom de VU. Zoals dat Ibis Budget dat zich “Amsterdam South” noemt in Amstelveen: nooit meer dan 20 ramen verlicht ‘s avonds.

      4
  5. VU studenten non-EU

    De 2000 kamers zijn bedoeld voor “non-EU” studenten: zij betalen de VU geen 2.000 euro, zoals de Nederlandse studenten, maar tussen de 9.000 en 13.000 euro per jaar. Kassa voor de VU. Dan mogen ze ook +900 euro per maand aftikken voor het kamertje, kassa voor Duwo. En vast ook nog toeristenbelasting voor juf Gordon, kassa voor graai gemeente Amstelveen.
    Dat hele gedoe met tekort aan woningen is natuurlijk ook een farce: de laatste 3 jaar zijn er in de ‘periferie’ van Amsterdam 55.000 hotelkamers bijgekomen. Genoeg dus voor of alle asielzoekers of alle studenten. Maar ja, graai gemeente Amstelveen ziet liever 5000 expats en duizenden toeristen: kassa!
    Het gebied waar fazanten, egels, hazen, bosuilen, gaaien, spechten en bunzingen leefden is 2 jaar geleden al door de gemeente omgeploegd en kaal achtergelaten: nu staat het vol caravans, tenten, busjes, auto’s en troep.
    Het plan: 1 grote steenmassa.
    In 1 van de leegstaande kantoren komt nu een asielzoekers centrum.
    https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1_B7s5dL-cLpetoKWn8RJevcU-FQ&hl=nl&ll=52.31685015001436%2C4.878162299999982&z=22

    20
  6. Paul Huygen

    Het is wel bizar dat je in een bepaald gebied vanwege de hinder wel 25, maar geen 400 huizen mag bouwen. Je zou denken dat ofwel de overlast acceptabel is, en dan zou je onbeperkt mogen bouwen, ofwel de overlast niet acceptabel is, en dan zou je niet moeten mogen bouwen.

    29
  7. HANS s.

    400 studenten? Geef ze een biertje of 10 en ze horen en voelen niets meer… Overigens is voor een “onderzoek ” zoals deze het aantal van 400 statistisch niet relevant, daarnaast is de te bestuderen doelgroep niet ‘objectief- representatief. Dit voorstel van Hugo is gewoon flauwe kul: politieke flauwe kul.

    28
    • B de Jonge

      Gewoon alle regelgeving eindeloos oprekken.
      Allerlei geitenpaadjes bedenken.
      Hoe crimineel kan en mag een overheid eigenlijk zijn?
      Het lijkt Rutte wel: geen actieve herinnering hebben.
      Ook de Jonge: hoe ernstig schiet hij tekort in besturen? Denk aan failliet van de woningbouw en de chaos in de gezondheidszorg.
      Bestaan er nog capabele bestuurders in Nederland? Zeer bedroevend.

      17
  8. Kijk naar de toekomst

    Hugo de Jonge sorteert voor op een mooie functie binnen de nagestreefde Holland Metropool met de HUB als centrum. Een intussen benoemde baggerkoning gaat leiding geven aan deze constructie via de opgetuigde ‘bestuurlijke regie Schiphol’ waar 56 gemeenten en 4 Provincies zich aan hebben onderworpen. Met de overheid op de achtergrond als puur facilitair bedrijf voor de luchtvaart-, vastgoed en bancaire sectoren. De vraag rest of deze anti-democratische krachten nog zijn te pareren.

    28
  9. Win Brouwer

    Ik heb jarenlang daar een paar honderd meter vandaan gewoond. Zeer ongezond, slaapverstoring, zeer laag overkomende vliegtuigen met alle bijkomende vervuiling. Hoe kan een overheid mensen die onze toekomst zijn hieraan blootstellen?

    40
  10. De dwaling is echt wel uitgedwaald nu

    De (hub)kokervisie m.b.t. de luchtvaart wordt ten koste van alle eigen burgers doorgeduwd door de overheid.
    Terwijl omwonenden, en nu ook nieuwe studenten, worden vermorzeld en hun een gezond en normaal leven wordt afgenomen.

    Op een bewuste manier wordt wat niet uitkomt gegoten in een verzonnen werkelijkheid die ongehinderd het beleid over gewone burgers laat doorwalsen. Gebeurde dat ook niet in Groningen en bij de Toeslagenouders?

    Op een gegeven moment is de dwaling van de overheid, door diezelfde overheid niet meer vol te houden. Die tijd is wel gekomen nu. Nu het ook normaal gevonden wordt dat ook studenten niet mogen slapen of genoeg rust krijgen om te studeren overdag.

    32
  11. Maaike

    Elke keer als ik denk dat we het dieptepunt wel gehad hebben, kan het nog steeds gekker.

    43
  12. Dirk

    Duidelijk verhaal.
    Oprekken vd regels is natuurlijk een gang naar de rechtbank , dit is appeltje eitje , wat het rijk doet en gemeente is puur populistisch gedrag .

    Een aannemer gaat ook niet echt niet snel akkoord met een contract waar de rechtzaken al voor in de wacht staan , dit betekent vertragingen, en dus verlies van inkomsten… ik moet het allemaal nog maar zien .

    19

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate