Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Successen

Goodbye Lelystad Airport!

Lelystad Airport

foto: Lelystad Airport

4.7
(122)

Vandaag stemde de Tweede Kamer in met het definitieve einde van Lelystad Airport als vakantievliegveld. De motie van Christine Teunissen (Partij voor de Dieren) kreeg dankzij beoogd coalitiepartners NSC en BBB een meerderheid van stemmen.

Deel op XDeel op Linkedin

Tegen het vliegveld is jarenlang strijd gevoerd door een combinatie van politieke partijen, actiegroepen en individuele omwonenden. Aangetoond werd dat er geknoeid was met berekeningen over de overlast en vervuiling. Alle malversaties leidden zelfs tot een aangifte bij justitie wegens fraude door ambtenaren van het ministerie van Infrastructuur en gelieerde commerciële onderzoeksbureaus.

De motie van de PvdD werd mede-ondertekend door Pieter Grinwis (CU), Suzanne Kröger (GL-PvdA), Sandra Beckerman (SP), Mpanzu Bamenga (D66) en Laurens Dassen (Volt).

Voor klimaat en volksgezondheid
Klimaat, volksgezondheid en schaarse stikstofruimte zijn de redenen achter het afschieten van de ambities met Lelystad Airport.

Dat vliegveld werd verkocht als zou het Schiphol ontlasten, maar de kleinere vluchten die naar de Flevopolder zouden verhuizen, wilde de vliegindustrie gewoon vervangen door grotere vliegtuigen op de nationale luchthaven.

In het traject naar een vergunning werden aantoonbaar ‘fouten’ gemaakt in de berekeningen van de stikstofuitstoot. Een ‘belevingsvlucht’ bracht aan het licht dat de werkelijke geluidsoverlast ruim vier keer hoger uitkwam dan voorgespiegeld door het ministerie.

Onregelmatigheden aan het licht
De voorgenomen komst van Lelystad Airport leidde tot de oprichting van tientallen actiecomités in de regio. Vooral rond Zwolle groeide het verzet razendsnel. Uiteindelijk leidde dit tot de oprichting van het samenwerkingsverband SATL. Die koepel onder leiding van natuurkundige dr ir Leon Adegeest wist tal van onregelmatigheden aan het licht te brengen wat in eerste instantie leidde tot jaren uitstel en nu eindelijk tot afstel.

Christine Teunissen, initiatiefnemer van de motie, noemt het positieve besluit tegenover de NOS een “geweldige stap vooruit” voor klimaat en volksgezondheid.

Oorspronkelijk kon Lelystad op brede politieke steun rekenen, maar het draagvlak brokkelde steeds verder af. Nu zijn alleen VVD en PVV nog voor doorgaan met het vliegveld dat de belastingbetaler inmiddels een kwart miljard euro heeft gekost.

Bij de NOS sputtert een woordvoerder van het vliegveld nog wat na. “De opening van het vliegveld is goed voor Lelystad en de regio”, herhaalt hij of zij het achterhaalde mantra. “We zijn dan ook teleurgesteld in deze stemming en wachten af wat een nieuw kabinet besluit.”

Alternatieve investering in Flevoland
De aangenomen motie betekent niet dat het vliegveld definitief van de baan is. Een nieuwe regering kan het alsnog nieuw leven inblazen, maar gaat dan wel loodrecht in tegen de wensen van de Tweede Kamer. Het is maar de vraag of de PVV Lelystad zo belangrijk vindt dat de partij bereid is daar voor Wilders belangrijker zaken voor op het spel wil zetten als de eigen bijdrage aan de zorg of een hek om Nederland.

Om het ‘verlies’ van Lelystad Airport op te vangen, roept de motie van de Partij voor de Dieren het kabinet op om een alternatieve investering in Flevoland te doen.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 122

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. HansB

    Vandaag in NRC: Grote projecten zoals Lelystad Airport hebben verstrekkende en onomkeerbare gevolgen voor de inrichting van Nederland, waarschuwt Rijksadviseur Wouter Veldhuis. Dat besef is er nauwelijks. We gaan door op het oude pad, terwijl dat een doodlopende weg is.

  2. HansB

    In de NRC van 2 februari een ingezonden brief van de luchtvaartlobby. “Schiphol èn Lelystad nodig voor internationale positie” kopt de brief. Een ronkend betoog waarin gesteld wordt dat Nederland de boot gaat missen als we niet meebewegen met de wereldwijd “steeds verder” groeiende luchtvaart. Schiphol zal hiervan “steeds minder” kunnen opvangen. Alles ligt klaar om “Nederland nog beter” met het buitenland te verbinden. Kortom, het schrappen van Lelystad is een “onbesuisde” en “onzalige” beslissing en moet zo snel mogelijk geschrapt worden. Stoppen met Lelystad zal namelijk “verregaande gevolgen” hebben voor de internationale positie van Nederland terwijl ons land het juiste van de “steeds verder toenemende globalisering” van de wereld moet hebben.

    Wat een kletsverhaal! De schrijver is duidelijk iemand van de oude stempel die niet meegegaan is met de tijdgeest. Het eindeloos heen en weer slepen van mensen en goederen tegen bodemprijzen met roofbouw op mens (omwonenden en arbeidsomstandigheden) en milieu (uitstoot) is iets wat je niet meer moet willen. Het is een laagwaardige activiteit en geen gouden sleutel tot welvaart. Er zijn talloze landen die even welvarend zijn, zo niet veel welvarender dan Nederland en die gèèn megahub binnen hun landgrenzen hebben.

    Dat vliegen wereldwijd nog drastisch verder zal toenemen moet ons grote zorgen baren. Het is een domme reactie om te stellen dat wij dat als Nederland dan ook maar moeten faciliteren.

    10
    • rrustema

      Heeft NRC wel tientallen brieven gekregen van ons? Beter daar reageren dan hier. Ik kan niet in mijn eentje de kranten bestoken met brieven zoals mijn stuk laatst in Het Parool. Een goede brief wordt makkelijk gepubliceerd (ik ken de vorige nrc-redacteur uit mijn studietijd, hij heeft me uitgebreid verteld over zijn werk: geen geheimen of complotten daar). De PR-mensen van de industrie weten hoe het werkt. Er staan ook miljarden op het spel voor ze.

      De verdediger van de status quo heeft het grote voordeel om veel makkelijker begrepen te worden, heeft minder woorden nodig. De aanvaller van de status quo moet zowel informeren als overtuigen en heeft even weinig woorden. Is vèèl moeilijker. Ook hebben de meesten van ons geen tijd om dat te doen. Timing is namelijk ook heel belangrijk, het moet aansluiten op de nieuwsagenda. Mijn brief voor Het Parool werd ook lang aangehouden tot de dag van de rechtszaak.

      5
    • Winny lieverst

      Regelmatig het aantal vliegtuigen op Eelde Airport kunnen bewonderen, welgeteld 1.

      Als er geen kabinet gesmeed kan worden met de huidige 4 grote partijen en er eventueel een zakenkabinet komt, voorzie ik toch wel weer problemen. Van het bewandelen van geitenpaadjes is men niet vies in Den Haag. De nieuwe ‘bestuurscultuur’ heeft vreemde uitwassen, dus waakzaamheid geboden.
      De rust keert pas terug als er tulpen op de startbaan van LA groeien.

      2
  3. B. van Marlen

    Voor mij een duidelijk beeld: VVD en PVV hebben schijt aan omwonenden en gaan alleen maar voor ‘economie en werkgelegenheid’. Ze missen ieder fatsoen.

    Ik hoop van harte voor alle mensen rond Lelystad (en de verre omgeving) dat dit wanbeleid nu eindelijk eens definitief ‘de koelkast in gaat’.

    Toch waarschuw ik voor teveel optimisme. De macht van de LV-sector en zijn lobby is heel groot, en in de kabinetsformatie zal men er alles aan doen om dit besluit terug te draaien. Denk maar aan het optimisme dat hier werd getoond bij het krimpbesluit!

    Wat het klimaat betreft. Iedereen die goed op de hoogte is van het luchtvaartdossier zal inzien, dat de luchtvaart (inter)nationaal alleen maar meer gaat uitstoten de komende decennia. De enige remedie is een moratorium op groei en krimp en de landen, die al het meeste aan de opwarming hebben bijgedragen.

    Een extra vliegveld erbij gaat natuurlijk totaal niet helpen, niet in het klimaatbeleid en niet in afname van geluidshinder. Men noemt vaak spreiding van de overlast en velen hopen hierop. Dat dacht men ook met de Polderbaan, maar de overlast nam alleen maar toe. En de groei op Schiphol gaat met dit vliegveld erbij onverminderd, en zelfs nog sterker door.

    8
    • rrustema

      Daarom moeten we aansturen op een failliet van KLM. Met wat doorzettingsvermogen vanuit de Tweede Kamer en wat tactische maatregelen valt dat kaartenhuis om.

      Schiphol proberen te beteugelen is veel lastiger omdat KLM daar in zit. De EU en de VS doen moeilijk. En inderdaad allemaal gelobby. Trek het kleedje onder KLM weg en dan kan Schiphol gelijk krimpen zonder problemen. Het is de dag na het faillissement feitelijk al enorm gekrompen. Dat gelijk vastleggen.

      7
    • Paul

      Ik deel de waarschuwing voor te veel optimisme. De reactie van de landsadvocaat in de rechtszaak tegen de Staat, illustreert hoe de overheid in dit dossier zit. En dan niet alleen foute politici maar ook foute topambtenaren bij Infrastructuur. De enige echte oplossing is op korte termijn een hele andere bestemming voor dit vliegveld, lees: slopen. Dat zie ik alleen niet zo snel gebeuren. En dan ook nog dat onzalige en rampzalige plan van de vierde aanvliegroute van tafel.

      2
  4. Thomas

    geweldig nieuws! Nu de volgende: Rotterdam dicht (en Schiphol minimaal halveren)

    8
  5. Wilfried

    Heel mooi nieuws. Dat er nog vele positieve ontwikkelingen mogen volgen.

    7
  6. W Lieverst

    Het is een motie en daar moet nog over worden geoordeeld door een missionair kabinet.
    Door evenredige vertegenwoordiging kabinet versus kamer, moet het lukken om de motie er doorheen te krijgen.
    Het uitgangspunt is in ieder geval erg gunstig.

    5
  7. Anton

    Gefeliciteerd Salt. U heeft een ramp voorkomen voor Uw leefomgeving. Want een ramp is het, dat hebben de omwonenden van Schiphol wel duidelijk gemaakt. Nu Schiphol en KLM nog een toontje lager zijn wij ook blij.

    8
    • rrustema

      Niet ‘een toontje lager voor KLM’ maar een Nederland zónder KLM. Dan is Schiphol ook gelijk gekrompen!

      2
  8. Maaike

    Het is fantastisch nieuws. Ik hoop dat het stand houdt.

    9
  9. Lenie

    Gelijk de asfaltbanen verwijderen en er een groot natuurpark aanleggen. Dan kan niemand zich meer bedenken. Daarna alle pijlen richten op de andere luchthavens van de Schipholgroep.

    32
    • Musje

      Misschien wat gebouwen laten staan en gebruiken voor asielzoekers is ook geen slecht plan.
      Maar hoe dan ook, weer een splintertje hoop door dit positieve bericht. Natuurlijk kan het nieuwe kabinet dwars gaan liggen, maar stukje bij beetje wordt het vliegimperium aangevallen en ontvleugeld. Ga zo door!!

      19
  10. Henk Visser

    Beste SATL vrienden, wat een geweldig succes. Jarenlang hebben jullie gevochten als leeuwen om Lelystad te blokkeren als secundaire Schiphol haven. De volharding van Leon met steun van alle krimp sympathisanten ter lande heeft nu geleid tot een opsteker van jewelste. Het bewijst dat, hoe hoog de berg ook, de top altijd bereikbaar is.
    Dank aan alle partijen die deze motie ondertekenden. Jullie zijn rotsen in de branding die staan voor de sociaal maatschappelijke waarden van Nederland. Na het echec Harbers met zijn ‘krimp’ een feestje waard.

    43
  11. Rien

    Helaas is hiermee de kans dat Schiphol zal krimpen wel verkeken.
    We kunnen ons rond Schiphol op gaan maken voor nog véél meer lawaai.

    16
  12. De enige juiste beslissing

    Voor bewoners in de buurt van Schiphel had opening van Lelystad niets uitgemaakt: de vrijgekomen “slots” zouden meteen opgevuld worden met meer en grotere toestellen.
    De prijsvechters hadden er waarschijnlijk ook geen zin in. Er zijn geen faciliteiten die verplaatsing naar Lelystad aantrekkelijk maken.
    Wij zijn heel blij dat er nu geen duizenden tankwagens vol brandbare kerosine over de provinciale weg heen en weer gaan rijden: iedere ochtend staan er al tientallen files door ongelukken. Je moet er toch niet aan denken wat voor inferno zo een tankwagen zou veroorzaken.

    31
  13. W Lieverst

    De motie wordt nog beoordeeld door een missionaire regering. Als de huidige 4 grote partijen een regering kunnen vormen blijft de motie wat het is.
    Wel zal eventuele opening altijd boven de markt blijven hangen of men moet er een pretpark van maken.

    Toch een overwinning op de BV Nederland ter faveure van het klimaat. GEWELDIG!

    24
  14. HansB

    TOP! Maar ook een schaamteloze vertoning van overheidshandelen. Op naar Wunderland Lelystad.

    27

Geef een reactie

Translate