Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Schiphollen

‘Schiphol berekent stikstofuitstoot structureel te laag met potdichte software’

computerscherm met programmeerregels

foto: Pixabay

(leestijd circa 2 minuten)
4.8
(191)

De stikstofberekeningen voor de natuurvergunning van Schiphol worden door bureau NLR uitgevoerd met ongedocumenteerde software die niet openbaar beschikbaar is. De resultaten vallen structureel fors lager uit dan met software die wel verifieerbaar is.

Deel op Linkedin

Dit meldt het rapport Contra-expertise Wnb Schiphol dat werd opgesteld door Apollon Milieu voor gebruik in de rechtszaak tegen de natuurvergunning van Schiphol. Deze zaak komt op 19 november aanstaande voor bij de rechtbank in Den Haag en werd aangespannen door MOB, Greenpeace en Milieudefensie.

Niet alleen zijn de berekeningen van Schiphol oncontroleerbaar, ook over de juistheid van de invoergegevens bestaan grote twijfels bij Apollon. NLR heeft voor de historische vlootgegevens steeds de voor Schiphol meest gunstige data gekozen, zonder te controleren of die gegevens tezamen wel een realistisch geheel vormen. Zo zijn er los van elkaar vliegpaden, vliegprocedures, baangebruik en vlootsamenstellingen gekozen die leidden tot een zo gunstig mogelijke uitkomst. Of de gekozen combinatie überhaupt mogelijk of representatief is, werd niet beoordeeld.

Niet controleerbaar
Vervolgens is de data door NLR ingevoerd in een softwarepakket met de naam LEAS-iT. De software rekent op basis van de eigen inzichten van NLR uit hoeveel stikstof wordt uitgestoten. Maar wat de uitgangspunten en inzichten van NLR zijn, is niet gedocumenteerd, aldus Apollon. De software is bovendien niet publiekelijk beschikbaar, waardoor belanghebbenden de berekeningen en de uitkomsten niet kunnen verifiëren.

Om de calculaties voor Schiphol toch te kunnen valideren heeft Apollon twee herberekeningen uitgevoerd met software die wél voor het publiek beschikbaar is. Ten eerste is dat gebeurd met software van de internationale luchtvaartkoepel ICAO en vervolgens een verfijnder berekening met het Advanced Emission Model van Eurocontrol, de Europese luchtverkeersleiding.

Uitstoot veel hoger dan berekend
De resultaten van die twee berekeningen zijn vergeleken met de uitkomsten van NLR. Beide herberekeningen leveren significant hogere emissiecijfers op dan verkregen met het gesloten softwarepakket LEAS-iT. De verschillen lopen op tot ruim 30 procent, waardoor de situatie veel te rooskleurig wordt voorgesteld en Schiphol veel meer stikstofuitstoot veroorzaakt dan aangegeven in de aanvraag voor de natuurvergunning.

“De oorzaak van het verschil kan niet worden vastgesteld vanwege het ontbreken van documentatie van LEAS-iT”, aldus de onderzoekers. “Het kunnen fouten in de software zijn, maar ook omdat er bijvoorbeeld extra lage motorstanden zijn ingevoerd, kortere vliegroutes of snellere vliegtuigpassages.”

Eerder al misbruik
Al eerder werden er foute invoergegevens vastgesteld in NLR-software. Zo constateerde dr ir Leon Adegeest enkele jaren geleden dat dit bureau extreem lage motorvermogens had ingevoerd waarmee een veel te lage geluidsbelasting uit de berekeningen kwam. De vermogens waren zo laag dat het vliegtuig in de praktijk uit de lucht zou vallen. Na die ontdekking moest de hele milieueffectrapportage voor Lelystad Airport opnieuw met als resultaat dat het nog steeds een spookvliegveld is.

Opmerkelijk is dat de NLR-resultaten zelfs gunstiger zijn dan die uit de milieueffectrapportage uit 2020, hoewel er voor de aanvraag van de natuurvergunning een vervuilender vloot was gekozen. Dat sluit niet aan bij de bestaande methodes, die er terecht van uitgaan dat bij een vervuilender vloot sprake is van meer schadelijke emissies en niet minder zoals NLR bekokstooft.

“LEAS-iT is een black box waarmee lagere emissies worden berekend dan met publiek toegankelijke en internationaal gevalideerde modellen wordt verwacht.” Dat stinkt, om het netjes te zeggen.

Steun ons. Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 191

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Jan Barteld

    Iedere dag met potten en pannen bij de incheckbalies lawaai maken… Een mooie actie voor Extinction Rebellion en aanhang. Lang geleden was er veel overlast vanwege rondrijdende auto’s in de avond in de rosse buurt van Arnhem in Klarendal. Op een gegeven moment waren de bewoners het zo zat dat ze besloten ‘s nachts toeterend bij het huis van de burgemeester langs te rijden. Toen werden er maatregelen genomen tegen de overlast. Zo’n actie , een week lang bij directieleden van Schiphol….Ook om de nieuwsmedia en het parlement te alerteren op de mensenrechten van lawaaibenadeelden.

    19
    • Terugtoeteraar

      Goed idee ! Ik wil heel graag ‘s nachts terug toeteren als ik voor de zoveelste keer wakker wordt gemaakt door een vliegkreng.

      10
  2. L

    WEER GESCHIPHOLD

    schiphollen (overgankelijk werkwoord; schipholde, heeft geschiphold)
    1
    (Nederlands) misleiden door manipulatie, leugens, het verdraaien van feiten enz. (welke handelwijze wel wordt toegeschreven aan het luchthavenbedrijf Schiphol in relatie tot de omwonenden van die luchthaven)

    27
  3. M Fransen

    Zolang wij gedupeerden ons druk lopen te maken over slechte acteurs in een slecht toneelstuk blijft deze zieke bedrijfstak haar vernietigende praktijken uitvoeren.
    Bij ontstentenis van een integere overheid die haar taken serieus neemt roep ik een ieder op om zelf te stoppen met vliegen. Daar zijn voldoende redenen voor met als belangrijkste het klimaat.

    31
  4. Zwarte rouwrand om Nederlandse bestuurscultuur

    OK, NSC….. dit is een tweede toeslagenaffaire.
    Wij omwonenden weten dit al jaren en noemen dit het Schiphol Schandaal.

    Graag kamervragen stellen over de ingevoerde data door NLR, want die moeten openbaar controleerbaar zijn voor de Tweede Kamer. Zeker omdat het om zoiets belangrijks gaat als de Natuurvergunning. Opleveren dus die data, zonder zwart te lakken. Want anders is het Schiphol Schandaal overduidelijk. En wordt de zwarte rouwrand om de Nederlandse bestuurscultuur steeds dikker.

    58
  5. Berekeningen

    En deze berekeningn zijn tot 900 meter hoogte en in een cirkel van 25 km rond de grootste vervuiler van NL?
    Als je af en toe een blik werpt op de flightradar dan zie je al meteen dat de waanzinnige hoeveelheid vliegbewegingen alleen maar tot de ondergang van het milieu en de natuur in dit land kunnen leiden.
    En dan die 2 stillere vliegtuigen op de 1.150 per dag…. wie is hier nu gek eigenlijk?

    61
  6. Hans Keuper

    Wat een ‘toeval’ weer!
    De hechte en warme banden tussen ‘bureau NLR’, oftewel het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium te Marknesse / Noordoostpolder, en Schiphol/Lelystad Airport/De Staat worden nu wel heel duidelijk zichtbaar.
    Immers – op gronden te Marknesse, eigendom van het NLR , ontstaat binnen afzienbare tijd helaas (!) het MITC ( https://mitc-flevoland.nl/ ). Oftewel – de Rijksdienst voor het Wegverkeer / RDW, die bij Lelystad Airport moet verdwijnen om de uitbreiding en opening van Lelystad Airport mogelijk te maken, vestigt zich – met o.m. de Nationale Politie – op de gronden van het NLR ….. Gezellig lawaai maken en oorlogstuig ontwikkelen (militaire drones, zo bleek nadat alle bezwaar- en beroepsschriften van tafel waren geveegd!) in de meest natuurrijke hoek van een verder betrekkelijk desolate Noordoostpolder …..

    24
  7. ir. B. van Marlen

    Goed bestuur vereist transparantie en controleerbaarheid van re gehanteerde berekeningsmethoden, dus ook een toets door echt onafhankelijke deskundigen (niet (mede) betaald door de sector, en ‘meedenkend met de klant’). Juristen, die zonder werkelijk inhoudelijk verstand van dit soort berekeningen uitgaan van een solide basis van opgeleverde rapporten, begeven zich op een glibberend pad. Bij beoordelingen aangaande de ‘gelijkwaardigeheid van criteria’ is dit namelijk voorgekomen, wat blijkt uit de stukken!

    De ervaring heeft ons helaas geleerd, dat de modellen en rekenmethoden door de overheid, innig met de sector verstrengeld, op zijn minst zeeer discutabel zijn. Het is nu zaak dat de rechter door dit soort praktijken definitief heenprikt!

    46
  8. Hans Keuper

    En wat een ‘toeval’ dat ‘bureau NLR’, oftewel het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium te Marknesse / Noordoostpolder, nu wel héél direct commerciële belangen heeft …..
    Immers – op gronden die eigendom zijn van het NLR ontstaat binnen afzienbare tijd helaas het MITC ( https://mitc-flevoland.nl/ ). Oftewel – de Rijksdienst voor het Wegverkeer / RDW, die bij Lelystad Airport moet verdwijnen om de uitbreiding en opening van Lelystad Airport mogelijk te maken, vestigt zich – samen met anderen (zie link) – op de gronden van het NLR …..

    20
  9. HansB

    Hertzberger (NSC) VS Nijhof-Leeuw (PVV): De uitstoot van Schiphol wordt BEWUST gemanipuleerd” zie https://www.youtube.com/watch?v=ir9qVgO3D3s&t=37s

    29
    • rrustema

      Het klinkt alsof we een medestander hebben in deze voormalige NRC-columniste die instinctief graag kiest voor een ongebruikelijke positie in willekeurig welk debat.

      4
  10. Bourree

    Leugenachtige Sjoemelsoftware

    Een gezond bedrijf dat zichzelf respecteerd is transparant en eerlijk over de bedrijfsvoering. Het is een tweede natuur van Schiphol/KLM om de normen en cijfers te manipuleren en de resultaten van schimmige onderzoeken alleen naar buiten te brengen als het voordeel ligt bij de eigen industrie. Dat er in dit geval gebruik gemaakt kan worden van “oncontroleerbare gesloten software” is schandalig en doet meteen denken aan de sjoemelsoftware in de auto-industrie. Het gebruik van sjoemelsoftware is in strijd met Europese regelgeving en valt onder verboden manipulatie-
    instrumenten.

    Er wordt niet voldaan aan de eisen die gesteld worden aan het verlenen van een milieuvergunning en daarmee is de vergunning ongeldig. Dit bewijs van ondeugdelijk gebruik van software en het manipuleren van resultaten zou moeten leiden tot het intrekken of aanpassen van vergunningen. De rechtbank zal dan oordelen dat deze industrie onrechtmatig heeft gehandeld.

    Dat Schiphol/KLM en de minister volledig voorbij gaan aan de gezondheidsbelangen van de omwonenden en inwoners van hele woonwijken is stuitend. Voor de benadeelden van de luchtvaart niets nieuws. Steeds meer mensen zien de onwaarheden die worden uitgestrooid in de media over stillere vliegtuigen, het rekening houden met de omwonenden en hogere aanvliegroutes. Het is allemaal onzin met als doel groei groei groei. Dit hele dossier is misselijkmakend, frauduleus en onrechtmatig. De kosten voor dit onrecht worden gemakkelijk afgeschoven op andere sectoren en werkgevers. De vliegindustrie in Nederland is een zieke patient. Wat mij betreft: Uitbehandeld!

    Bourree
    Steun Schipholwatch!

    88
  11. W Lieverst

    Gewoon meten is weten. Dit door een onafhankelijke partij.

    20
  12. Greven

    Schiphol is heel erg goed in verdraaiing van cijfers in hun voordeel. Een betere naam voor Schiphol is kampioen leugenhol.

    25
  13. Leon Adegeest

    What’s new…

    28

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate