Gisteravond bleek tijdens een informatieavond van de Gemeente Schiedam over de toekomst van RTHA dat er geen enkel draagvlak bestaat onder bewoners voor groei van het vliegveld. Zij scharen zich achter de bewoners van Rotterdam en Lansingerland en achter de visie van bewonersvereniging BTV.
Groei van het zelfbenoemde zakenvliegveld Rotterdam The Hague Airport (RTHA) is hiermee van tafel. Immers gaven politici in de raden van de drie betrokken gemeenten expliciet aan dat draagvlak een harde eis was om überhaupt over groei te kunnen praten.
Het vliegveldmanagement startte vorig jaar een ambitieuze procedure om de steun van de bevolking te winnen. Al snel bleek dat bewoners voor het blok werden gezet en dat hun inbreng niet serieus werd genomen. Zo mocht er niet worden gesproken over krimp en bleven ‘hinderbeperkende’ maatregelen steken in rekentrucs om de betrokkenen te misleiden.
Geëxcommuniceerd
Vereniging BTV trapte daar niet in en weigerde daarom te tekenen voor de voorwaarden die aan deelnemers werden gesteld, waaronder geheimhouding. “We gaan niets ondertekenen dat onze juridische positie in gevaar brengt”, zei voorzitter Alfred Blokhuizen destijds. Na de weigering werd BTV uit het traject gezet en kreeg het geen enkele informatie meer over de voortgang van het overleg.
Een aantal maanden daarna stapte de Rotterdamse bewonersdelegatie uit het traject. Zij voelden zich evenmin serieus genomen en konden zich niet vinden in de conclusies uit een tussenrapport.
De vertegenwoordigers uit de twee andere gemeenten Lansingerland en Schiedam bleven tegen beter weten in wél zitten, maar wisten geen enkele verbetering binnen te halen voor de burgers in hun gemeenten. Integendeel: de plannen van RTHA kwamen met slinkse formuleringen terecht in het tussenrapport dat maar één richting opwijst: groei.
Bewoners furieus
Drie weken geleden werden de bewoners van Lansingerland geconfronteerd met de uiterst magere resultaten van het overleg. Dat leidde vooraf al tot krampachtige pogingen van onder meer de gemeente om vertegenwoordigers van BTV te weigeren.
Zelfs werden er twee politiebusjes geparkeerd voor de ingang van het stadhuis tijdens de tumultueus verlopen vergadering. Daar bleek klip en klaar dat de burgers vrijwel unaniem tegen het tussenresultaat waren. De aangestelde bewonersvertegenwoordigers van de gemeente werden met klem verzocht uit het traject te stappen zodat het achteraf niet zou lijken of zij het eens zijn met de gekozen richting.
Geen extra overlast gewenst
De vergadering van gisteravond verliep juist in prima sfeer. Maar de conclusie was precies hetzelfde. Burgers willen geen extra overlast en vervuiling en zijn er niet van gediend via slinkse woordspelletjes in semi-officiële rapporten de wil van de Amsterdamse Schiphol Groep opgelegd te krijgen.
Ook nu werd de delegatie expliciet gevraagd het overleg te verlaten. De vertegenwoordiger gaf desondanks aan te willen blijven zitten tot uiterlijk juni, “om te proberen alsnog iets voor elkaar te krijgen”, maar is zich zeer bewust van wat de zaal van hem verwacht.
Opvallend is dat de gemeente Schiedam binnenkort een besloten overleg heeft gepland waarin raadsleden worden ‘bijgepraat’ door de RTHA-directie, ondersteund door de partijdige procesbegeleiders. BTV, met honderden leden in die gemeente, is daar niet welkom, zodat de vlieglobby zonder wederhoor het woordje kan doen. Die beslissing stuitte in de zaal op veel onbegrip en kon ook niet worden uitgelegd door de gemeente.
Nooit meer terug naar 2019
Het totale gebrek aan draagvlak in de regio rond het vliegveld geeft klip en klaar aan dat burgers de overlast van vliegvelden meer dan zat zijn. De relatieve rust tijdens de coronapandemie heeft hen duidelijk gemaakt hoeveel beslag de luchtvaart op hun persoonlijke levensomstandigheden heeft. Zij willen niet terug naar een situatie als in 2019, laat staan dat zij nog meer herrie en overlast willen accepteren.
De participatie in Rotterdam is vanuit het oogpunt van de Schiphol-directie volledig mislukt. Dromend over meer groei op Rotterdam, wordt zij keihard teruggefloten door burgers die hun leefomgeving en gezondheid willen beschermen.
Dreun op de neus
Ondanks het grootschalige gesjoemel met cijfers, het inhuren van zogenaamd onafhankelijke bewonersadviseurs die vooral aan de kant van het vliegveld bleken te staan en het hanteren van een ongeschikt participatietraject waarin zogenaamd werd gezocht naar wederzijdse voordelen, krijgt de luchtvaart hier een flinke tik op de vingers. Of liever gezegd: een dreun op de neus.
Het is nu aan de politiek om woord te houden. Voorafgaand aan het participatietraject werd draagvlak in de regio als harde voorwaarde gesteld voor eventuele groei van RTHA. Dat draagvlak blijkt niet te bestaan, zodat nu moet worden gekeken naar alternatieve scenario’s als (forse) krimp of zelfs sluiting van het vliegveld. Daarmee zou de bouw tienduizend woningen op het vliegveld en nog eens 20.000 in de regio binnen handbereik komen.
Kijk naar de toekomst
DEZE RACE LIJKT NOG NIET GELOPEN!
Benieuwd wat de nieuwe R’damse gemeenteraad gaat doen om de – via de Metropoolregio opgedrongen! – visie van de Schiphol Group voor Rotterdam als onderdeel van de nagestreefde “Holland Metropool” het hoofd te bieden.
De vorige raad liet zich namelijk op enkele dappere uitzonderingen na bijna geheel inpakken door het aangestelde College, opgerichte private Stichtingen en de zo genaamde “wereldburgemeester”, tevens voorzitter bij de Metropoolregio MDHR.
ir. B. van Marlen
De enige juiste reactie op slinkse spelletjes, monddood maken door geheimhoudingsclausules en het weren van kritische mensen en het tegen elkaar opzetten van bewonersgroepen: aangeven dat we het zat zijn. De maat is vol!
Dat geldt ook voor Schiphol, waar nu al het herrieniveau van 2019 nu al is ingehaald, op de Polderbaan en Kaagbaan! Zonder parlementaire goedkeuring en laat staan zonder inspraak van omwonenden na de sluipenderwijze invoering van NextGen.