Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Successen

Opnieuw winst voor omwonenden: tweede Kaagbaan definitief geschrapt

Rijsenhout

In Rijsenhout kan na 15 jaar wachten weer gedacht worden aan woningbouw (foto: Han Jongeneel, CC BY 3.0 via Wikipedia)

4.7
(118)

Met het definitief schrappen van de tweede Kaagbaan boeken omwonenden opnieuw winst in het dossier Schiphol. Vorig jaar werd bekend dat het vliegveld flink moet inkrimpen naar 440.000 vliegbewegingen.

Deel op XDeel op Linkedin

Het heuglijke nieuws van vandaag werd door minister Mark Harbers persoonlijk gebracht aan de bewoners van Rijsenhout, een dorp in de gemeente Haarlemmermeer dat al sinds 2009 op slot zit vanwege de plannen voor de zoveelste gedroomde uitbreiding van Schiphol.

Nu de tweede Kaagbaan niet doorgaat, kan Rijsenhout weer aan de toekomst gaan denken en plannen maken voor de broodnodige woningbouw. Vanwege de jarenlange reservering van grond, stond het dorp stil in de ontwikkeling en trokken jonge woningzoekenden noodgedwongen naar elders. Rijsenhout vergrijsde zo in razend tempo.

Onderzoek in opdracht van het ministerie van Infrastructuur toont glashard aan dat de parallelle Kaagbaan nauwelijks voordelen oplevert voor de luchtvaart, maar wel veel geld zou kosten en veel extra overlast zou opleveren. Na jarenlang stechelen en groeiend verzet onder de bevolking kiest het ministerie daarom nu eieren voor het geld.

Nacht veel te kort
Schiphol kondigde begin april zelf aan niets meer te zien in de extra start- en landingsbaan. Op hetzelfde moment vertelde huidig directeur Ruud Sondag dat hij ook een eind wil maken aan de nachtvluchten. Daarbij definieerde hij de nacht helaas wel erg benauwd tussen middernacht en 5 uur ‘s ochtends. Zo’n ‘nacht’ is te kort voor mensen, blijkt uit tal van wetenschappelijke publicaties.

Het afketsen van de tweede Kaagbaan heeft directe gevolgen voor de huidige Luchtvaartnota. De daarin gesuggereerde groei naar 800.000 vliegbewegingen is hiermee volledig uit zicht verdwenen. Het huidige Schiphol kan volgens bestaande wet- en regelgeving niet meer dan 400.000 vluchten huisvesten. Deze grens werd in de afgelopen jaren steeds met ‘tijdelijke regelingen’ opgerekt richting 500.000.

Het loslaten van de grondreservering voor de nieuwe baan krijgt ook gevolgen voor bewoners elders in de regio. Zo blijft de overlast door de niet-preferente banen, zoals de Zwanenburg-, Buitenveldert- en Aalsmeerbaan onveranderd bestaan. Van en naar deze banen vliegen toestellen over drukbevolkte gebieden en leveren ze overlast en vervuiling op voor grote groepen omwonenden.

Gemengde gevoelens
De regio richting Leiden en Den Haag kan in ieder geval opgelucht ademhalen. De toch al grote overlast kan niet meer verdubbelen, nu de aanleg van weer een nieuwe baan is afgeblazen. Dat is overigens slechts een pleister op de wonde, want vanwege de installatie van nieuwe navigatietechnologie op de Kaagbaan zal de overlast daar bij groei van Schiphol alsnog toenemen.

“Per saldo is het schrappen van de parallelle Kaagbaan toch winst voor de omwonenden. In ieder geval is hiermee de weg afgesloten naar verdere groei van Schiphol. De huidige veiligheidssituatie en geluidsregels maken zo’n groei eenvoudigweg onmogelijk”, aldus voorzitter Alfred Blokhuizen van SchipholWatch.

“Maar het probleem van een veel te grote luchthaven midden tussen de woonwijken is hiermee niet opgelost. De beloofde nachtsluiting moet er snel komen, net als de krimp naar 440.000 vluchten en het verbod op onzinnige privéjets. Vanaf dan kunnen we gaan bekijken wat er nog meer nodig is om omwonenden hun leven en gezondheid terug te geven”, aldus Blokhuizen.

Veel op het spel
“Er staat de komende tijd veel op het spel. De rechtszaak van RBV zal duidelijk maken in hoeverre de leefomgeving en gezondheid van omwonenden al die tijd illegaal is aangetast, de klimaatafspraken dwingen de luchtvaart stappen te nemen die uiteindelijk slechts te bereiken zijn met krimp en alle Schiphol-vliegvelden beschikken nog steeds niet over een natuurvergunning.”

“En dan heb ik het nog maar even niet over de uitstoot van zeer zorgwekkende stoffen en de grootschalige PFAS-vervuiling op en rond Schiphol. Daar zullen ook oplossingen voor moeten komen. Schiphol mag niet willens en wetens doorgaan met het ongelimiteerd vervuilen van de leefomgeving. Wat dat betreft volgen we de ontwikkelingen rond Tata Steel op de voet en onderhouden we nauw contact met de omwonenden daar.”

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 118

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. ir. B. van Marlen

    Uiteraard is dit heel goed nieuws voor de Rijsenhouters, u bent voor een ramp behoed (voor zover u al niet gek wordt door Kaag 1)!

    “Per saldo is het schrappen van de parallelle Kaagbaan toch winst voor de omwonenden. In ieder geval is hiermee de weg afgesloten naar verdere groei van Schiphol”, aldus Alfred Blokhuizen.

    Dit is nog maar de vraag, want met ‘Time Based Separation’ (RECAT TBS, zie Google) zal de tussenruimte van vliegtuigen korter worden, zodat er toch groei mogelijk is (kan omhoog naar 55-60 per uur). Eerst gaat men dit op de Polder- en Kaagbaan doen (nu al zitten we op het niveau van 2019!), vervolgens ook weer op de andere banen (die aanvankelijk weer dachten erop vooruit te gaan). In wezen wordt dit een herhaling van zetten sinds 2003 met de Leugen(Polder)baan. Men gaat vervolgens de randen van dorpen en steden opzoeken, want ‘daar wonen minder mensen’ en die krijgen de volle laag (terwijl hun woningen niet op zo’n mate van herrie zijn gebouwd en dus geen voldoende bescherming bieden!). Denkt u dat ik overdrijf? Ik kan u verzekeren dat dit al elders gebeurt (uit UECNA webinars!)

    Met trots wordt straks de nieuwe innovatieve navigatietechniek voorgesteld door LVNL en een kleiner TOTAAL aantal ernstig gehinderden gepresenteerd, waardoor ‘er door deze betere balans met de omgeving toch weer ruimte is voor een selectieve gematigde groei op Schiphol, met behoud van de hubfunctie, het internationale netwerk en de connectiviteit waar BV NL zo afhankelijk van is’.

    Inmiddels gaat de klimaatramp gewoon door en zal men onderzoek gaan opstarten naar ZZS, NOx, UFP, etc. BBB wordt overgehaald door de VVD om toch eindelijk het heel erg nodige vliegveld bij Lelystad te openen, met uitruil van een minder streng en ‘beter economisch haalbaar stikstofbeleid met meer draagvlak’. Harbers vertrekt en krijgt een heel lucratieve baan aangeboden, conform zijn belangrijke prestaties en zijn belangrijke netwerk (wellicht bij KLM en/of Schiphol), en na een afscheid met veel lof. Sondag en Rintel krijgen beiden een vette bonus!

    De onderwonenden van de ‘optimale vaste routes’ zullen of vertrekken (het verlies van waarde van hun woningen mogen ze zelf ophoesten), of ziek worden (de zorgkosten zijn voor de samenleving), en enkelen zullen wellicht voortijdig overlijden. De aandeelhouders (met de Staat de Nederlanden) hebben hun zakken weer helemaal gevuld en de economie floreert weer als nooit tevoren. Jammer ook voor de Amsterdammers die de steeds verder toenemende groep toeristen (waar velen aan verdienen) met hun rolkoffertjes en dronken geblèr ook moeten tolereren.

    Maar niet getreurd, helaas zal onze toekomst (en vooral die van onze kleinkinderen) worden weggefeest! Na ons de zondvloed (komt geheid over 100-200 jaar)!

    Ziet u, toekomstvoorspellen is niet zo moeilijk! En pas op voor teveel optimisme is mijn devies.

    5
    • Bourree

      De wereld vergaat, we gaan allemaal dood en we kunnen er niets aan veranderen. Gelukkig zorgt dhr Blokhuizen nog voor enige hoop in deze woest aantrekkelijke tijden.

      3
  2. Mario

    Die privetjets moeten per direct verboden worden.
    Onnodige geluidsoverlast.
    En die korte ritten van KLM ook van Amsterdam naar Eindhoven en of Luxemburg en of Frankrijk.

    12
  3. Anton

    Halbers maakt grote sier maar let wel: DIT IS MAAR EEN DRUPPEL OP EEN OVEN VOLOP IN WERKING BIJ TATA STEEL!!!!( Ook zo’n fijn bedrijf die van de prins geen kwaad weet.)
    Eerst alles ontkennen en tegen werken en nu je postzegel in Rijsenhout laten zien.
    Schaamteloos.

    8
  4. Pendeldienst KLM

    Er kan maar op 1 manier minder overlast worden veroorzaakt: stel de bezettingsgraad van ieder KLM toestel op minimaal 80% van de stoelen.
    Dan valt de helft van de nutteloze pendeltochtjes meteen af.
    Minder vliegende mensen helpt niet totdat het er zo weinig zijn dat de zwaan sterft door gebrek aan geld. Dat kan lang duren want uit onze belastingpot wordt graag geroofd om de tekorten aan te vullen.

    42
  5. Manon

    Inderdaad steun de rechtzaak !!! En ik zou toch ook wel je zienswijze voor het lawaai in de toekomst aan het ministerie doorgeven. Naast de balanced approach, waar staat dat in stap 3 niet meer naar het totaal aantal vliegtuigen wordt gekeken, maar naar de geluidshinder, dan maak ik me weer enorme zorgen!!! En nu zie ik net dat er ook een nieuwe aanvulling actieplan in het leven is geroepen: https://www.platformparticipatie.nl/aanvullingactieplangeluidschiphol/default.aspx

    17
  6. Forse krimp is de enige weg. Hoognodig voor iedereen bij alle banen.

    Het schrappen van de tweede Kaagbaan is een goede ontwikkeling, behalve als er weer geschiphold wordt en ze de baan een andere naam gaan geven en er toch weer infietsen. Bijvoorbeeld als “De Tweede Milieubaan”, in navolging van hoe de illegaal aangelegde Polderbaan geïntroduceerd werd (Dat zou een milieubaan zijn….). En hoe gaat het ook alweer met de milieubelasting en vervuiling sindsdien….?
    Geen ervaringsdeskundigen denken ongetwijfeld nu, wat achterdochtig om dit zo op te schrijven, maar voor alle omwonenden is dit al zo’n 30 jaar de realiteit. Schiphol kreeg altijd zijn zin door te liegen, bedriegen, loze beloftes, manipuleren, in te zetten op (onmogelijke) innovaties en een grote lobby en PR club.

    De overlast is op alle banen veel te groot, Het is echt onleefbaar als er om de 1 a 2 minuten een vliegtuig laag overkomt en er niet meer dan 3 a 4 uur per nacht geslapen kan worden. De lijfelijke overbelasting is gewoon ziekmakend. Door de herrie en ook door de ZZS.
    Forse krimp is de enige weg. Hoognodig voor iedereen bij alle banen,

    De ingestelde preferente banen leveren secundaire burgers op. Het instellen van de preferente banen is gewoon ook een voorbeeld van het geschiphol. Geluidsoverlast is geluidsoverlast of je nu in een stad woont of in een dorp. Het aantal mensen zegt dus niets over de mate van geluidsoverlast wil ik maar zeggen. Het wordt hoog tijd dat daar ook oog voor komt door de politiek.
    En doordat vaak ook op 3 of zelfs 4 banen tegelijk wordt in- en uitgevlogen door het belachelijk vele aantal vliegbewegingen, zijn ook de andere banen veel te druk.
    Forse krimp is de enige weg. Hoognodig voor iedereen bij alle banen.

    Dus hup, stop met die hub en geef alle omwonenden hun leven terug. Het ongebreidelde, megalomane, monster heeft lang genoeg vrij baan gehad.
    “Het duurde lang voordat we het zagen.” Maar met alle kennis van nu én de klimaatopgave die er ligt, kun je het niet meer niet-zien. Het lijkt erop dat dat nu echt doorgedrongen is in Den Haag, forse krimp is de enige weg. Hoognodig voor iedereen bij alle banen.

    53
  7. Ed

    Sinds wanneer win je als je iets niet verliest?

    13
  8. Lenie

    Eigenlijk weet ik niet of ik blij moet zijn voor de bewoners van Rijsenhout. Zij zijn onze buren, slechts gescheiden door de Ringvaart. Ik ken veel Rijsenhouters. Een fijn dorpje met heel veel clubs en verenigingen. In februari j.l. kwam een inwoonster naar me toe en vertelde me hoe alles langzamerhand doodbloedt door de dreigende tweede Kaagbaan: Jongeren trekken weg, geen opvolgers meer voor bedrijven, verloedering van leegstaande gebouwen dreigt, vrijwilligerswerk stopt, scholen moeten sluiten, de voetbalvereniging krijgt geen nieuwe leden meer, enzovoort. Komt Rijsenhout deze moeilijke tijd te boven? En het ligt pal naast de eerste Kaagbaan. Kunnen de inwoners straks wel slapen als de nachtvluchten gewoon doorgaan? De uitstoot van zeer zorgwekkende stoffen gaat wel gewoon door. Wat dacht u trouwens van Burgerveen? De rand van Aalsmeer? Aalsmeerderbrug? Minister Harbers: Het schrappen van dit onzalige plan is stap 1. Nu de rest nog. Krimp naar minder dan de helft is absoluut noodzakelijk.

    46
    • Lvb

      Iets wat er nooit geweest is en er niet komt als winst verkopen voor omwonenden is jezelf “ Schiphollen in het kwadraat “ De overlast van Schiphol nu en zijn banen is veel te hoog ! Daar moet de focus op zijn Schiphol moet halveren qua vluchten door het opheffen van de hub en de hiermee gepaard gaande ophaal dienst van de KLM . De 3e startbaan van Heathrow ligt niet bij Schiphol .
      Ook moet de overblijvende overlast eerlij k verdeeld worden en niet continue op de preferente banen !

      8
  9. Bourree

    ꧁•⊹٭Column de Bourree٭⊹•꧂

    Tussen de Amstel en ons dorp ligt een parkje waar ik soms in de avond, om in beweging te blijven, nog een kort wandelingetje maak. Moeder meerkoet zwemt vanavond gezellig met mij mee. In haar bek een klein slakje voor haar pas geboren kroost. Ze trappelt tegen de stroom in, op weg naar haar veilige nest. De kleintjes, die lekker lagen te slapen, openen automatisch de snaveltjes. Vader meerkoet beschermd met zijn agressieve rode oogjes het nest.

    Ik voel mij vandaag een slechte vader. Dat doet pijn! Ik ben onterecht boos geworden op mijn zoontje en mijn vrouw raadde mij aan even weg te gaan. Dan weet je, het is erg. Mijn jongste zoontje maakt er de laatste tijd een sport van om “tijd te rekken.” Sinds een paar jaar wonen wij onder een vlieggoot. Dat was nooit zo en het is mensonterend. Tot 23.00 uur in de avond is slapen onmogelijk. Te laat voor mij, mijn vrouw maar zeker voor kleine kinderen. Na het uitgebreide bedritueel; wassen tandenpoetsen en een verhaaltje voorlezen staat hij na twee minuten alweer in de huiskamer. “Ik kan niet slapen” Een zware cargo raast op 400 meter over het huis. Mijn bloed kookt. Wat is dit voor een bedrijf? Elke dag moeten leven in het oorverdovende lawaai van vliegtuigen die elke twee minuten onze prive-omgeving doorboren. Het is je reinste huisvredebreuk! Er bestaat geen rust meer. Het hele gezin slaapt te kort en te slecht. We raken steeds vermoeider en geirriteerder naar elkaar maar ook naar anderen. Ik weiger slaapmedicatie in te nemen om Schiphol. Dat is toch de omkeerde wereld? Toch hebben we onze slaap hard nodig, zeker na een dag hard werken, anders worden wij vanzelf lelijke, zeer gevaarlijke monsters.

    Zo ook mijn normaal ( echt waar) zo rustige en lieve zoontje. Hij had vandaag gevochten in de klas. De juf had meteen naar huis gebeld. We moesten hem maar ophalen en ze wilde een afspraak maken want zo kon het niet langer. De hele weg van school naar huis heeft hij gehuild. Tranen met tuiten. Vanaf het bankje, waar ik vaak even uitrust en van het uitzicht geniet , kijk je uit over een glooiend veld met wilde bloemen en duizenden felrode klaprozen. Een prachtig gezicht. Een man met de fiets aan de hand loopt voorbij zonder gedag te zeggen. Zeker ook slecht geslapen, dacht ik. Twee zwanen, die waren neergestreken in het bloemenveld, vliegen met klapperende vleugels verschrikt weg bij het overkomen van een razend vliegtuig. Ik kijk getergd omhoog naar de veroorzakers van zoveel overlast en leed.

    Deze mooie wereld is niet gebaat bij geldbeluste aandeelhouders en wegkijkende politici. Dit vraagt om verstandige mensen die het lef hebben om tegen de stroom in te zwemmen. Burgers en gezinnen verdienen bescherming. De tweede Kaagbaan is definitief geschrapt, lees ik vandaag in de krant. Moet ik meneer Harbers nu bedanken? Begrijpt hij dat omwonenden ook een gezond leven willen hebben? Een kaagbaan schrappen die er nog niet ligt is natuurlijk wel winst maar heeft niets te maken respect voor omwonenden. Wel met minder uitbreiden in de toekomst. En dat was dus duidelijk wel het plan. Dat klinkt nog steeds niet als verstandige mensen die het lef hebben om tegen de stroom in te zwemmen. De school adviseert een agressiviteitstraining voor mijn zoontje. Ik heb gezegd dat ik dat weiger en dat zij mij wel mogen aanmelden. Kom maar op!
    Een gierend koninklijk vliegtuig doet het gezellige gekwetter van de vogels verstommen. Ik besluit richting huis te gaan. Ik heb iets goed te maken. De man met de fiets aan de hand leunt een stukje verderop tegen het bruggetje en tuurt in gedachten over het water. In het voorbij gaan zeg ik hem vriendelijk gedag.

    Steun de rechtszaak om een gezonde leefomgeving! Steun Schipholwatch en de stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV)

    55

Geef een reactie

Translate