Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Vrijstellingen

EU overweegt kerosine nog 20 jaar langer accijnsvrij te houden

kerosine tanken

foto: Norbert via Pixabay

4.8
(159)

Onder zware lobbydruk van de vliegindustrie koerst de Europese Commissie aan op het nog eens twintig jaar onbelast houden van kerosine. Eigenlijk zou de fiscale vrijstelling per 2028 eindigen.

Deel op XDeel op Linkedin

De luchtvaartsector heeft de EC ervan overtuigd dat het geen zin zou hebben om kerosine te belasten. Het zou slechts leiden tot duurdere tickets.

Maar duurdere tickets leiden automatisch tot minder vliegen, en minder vliegen is de enige methode die de vliegindustrie heeft tegen de herrie, vervuiling en opwarming van de aarde. De sector beschikt niet over technische oplossingen voor deze problemen.

Als de Commissie dit besluit doordrukt, blijft kerosine tot 2048 accijnsvrij – tot twee jaar voordat de totale Europese Unie in zijn geheel klimaatneutraal zou moeten zijn. Het zou een onbegrijpelijke stap zijn van de Commissie.

Juist duurder maken dan fossiel
De vliegindustrie stelt tegenover de EC dat het belasten van kerosine niet zou leiden tot een snellere overstap naar het gebruik van meer alternatieve brandstoffen. Dat is een drogredenering, want als door een accijnsheffing fossiele kerosine duurder wordt dan alternatieve brandstoffen, zal de luchtvaartindustrie in de rij staan om die alternatieven in te zetten.

Oorspronkelijk wilde de Europese Commissie in 2021 al starten met de stapsgewijze invoering van een belasting op vliegtuigbrandstoffen. Maar de 27 landen van de Unie konden het er niet over eens worden, zodat de maatregel werd uitgesteld tot 2028.

Nu is de kans groot dat de bedenkers van de Green Deal de vrijstelling nog twintig jaar extra laten voortbestaan, zelfs tot bijna aan de deadline van de klimaatafspraken die werden gemaakt in Parijs.

Misschien alleen de privéjets
Als slap aftreksel voor een eerlijke fiscale behandeling van het luchttransport overweegt de Commissie nu om privéjets tot maximaal 19 zitplaatsen wél accijns te laten betalen over de kerosine, maar de grotere toestellen niet.

Mocht de EC dit besluit doordrukken, betekent het dat er pas over vijftien jaar opnieuw gesproken zal worden over een eventuele accijns op kerosine.

De luchtvaart en de zeevaart zijn de enige sectoren die geen accijns betalen over hun brandstoffen. Dit leidt tot concurrentievervalsing met andere vormen van transport als het wegverkeer en de binnenvaart.

Bovendien leidt de spotgoedkope vliegtuigbrandstof tot excessen als ploftickets en het invliegen van bloemen en sperciebonen uit onder meer Afrika of Zuid-Amerika. En dus tot méér vliegverkeer. Zonder de belastingvrijstelling zou het niet haalbaar zijn om dergelijke producten betaalbaar over de wereld te vliegen.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 159

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. M. de Jong

    Wilt u namens ons een klacht indienen bij de Europese Commissie?
    Hoe kunnen wij de fracties in het Europees Parlement benaderen met onze klacht?

  2. ir. B. van Marlen

    Weer een voorbeeld van volstrekt onethisch handelen en bevoordelen van de luchtvaart. Schiphollen is en blijft de norm! Waarschijnlijk speelt de VS hier een sturende rol, die maximaal bruikbaar is i.v.m. met de dreiging vanuit Rusland! Economie gaat weer boven volksgezondheid. De externe kosten worden naar de toekomst verschoven en de rechten van omwonenden vertrapt. Ik deel dan ook het hier getoonde pessimisme. Er verandert letterlijk helemaal niets. Maar het probleem blijft wel bestaan en wordt alleen nog maar erger, evenals het maatschappelijk verzet.

    16
  3. Robin Slegers

    Beste gemanipuleerde en niet voor ons, burgers, beslissers,

    wij willen geen accijns op de kerosine omdat dan de vliegtickets duurder worden en dat willen wij niet.

    Ik zou het ook op prijs stellen om de accijns op de andere brandstoffen voor voertuigen af te schaffen.

    Brandstoffen met geen accijns geven de gelegenheid om makkelijker de auto te pakken en meer mensen kopen dan een auto.

    Stakingen bij het OV is dan nutteloos want we pakken gewoon de auto wel zo handig.

    VOLGENS MIJ IS DIT NATUURLIJK EEN ACHTERLIJKE REDENERING.
    VLIEGEN IS PRIMA EN NOODZAKELIJK. EN ALS HET NOODZAKELIJK IS DAN MAG HET OOK WAT KOSTEN.
    MAAR NIET DE GEZONDHEID VAN VEEL MENSEN EN NIET ALLEEN DE MENSEN MAAR OOK DE DIEREN EN DE VEGETATIE.
    DUS VLIEGEN OKE MAAR NIET TEN KOSTE VAN …… UW NAZATEN.

    ​​MET VRIENDELIJK GROET IN DE OVERTUIGING DAT U, DE BESLISSERS, UW WIJSHEID GEBRUIKT.

    10
  4. HansB

    Van onze minister hoef je in dit verband niet veel te verwachten. In “zijn” brief aan de Tweede Kamer laat hij weten “de zorgen vanuit de sector serieus te nemen
    en hun argumenten mee te nemen” en verder “Ik heb een groot hart voor de luchtvaart, en wil daarom ook nadrukkelijk dat er weer perspectief is voor de sector”. En oh ja, “de afgelopen jaren is er meer aandacht gekomen voor de belangen van de omwonenden”. Dat komt niet uit zijn hart maar omdat de rechter heeft bepaald dat “de belangen van omwonenden beter moeten worden meegewogen
    in de besluitvorming rondom Schiphol”. Zo zit het dus in elkaar. Die rot omwonenden toch.

    19
  5. Geert

    Het hele probleem is natuurlijk dat Europa minder groei heeft tov. o.a Amerika en China en door alleen als Europa de kerosine te gaan belasten wordt die groei nog minder.
    Dit is echter de oorzaak van falend EU beleid van de afgelopen jaren.Ik noem de auto-industrie ,alles moest binnen zoveel jaar elektrisch worden maar die auto’s zijn te duur mede door de accu’s en de grondstoffen die niet van dit continent zijn.Wij lopen door dit falend beleid gigantisch achter en dit beseft men nu.
    Freule von der Leyen moet gewoon weg met nog een aantal zakkenvullers die voor zichzelf zitten.
    Hr. Draghi heeft een onderzoek gedaan en komt tot de conclusie dat er voorlopig 600 miljard nodig is (daar blijft het niet bij) om dit soort problemen op te lossen.Dit rapport was voor de zomer al klaar maar is pas aangeboden aan de freule nadat ze geïnstalleerd was (zaakje stinkt dus)zoveel haast hanteren ze niet in Brussel als het voor hun zelf is tenminste.
    Ik hoop hiermee duidelijk te maken dat de accijnsverhoging wereldwijd moet.

    8
  6. Wilfried

    Het komt een beetje surrealistisch over, nog 20 jaar doorgaan met onbelaste kerosine. Allerlei machten werken elkaar dus tegen. De VN baas loopt al tijden van de daken te schreeuwen dat er draconisch ingegrepen moet worden, wat betreft de afbouw van fossiel, maar daar luisteren de dames en heren van de EU dus duidelijk niet naar.

    18
  7. Reint

    Zijn ze daar bezopen???
    Geleidelijke afbouw moet toch kunnen?

    20
  8. ONGELOOFLIJK

    Ongelooflijk, nog 20 jaar extra ultra fijnstof, nog meer last van de luchtwegen, slechte conditie door elke nacht wakker door vliegtuigherrie en dan moet je meer belasting betalen om de accijnzen op kerosine te financieren!

    Zijn er nog politici met gezond verstand?

    Extinction Rebellion heeft op dit moment een actie:

    De overheid beloofde dat de fossiele subsidies in 2020 zouden zijn afgebouwd. Het is nu 2024. Er is niets van terechtgekomen. Daarom gaan wij door en komen we opnieuw in actie:

    Op 14 september blokkeert Extinction Rebellion de A12 in Den Haag

    Vanaf 8 september gaan wij te voet naar de blokkade vanuit Arnhem. En onderweg laten we natuurlijk op allerlei manieren onze stem horen.

    Een grotere groep maakt meer indruk, dus sluit je aan!

    30
  9. W Lieverst

    De mensen die overlast ervaren van vliegtuigen moeten maareens bij zichzelf te rade gaan waar ze op hebben gestemd. Mijn vertrouwen in de politiek is allang vervlogen. En in Den Haag vinden ze het vreemd dat het vertrouwen in de politiek daalt. Nu ook weer met defensie die overal maar neer kan strijken.
    Mij bekruipt het gevoel dat de hele gang van zaken, ook hoe de politiek met Schiphol en de KLM omgaat, weinig met democratie te maken heeft.

    25
  10. Johan

    Voor wie is de overheid niet meer voor de samenleving. Burgers worden niet meer gehoord dit is zoveelste misleiding.
    Wij dienen onze mond te houden te werken en meer betalen .

    20
  11. Miret

    We zijn vandaag weer helemaal gek gevlogen onder de aanvliegroute vd Buitenveldertbaan. Van s ochtends 6.45 uur tot nu 20.11, en het gaat nog steeds door, non stop iedere 1 1/2 minuut voorbij bulderende vliegtuigen over de Bijlmer in Amsterdam zuidoost. Alles mbv deze onbelaste kerosine. Wat een drama dit.

    44
    • Jacqueline

      Ik wordt er zo boos over, maar voel ook wat dit aanhoudend geluidsoverlast doet met mijn gezondheid.
      Het is zo een schoffering van de burger dat onze beleidsmakers telkens weer de economische belangen van de industrie voorop stellen. Wat noemde Henk van der Belt dat in een artikel over de Bijlmerramp? Blauwe privilege. Hoe kunnen we hier een vuist tegen maken?

      24
    • W Lieverst

      Eigenlijk zeer triest dat dit nog gebeurd na de Bijlmerramp? Weinig empathie daar in Amstelveen en Den Haag.

      18
  12. Margreet

    Volgens mij moet Nederland de HUB voor de EU dan zo snel mogelijk afschaffen. Geen pakketjes. Niet meer vliegen. Het is werkelijk onbestaanbaar dat al die vieze stoffen ongestraft boven de steden uitgestoten worden. Linksom of rechtsom moet het vliegverkeer krimpen. Zeker als defensie ook nog eens een duit in het zakje doet en er nog meer vliegtuigen over de steden komen. De gezondheid van inwoners, telt die niet mee voor de EC??

    42
    • W Lieverst

      Wel zit men overal met smart te wachten op kanonnenvoer en moeten de mensen meer gaan werken voor de BV Nederland.

      7
  13. rrustema

    Ik protesteer. Met dit voornemen ben ik het niet eens.

    Helaas bestaat er niet zoiets als ‘onder zware lobby van burgers’. Wat doen ze in plaats daarvan? ‘De publieke opinie mobiliseren’ met acties. En dan? Niks.

    Als ze nou een crowdfunding doen om ook ‘een zware lobby’ te financieren, dan zou je nog wat kunnen bereiken.

    35
  14. Dezelfde planeet

    Soms vraag ik me af of alle rechtse conservatieve politici wel weten dat ze op DEZELFDE PLANEET wonen als de linkse politici en hun beiden kinderen en kleinkinderen?. Het gaat ook de rechtse politici vroeg of wat later hard raken.

    En nee, ik heb geen “linkse hobby”. Ik volg wat er op de wereld gezegd wordt door wetenschappers over het klimaat op onze Aarde. En wat er wereldwijd gebeurt: brand, overstromingen, extreem weer, smelten ijskappen, verwarmde oceanen, stijging zeespiegel etc. We worden aan alle kanten gewaarschuwd dat doorgaan op deze weg de mensheid zal doen vernietigen.

    Andere oordeelsvorming en beslissingen zijn nodig, ook voor hunzelf.

    40
    • Roland

      Ik ben het helemaal eens met alle reacties, maar vraag me wel af wat we hiermee bereiken, namelijk HELEMAAL NIETS. We worden al tientallen jaren bedonderd door de politiek als het om de luchtvaart gaat , dus wat is het nieuws hier? Dat de aarde naar de klote gaat? Ook geen nieuws, want het is NU al te laat om de verdere vernieling van de planeet te stoppen en deze TOTALE WAANZIN DOOR ALLE BEDRIJFSMODELLEN GAAT ECHT NIET MEER VERANDEREN ZELFS OP KORTE TERMIJN! Niks nieuws dus! Het wat nog helpt is het fenomeen dat vliegtuigen (door de vliegindustrie zelf veroorzaakte) turbulenties steeds vaker in de problemen komen, misschien dat de industrie door het toenemende aantal gewonden en ongelukken nog een keer tot inkeer komt, maar ik heb sterke twijfels. Van de politiek en de K** LM hoeven we het IN IEDER GEVAL NIET TE VERWACHTEN!

      VX zwaardere turbulenties in de

      14
      • Josje

        Het is inderdaad om wanhopig van te worden, als je het nog niet was. Maar om dan ons maar neer te leggen bij de dictatuur van de luchtvaartlobby, dat plezier gun ik ze niet. Wat ik kan verzinnen om de moed erin te houden: met zo’n absurd voorstel maken ze het een gematigd vooruitstrevend politicus (= iemand die toegeeft dat we in een klimaatcrisis zitten) wel erg makkelijk om zijn ‘moment of fame’ pakken en een grote groep kiezers achter zich te scharen die vinden dat dit echt de limit is. Want de uitzondering voor kerosine is in deze tijd toch op geen enkele manier meer te rechtvaardigen. De mannetjes en vrouwtjes van de luchtvaartsloopbranche met hun wereldwijde lobby die tot nu toe iedere keer oppermachtig blijkt zullen uiteindelijk een keer een toontje lager gaan zingen.
        Grote omslagen in de dominante maatschappelijke visie kunnen zich voordoen als ca 60% – dus ruim de helft – van de bevolking zich achter een nieuwe opvatting schaart. Dan wordt dat ineens het nieuwe normaal en wordt het oude normaal gezien als achterhaald en verwerpelijk. Ook degenen die tot dan toe mainstream dachten (als enige van je vriendenclub niet op vliegvakantie gaan, dan tel je niet mee) gaan dan om (want je wordt nu een aso als je elke vakantie het vliegtuig pakt). Politici die nu op schoot zitten bij Schiphol gaan het licht zien en voelen zich heel stoer dat ze hun inzicht aanpassen aan de veranderde tijdgeest – ook al zijn ze al jaren gewaarschuwd en waren ze toen oostindisch doof; als de publieke opinie eenmaal de andere kant op is gekanteld durven ze ineens. Omdat de gevolgen van de klimaatcrisis en de schaarste aan ruimte, schone lucht en drinkwater steeds duidelijker worden is zo’n omslagpunt in de visie op de omvang van en milieueisen aan de luchtvaart te verwachten. Wat wij hier doen, nl. getuigen van de beerput die het Nederlandse luchtvaartbeleid is, is dan niet voor niets geweest.

        15
  15. Jeroen

    Het is helaas alleen maar slecht nieuws op slecht nieuws dat er hier gedeeld kan worden…
    Ondertussen wordt de burger allerlei sneue, kleine milieumaatregelen opgelgd, en kunnen de allergrootste vervuilers ongestoord door blijven gaan met vervuilen en massaal kankerverwekkende stoffen uitstotend. Zogenaamd wél in het belang van de burger: ” Goedkope tickets”. We gaan de klimaatdoelen nooit en te nimmer halen op deze manier. En dat is de schuld van politici die zich voor de kar van lobbyisten laten spannen.
    De meeste lobbyisten zullen wel oud-politici zijn vrees ik. Het zgn. old-boys network…

    45
  16. Nic

    We worden er zo ontzettend moedeloos van. Het lijkt alleen maar erger en erger te worden… Waar zouden we eigenlijk nog hoop uit moeten putten?

    34
    • W Lieverst

      Het wordt inderdaad erger door die nieuwe club in Den Haag. Alles afwimpelen naar Prinsjesdag en dan komen er, let maar op, weer geen concrete plannen of worden zaken ver vooruitgeschoven als dit kabinet al niet meer in Den Haag zit. Je merkt tijdens de debatten dat er weinig dossierkennis is. Voor wat betreft de krimp van Schiphol laat men zich overrulen door de EU. Een simpel telefoontje naar Brussel kan al voldoende zijn geweest om de krimp te stoppen.

      15

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate