Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Uw verhaal

‘Bouw maar een bunker in de tuin, dan kan ik tenminste ergens rustig lezen’

Gerrit uit Akersloot

Gerrit vindt het moeilijk te verkroppen dat zijn vrouw Heleen zo lijdt onder het vlieglawaai (foto: Yolande Schuur)

4.8
(85)

Gerrit en Heleen wonen vlak naast de A9 in Akersloot. Je kunt dus moeilijk beweren dat ze gevoelig zijn voor geluid. Toch hebben ze al talloze meldingen van vliegoverlast gedaan. “Sinds corona is het hier veel erger geworden. Er zijn dagen dat het helemaal niet meer stil is.”

Deel op XDeel op Linkedin

Het was liefde op het eerste gezicht toen ze acht jaar geleden het huis kwamen bezichtigen. Een sfeervolle, oude woning met een enorme tuin met oude bomen erachter. Gerrit: “Er kwam een vliegtuig over en de makelaar vertelde dat er soms een uur lang iedere drie minuten een vliegtuig overkomt. Op zolder waren al zogenaamde fluisterboxen geïnstalleerd, op kosten van Schiphol, een ventilatiesysteem dat geluid buiten houdt. Dus dat zei natuurlijk wel wat, maar ja, in ons vorige huis in Heemskerk kwamen ook vliegtuigen over en we waren verliefd op het huis en de tuin.”

Hun huis ligt pal onder de veelgebruikte Polderbaan en bij oostenwind horen ze ook de vliegtuigen die landen op de Zwanenburgbaan. Op die dagen komt de herrie van twee kanten. De eerste jaren was het nog niet zo erg, maar inmiddels worden ze er ‘s ochtends wakker van, kunnen ze in de tuin vaak niet met elkaar praten en ‘s avonds in huis moet het geluid van de televisie harder worden gezet om het vliegtuiglawaai te overstemmen.

Steeds lager
Gerrit: “Alles hangt natuurlijk af van de windrichting en het type vliegtuig, maar we hebben sterk de indruk dat ze de laatste tijd veel lager zijn gaan vliegen en ook lager dan wat Flight Radar aangeeft. Je ziet bij wijze van spreken de piloot nog net niet zitten, maar veel scheelt het niet.”

“Waarom vliegen ze zo laag? Is dat omdat hier weinig mensen wonen? Is daar überhaupt controle op? Wie bepaalt dat? En waarom landen vliegtuigen die uit het zuiden komen via een enorme omweg boven de kop van Noord-Holland op de Polderbaan, die het verst van Schiphol af ligt? Dat kost ook heel veel extra brandstof. We moeten allemaal ons best doen voor het milieu, maar dit gebeurt gewoon. Ik begrijp dat niet”, verzucht Heleen, die dagelijks meerdere keren op Flight Radar kijkt.

Zij kreeg eerder dan Gerrit last van het vliegverkeer doordat ze een periode niet kon werken en veel thuis was door privéomstandigheden. We staan nu al drie jaar op scherp en tussendoor heb je dan echt even behoefte aan rust, maar die krijg ik hier niet. Ik denk dat mijn herstel door de vliegirritatie langer heeft geduurd dan nodig was. Vaak moest ik het huis ontvluchten om een beetje rust te vinden.”

Problemen met concentreren
Heleen leest graag, maar kan zich buiten noch binnen concentreren. Ze heeft haar hoop nu gevestigd op een paar nieuwe oordoppen. ”Eigenlijk zijn het een soort pluggen die ik in huis ga dragen.”

“Er komen 61 vliegtuigen per dag uit Londen. Hoe dan? We moeten de wereld schoonhouden, dat gaat niet gebeuren op deze manier. Vliegen moet veel duurder worden. Mensen met veel geld moeten beperkt worden in hoeveel ze vliegen, de hub moet dicht en ook privéjets moeten verboden. Vanuit Brussel en Rotterdam vliegen ze ook heel regelmatig over ons dak. Dat kan toch niet?”

