De vakantievliegvelden Rotterdam en Eindhoven Airport moeten krimpen omdat beide geen natuurvergunning hebben en teveel stikstofoxiden uitstoten die negatief uitpakken voor de omliggende natuur.
Dit maakte Johan Vollenbroek, voorman van natuurbeschermingsorganisatie MOB, vandaag bekend. Het vonnis heeft vergaande gevolgen voor de vliegvelden, omdat zij vanaf nu niet meer stikstofverbindingen mogen uitstoten dan toen de huidige regelgeving in werking trad. Dat betekent terug naar het niveau van halverwege jaren ’90 van de vorige eeuw.
Deze procedure liep al sinds 2019. Toen kaartte Vollenbroek voor het eerst aan dat geen van de Nederlandse vliegvelden beschikten over een natuurvergunning, terwijl dat volgens de wet wel moet.
Het ministerie van Landbouw – verantwoordelijk voor de natuurwetgeving – erkende dat de vergunning verplicht was, maar desondanks maakten de vliegvelden (en het ministerie) geen haast om de zaken op orde te krijgen.
Krimp is passende maatregel
MOB verzocht de minister daarom in 2021 ‘passende maatregelen’ te nemen, zoals het terugbrengen van het aantal vluchten.
Dat verzoek werd geweigerd, maar daar nam Vollenbroek geen genoegen mee. Hij stapte naar de rechter en die deed gisteren in zaken tegen drie vliegvelden – Eindhoven, Rotterdam en Schiphol – uitspraak.
In alle drie de zaken stelt de rechtbank dat de vliegvelden inderdaad negatieve effecten hebben op nabijgelegen Natura 2000-gebieden en dat passende maatregelen moeten worden genomen om verdere verslechtering van de natuur te voorkomen.
De minister bracht daar tegenin dat er nationale programma’s lopen om de stikstofuitstoot en -depositie voldoende te reduceren. Maar zoals bekend, is er na de PAS-uitspraak in 2019 nauwelijks vooruitgang geboekt.
Maatregelen minister onvoldoende
De rechtbank is het daarom met MOB eens dat de landelijke maatregelen onvoldoende concreet zijn en daarom de vliegvelden niet kunnen compenseren. Extra maatregelen zijn daarom volgens de rechter noodzakelijk.
De minister moet nu gaan beslissen in hoeverre het aantal vluchten op Rotterdam en Eindhoven moet worden teruggebracht.
Voor Schiphol hoeft dat niet, omdat deze inmiddels over een natuurvergunning beschikt. Maar tegen die vergunning is beroep ingesteld door meerdere partijen.
Onder meer MOB verwacht niet dat de vergunning stand zal houden na beoordeling door de rechter. Als dat bewaarheid wordt, zal ook Schiphol mogelijk moeten krimpen tot het niveau van midden jaren ’90. Dat waren zo’n 275.000 vluchten per jaar.
Partijen zijn op dit moment in afwachting van een zittingsdatum voor de inhoudelijke behandeling van de bezwaren.
Els
Ik ben het zat! Elke nacht is het weer raak hier in Veenbrugge met die vliegtuigen die non-stop over ons dorp heen razen. Kunnen we dan nooit meer normaal slapen? Het is echt een ramp. Je ligt net lekker en bam, daar gaat weer een vliegtuig. Vooral die oude herrie bakken!! En dat de hele nacht door!
Ben ten Brink
Verbijsterend en ondermijnend dat de overheid zich niet houdt aan zijn eigen regels en wetgeving. En zich niet kwijt van zijn primaire taak burgers te beschermen. Zijn in dit neoliberale land inmiddels de bedrijven aan de macht? Boeren, Tata, Chemours, particuliere woning verhuur, e.d.
W Lieverst
Even 2 boerderijtjes opkopen en klaar is Kees. Mevrouw van der Wal gaat het extern salderen wel aan banden leggen.
Typisch weer zo’n gevalletje de kluit bedonderen.
En het stikstof wat “verdampt”?
En is de stikstofuitstoot boven de 3000ft ook eindelijk meegerekend in de krimp die zal moeten plaatsvinden? Bij Rotterdam, Eindhoven en de nog komende rechtszaak Schiphol?
Want die stikstof wordt ook al jaren weggemoffeld. Terwijl de EU daar wel een rapportage over vraagt, is Nederland het enige land dat dit niet doet. Zover ik heb begrepen.
Bedankt MOB voor al jullie terechte inspanningen!
Jacob
Eindhoven Airport zit nu op 40.500 vliegbewegingen.
Ik word daar knettergek van.
Toen ik mijn huis in 2018 kocht, zaten ze op ca. 17.500.
Ik ben een keer heel boos geworden en heb lelijk gedaan.
Ik kan niet ontkennen dat ik dat beter niet had kunnen doen, maargoed, ik had er geen controle meer over.
Toen moest ik voorkomen in Den Bosch.
Lang verhaal kort.
De rechter zei: “Ja meneer, maar dat wist u voordat u daar ging wonen..”
Maar dat is natuurlijk onzin, dan heb ik ook aangegeven, want ik woonde daar al.
Dat werd gewoon van tafel geveegd.
En, sorry, maar dat stink van alle kanten..
Eindhoven Airport wil naar de 100.000 vliegbewegingen.
Dat GAAT gebeuren, linksom of rechtsom..
Er is een forse manipulatie strategie voor de omgeving met zogenaamde verbeter projecten die zij doen vanuit het vliegveld zoals “versnelde verduurzaming” bv.
Met nieuwe vliegtuigen die véél schoner, stiller en zuiniger zouden zijn.
Maar onafhankelijk onderdoek laat zien dat dit dus niet klopt, intégendeel.
Mensen in de regio Schiphol, dat moet ondragelijk zijn.
Ik kan sommige reacties heel goed begrijpen.
Roel Hellemons, CEO-Ehv Airport, staat gewoon te liegen, waant zich onaantastbaar.
En ik zeg niet dat er niet gevlogen zou moeten worden, maar het aantal vliegbewegingen in dit kleine landje is on-ge-kend hoog.
Dat wordt alleen maar en meer en meer en meer en meer.
En dat vindt de politiek het gek dat mensen rare dingen gaan doen.
Maar een kat in een nauw…
Wilfried
Net op het NPO nieuws gehoord dat de bewuste vliegvelden stikstofrechten willen opkopen van Agrarische bedrijven (of al opgekocht hebben) in de buurt. Is de NPO wel op de hoogte van deze rechtelijke uitspraak van gisteren? Want ze hebben er namelijk geen woord over gezegd vandaag.
Maaike
Ik kan hier dan weer zo boos om worden: https://nos.nl/artikel/2517355-schiphol-koopt-weer-boerderijen-op-voor-meer-stikstofruimte
En de overheid doet blijkbaar ook weer helemaal niets. Het kijkt gewoon toe hoe de natuur en omwonenden schade wordt aangedaan. Zal ik alvast een voorspelling doen die Wilders zou moeten doen huiveren? Over 20 jaar hebben wij in dit land een veelvoud van het huidige aantal arbeidsmigranten nodig omdat de biodiversiteit dan zo laag is dat gewassen met de hand moeten worden bestoven. Met dank aan “geld boven alles”.
Wilfried
Oeps, ik zie nu pas dat jij er al over bericht, Maaike. Maar dat geeft niet, toch?
Maaike
Geen probleem 🙂
Mike
Helemaal met Maaike eens !
Lekker tegenstrijdig in het NOS -artikel :
1. Tweede kamer eiste dat het opkopen t.b.v. luchtvaart zou stoppen.
2. Harbers : Schiphol hoeft kamer niet te informeren, want is zelfstandig bedrijf.
Maare…, als Schiphol een zelfstandig bedrijf is, waarom moet de staat overal bijspringen om alles buiten de wet om te regelen en te gedogen ?!?! Andere zelfstandige bedrijven moeten zich wel aan de regels houden en worden tevens wél streng gecontroleerd.
Dringt dit nu ook niet tot de NOS door ?!
De burger en MKB is weer lekker de #$# !
Mike
“omdat zij vanaf nu niet meer stikstofverbindingen mogen uitstoten…”.
Ik lees ‘vanaf nu’, maar wanneer zou dit werkelijk in gaan ? Is er ruimte dat de minister nog tijd krijgt om met een plan te komen de boel te laten krimpen o.d. ?
De uitspraak was de 16e april 2024 en RTHA blijft vooralsnog gewoon op dezelfde manier doorgaan qua aantallen en daarmee ook de uitstoot, waarbij het aantal vluchten per 10 april met de helft is toegenomen.
Met zo’n uitspraak zou je dan verwachten dat dit dan meteen naar minimaal 50% afname gaat t.o.v. de 10e april.
Thomas
En het zou rtha verboden moeten worden om stikstofrechten te kopen door boerderijen op te kopen. Iets wat ze nu ook weer hebben gedaan. Echt te schandalig!
En ze gaan gewoon door
Vanmorgen in de Volkskrant las ik dat Schiphol toch maar weer 2 boeren hebben uitgekocht im extra stikstofrechten te verkrijgen voor Rotterdam airport. Ziek bedrijf…..
Maaike
Terwijl de stikstofrechten van boeren over de uitstoot van NH3 (ammoniak) gaan terwijl de luchtvaart NOx uitstoot. Die twee zijn niet zomaar uitwisselbaar. En ik dacht eerlijk gezegd dat die uitruil ook niet mocht.
SK
Hoe zit het met de stikstof vergunning van de vele bouwprojecten die nu en in de nabije toekomst op Schiphol gaan plaatvinden? Zijn deze allemaal tijdig en op de juiste wijze aangevraagd /verkregen of zijn hier vrijstellingen voor?
SK
Waar Schiphol claimt dat zij met het verkrijgen van de natuurvergunning weer voldoen aan de geldende wet en regelgeving zijn er wel degelijk kritische kanttekeningen te plaatsen.
https://nieuws.schiphol.nl/schiphol-krijgt-natuurvergunning
De vraag is of Schiphol idd voldoet aan de geldende wet en regelgeving. Waaruit blijkt dit?
Dat ze plots van #2 piekbelasters stikstof lijst zijn verdwenen? Waarheen, niemand die het weet.
Dat ze van 12 boeren stikstofrechten hebben uitgekocht (meteen in te zetten voor 4e vliegroute en Lelystad)?
Dat ze op de grond steeds meer elektrische voertuigen inzetten?
Dat groot hub /overstap grosssierder KLM +/- 1% duurzame kerosine gebruikt?
Dat ze een site hebben waar 10 mogelijkheden worden genoemd zodat je als passagier de impact van je vliegreis op milieu kan verminderen?
saillant detail is bij #3 pleiten om zo rechtstreeks mogelijk te vliegen omdat overstappen vaak omvliegen en dus meer CO2 uitstoot veroorzaakt.
op zijn zachts gezegd opmerkelijk omdat het business model juist een hub airport is https://www.schiphol.nl/nl/schiphol-group/pagina/wat-kun-jij-doen-voor-een-duurzame-luchthaven
etc. etc.
Want laten we eerlijk zijn dames, heren rechters hoe geloofwaardig is het dat de vergunning ‘ineens’ verstrekt is aan een bedrijf dat zich op zijn zachts gezegd structureel niet aan regels en wetten houdt en weigert deze te handhaven.
Sterker nog het bedrijf / sector staat er om bekend dat zij op vele vlakken eigen wetten en spelregels hanteert, niet schroomt cruciale informatie weg te laten door het overlast gebied (in hoogte en km afstand) te halveren en de daadwerkelijke schade veroorzaakt door de luchtvaart te bagatelliseren door te pas en te onpas desinformatie te verspreiden. De voorbeelden van dit wanbeleid zijn spijtig genoeg te over en bij gerenommeerde instanties algemeen bekend.
Het moge duidelijk zijn dat het handhaven van de verstrekking van deze natuurvergunning op basis van zoveel wanbeleid, en het verstrekken van desinformatie etc. eerder een oproep is (voor bedrijven) om voortaan wetten en regels aan je laars te lappen dan waarvoor ze daadwerkelijk bestemd zijn. Namelijk het beschermen van leefbaarheid van mens, milieu, natuur.
Heeft heeft er overigens ook alle schijn van dat de overheid een ‘handje’ mee geholpen door steevast decennia lang de andere kant op te kijken. https://www.trouw.nl/voorpagina/schiphol~b3453ede.
Het enige dat sinds 1997 is veranderd is dat het aantal passagiers met 153 % is toegenomen en de vluchten 41,% i(cijfers Compendium d.d. 28/4/21).
Het werkwoord schiphollen vat het geheel het beste samen: het behelst het steeds opnieuw afspraken maken met burgers terwijl de overheid die dit doet van tevoren weet dat ze die niet zal nakomen, als gevolg waarvan de burger de overheid onbetrouwbaar zal gaan vinden. Het werkwoord heeft een negatieve connotatie.
Van Dale heeft de term inmiddels opgenomen als “misleiden door manipulatie, leugens, het verdraaien van feiten enz. (welke handelwijze wel wordt toegeschreven aan Schiphol in relatie tot de omwonenden van die luchthaven)”.
Nederland is en blijft te klein voor zoveel vliegbewegingen.
Stille en schone vliegtuigen bestaan niet. Punt!
Jan Barteld
Prachtig. Nederland is geen democratie meer , maar in ieder geval nog wel een rechtsstaat waarin de mishandeling van burgers en andere levende wezens als gevolg van nalatigheid van de de overheid gerechtelijk gestuit kan worden.
Anton
De tenen zitten in het water nu de voet nog !!!!! Dank aan allen die deze luchtvaart ellende bestrijden. Petje af want het is vaak om moedeloos van te worden. Onwettige ,gezondheid verwoestende praktijken met ruggensteun van de overheid. Ga er maar aanstaan.
Maaike
Ik hoop van harte dat het MOB ook de zaak rond Schiphol gaat winnen. Want niets van wat ik uit de sector luchtvaart of het ministerie van I&W lees, stemt mij gerust over de toekomst van Nederland.
Gerry
Hoever staat het nu met het beroep tegen de natuurvergunning van Schiphol? Graag wat meer informatie hierover.. Hoe kan MOB gesteund worden? Ik zou hier graag voor willen doneren.
Sjors
Zie de website, er is een grote ‘doneer’ knop! https://www.stichtingmobilisation.nl/
JMPC van Ostaden
Wanneer gaat het kabinet het vertrouwen in de overheid eens herstellen. We maken wetten, die veel beter kunnen, we hebben handhavende instanties die veel te veel door de vingers zien en we hebben ministers en een regering die allerlei wetten en regels doodleuk aan hun laars lappen. Elke Nederlander wordt geacht de wetten te kennen en ze na te leven. Tijd voor de overheid om orde op zaken te stellen. Elke ambtenaar die willens of wetens of door onkunde niet volgens de wetten werkt zou gewoon zijn baan moeten verliezen, zonder uitkering.
L
Het is toch ongelofelijk dat in een land als Nederland dit niet door het ministerie zelf wordt gehandhaafd om zijn bewoners te beschermen.
Het zegt helaas veel over de kwaliteit van onze rechtsstaat en het gebrek aan vertrouwen in de overheid
Duimen maar
Inmiddels zijn we zo cynisch wat betreft vermindering van de enorme overlast, dag en nacht, dat we meteen denken “ja maar, het zal wel aan het “nieuwe kabinet” overgelaten worden. En dat stemt niet vrolijk want dat is nog precies dezelfde VVD club. Harbers kan tevreden terug kijken: niets gepresteerd in de afgelopen jaren, alleen maar gerekt en tegengewerkt.
Natuurvergunning Schiphol
En is hier dan geen balanced approach voor nodig?
Dan is het afwachten hoe de zaak aangaande de overhaast verleende natuurvergunning aan Schiphol gaat verkopen. Dat stinkt natuurlijk aan alle kanten.
En dan kunnen Schiphol, KLM en de ministers van I&W en LNV hun borst nog natmaken.
Ed
Een geitenpaadje zonder balanced approach ;o)
Riny Sprengers
Balanced approach is toch alleen nodig als er exploitatiebeperkingen moeten worden opgelegd vanwege geluidsoverlast.
Niet bij terugdringen CO2, stikstof of ZSS hoop ik.
Sebastiaan Verhoog
Zeer goed nieuws! Pak ze Johan!!
Jan Adrichem
Geweldig
Het is goed dat dit via juridische stappen te behalen is. Dus zoek leden en doneer af en toe.
Rob Van der Wel
Grandioos
Brulkikker
Fantastisch nieuws.
Eindelijk gerechtigheid! Nu maar kijken of het daadwerkelijk wordt uitgevoerd. Tot nu komt die vlieg industrie er steeds weer mee weg.