Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Vrijstellingen

Belastingvrijstellingen Europese luchtvaart naar 47 miljard euro in 2025

vliegtuigraampje

Met eerlijke beprijzing was de CO2-uitstoot van de Europese luchtvaart vorig jaar 35 megaton lager geweest (foto: Mika Baumeister via Unsplash)

4.7
(117)

Europese landen lopen dit jaar 34 miljard euro mis aan belastinginkomsten vanwege de vrijstellingen voor de vliegindustrie. Met dat geld kan jaarlijks 1400 kilometer hogesnelheidsspoor worden aangelegd. De gemiste inkomsten lopen snel op naar 47 miljard euro in 2025.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit blijkt uit een onderzoek van de Brusselse denktank Transport & Environment (T&E). De sector betaalt geen accijns op brandstof, weinig tot geen ticketbelasting of omzetbelasting en kent een kleine CO2-heffing die alleen geldt voor Europese vluchten.

De Nederlandse overheid loopt volgens het rapport 2 miljard euro per jaar mis. In het Verenigd Koninkrijk is dat zelfs 5,5 miljard euro en in Frankrijk 4,7 miljard euro.

De CO2-heffing geldt in de EU alleen voor vluchten binnen Europa, terwijl de veel vervuilender intercontinentale vluchten buiten schot blijven. Bovendien krijgt de vliegindustrie nog steeds 85 procent van alle CO2-rechten gratis toegeworpen.

Uitstoot grotendeels onbelast
Dit regiem biedt vooral bedrijven die veel intercontinentale vluchten uitvoeren – zoals KLM, BA, Lufthansa en Air France – grote voordelen. Zo stoot KLM op vluchten vanuit Europa zo’n vijf megaton CO2 uit, waarvan nog niet één megaton wordt belast, zo blijkt uit het rapport.

KLM betaalt voor het grootste deel van zijn CO2-uitstoot helemaal niets (bron: T&E)

De gemankeerde belastingheffing zorgt ervoor dat slechts vijftien bedrijven in Europa gezamenlijk bijna 12 miljard euro aan vrijstellingen mogen verdelen. KLM krijgt op deze manier 0,9 miljard euro aan verkapte subsidies toegeworpen, evenveel als het veel grotere EasyJet dat relatief minder intercontinentale vluchten uitvoert.

Vrijstellingen naar 47 miljard euro
T&E waarschuwt Europese politici voor het feit dat bij onveranderd belastingbeleid de gemiste inkomsten in 2025 al zijn opgelopen tot 47 miljard euro. “Beleidsmakers doen er goed aan de luchtvaart op een sociaal aanvaardbare manier te beprijzen, in lijn met de klimaatdoelstellingen.”

Zonder maatregelen lopen de belastingvoordelen voor de luchtvaart snel op tot 47 miljard euro in 2025 (bron: T&E)

“Het principe van de vervuiler betaalt, wordt in de vliegindustrie nauwelijks toegepast.”

Extra klimaatschade
Dat leidt volgens de denktank tot veel extra klimaatschade. “Zonder vrijstellingen zou de Europese luchtvaart in 2022 maar liefst 34,8 megaton minder CO2 hebben uitgestoten.” Dat is vergelijkbaar met de uitstoot van een heel land als Denemarken. Nederland stootte volgens het CBS in 2021 168 megaton CO2 uit.

De 34,8 megaton CO2-besparing is gelijk aan de gecombineerde uitstoot van de drie meest vervuilende luchtvaartbedrijven in Europa, te weten Ryanair, Air France en Lufthansa.

“In plaats van de belastingvrijstellingen ten goede te laten komen aan een kleine groep veelvliegers, doen Europese landen er beter aan de belastingen te innen en te gebruiken ten bate van de maatschappij als geheel”, aldus T&E.

Regeringen kunnen snel stappen ondernemen, stellen de onderzoekers. De landen zouden per direct kunnen starten met een CO2-heffing voor alle uitgaande vluchten, inclusief de intercontinentale vluchten.

Brandstofaccijns 38 cent per liter
Vervolgens kan kerosine worden belast op alle uitgaande vluchten. De EU heeft hiervoor al een tarief voorgesteld van 38 cent per liter, wat T&E een mooie start vindt.

“Tot slot moet de btw-vrijstelling vervallen. Als er een omzetbelasting op tickets komt van 20 procent, het Europese gemiddelde, is het niet meer nodig de omslachtige tickettax te heffen.”

In Nederland is de ticketbelasting onafhankelijk van de te vliegen afstand 26,43 euro per ticket. Via de omzetbelasting wordt de heffing afhankelijk van de prijs van het ticket (en de afstand van de reis). Meer vervuiling resulteert zo in meer belasting betalen.

Zolang er geen btw op tickets zit, zou de ticketbelasting moeten worden verhoogd. Om de gemiste btw-inkomsten te compenseren, stelt T&E een tarief voor van 51 euro voor Europese vliegreizen en 259 euro voor intercontinentale reizen.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 117

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Geert

    Er is dus nog geld genoeg te halen voor de overheid,ik zou zeggen doe dat eerst maar ,dat geeft de gewone burger weer wat lucht.Tengunste van de dagelijkse levensbehoefte,energie en de door de centrale banken zelf veroorzaakte torenhoge inflatie..

    2
  2. Fokko

    En dan zijn dit alleen de belastingvrijstellingen…..tel hier nog even de toegebrachte klimaatschade bij op en dan weet je wat een verderfelijk verdienmodel de luchtvaart heeft

    12
  3. ad

    Niet de vervuiler betaalt maar de vervuiler ontvangt.
    Te bizar.

    34
  4. Mike

    Dus…, betaald elke burger (baby tot hoog bejaarde) dus nu, op basis van de 2 miljard gemiste inkomsten, 55 euro per jaar indirect aan de luchtvaart.
    Dit naast de andere subsidies en tegemoetkomingen. Dus waarschijnlijk behoorlijk wat meer dan 100 euro per jaar per burger.
    Zo kan ik ook mijn aandeelhouders volgieten, mijn personeel tweede huizen in spanje laten hebben én mijzelf een extra bonus geven.

    Hopelijk dat ook dit snel Europees wordt afgevangen met die voorgestelde 38 cent per liter (om te beginnen) en andere percentuele inningen.
    De krimp van de luchtvaart reguleert zich dan vanzelf ,want de meeste vliegdrammers vinden het vliegen nu al te duur (!). Die willen het blijkbaar gratis (lees : Volledig op kosten van anderen).

    34
  5. B. van Marlen

    De luchtvaart blijft zich een uitzonderingspositite verwerven. Dit geld had beter ingezet kunnen worden voor mitigerende klimaatmaatregelen en maatregelen ter bescherming van mensen tegen overmatige herrie. Dit kan niet zo doorgaan! Krimp blijft nodig.

    U komt er binnenkort achter dat de Natuurherstelwet van Timmermans wordt afgeserveerd. De sterke lobbies van de luchtvaart en de agrarische sector doen nog steeds hun werk maar al te goed.

    22
  6. Jeroen

    De politiek bestaat uit een groot stel idioten met beslissingsbevoegdheid, die waarschijnlijk onder grote invloed van de lobbyindustrie staan. En het zou mij niet verbazen als ze zich persoonlijk laten sponsoren door deze lobbyindustrie.
    Onze overheid wil wél het eigen woningbezit zwaar gaan belasten, óók het huis waar je zelf in woont. Anderzijds geeft ze de luchtvaartindustrie en haar eigen bedrijf Schiphol volledig de vrije hand. Te gek voor woorden. Maar vele kiezers willen door een paar Euro kunnen vliegen. Zoals de oude Romeinen al stelden: Geef het volk brood en spelen en het zal zich gedeisd houden….

    36
  7. Rob

    Ik ben geen fan van Geert Wilders. Maar onbegrijpelijk dat juist partijen als de PVV zich opwerpen als beschermer van de luchtvaart. De vele belastingvoordelen op Schiphol gaan ten koste van de gewone Nederlander en ten goede van buitenlandse overstappers en een kleine elite van veelvliegers. De banen hebben we ook niet nodig want er is juist een tekort aan arbeidskrachten. Het leidt alleen maar tot meer druk op de arbeidsmigratie.

    38

Geef een reactie

Translate