Akersloot ligt bijna 30 kilometer (!) verwijderd van Schiphol (illustratie: Google Maps)

Gerrit doet veel meldingen op Vliegherrie.nl waar hij een doorsnee weekend beschrijft als een ‘terror’ weekend. “We worden dan om een uur of vijf of zes wakker en de herrie duurt dan tot tien of elf uur in de ochtend. Dan een paar uur rust en dan is er weer herrie van het einde van de middag tot een uur of tien, elf ’s avonds. Om de twee minuten komen ze over. Soms op 300 à 400 meter hoogte. In de praktijk is dat de hele tijd lawaai, soms wel 69 decibel, van bulderend tot gierend als ze eenmaal over zijn. Maar we hebben afgelopen weken ook veel dagen gehad dat het overdag helemaal niet meer stil was.”

Kromme wereld
Jarenlang kluste Gerrit in zijn vrije uren aan het huis, de bijgebouwen of in de tuin. Want met een oud huis is er altijd wat te doen. Maar daar heeft hij steeds minder zin in. Hij vindt het ook moeilijk te verkroppen dat zijn vrouw er zo onder lijdt. “Ik ben me er daarom meer in gaan verdiepen en realiseer me steeds beter in wat voor kromme wereld we leven. Ik werk bijvoorbeeld in de kaas en boter en soms sturen wij boter per vliegtuig naar China of Zuid-Korea. Waarom, denk ik dan. Er moet absoluut minder gevlogen worden, maar een beter spreiding en niet zo laag vliegen zou ook helpen.”

Ze willen niet weg, benadrukken ze, ze willen rust. Heleen: “Tijdens corona was het heerlijk stil. Ik had even de hoop dat we niet meer terug zouden gaan naar hoe het was, maar het is nu zelfs erger dan daarvoor. Dat had ik nooit verwacht. Ik dacht dat we er wel van zouden hebben geleerd, maar nee. Ik was al geen vlieger, maar hierdoor ben ik nu echt anti-vliegen. Ik heb weleens tegen Gerrit gezegd: bouw maar een bunker in de tuin, dan kan ik tenminste ergens rustig een boek lezen.”

Ondertussen weten ze ook dat het leven plotseling voorbij kan zijn en ze vragen zich daardoor steeds vaker af waarom ze nog blijven en niet verhuizen naar een plek waar het rustig is. Gerrit: “Waar we dan precies naartoe moeten weet ik niet, want op het kaartje van Vliegherrie.nl zie je dat de meldingen uit bijna het hele land komen.”

Het persoonlijke verhaal van Gerrit en Heleen is het tiende in een reeks waarin SchipholWatch de slachtoffers van de vliegindustrie een gezicht geeft. De serie is geïnspireerd op de meldingen die mensen maken op de site vliegherrie.nl. Wilt u uw verhaal ook kwijt aan onze lezers, mail dan uw telefoonnummer aan [email protected].

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 85

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Mein

    In de Beemster met 200 tot goed 400 toestellen per dag hetzelfde verhaal. Ik denk dat het vanaf 2017 echt vervelend werd. Haast standaard dagelijks gewekt tussen 06.00 en 07.00 uur door een reeks. En hopelijk de laatste om 01.00 uur s’nachts…. Er wordt zeker anders gevlogen. Nu in drie lagen. Met onderin landers. Daarover stijgers. En bovenlangs kruisende toestellen. Soms voor, boven en achter mijn huis tegelijk. Binnenshuis worden gesprek en leven verstoord. Buitenshuis helemaal niet te doen. Vrijwel altijd diverse vliegtuigen zichtbaar in de lucht. Daar bovenop het 24 uurs verkeerslawaai van de A7 en N244. Er is geen keuze in lawaai. Je kan er niet van weg. Ook ik zoek een andere locatie. Maar kijkend naar vliegroutes, bouwontwikkelingen, verkeer en financiën, inderdaad waarheen? Ik kan best tegen lawaai. Maar het altijd en elke dag wéér maakt het voor mij onleefbaar…..

    8
  2. M. Pool

    Het wonen van Henk en Heleen onmogelijk maken; een schending van de mensen rechten. ‘Recht op bescherming tegen vliegtuighinder’ zou een rechtzaak beginnen bij het Europese Hof voor de Mensenrechten. De klachten van Henk en Heleen kunnen hierbij als bewijs aangevoerd worden.
    Hoe ver staat het ermee RBV?

    7
  3. Eelco Schipperus

    Het is hier in Limmen hetzelfde verhaal. Vroeg in de ochtend al herrie waardoor je al vroeg wakker wordt een beetje indut maar niet meer echt tot rust komt.

    14
  4. Marijke

    Geheel onnodig om op 30 km afstand van landing op 400 meter hoogte te vliegen. Deze mensen hebben zo geen leven meer op hun erf.

    24
  5. Sjors

    Zou het kunnen dat ze lager zijn gaan vliegen zodat ze ruimte maken om later weer hoger te kunnen gaan vliegen, en dat dan in ruil voor meer vluchten? Dat zou echt weer iets zijn voor de luchtvaart mafia.

    30
    • Haes

      Heiloo zelfde verhaal, nb. pakweg 10 km verder weg van schiphol dan akersloot.
      Heb de sterke indruk dat het schipholtuig ook vaker lager dan vroeger overkomt.

      13
      • Winnie Lieverst

        Zelfs boven de Noordoostpolder wordt lager gevlogen. Daar zitten ze weliswaar nog hoog. Misschien is het de bedoeling dat we vast gaan wennen aan de geluiden van Lelystad Airport, als dat straks opengaat. Er zijn ook drie gebieden aangewezen boven de Noordoostpolder waar ze noodlandingen willen oefenen met passagiertoestellen. Het is de bedoeling dat ze tot 30 meter boven de grond zakken en dan weer optrekken. Er zijn 5 gebieden aangewezen in Flevoland, toevallig ligt Lelystad Airport precies in het midden.

        5
    • Henk

      Op 3 à 400 m en dan soms ” maar ” 69 decibel ?
      Ik meet op 600 m gemiddeld 80 decibel. Is meting wel correct ?
      Het blijft echter een triest verhaal.

      11
  6. Hans van Willenswaard

    In Limmen is dit hetzelfde verhaal…. Uitgeest wordt wat ontlast maar Akersloot en Limmen zijn de pineut. Het is niet meer stil.

    27
    • Sinkhole please

      Onder de Buitenveldertbaan hetzelfde verhaal. Voor we hier gingen wonen hebben we een paar keer op een bankje in de buurt gezeten om te checken hoe hard de vliegterreur was. We vonden het hard maar uit te houden, ze vlogen toen nog boven de 500 meter. Inmiddels noteerden we de laatste tijd met de app Explane, helaas niet meer werkend, 80-90 dB op 250-300 meter landers en stijgers op 600 meter. Het stinkt hier al weken heel erg vies naar kerosine. 11 km van SchipHel.
      We zitten met “Pia” al dagen en nachten met onze vingers in onze oren, iedere anderhalve minuut, door de wind is de teringherrie nog veel harder. En het gefluit…. Nog voor de Kerst zijn we doodop.
      Van mij mag er een groot sinkhole vallen daar in de haarlemmermeer.

      7
      • Mario

        Van mij ook een hele grote sinkhole in Haarlemmermeer.
        En dan ook bij Rotterdam Airport want anders verplaatst alles daar naar toe.

  7. Wilfried

    Wat een schrijnend verhaal is dit. En wat voel ik intens met deze mensen mee. Verbeteringen die per ommegaande al ingevoerd kunnen worden zijn uiteraard een veel hogere aanvliegroute. 300 a 400 meter boven Akersloot, wat een gewetenloze verkeerstoren medewerker ben je dan zeg. Laat de minimum hoogte – desnoods juridisch afgedwongen – minimaal 700 a 800 meter zijn, en de laatste 10 km goed de daling pas inzetten, zeg ter hoogte van het Noordzeekanaal of even daarvoor. En dan de melding van die 60 vluchten van en naar Londen. Dat hier in Europees verband nog steeds geen limiet aan wordt gesteld en eigenlijk zelfs een verbod voor vluchten minder dan 500 km, begrijp ik ook echt niet. En EU, maak potdorie eens een topprioriteit van het sterk verbeteren en internationaal beter afstemmen van het Europese treinverkeer inclusief veel aantrekkelijker prijzen.

    43

Geef een reactie

Translate