Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Schiphollen

Vliegvakbonden misleiden publiek met foute weergave onderzoek

piloten

foto: Zac via Pixabay

(leestijd circa 3 minuten)
4.2
(330)

Drie dagen geleden schreeuwden vakbonden uit de vliegindustrie moord en brand als zouden de kabinetsplannen om Schiphol te maximeren op 440.000 vluchten 13.000 banen gaan kosten. Zoals zo vaak in de sector blijkt het om misleiding te gaan.

Deel op XDeel op Linkedin

In een gezamenlijk persbericht verhaalden de Vereniging van KLM Professionals VKP, de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers VNV, de Vereniging Nederlands Cabinepersoneel VNC, de Nederlandse Vereniging van Luchtvaart Technici NVLT en De Unie uitgebreid over een onderzoek van bureau SEO dat zij zelf hebben betaald.

persbericht
Het misleidende persbericht van de vakbonden (klik voor een grotere afbeelding)

Om te beginnen is de grens van 440.000 vluchten geen krimp, maar een beperking van de groei. In 2020 waren er dankzij corona slechts 227.000 vluchten, in 2021 267.000 en vorig jaar bleek Schiphol steken op 398.000 vluchten, mede als gevolg van grote personeelsproblemen.

Juist extra banen
Daar zit ‘m nu net de crux. Schiphol heeft op dit moment al grote problemen om genoeg medewerkers te vinden om het huidige, kleinere aantal vluchten mogelijk te maken. Een groei van 398.000 naar 440.000 vluchten levert dan ook geen 13.000 ontslagen op, maar juist extra banen.

Banen die ons land bovendien kan missen als kiespijn. Medewerkers in de vliegindustrie leveren slechts een marginale bijdrage aan de economie. Per passagier wordt in de sector slechts 2 euro verdiend. De bijdrage aan de maatschappij bleef in 2021 dan ook steken op nog geen 0,2 procent van de totale economie. In het piekjaar 2019 was het nog steeds maar 0,5 procent.

Elders kunnen deze mensen veel meer bijdragen aan de maatschappij, waarbij ze veelal ook terecht kunnen in sectoren die minder vervuilen, minder overlast veroorzaken en gezondere arbeidsomstandigheden bieden. De Nederlandse economie kan extra banen helemaal niet gebruiken – het zijn juist de extra mensen die nodig zijn om de huidige vacatures te vervullen.

437.000 vacatures
Heel Nederland kampt met een enorm overschot aan banen. Per eind maart stonden er 437.000 vacatures open. In de horeca, de winkels, bij technische bedrijven, in de zorg, vrijwel overal heerst een groot tekort aan medewerkers. Mensen en bedrijven zoeken een loodgieter, een automonteur, willen verbouwen, willen zonnepanelen en zuiniger warmtepompen, maar moeten nu vaak maanden of zelfs jaren wachten.

De vakbonden uit de vliegindustrie jammeren dus om niets. Dit wordt bevestigd door de speciaal voor de luchtvaart opgestelde maatschappelijke kosten-baten analyse. Daaruit blijkt dat de voorgenomen beleidswijzigingen de werkgelegenheid niet of nauwelijks aantasten.

Dat staat ook te lezen in een rapport dat PricewaterhouseCoopers opstelde op verzoek van het ministerie van Infrastructuur: “Het verlagen van het activiteitenniveau op Schiphol heeft in het nieuwe evenwicht geen effect op de netto werkgelegenheid.”

Einde aan onwettige overschrijding geluidsnormen
Waar de piloten-, techneuten- en stewardessenbonden klagen over een krimpbesluit, is de maximering tot 440.000 vluchten vooralsnog een groeibesluit met een nieuw maximum. Dat maximum is hard nodig om onwettige overschrijdingen van de geluidsnormen te verminderen, maar nog steeds onvoldoende om binnen de richtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO te vallen. Ook onder meer de uitstoot van CO2, NOx en zeer zorgwekkende stoffen eisen een verdergaande krimp.

Om tot het gefingeerde banenverlies te komen, moest onderzoeksbureau SEO zelfs teruggrijpen naar een verouderde berekeningsmethode uit 2015. Daarbij hanteert het bureau een theoretische hoeveelheid banen bij 500.000 of zelfs 540.000 vluchten om tot een verlies van maximaal 8900 banen te komen.

De meeste van de luchtvaartmedewerkers zouden – ook volgens het gepubliceerde rapport – vrijwel direct een nieuwe baan vinden, terwijl 1400 mensen maximaal een halfjaar zouden moeten omzien naar een nieuwe betrekking. Verder heeft SEO géén rekening gehouden met medewerkers die de komende jaren sowieso met pensioen zouden gaan. Op en rond Schiphol werken meer dan 8000 mensen met een leeftijd boven de 60 jaar.

Bangmakerij
Het persbericht van de vakbonden is dan ook niets meer of niets minder dan een ouderwets staaltje bangmakerij. Door de gevolgen van de groeigrens zwaar te overdrijven, hopen de bonden dat politici terugkrabbelen en Schiphol opnieuw toestaan alle wettelijke grenzen te overschrijden. De Haagse politiek doet er dan ook goed aan het rapport van SEO zelf goed door te lezen, eigen conclusies te trekken en niet af te gaan op de absurde duiding door de vliegbonden.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.2 / 5. Aantal stemmen: 330

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. B. van Marlen

    Zelfs aansprakelijk stellen, wat geheel terecht zou zijn, gaat niet werken, zolang de luchtvaartwetten met hun foute systematiek van geluidsmaten en -zonering, die de luchtvaart maximaal in hun uitzonderingspositie hebben bevorderd, niet worden gewijzigd. Dit gaat natuurlijk in het huidige politiek bestel (VVD, CDA, D66, enz.) nooit gebeuren, zodat er niets verandert. Men gaat ermee wegkomen om mensen op te offeren en volledig gek te maken onder vaste routes!

    5
  2. J.R.H. SCHENDSTOK

    Mevrouw Rintel sprak gisteravond op NPO OP 1 van een geluidsreductie van 20% door investeringen in ‘stillere vliegtuigen”.
    a. “Stille vliegtuigen” bestaan niet, stillere vliegtuigen blijven veel geluid maken,
    b. Nog belangrijker: 20% geluidsreductie is het resultaat van een BEREKENING op grond van de L-den-systematiek : Een reductie op papier Gehoormatig resulteert een berekende geluidsreductie van 20% in een GEHOORMATIGE geluidsreductie van iets meer dan 2 Decibel (2dB(A). een verschil van – 2 dB(A) horen wij mensen niet.

    15
    • Jaap de Groot

      Helemaal mee eens. Maar het klinkt zo lekker, 20% minder geluid. Eén van de advocaten van de KLM had het tijdens het kort geding zelfs over 50% stillere vliegtuigen. Klinkt nog beter, maar dat is min 3dB. Ook niet merkbaar en helemaal geen vrijbrief voor groei. Maar in de Lden systematiek zou een reductie van min 3dB tot een verdubbeling van het aantal vliegbewegingen kunnen leiden. Kan hier niet vaak genoeg voor waarschuwen.

      11
    • RoTT

      De reductie is zelfs nog minder, nl. 1dB. Dat hoor je gewoon niet, maar is een argument om 20% meer te mogen vliegen, logisch toch? (Not)

  3. Bert

    Mevrouw Rintel- directeur KLM gaf OP 1 op geen enkele vraag een direkt antwoord. Kijkend naar haar gezicht, lichaamshouding etcetera.bleek een sterke afweerhouding- geen spoor van bewogenheid of bereidheid om fair argumenten te wisselen.
    Je zou maar op deze wijze je inkomen verwerven- meedogenloos en wreed.
    In welke werkelijkheid leeft zij? Van spindoctors en communicatie drogredeneringen?
    Hoe kan je zo gevuld met leugen en bedrog nog met jezelf en andere mensen leven?
    Op enige menselijke schaal van waarden of vreugde legt ze haar ziel bloot: ijskoud.
    Wat een onthutsend beeld- diep triest.

    17
  4. Manon

    N.B. deze zogenaamde boventallige personeelsleden zijn van harte welkom om in serieuze sectoren te komen werken, in de zorg of in het onderwijs, om maar een dwarsstraat te noemen.

    19
  5. De sprookjes van 1001 slapeloze nachten

    De alternatieve aanpak geluidshinder
    De balans met de omgeving
    De toekomstige innovaties
    Het meer vliegen om te verduurzamen
    De motor van de economie
    De gezonde werkomgeving
    Werkeloos is hopeloos
    De ZZSsssssst
    De PFASssssst

    Ik zou er veel meer kunnen bedenken maar viel na deze toch zomaar in slaap.

    Voor wie toch nog wakker is wat Suske & Wiske’s (als je ze nog niet gelezen hebt):
    Het Ongekende Onrecht
    De Onverzorgde Zorgplicht
    De Normloze Normen
    De Subsidies Slurper
    De Bullshit Beloftes
    De Hufterige Hub
    De Gestoorde Geitenpaadjes
    De Ploffende Plofluchtvaart
    De Lawaai Lawine
    Het Gruwelijke Geweld
    De Nare Navigatie
    De Uitputtende Uitzichtloosheid
    Het Gillende Geluid
    De Tuiterende Tuinen
    De Onleefbare Leefomgeving
    De Problematische Preferentie
    De Ongehoorde Gehoorschade
    De Benauwde Bewoners
    De Stinkende Stank
    De Zielige Zieken
    De Gevluchte Gedupeerden
    De Nachtmerrie Nachten
    De Onuitgeslapen Omwonenden
    De Slapende Kinderen Gesloopt
    De Giftige Grond
    Het Ondrinkbare Drinkwater
    De Zeer Zorgwekkende Stoffen
    De Klimaatgiftige Contrails
    De Kosteloze Kerosine
    De Piekendste Piekbelaster
    De Strafbare Stikstofuitstoot
    De Verdwenen Vergunningen
    Het Natura2000 Natuurbehoud
    De Liegende Luchtvaart
    De Teloorgaande Technofixes
    De 1800m Hoogte Hoax

    60
    • Stein

      Ik heb het hele bovenstaand mantra weer voorbij horen komen uit de mond van KLEM directrice Rintel…Vooral het woord duurzaamheid is tegenwoordig te pas en onpas van de partij,en ja daar is tie weer..”met meer vliegen de omgeving stiller maken ” werd ook zonder met haar ogen te knipperen op tafel gegooid….De zoveelste leugenachtige troll heeft zich alweer aangediend en tja…, waar komen dit soort zielloze kille lieden toch vandaan en wie dienen ze ,vraag ik me weleens af…

      20
  6. Jeroen

    Stel SEO aansprakelijk.

    28
    • Haes

      SEO advies: u vraagt, wij draaien…(er wel een punt aan)
      een schoolvoorbeeld van “schiphollen”.
      een aanvulling voor het suske en wiske rijtje van “1001 nacht”:
      de schimmige schipholler.

      19
      • JH

        Je kan heel goed merken dat de zware verontreiniging op Schiphol een uitwerking heeft op de hersenen van die domme bonden die berichtgevingen in de lucht gooien die absoluut niet gefundeerd zijn. En dat is net zo met de top van Schiphol en KLM.

        2

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate