Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Vliegtuiglawaai

Geluidsgeweld blijft ondanks tijdelijke krimp Schiphol

bewoners worden uitgekookt

illustratie: Alexa via Pixabay

(leestijd circa 2 minuten)
4.8
(127)

Minister Harbers erkent sinds kort volmondig dat vliegtuigen te veel lawaai maken en dat Schiphol moet krimpen, anders dreigt hij rechtszaken te verliezen en is hij nog verder van huis.

Deel op XDeel op Linkedin

Tegelijkertijd probeert de minister mensen keer op keer in slaap te sussen dat het eigenlijk allemaal wel meevalt met dat vliegtuiggeluid en dat als je toch overlast ervaart, die binnenkort een stuk minder zal zijn.

Ten eerste valt het niet mee en ten tweede zal de overlast niet snel verminderen, zo blijkt uit de nieuwste video ‘Geluidsgeweld’ van Platform Vliegoverlast Amsterdam.

Teveel lawaai
De overheid wijst op de cijfers en zegt dat er slechts iets teveel lawaai wordt geproduceerd maar dat dat echt niet mag. Die cijfers zijn gebaseerd op berekeningen in de overheidsmaat Lden, wat staat voor level day-evening-night, een jaargemiddelde voor het geluidsniveau.

Vanaf 58 decibel Lden hoeven in ons land pas maatregelen genomen te worden om burgers te beschermen tegen vliegtuiglawaai.

Dit is in tegenspraak met de enorme hoeveelheid klachten die bij vliegherrie.nl binnenkomen en de piekniveaus en frequenties die die klachten rechtvaardigen.

Mensen liggen er daadwerkelijk wakker van. De maat Lden deugt niet en zegt niets over een acceptabele hoeveelheid lawaai. En als je dan toch Lden hanteert, kun je maar beter de richtlijn van de Wereldgezondheidsorganisatie volgen: die legt de lat een stuk lager dan onze overheid, namelijk bij 45 dB Lden. Maar dan zou er in de Randstad nauwelijks nog een vliegtuig kunnen vertrekken.

Onbeperkte groei?
Daartegenover lezen we dat minister Harbers denkt dat de luchthaven vanaf 2027 weer onbeperkt kan groeien dankzij stillere vliegtuigen. Iedereen weet dat vliegtuigen niet zo maar even stiller worden en zeker niet binnen vijf jaar.

Wat is hier aan de hand? Is hij nou echt zo naïef? Een minister die nu zo snel mogelijk wil krimpen van 500 duizend naar 440 duizend vliegbewegingen per jaar en een paar jaar later denkt onbeperkt te kunnen groeien. Dreigt er werkelijk opnieuw groei?

Professor dr Fulco van der Veen heeft advies ingewonnen en laat zien waarom de minister deze draai denkt te kunnen maken. Wat blijkt? Vliegtuigen hoeven maar een heel klein beetje stiller te worden om er veel meer te laten vliegen binnen de huidige regels.

Tijd voor nieuwe regels
Inderdaad, die regels moeten dus veranderen. Weg met die Lden-berekeningen en plafonds waaronder je straks onbeperkt mag vliegen. Er zijn andersoortige grenzen nodig om het tij te keren, grenzen die de burger wél bescherming bieden. Zo moet het piekgeluid – bij voorbeeld te meten met de app Explane – en het aantal overvliegingen een rol gaan spelen.

De krimp moet fors doorzetten om de wijde omgeving van Schiphol weer gezond te krijgen.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 127

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Loek

    Ik wil hier graag iets opmerken. Ook wanneer de vliegtuigen minder lawaai maken kan de irritatiegrens snel bereikt worden. Dit vanwege een groot aantal dat achter elkaar overkomt. Wij hadden hier enorme last van in 2019. Het aantal werd maar opgevoerd en opgevoerd, en op een bepaald moment hoor je de hele dag dat zeurende geluid van landende vliegtuigen. De dB-waarde speelt dan niet eens zo’n grote rol. Vergelijk het met een autoalarm dat afgaat verderop in de woonwijk. Dat komt wel eens voor en dat is geen probleem. Als je het binnen zou meten kom je op een lage waarde. Maar wanneer de eigenaar er niet is en dat alarm de hele ochtend afgaat, raken omwonenden geïrriteerd. Hoe laag ook het aantal decibel dat je binnen zou meten. Ik weet dat er veel mensen zijn die vreselijk gebukt gaan onder de zware geluidsterreur rondom Schiphol. Maar op 30 km van Schiphol kun je ook enorme last hebben van overkomende vliegtuigen met lage waardes. Ik vind het dan ook een kul-argument dat Schiphol weer zou mogen groeien als vliegtuigen stiller worden. Die paar dB ‘verlichting’ staan niet in verhouding tot de gekmakende overlast van een constante stroom zeurende overvliegende vliegtuigen richting de Kaagbaan.

    9
  2. Jan Eveleens

    Geluidsoverlast is terrorisme, dat is misdadig, maar laten we echter niet aan de luchtvervuiling veroorzaakt door vliegverkeer voorbij gaan, dat gevaar is wellicht vele malen groter voor de gezondheid en is ook misdadig.

    35
    • Corrupte vliegindustrie

      Ik denk dat we half nog niet weten wat de uitwerking is van 13 miljoen liter verbrande kerosine per dag vol gifstoffen over ons heen.
      Niet alleen astma vermoed ik.
      50-70% minder levensvatbaar sperma. Het zou me niet verbazen als ook dit door de heilige vliegindustrie wordt veroorzaakt.
      Freek de Jonge zei het al: alles wat de mens onderneemt keert zich tenslotte tegen hem/haar. Tja.

      16
  3. Corrupte vliegindustrie

    We worden weer helemaal gestoord van de vreselijke hinder, dag en nacht, uren en uren achter elkaar, iedere 90 dec. en ver boven de 80 dB.
    Wij horen geen gemiddelde geluid, we horen iedere 90 sec 85 dB.
    Als je de docu ziet over de Bijlmerramp dan besef je hoeveel gevaar we allemaal lopen en hoe corrupt die hele vliegindustrie is.

    32
  4. B. van Marlen

    Zo is het precies. Ik heb gelukkig mijn bijdrage tot deze video kunnen leveren. Om een gezonde leefomgeving te scheppen zullen we terugmoeten naar maximaal 45 dB(A) Lden en een maximaal aantal vluchten per tijdseenheid op iedere plaats. Laat de luchtvaart daar maar voor zorgen met al hun beloofde ‘zuinige en stille’ vliegtuigen! En niet nadat er eerst meer moet worden gevlogen om dit te ‘verdienen’. En dan heb ik het nog niet eens over het klimaatprobleem.

    64

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate