Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Schiphollen

Nieuwe vergunning RTHA maakt bijna verdubbeling vliegverkeer mogelijk

kubuswoningen Rotterdam

foto: djedj via Pixabay

(leestijd circa 2 minuten)
4.6
(121)

Vliegveld Zestienhoven heeft een aanvraag ingediend voor een nieuwe omgevingsvergunning. Daarin wordt een aantal ‘passagiers en bezoekers’ genoemd van 3,24 miljoen per jaar. Dat is nagenoeg een verdubbeling van het huidige aantal.

Deel op Linkedin

De omgevingsvergunning is nodig voor de grondgebonden activiteiten van het vliegveld en heeft geen betrekking op de luchtvaart. Maar waarom is een verdubbeling van het aantal passagiers en bezoekers nodig als er geen forse groei van het vliegverkeer wordt nagestreefd?

Tot op heden houdt RTHA immers vol dat nauwelijks groei van het vliegverkeer wordt nagestreefd. Dat blijkt nu een valse voorstelling van zaken te zijn, want na het verkrijgen van de omgevingsvergunning zal naar verwachting in het luchthavenbesluit ook een forse groei van het aantal vluchten worden nagestreefd.

De omgevingsvergunning heeft onder meer betrekking op het gebruik van installaties, de opslag van gevaarlijke stoffen en maatregelen voor de veiligheid en milieubescherming. Ook een klein deel van de geluidshinder is opgenomen, namelijk het proefdraaien met de straalmotoren.

Ook groei kerosinetransport
Opmerkelijk in de aanvraag is het aantal tankwagens met kerosine dat iedere dag naar het vliegveld mag rijden. Dat groeit van vier naar zes stuks, “omdat twee tankwagens worden gevuld met biokerosine”. Maar ook deze groei duidt op een toename van het vliegverkeer in de toekomst.

De alternatieve brandstof is afkomstig van de Shell-raffinaderij in Pernis en wordt ‘voorbehandeld’ om stank zoveel mogelijk te voorkomen. Ook geeft RTHA in de aanvraag aan om daar “waar mogelijk het platformverkeer duurzaam uit te voeren”. Het gaat dan om elektrische karretjes, en niet over het grootste deel van de uitstoot – die door vliegtuigen.

Bewonersorganisatie BTV Rotterdam is not amused over de aanvraag. Zij duidt erop dat verdubbeling van het vliegverkeer al werd voorzien in het stukgelopen participatietraject.

Kwalijke salamitactiek
“Ook daar werd al gehint op een verdubbeling. Dat vermoeden wordt met deze aanvraag alleen maar bevestigd. RTHA maakt gebruik van een kwalijke salamitactiek om de capaciteit ondanks eerdere beloften en toezeggingen gewoon te laten groeien. Eerst een aanvraag om het aantal passagiers te mogen verdubbelen, gevolgd door een luchthavenbesluit met meer vluchten.”

De vereniging heeft het wel gehad met het voortdurende gedraai en gesjoemel met cijfers van de luchthavendirectie. “Keer op keer worden de mensen voor de gek gehouden. De bewonersvertegenwoordigers van de gemeenten zijn destijds in de participatie blijven zitten, en zien hier nu het wrange resultaat van hun inspanningen. Ze worden gewoon bij de neus genomen.”

BTV Rotterdam werd als grootste partij destijds uit het overleg gezet. Zowel gemeenten als de provincie bleef toen niets anders over dan de participatie als mislukt te bestempelen. De gemeenteraden in de regio en Provinciale Staten van Zuid-Holland hebben zich ferm uitgesproken tegen de groei van het vliegveld. “Desondanks davert de trein door.”

Zelfs CRO wist van niets
Ook de CRO, het officiële overlegorgaan tussen het vliegveld en de omgeving, leerde de aanvraag pas kennen nadat deze op de site van DCMR werd gepubliceerd. Dat was ongeveer een maand na het indienen ervan. Er werd voorafgaand door het vliegveld geen enkele mededeling gedaan – zeer ongepast in het reguliere overleg. De CRO moet nu inderhaast een agendapunt opnemen, omdat deze omgevingsvergunning – indien gehonoreerd – verstrekkende gevolgen heeft voor mensen in de regio.

BTV, mogelijk samen met de bewonersvertegenwoordigers binnen de CRO, stappen daarom binnenkort naar een advocaat om de mogelijkheden te bespreken van bezwaar en beroep.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.6 / 5. Aantal stemmen: 121

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Mike

    Pas vandaag (di 11 maart) staat ook een artikel in het AD.
    Het zou niet gaan om meer vluchten, maar meer passagiers (zoals SW ook schrijft).
    Men gaat de 737-800 (maakt meer herrie) inzetten en wordt toekomstig de Airbus 321 Neo verwacht (niet bepaald stiller, maar ander frequentiebereik).

    De genoemde toestellen vliegen er al sinds 2016 (!) en deze zijn al te groot voor RTHA gezien het aantal doorstarts wat men met deze grotere toestellen al per jaar maakt. Dat gaat eerder naar tientallen keren dan dat het sporadisch zou zijn.
    Het toenemen van de tankauto’s is dan ook niet te rijmen, tenzij ze meer doorstarts gaan verwachten, wat meer brandstof kost.

    Hoe zit het daarnaast met de andere overlast, zoals parkeren in de omliggende wijken ? Een actie vorig jaar heeft welgeteld drie weken een beetje effect gehad. Daarna stond het weer vol met RTHA-auto’s. Met meer passagiers wordt dit alleen maar erger.

    Zoals gewoonlijk dus totaal geen empathie naar de omwonenden.
    CDA met Groenlinks gaat doorvragen. Ik ben benieuwd.

  2. J.R.H. SCHENDSTOK

    Gaarne rectificatie bij ‘salamietaktiek”: Niet alle bewonersvertegenwoordigers van de gemeenten bleven in het participatietraject zitten: de bewonersvertegenwoordiger van Rotterdam en zijn plaatsvervanger zijn als eersten uit protest tegen de bevoordeling van de luchtvaartsector door de trajectbegeleiders uit het traject gestapt, pas daarna is BTV uit het overleg gezet wegens aanhoudende onenigheid met de begeleiders .

    3
  3. Maurice

    Daar gaat de nachtrust van duizenden Rotterdammers en omwonenden. Nu gaan de eerste vliegtuigen om 7:00 ‘s ochtends de lucht in. Ik mag aannemen dat daar niet aan getornd wordt. Anders zouden ze die mooie wijk Zestienhoven (waar ik niet woon, overigens) niet zo duur hebben mogen verkopen.

    6
  4. SK

    Hoe zit het hier met de natuurvergunning? Van der Wal had er voor gezorgd dat deze hier niet van toepassing is met de huidige vliegbewegingen.

    https://www.rotterdamthehagueairport.nl/luchthaven-en-ik/organisatie/nieuws/item/rotterdam-the-hague-airport-heeft-geen-natuurvergunning-nodig/

    7
  5. SK

    En dan te bedenken dat alle ‘beloftes’, berekeningen etc. gebaseerd zijn op leugens, natte vingerwerk berekeningen en des – en mis informatie. Ze kunnen en zullen hun mooie praatjes nooit waar kunnen maken.
    Nederland is en blijft te klein voor zoveel vliegbewegingen. Stille en schone vliegtuigen bestaan niet!

    15
  6. ad

    Ook geitenpaadjes, om groei van het grondvervoer van luchthavenbezoekers en vliegtuigbrandstofwagens alvast door te drukken, dienen we te blokkeren. Met ons allen. Weg met de tirannen van de groei die niet willen zien dat de mens slechts één lastig aspect is van de door hem geterroriseerde natuur op deze aardbol.

    14
  7. R

    Geweldig nieuws nog meer opwarming aarde nog meer zieke mensen van herrie en uitstoot en dat voor 1.60€ winst per stoel dat is het zeker waard om door te gaan met deze onzin in dit kleine land hulde voor de politiek ga maar weer aan Europa vragen of het mag de mensen die er daar over beslissen hebben twee petten op een piloten pet

    18
  8. Mike

    RTHA, of eigenlijk Schiphol, is al jaren bezig om grotere capaciteit voor te bereiden. Dit is niets nieuws.
    Dat ze nu plots iedereen buiten spel gaan zetten is dat ze bang worden.
    Een goed onderbouwt plan voor een woonwijk, welke de waarheid bevat met verschillende berekende uitkomsten over RTHA (Schiphol). De waarheid dat RTHA (Schiphol) de burgers veel geld kost en totaal niets bijdraagt aan de economie. Een waarheid dat zij slechts nog verdienen door de geïnde parkeergelden.
    Ze hebben dus baat om heel snel iets geregeld te krijgen, want het beruchte zwaard bungelt aan een zijde draadje.

    25
  9. Mein

    Hoe is het mogelijk dat dit soort zaken maar kunnen. Waarom zijn er geen volksopstanden? Ik ben naar de infomarkt luchtruimherziening geweest. Gelukkkig meer mensen dan verwacht. Lastig te verstaan vanwege galmende akoestiek en lawaai (…..) Beroepsdeformatie? Onder het mom van defensie worden noord en midden Friesland en de kop van NoordHolland tot oefengebied verklaard waarvoor de vliegroutes zuidelijk op moeten schuiven. Althans dat is de uitleg zoals ik het kon verstaan. Vooral de noordkant van Schiphol is de pineut. Alles wordt nog meer onder de lijn Hoorn – Bergen aan Zee gedrukt. Mooi verhaal erbij dat nieuwe landingsprocedures voor minder overlast gaan zorgen. Hoe dit veilig gaat kunnen met de huidige aantallen is voor mij een vraag. En de druk op de oostelijke route en de Zaanstreek neemt alleen maar toe. Vliegtuigen die lange tijden op 600 meter over land vliegen? Nee …nou ja … alleen overdag dan? Dat is vrij aan de piloot net als het afwijken van “de vaste “ route. Afijn, Noord-Nederland was al oefengebied. Daar gaan ook gewoon vliegroutes door. Naar mijn mening is deze poppenkast zonder concrete antwoorden naar de mensen die kapot gaan aan de dagelijkse pokkeHERRIE, vooral een vrijmaken van luchtruim voor Lelystad. De vriendelijke man kon dit niet bevestigen en leek haast verrast bij het zien van de routekaart. Ook op vragen naar aanleiding van Madlener’s advies om waarheen te verhuizen dan, had de man geen antwoord. Behalve dat het hoe dan ook stiller wordt. Behoudens die paar plekken in de Beemster, Zaanstreek, Wormer….. Ik ben maar een simpele ziel. En begrijp het vast niet goed. Maar ik vind het onvoorstelbaar dat er discussie en rechtszaken nodig zijn om een gezond bestaan af te dwingen. Er wordt weer een “groei” gegeven tot 478000 vluchten voor Schiphol in plaats van krimp. Eelde krijgt meer vliegtijd. De hub wordt gehandhaaft en nog jammert KLM te weinig te verdienen… Lelystad …. Het past gewoon niet. Menselijk niet. In fatsoen niet. In het milieu niet.

    44
  10. rrustema

    Idee! Laten we een woonwijk bouwen op de plek van het vliegveld!

    Kan de regio zelfs 3 miljard opleveren, maar belangrijker nog: 20.000 woningen en 100 hectare natuur. Beter voor de volksgezondheid.

    Het levert ook meer (en schoner!) werk op dan wat nu met het vliegveld verbonden is. Als dat niet zo zou zijn was het ook goed geweest omdat er teveel vacatures zijn voor een gezonde economie.

    Nieuwsgierig? Lees verder op https://schipholwatch.nl/2024/08/23/ombouw-rtha-tot-nieuwe-woonwijk-kan-rotterdamse-regio-meer-dan-3-miljard-euro-opleveren/ en er zou een onderzoek naar komen, maar daar heb ik nog niets over gelezen verder.

    39
    • Arent

      Mogelijk denk je aan het onderzoek van provincie Zuid-Holland naar de maatschappelijke en economische waarde van het Rotterdamse vliegveld en de waarde van de locatie voor alternatieve functies. Een van de onderzochte vijf varianten is het ombouwen van het vliegveld tot woningbouwlocatie. Dat onderzoek loopt nog tot winter 2025. Zie het tijdspad onderaan https://www.zuid-holland.nl/onderwerpen/luchtvaart/rotterdam-the-hague/onderzoek-maatschappelijke-economische-waarde-rtha

      22
      • Thomas

        het zou me niet verbazen als firma list, bedrog en milieuverpesting aka Schiphol/16-hoven, dit nu versneld probeert door te duwen om de uitkomst van dat onderzoek te torpederen.
        En de bewoners mogen ondertussen blij zijn dat ze een klacht kunnen indienen bij de ‘onafhankelijke’ DCMR. Maar niet teveel, want dan tel je niet meer mee omdat je te lastig bent. Praktijken die echt niet in een democratie thuishoren.

        9

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate