In zijn eerste publieke optreden als topman van Schiphol rept Pieter van Oord vandaag met geen woord over het achtpuntenplan van voorganger Ruud Sondag om eindelijk eens rekening te gaan houden met omwonenden. Het oude, vieze en lelijke Schiphol is terug van heel even weggeweest.
Het ligt geheel in lijn van de bedenkingen die meerdere omwonendenorganisaties al hadden: wat kun je verwachten van een man die belangen heeft in een van die weinige bedrijven waarvoor alle exotische bestemmingen van Schiphol wel interessant zijn?
Zijn familiebedrijf, baggeraar Van Oord, is wereldwijd actief en lijkt daarbij niet altijd hoge punten te scoren op het gebied van het maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo). Zo werd de onderneming verdacht van het schenden van mensenrechten in Angola en van omkoping in Kazachstan. Precies wat volgens de rechter Schiphol ook doet: het schenden van mensenrechten.
Opmerkelijke keuze
Dat maakte de keuze voor Van Oord door president-commissaris Jaap Winter ook zo opmerkelijk: Winter is nota bene expert op het gebied van mvo en ontving zelfs een prestigieuze prijs voor zijn werk op dit terrein. Hij was lid van de commissie die in 2003 onder leiding van Morris Tabaksblat een nieuwe corporate governance code introduceerde die het morele kompas bij het grootbedrijf weer in de juiste richting moest zetten.
In plaats van werk te maken van Sondags plannen (mirror hier, voor het geval deze webpagina binnenkort niet meer bestaat) om onder meer nachtvluchten te weren en privéjets te verbannen, komt Van Oord nu met een megalomaan plan om nog eens zes miljard euro extra te steken in onderhoud en ontwikkeling van het vliegveld.
Afgezien van de manier waarop zo’n investering betaald moet worden uit de schamele opbrengsten, lijkt hij hiertoe in te zetten op een nog vastere verankering van de vervuilende en overlastgevende activiteiten middenin één van de drukstbevolkte gebieden van Europa. Een zo grote investering had met meer visie ook kunnen worden ingezet als startkapitaal voor de ontwikkeling van een vliegveld op zee.
Plannen door het putje
Van de plannen van Sondag zijn in het persbericht van vandaag slechts twee, nietszeggende regels overgebleven: “Tegelijkertijd moet er balans zijn met onze omgeving. We zijn en blijven gecommitteerd aan het verminderen van onze geluidsbelasting voor onze omgeving en aan het verbeteren van de arbeidsomstandigheden van alle medewerkers op onze luchthaven.”
Het is van eenzelfde leegheid als waarmee omwonenden al decennialang worden geconfronteerd en waarvan de rechter inmiddels heeft vastgesteld dat hiermee de basale rechten van de mens in de regio Schiphol worden geschonden.
De miljardeninvestering wordt voor een belangrijk deel gestoken in de modernisering van de bagagekelders. Die zijn vooral gericht op het faciliteren van buitenlandse overstappers die weliswaar bijdragen aan de omzet van Schiphol en KLM, maar nauwelijks meerwaarde hebben voor de Nederlandse samenleving.
Ook staat er voor dat geld weer groot onderhoud ingepland aan de (taxi-) banen, maar geen woord over de – door minister én Schiphol – beloofde tijdelijke inperking van de capaciteit tijdens die werkzaamheden. Ook op dit moment vindt er slecht gepland onderhoud plaats, waardoor mensen onder de aanvliegroute naar de Buitenveldertbaan onverwachts al maandenlang met dubbel zoveel vliegverkeer zitten opgescheept. Dat was te vermijden geweest met een betere planning door de luchtverkeersleiding.
Dit jaar verwacht Schiphol uit te komen op in totaal 473.000 vliegbewegingen, akelig dichtbij de piek uit 2019. Het aantal passagiers stijgt als gevolg van steeds grotere vliegtuigen nog sneller. In het eerste halfjaar werd netto 99 miljoen euro overgehouden aan alle herrie en vervuiling – een marginaal bedrag gezien de aangerichte schade aan milieu, klimaat en leefomgeving.
