Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Milieuvervuiling

‘Heuvellandschap van PFOS-gifgrond rond Schiphol’

bodemvervuiling

foto: Wolfgang Eckert via Pixabay

De hoeveelheid grond die op Schiphol vervuild is met de ‘forever chemical’ PFOS is zo groot, dat opslag op het terrein zou leiden tot een waar heuvellandschap rond het vliegveld.

Dit blijkt uit stukken die door journalisten zijn opgevraagd bij het Ministerie van Infrastructuur (I&W) en die in maart en juli werden vrijgegeven.

“Schiphol gaat in 2020 een nieuwe terminal bouwen, waarbij er voor miljoenen kuubs grond moet worden verzet. [..] Opslag op land is geen optie, daar is geen plaats voor. Dat zou tot een heuvellandschap in en om Schiphol leiden”, zo meldt de branchevereniging van waterbouwers in de stukken.

Voor de beeldvorming: één vrachtwagen kan ongeveer 10 kubieke meter grond afvoeren. Voor een miljoen kubieke meter zijn dan 100.000 vrachtwagens nodig. Voor miljoenen kubieke meters dus honderdduizenden vrachtwagens. Het gaat om een onvoorstelbaar grote hoeveelheid vergiftigde grond.

Milieuregels opzij
Het plan is dan ook opgevat om de vuile grond op te slaan in zogenaamde zandputten buiten Schiphol, zodat het later kan worden hergebruikt op het vliegveld. “Als dit project geen maatschappelijk belang zou hebben gehad, zou het project zijn stilgevallen”, aldus de papieren. Het ministerie vindt kennelijk het economisch belang van het vliegveld zo groot, dat alle milieuregels opzij worden geschoven.

De vervuiling van de Schiphol-grond is zelfs zo ernstig dat ministerie en Schiphol er geen kant mee op kunnen. “Concreet knelpunt voor Schiphol: er is zo veel grond waarvoor op dit moment geen afzetlocatie te vinden is door het gehalte aan PFAS en/of de combinatie met andere verontreinigingen”, aldus de documenten.

Elders blijkt uit de stukken dat Schiphol ook hier de lobbymachine vol inzet om tot zo soepel mogelijke normen voor de PFOS-vervuiling te komen. In een overzichtje waarin I&W samenvat welke knelpunten moeten worden opgelost, staat expliciet te lezen dat een antwoord moet worden geformuleerd aan belanghebbende “briefschrijvers zoals Schiphol”.

Eerder pleitte de luchthaven al succesvol om lagere PFOS-normen bij de Provincie Noord-Holland. Die normen bleken achteraf honderd keer minder streng dan de normen die nu worden gehanteerd in het ‘tijdelijk handelingskader’ van I&W, gebaseerd op nader onderzoek van het RIVM.

Peperdure sanering
PFOS en PFAS zijn zogenaamde ‘forever chemicals’. Deze verzameling stoffen zijn zeer giftig en kankerverwekkend. Zelfs kleine concentraties van microgrammen per kilogram grond leveren grote schade aan de gezondheid op van mens en dier. De stoffen worden in de natuur nagenoeg niet afgebroken. Sanering is peperduur omdat hiervoor veel energie nodig is.

Terwijl er zeer strikte normen gelden voor met PFOS vervuilde grond en al bij lage concentraties sanering verplicht is bij wet, lijkt Schiphol steeds de dans te ontspringen door een combinatie van een gebrek aan handhaving en speciaal aangepaste normen.

Voor een grootschalige vervuiling met PFOS uit 2008 in een KLM-loods heeft Schiphol een voorziening in de jaarrekening staan van zo’n 30 miljoen euro. Dat geld is beschikbaar, maar nog nooit aangeraakt om de vervuiling op te ruimen. Inmiddels wordt PFOS in te hoge concentraties aangetroffen in een gebied van zo’n honderd vierkante kilometer rondom Schiphol.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 89

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. EMHA

    Journalistiek die de ‘Code van Bordeaux’ nog hoog in het vaandel heeft, vind je onder andere in “De Andere Krant”. Een verademing om te lezen en gaat ver voorbij het gedoe (mainstream journalistiek) rondom de laatste stuiptrekkingen van Schiphol, Tata Steel, Shell, NAM en soortgelijke bedrijven in relatie tot de – eveneens krampachtige – rol die gemeentelijke, provinciale en landelijke overheden en -organen hierin spelen.

    2
  2. Jaap de Groot

    Als Schiphol flink krimpt, is die nieuwe terminal helemaal niet meer nodig. En kunnen er huizen in de omgeving worden gebouwd, wordt het klimaat minder belast, wordt het leefmilieu in een straal van 100 km rond Schiphol een stuk aangenamer, wordt de volksgezondheid bevorderd, hoeven er geen boeren te worden uitgekocht voor de stikstofemissies, is er geen Tweede Kaagbaan nodig, enz. Ik zie alleen maar voordelen voor krimp, want onze economie gaat echt niet ten gronde als er minder gevlogen wordt. Het personeel dat vrij komt kan elders zo aan de slag. Ach, en met deze inflatie heeft straks toch nog maar een handjevol mensen geld genoeg om te vliegen.

    17
  3. Haes

    Stilte in de media rond dit onderwerp is “oorverdovend” en zegt veel over hun zgn. “onafhankelijkheid” .
    Was dat niet een van de belangrijkste kwaliteiten van betrouwbare journalistiek?

    13
    • Arjan

      Wat een onzin, kap daar toch eens mee! Deze informatie kómt notabene uit een WOB verzoek van journalisten.

      • laptopleon

        OK, mooi dat het is opgevraagd door journalisten, maar waar zijn dan de krantekoppen op de voorpagina van het AD? Waar is het item op NOS.nl? Waarom komt het niet langs op RTLZ?

        Het is op zijn zachtst gezegd merkwaardig dat sommige onderwerpen wekenlang bijna elk dag in het nieuws zijn, zoals de asielzoekers die buiten moesten slapen en het falen van het fatsoenlijk verwerken van koffers op Schiphol, maar andere onderwerpen nauwelijks of geen aandacht krijgen bij de ‘grote’ media.

        Zoeken naar ‘Koffers Schiphol’ bij Google: Ongeveer 207.000 resultaten
        Zoeken naar ‘PFOS Schiphol’ bij Google: Ongeveer 5.700 resultaten

        Over 20 jaar boeit het niemand meer dat ie zijn koffer ooit kwijt was, maar wel dat ie kanker krijgt van PFOS.

        18
  4. Hans

    Ik vraag mij af waarom we geen artikelen hierover lezen van de journalisten die stukken hebben opgevraagd. Waarom publiceren zij daar niet over? Waarom zien we het niet terug in nieuwsrubrieken of actualiteitenprogramma’s?

    17
  5. laptopleon

    Elke keer denk ik… ‘Erger kan het niet worden.’

    En toch lukt het elke keer wéér! En de politiek doet NIETS. Sterker nog, helpt het te proberen te verstoppen.

    De EU bemoeit zich overal mee, de Verenigde Naties sturen een afgezant om Nederland er op te wijzen hoe fout Zwarte Piet wel niet is, maar de echte problemen worden gewoon doodgezwegen.

    De minister wil veeboeren voor honderden miljoenen uitkopen om de natuur te beschermen en daardoor is het hele land in rep en roer – en terecht – maar als Schiphol 100 km2 oftewel 10.000 hectare vergiftigd haalt dat niet eens de voorpagina van de krant. Nee, dat doet de overheid of er niets aan de hand is.

    Gek hoor, dat mensen geen vertrouwen meer in de overheid hebben.

    52

Geef een reactie

Translate