Vanmiddag meldt het ministerie van Infrastructuur het chemiebedrijf 3M verantwoordelijk te stellen voor de PFAS-vervuiling in de Westerschelde. Prima stap, maar Schiphol – met eenzelfde verontreiniging die al veel langer bekend is – ontspringt de dans vooralsnog.
“Er zit teveel PFAS in de Westerschelde. Dat leidt tot zorgen bij omwonenden, maar ook tot financiële schade bij bijvoorbeeld vissers en Rijkswaterstaat. Ik vind dat de vervuilers moeten betalen, niet de gebruikers en beheerders”, aldus minister Mark Harbers in het persbericht van vandaag.
Uit talloze rapporten die SchipholWatch in de afgelopen jaren opvroeg bij onder meer de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied blijkt dat de PFAS-vervuiling rond Schiphol minstens zo ernstig is. Vooralsnog lijkt de Staat zich daarover niet al te druk te maken.
Uit een overzichtskaart van PFAS-vervuiling in Europa door onder meer NRC, de Franse krant Le Monde en de Britse krant The Guardian blijkt dat Schiphol een ware hotspot is van PFAS-vervuiling. Overal in de regio worden deze gevaarlijke ‘forever chemicals’ gevonden.
Regio Schiphol kleurt vuurrood
Waar rond de Westerschelde volgens dezelfde kaart ook minder vervuilde plekken worden aangetroffen, kleurt de regio Schiphol vuurrood. Er valt hier nauwelijks een stukje grond te ontdekken waar de gifstof niet aangetoond is.
De vervuiling op Schiphol is onder meer veroorzaakt door een groot incident, waarbij een tank met 10.000 liter PFAS-concentraat in een KLM-loods leegliep in 2008. Dat veroorzaakte destijds een ware milieuramp die door de waterschappen werd ingedeeld in de categorie 3. Dat is de op één na ernstigste categorie. Ter vergelijking: een kernramp valt in categorie 4.
Destijds werd het blusschuim tot op de snelwegen rond Schiphol gesignaleerd. Een deel van de gifstof werd afgevoerd richting de Ringvaart wat leidde tot 110.000 kubieke meter vervuild oppervlaktewater. Vanuit de Ringvaart is PFAS terechtgekomen in onder meer grote delen van het Amsterdamse bos.
Schoonmaakkosten nu fors hoger
Destijds werd de milieuschade begroot op zo’n 40 miljoen euro, maar vanwege slepende rechtszaken tussen Schiphol, KLM en het hoogheemraadschap over wie moest opdraaien voor die kosten, is het van schoonmaken nooit gekomen. Inmiddels is het gif verspreid over de hele regio en komen de schoonmaakkosten tientallen malen hoger uit.
Los van het incident maaktde de brandweer op Schiphol tot enkele jaren geleden volop gebruik van blusschuim met PFAS erin. De stof is dan ook volop terug te vinden bij de oefenplaats van de brandweer.
Bovendien werden landingsbanen preventief ingespoten en werd op warme dagen het gras en asfalt besproeid met water uit tanks waarin eerder het PFAS-houdende blusmiddel had gezeten.
Tienduizenden vrachtwagens gifgrond
Vrijwel overal waar Schiphol bouwprojecten op eigen terrein uitvoert, wordt PFAS aangetroffen. De hoeveelheden vervuilde grond zijn zo groot dat het vliegveld zich er geen raad mee weet en gedwongen is grote partijen af te voeren naar omliggende gemeenten. Het gaat dan vaak om duizenden of zelfs tienduizenden vrachtwagens vol met gifgrond.
Zo werd PFAS-grond gedumpt in Spaarnwoude om daar een kunstmatige heuvel te creëren – het Groene Schip – en kwam het spul in Assendelft terecht in het natuurpark Nauerna dat inmiddels weer hermetisch is afgesloten voor publiek wegens zorgen over de volksgezondheid.
Volgens interne stukken van I&W – hetzelfde ministerie dat nu de chemiefabriek 3M aansprakelijk stelt – gaat het bij Schiphol om zoveel gifgrond dat opslag op het eigen terrein zou leiden tot “een heuvellandschap in en om Schiphol”.
Onaantastbaar Schiphol
Het is goed dat chemiereus 3M verantwoordelijk wordt gehouden voor de grootschalige vervuiling in de Westerschelde. Maar deze stap illustreert tegelijkertijd opnieuw de onaantastbaarheid van Schiphol in ons land.
Immers is de verontreiniging op Schiphol al veel langer bekend – sinds 2008 – en is deze op vele plekken veel gevaarlijker dan in Zeeland. Bovendien wonen er in de Schiphol-regio meer mensen dan aan de Westerschelde, zodat de vervuiling de gezondheid van meer mensen raakt.
Het zou I&W sieren nu haast te maken met het aansprakelijk stellen van Schiphol en KLM vanwege deze vervuiling, zodat een start kan worden gemaakt met een grootschalige opruimactie. Het is niet ondenkbaar dat de kosten van zo’n operatie inmiddels – na de verspreiding via onder meer grondtransport, grondwater en oppervlaktewater – in de miljarden euro’s lopen. Wegkijken – zoals in de afgelopen vijftien jaar is gebeurd – is gezien de daadkracht in Zeeland niet langer een optie.
Geer
Het Groningen van 2024
Henk Schelling
Waar is het collectief? Het collectief dat zegt geen Groningen geen Tata geen Schiphol geen 3M enz. Zolang de mens vraagt en gebruikt wat hem/haar past veranderd er niets. Alles begint bij jezelf.
M.Pool
Omliggende gemeenten zouden geen vrachtwagen met grond uit de Haarlemmermeer moeten accepteren. Om te beginnen met het concentreren van de vervuiling. Concentreren van de vervuiling is het begin van het schoonmaakproces.
Geert
Wordt door geschoven naar de volgende misschien wel goedwillende regering,deze trekt dan miljarden gemeenschapsgeld uit om oa. deze puinhoop op te ruimen van dit wanbeleid veroorzaakt door 12 jaar neo liberaal en voor vrijheid en democratie beleid.
Je zal na deze debacles het roer maar over moeten nemen,er zit zoveel puin in dat je als volgend kabinet wel dreigt te mislukken .
RoTT
Zonde te wijzen en niks te doen we moeten het doen samen
Nou, als we samen zorgen dat Schiphol zich aan de regels houdt, samen zorgen dat de hub afgebouwd wordt, samen zorgen dat de ZZS niet uitgestoten worden, samen verhinderen dat Schiphol door blijft schiphollen, samen ze dwingen om de klachten serieus te nemen, samen te zorgen dat de innige verbinding met het ministerie vanIW verdwijnt, samen zorgen dat corrupte bestuurders verdwijnen, misschien komen we er dan. Samen, dat woord hoor je alleen komen uit de monden van bestuurders die er alleen maar zitten om hun eigen agenda door te voeren. Kan dat woord niet meer horen.
K van Staaten
Als allen mensen zegge tot hier en niet verder verder dan breekt de pleure
Uit ,en hoe gaan we dit allemaal
Oplossen en niet ergens anders neer leggen .
Mike
Ik hoop nu wederom dat ook de kranten dit oppakken en de ernstige PFAS vervuiling rond Schiphol nu eens duidelijk ter sprake zal komen in de media.
Hiermee de personen, welke altijd vinden dat je daar niet moet gaan wonen of zelf in die regio geen overlast ervaren, nu ook wakker worden en in gaan zien dat het niet alleen geluidsoverlast is, maar een grote opeenstapeling van ernstige milieudelicten.
Hans Boshuizen
Wat een misdadige corrupte bende. Afschuwelijk te leven in een volkomen vergiftigd gebied
Meten met 2 maten. 3M veroordelen en Schiphol vrijuit laten gaan.
Bourree
Als je zelf de steen in de vijver gooit…dit moet gevolgen krijgen, dat wordt een dobbelsteen. Kunnen jullie eindelijk echt beginnen met het beschermen van de burgers. Wat altijd de bedoeling moet zijn geweest maar er nooit kwam, Als deze kaart correct is, dan wonen we op een gifbelt met o.a. PFAS, veroorzaakt door een bedrijf dat denkt een groot deel van Nederland te mogen vervuilen, zowel vanuit de lucht als op de grond. Hallo….wat is hier precies de bedoeling van? Dit gaat over de gezondheid van heel veel mensen. Verbijsterend!
Haes
Je zou toch denken dat er nu zonder vertraging een vervolg richting schiphol komt? Iets met gelijke monniken, gelijke kappen….?
Of is dat teveel gevraagd in die “voorbeeldige” rechtsstaat van ons?
Philip
Dat zeg ik. Afschuwelijk.
sven
AFGRIJSELIJK… zoveel PFAS vervuiling in mijn woonplaats! Het verspreid zich via water, bodem en lucht en is niet/nooit afbreekbaar! Komt in ons lichaam terrecht via drinken en voedsel. En er worden in de gebieden rond Schiphol ook voedsel verbouwd en lopen koeien in de wei voor melk en kaas! Je woont hier op één grote GIF-belt en dan óók nog eens 16 uur per dag megatonnen bewezen zwaar kankerverwekkende stoffen over je uitgestort krijgen door vliegtuigen! Is toch niet te geloven dat dit zomaar kan! En Schiphol wordt alleen maar beschermd aan alle kanten door de regering. En Nederlandse burgers mogen straffeloos vergiftigd worden hier… dag in dag uit? MISDADIG!
Thomas
kortom.. (Langzame) genocide door vergiftiging door onze fijne overheid. iets voor een internationaal strafhof?