Terug bij af
Ondertussen stelt de luchthaven nauw contact te onderhouden met omwonenden, onder meer via de eenmalige aanwezigheid van voormalig ceo Sondag op een informatieavond van de gemeente Uithoorn en via talks met de MRS.
Op die avond aan de Amstel nam de topman een luchtfilter van één van de aanwezige omwonenden met zich mee en beloofde deze te laten analyseren op gevaarlijke stoffen. Van de resultaten van die analyse is nooit meer iets vernomen, hoewel meerdere geïnteresseerden hier om vroegen.
Al met al heeft de nieuwe baas van Schiphol vandaag een grote kans laten liggen om het door zijn voorganger aangekondigde beleid te omarmen en te versnellen. Omwonenden zijn weer terug bij af met een management dat probeert met holle frasen politiek, pers en omgeving zoet te houden en ondertussen stug te volharden in het verder laten groeien van een grote vervuiler met groeiende overlast. Alsof er in Parijs nooit bindende klimaatafspraken zijn gemaakt.
Komt niet meer goed
De link tussen de boodschap “1 op de 2 inwoners krijgt kanker” en de groei van de giftige vliegindustrie wordt nog steeds niet gelegd.
Oogkleppen op en doordansen op de titanic.
Dit alles is mede mogelijk gemaakt door meneer Omtzigt die persoonlijk verantwoordelijk is voor een kleuterkabinet dat meteen de eerste week al het ‘land’ 10 jaar terugzet. Dit komt niet meer goed. De chaos komt eraan, lees de Verdieping van Trouw afgelopen dinsdag
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-economie/in-de-crisis-kunnen-we-onszelf-en-elkaar-hervinden~befa3eb8/
Bourree
Verbijsterend! Ik mis een reactie van Schipholwatch. Ook omwonenden hebben behoefte aan steun en vinden die vaak hier.
De minister: De maatregelen die luchtvaartmaatschappijen nemen, helpen namelijk meer dan gedacht. Daardoor hoeft het aantal vluchten minder omlaag dan aanvankelijk geraamd.
In de krant ( AD) reageert Dhr Blokhuizen:
Stichting SchipholWatch ziet de plannen als goed nieuws. ,,Want dat betekent dat ondanks de wisseling van regering, krimp van Schiphol nu toch een optie is”, zegt voorzitter Alfred Blokhuizen. ,,Dat is het tientallen jaren niet geweest. De koerswijziging is definitief ingezet.’’
Blokhuizen haalt in herinnering dat vijf jaar geleden nog een groei naar 580.000 vluchten gepland stond. ,,Dat is nu definitief van de baan.’’
Ik ben verbijsterd!
Thijs
Nu met de laatste berichten dat de minister van oordeel is dat sprake is van een afgewogen procedure en het aantal vluchten tussen de 475.00 en 485.000 kan blijven. Stillere vliegtuigen. Geen woord over nachtsluiting. Ik begrijp de investering van 6 miljard wel. Waar blijven de bewoners in de balanced approach
Dirk
https://www.travmagazine.nl/madlener-airlines-op-schiphol-mogen-economisch-veilige-toekomst-verwachten/
Mensen zijn niet belangrijk…. Wat een belachelijke regering….. maart moeten ze toch de wet gaan uitvoeren door de uitspraak vd rechter ? Hoe zit zoiets dan
Roald Fekken
Weet iemand in hoeverre deze 6 mld. toe te schrijven zijn aan pure capaciteitsuitbreiding (ook al is het soms lastig uit elkaar te trekken)? Begrijpelijk geen woord hierover nu en juist focus op inhaalslag kwaliteit, maar die renovatie van pier C werd eerder nog gekoppeld aan ‘aanzienlijke capaciteitsvergroting’ https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/ondanks-krimp-wil-schiphol-uitbreiden-nieuwe-terminal-voor-miljoenen-extra-passagiers~b1307897/ Idem voor werk in deze 6 mld. dat al te destilleren is als onderdeel van / voorbereiding op verdere capaciteitsuitbreiding door Terminal Zuid…
W Lieverst
CO2 opslag in de Noordzee, weer een manier voor de luchtvaart om extern te salderen.
W Lieverst
Het ILT heeft KLM een bijzonder ‘hoge’ boete opgelegd, omdat ‘s nachts 3x is afgeweken van de reguliere vliegroute. Wat een soap weer! Drinken de piloten of snuiven ze onder werktijd? De boete is duidelijk voor de beeldvorming en in Amstelveen steken ze weer hun middelvinger op. De boete doet de maatschappij echt ‘pijn’.
W Lieverst
Van Oord, de nieuwe ceo, wil helemaal niet dat Schiphol krimpt en investeert 6 miljard, ja 6 miljard in de luchthaven. Tevens hoopt hij dat Lelystad Airport opengaat, omdat er in Lelystad niet veel mensen wonen. Dit alles belooft weinig goeds.
Mine, mine, mine
Lubach had het er jaren geleden over dat Nederland één grote harde schijf zou worden qua inrichting.
Het wordt steeds duidelijker, Nederland wordt ook één grote luchthaven, want de tentakels van start en landingsbanen van de Schiphol Groep lopen door vrijwel heel Nederland. Waarom? Economie is een kulreden, dat weten we allang.
Burgers en mensenrechten doen er níet toe, dat weten we ook.
Eén op de twee mensen krijgt te maken met kanker, maar ook dat maakt niet uit want de kankerconfetti neemt alleen maar toe.
De toekomst van volgende generaties is ook onbelangrijk, dat is ook overduidelijk.
Het groepje dat dit alles beslist zijn vergelijkbaar met een groep meeuwen. Ze krijsen hard, schijten alles onder en roepen “mine, mine, mine*.”
* zie Finding Nemo
Wij van WC-eend
Pieter van Oord via NOS Journaal 30-8-24 (van 20.00): “Er is hier de afgelopen 10 jaar veel te weinig gebeurd op het gebied van onderhoud. Het dak lekt, de roltrappen doen het niet en de toiletten zijn niet schoon en zijn gedateerd.” Maar dat is ook zo: die 50 miljoen transferpassagiers moeten ook naar de WC. Naast geluid, luchtvervuiling, stikstof en nu ook mest: waar wordt die sh*t gedumpt ? Het gaat om mega-hoeveelheden. Weet iemand dat ?
Hans Schendstok
Je gaat niet publiekelijk aankondigen dat je zes miljard gaat investeren in een onderneming die zonder staatssteun het hoofd niet boven water kan houden.. Het een en ander is natuurlijk al bekokstoofd met de verantwoordelijke ministers en de omwonenden die de last gaan ondervinden moeten ook nog daaraan meebetalen via de belasting. We moeten niet alleen Schiphol cum suis aanspreken maar de verantwoordelijke bewindslieden.
rrustema
Typerend citaat in Het Parool:
https://www.parool.nl/amsterdam/nieuwe-schipholtopman-de-luchthaven-is-in-verval-geraakt-dat-past-niet-bij-nederland~b1ddb638/
“Onderhoud had simpelweg geen prioriteit. De afgelopen twintig jaar was de filosofie: het moet goed én goedkoop. Eerlijk is eerlijk: daar zijn we in geslaagd, we hebben een belangrijke hub voor de economie neergezet, de goedkoopste van Europa zelfs. Maar die focus op kosten heeft geleid tot achterstallig onderhoud, en dat moeten we nu herstellen.”
Het laag houden van de havengelden moest onder druk van KLM natuurlijk.
En dat roept de vraag op of hij de hub overeind wil houden of niet.
“Schiphol zal nooit lijken op de megahubs in Shanghai, Dubai of Istanbul. Daar hebben ze van de grond af aan nieuwe luchthavens gebouwd. Wij moeten het doen met wat we hebben en dat opknappen. (…) We kijken daarbij vooral naar onze Europese concurrenten: Heathrow, Charles de Gaulle, Frankfurt en Madrid. Met hen willen we de strijd aangaan.”
Geen megahub, maar wel een hub. Met bijbehorende infrastructuur.
Als de havengelden omhoog gaan, dan kan het KLM nekken. Tenzij de belastingbetaler veel moet bijbetalen voor die dure hobby die luchtvaart heet.
Rob
Nee geen MegHub, maar Schiphol wil wel de strijd aangaan met Heathrow, Charles de Gaulle, Frankfurt en Madrid. Waarom zou Schiphol moeten strijden met luchthavens met een veel grotere thuismarkt. Hun taak is het bedienen van de Nederlandse markt en met een omvang die de omgeving kan dragen. Niet om passagiers uit andere landen met omvliegbonussen naar Schiphol te lokken en te concurreren met luchthavens uit veel grotere landen. De voorbeelden voor Schiphol zijn ook meer Brussel, Zurich en Kopenhagen.
W Lieverst
Schiphol wil 6 miljard investeren voor ‘renovatie’ van de luchthaven. Deze verbouwing zal ook wel gedeeltelijk duurzaam zijn en worden gesubsidieerd door de EU.
Deze investering wordt natuurlijk niet gedaan als er een krimp op stapel staat. Ik ben benieuwd naar de herkomst van de financiering. De havengelden gaan omhoog wordt gezegd en waar komt de rest vandaan?
Rob
Vliegen is liegen en bedriegen
dirk
Al weer een nieuwe ceo? En wat heeft de vorige weer aan riante bonus in z,n zak gestoken? Daar hadden aardig wat wat schade vergoedingen aan de slachtoffers van klm en schiphol terreur van betaald kunnen worden.
W Lieverst
Deze c.e.o. acht ik tot meer in staat gezien zijn achtergrond, maar dat kan voor gedupeerden van Schiphol verkeerd uitpakken. Hij zal wel veel connecties hebben in politiek Den Haag, met alle negatieve gevolgen van dien.
Hij heeft in ieder geval een connectie met de Tweede Kamer: de bagger hangt aan de muur.
rrustema
Kunnen we KLM zo failliet krijgen? Als de havengelden sterk stijgen hiervoor dan is dat de nagel aan de doodskist.
Iets zegt me dat er een oplossing wordt gevonden om dat te voorkomen. Een financiering door de belastingbetaler of door garantstelling voor grote leningen door de Staat.
Best raar dat de belangrijkste productiemiddelen van een onderneming worden gefinancierd door de belastingbetaler. Als je het vergelijkt met een gewone haven dan is dat alsof het Havenbedrijf Rotterdam voor de helft van de bedrijvigheid maar 1 klant heeft en speciaal daarvoor een extra Maasvlakte gaat aanleggen.
Zonder KLM is al deze uitbreiding niet nodig. Dure hobby, die luchtvaart. Is al eerder geconstateerd.
Bagger in...bagger uit
Een baggeraar aan het hoofd zetten geeft je precies de uitkomst die je verwacht. Bagger…
Het enige waar Schiphol op in wil zetten in het kader van de RBV uitspraak is een nieuw LVB dat de bestaande illegale situatie legaliseert. Dan weten de sector en omwonenden waar ze elkaar aan kunnen houden staat er min of meer. Dat dat een situatie is die enorme gezondheidsschade geeft en tegen de rechterlijke uitspraken rond het EVRM ingaat, doet er voor deze nieuwe topman niet toe.
Dat zelfbenoemd activistisch aandeelhouder Amsterdam hierin meegaat – daar lijkt het verdacht veel op want de presentatie van de halfjaarcijfers is besproken in de RvC- roept bij mij veel vragen op. Hopelijk heeft de gemeenteraad hetzelfde gevoel