Rotterdamse burgers maken mooie sier met het goed uitgewerkte plan voor een ‘Central Park’ op de plek van vliegveld Zestienhoven. Maar er blijkt ook een weldoordacht plan te bestaan om 70 procent van Schiphol om te vormen tot een groen stadspark.
Dat plan is opgesteld door landschapsarchitect Sjaak Punt, in dienst van ingenieursbureau Arcadis en gastdocent aan de Academie van Bouwkunst in Amsterdam.
Punt erkent het belang van Schiphol als belangrijke werkgever en als verbinding met de rest van de wereld, maar kijkt veel verder dan zijn neus lang is. Hij verwacht dat in het jaar 2100 alleen nog maar intercontinentaal zal worden gevlogen en dat al het overige verkeer via snelle treinverbindingen zal gaan.
“Schiphol is de grootste bron van werkgelegenheid in de omgeving. Er werken in totaal ongeveer 68.000 mensen bij circa 800 bedrijven. Maar de keerzijde is dat de Schiphol Group verantwoordelijk is voor 13 megaton aan CO2-uitstoot per jaar.”
Vier miljard euro schade per jaar
Dit vertaalt zich volgens Punt in een totale klimaatschade van 3,9 miljard euro ieder jaar. Tel daarbij op de jaarlijkse schade van luchtverontreiniging (circa 100 miljoen euro per jaar) en geluidsoverlast (circa 140 miljoen euro per jaar) en de jaarlijkse omgevings- en klimaatschade is ruim 4,1 miljard euro per jaar.
“Deze schade wordt niet gecompenseerd en draagt daarmee bij aan de snelle klimaatverandering met grote gevolgen op lange termijn”, schreef de landschapsarchitect vorig jaar.
“De grote geluidsoverlast van Schiphol drukt niet alleen op de leefbaarheid en gezondheid in de omgeving, maar zet ook de ontwikkelruimte van Aalsmeer, Amstelveen en de zuidwestflank van Amsterdam op slot.”
Duizend treinen per dag
Punt ziet dat ongeveer driekwart van de vluchten van en naar Schiphol Europees zijn binnen een afstand van 1000 kilometer. De trein kan daarvoor een goed en duurzaam alternatief bieden, zo stelt hij. “Het vervangen van deze vluchten vertaalt zich in 42 treinen per uur, ruim duizend per dag. Dat zijn veel treinen, maar niet ondenkbaar. Ter vergelijk: station Zürich verwerkt dagelijks 2915 treinen en Utrecht Centraal zo’n 900.”
Volgens de studie is al aangetoond dat snelle treinen veel populairder kunnen zijn dan het vliegtuig. “Tussen de megasteden Tokio en Osaka (515 kilometer, 2 uur 22 minuten reistijd) heeft de hogesnelheidstrein nu een marktaandeel van 86 procent, het vliegtuig slechts 14 procent.”
Maar ook op de langere afstand tussen Tokio en Hiroshima (820 kilometer) wint volgens Punt de trein glansrijk van het vliegtuig met een marktaandeel voor de trein van 70 procent. De snelle treinen vertrekken in de spits iedere 10 minuten.
Recreatie bevordert leefbaarheid
Landschapsarchitect Punt denkt dat in 2100 Schiphol het treinknooppunt van ons land kan zijn geworden. Vanaf het vliegveld vertrekken dan alleen nog maar intercontinentale vluchten, waardoor het ruimtebeslag met 70 procent kan worden teruggebracht.
In de vrijkomende ruimte voorziet hij onder meer een uitbreiding van het Amsterdamse Bos met recreatieve functies. Het recreatiegebied is dan binnen vijf minuten met de bus te bereiken vanaf het grootste treinstation van ons land.
Mike
Het jaar 2100 is dan wel erg ver weg voor de omwonenden van Schiphol 🙁 .
Dan zijn we ook nog eens minimaal 300 Miljard aan schade verder (exclusief inflatie).
Of een Central park op Schiphol echt realistich gaat worden, zie ik zelf minder rooskleurig dan dit te realiseren op Rotterdam, Lelystad, Eindhoven of Maastricht.
Dit mede vanwege de sterk met PFOS vervuilde grond 🙁 .
Er moet heel snel en rigoureus actie ondernomen worden. We zijn vijf voor twaalf al voorbij. De reissector moet eigenlijk per direct stoppen met die overvolle gesubsidieerde plofreizen naar -in gezwelvaart groeiende milieuverwoestende- resorts. En de banen…. momenteel zitten vele sectoren om personeel te gillen !!
Voor Schiphol stel ik opnieuw voor om een energiecentrale te bouwen en zelfs verder uit te breiden naar een energiepark met combi-collectoren voor stroom en warmte. Na de bouw hoeft men amper op het terrein te zijn, dan af en toe controle. Sanering kan dan langzaam op gang komen met de inkomsten van deze energie.
Men kan wellicht ook een ontwikkelcenter maken naar nieuwe energie met aardwarmte o.d., zolang het uiteraard geen overlast aan de omgeving geeft qua uitstoot en geluid.
Volgens mij heeft de omgeving én Nederland hier veel meer behoefte aan.
Het treinknoopunt kan dan nog steeds gerealiseerd worden en toeristisch kan dit energiepark meteen een bezienswaardigheid worden, als men tenminste durft te innoveren en investeren in nieuwe mogelijkheden.
Schiphol als vliegveld mag van mij eigenlijk helemaal verdwijnen en ik stel opnieuw voor om één ‘serieus’ vliegveld te bouwen tussen Belgie en Nederland in zee, waarbij ook Antwerpen en Brussel opgeheven kunnen worden.
AnneMarie
Prachtig plan. Hopelijk wel véél eerder aan de orde. Mss 2040??
Kijk naar de toekomst
STERKE VISIE MET PERSPECTIEF VOOR NOORD- & ZUIDVLEUGEL
Eindelijk gloort een alternatief voor de perverse, door de “Royal Schiphol Group” nagestreefde Holland Metropool.
Bijzonder is dat zowel in Rotterdam als Amsterdam – en buiten het volledig vastgelopen overheidsbeleid – nu door burgerdeskundigen in feite een richtingevende visie voor de lange termijn is gedefinieerd.
Belangrijk lijkt nu een gezamenlijk onderzoek door belanghebbende organisaties naar zowel de kansen die dit biedt als de mogelijkheid om juridisch de onlogische stap van NOVI (Nationale Omgevingsvisie, wettelijk vastgelegd!) naar NOVEX (Aanpassing zonder wettelijk participatietraject?) te benaderen.
Pauline
Dat klinkt als muziek in mijn oren. En dat is beter dan al die herrie van alle vliegtuigen
Michiel
Wat een heerlijk vooruitzicht, liever wel wat eerder uiteraard.
Loes
Ik zal het niet meer gaan meemaken. Maar wat een geweldig plan. Klinkt als een utopie, maar hoop van harte voor mijn kleinkinderen dat dit waarheid kan worden 🙏🏻