Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Schiphollen

Benschop weigert gesprek met omwonenden

Schiphol-baas Dick Benschop zegt afspraak met omwonenden af na halfjaar touwtrekken (foto: beeldbank Schiphol Groep)

Op 2 juni jongstleden demonstreerden bezorgde burgers bij het gemeentehuis van Aalsmeer toen Schiphol-baas Dick Benschop de gemeenteraad toesprak. Hij zegde toe persoonlijk in gesprek te gaan met bewoners. Tot op heden wordt die afspraak getraineerd door Schiphol.

Dit blijkt uit e-mail correspondentie die in handen is gevallen van SchipholWatch. De bewoners vroegen keer op keer om een onderhoud, kregen daarop geen antwoord, stuurden herinneringen en zien nu uiteindelijk de afspraak niet doorgaan.

Een belangrijke reden voor het afzeggen van de afspraak was de wens van de bewoners om aan te schuiven met een aantal deskundigen. Benschop staat erop slechts met twee vrijwilligers van de burgerbewegingen om de tafel te gaan: de man die hij in Aalsmeer beloofde het gesprek aan te gaan, een lid van een landelijke samenwerking van burgergroepen, plus een ‘adviseur’.

Opzet te beperkt
De burgergroepen vinden deze opzet veel te beperkt, aangezien zij het gesprek met Benschop willen aangaan over allerlei belangrijke en actuele onderwerpen. Daarom zijn meerdere deskundigen nodig op verschillende deelgebieden.

Benschop wil daar niet aan. Hij wil als hoogbetaalde chief executive officer van de Royal Schiphol Group slechts praten met twee vertegenwoordigers.

Opvallend is dat een aantal deskundigen met naam en toenaam wordt uitgesloten door Benschop. Zo blijkt hij niet te willen praten met voorzitter dr ir Leon Adegeest van SATL over de stikstofproblematiek. Voorzitter Alfred Blokhuizen van de Rotterdamse bewonersvereniging BTV – de grootste van het land – wenst hij helemaal niet aan tafel te begroeten.

“Benschop doet ons tekort doordat hij niet openstaat voor de brede expertise en bezwaren die wij willen inbrengen. Hij neemt wel de moeite om met hele gemeenteraden in gesprek te gaan, maar wil het gesprek met de omwonenden beperken tot twee personen. Waarom wil Benschop niet naar ons verhaal en onze deskundigen luisteren”, vragen de bewoners in de correspondentie.

Uitlatingen in de media
“De voorgestelde zes personen hebben expertise op verschillende thema’s waarover Benschop zich uitlaat in de media en die door zijn inbreng terecht zijn gekomen op het ministerie. Juist nu hij in het FD stelt de dialoog te blijven zoeken, zou hij open moeten staan voor de aangeboden expertise.”

De spindokters van Benschop creëren in de mailuitwisseling allerlei uitvluchten. Zo zouden mensen elders uit het land niet welkom zijn in het gesprek omdat het onderwerp beperkt moet blijven tot vliegveld Schiphol. Mensen uit de regio Rotterdam – waar eveneens een overlast veroorzakend vliegveld ligt van de Schiphol Groep – zouden daarom niet nodig zijn.

Dooie mus
Nu de spindokters van Schiphol het niet aandurven hun baas met een zestal burgers om tafel te laten zitten, zien de bewoners er geen heil meer in. De afspraak gaat – na ruim een halfjaar touwtrekken – niet door en Benschop blijkt wederom omwonenden blij te hebben gemaakt met een dooie mus.

Enige tijd geleden werd SchipholWatch wel uitgenodigd door een communicatiemedewerker van het vliegveld. Deze wilde met name praten over de site vliegherrie.nl. Wij zien echter niets in achterkamertjes-overleg.

We staan open voor dialoog, maar alleen in volstrekte openbaarheid. De praktijken van Schiphol raken immers veel meer mensen dan onze groep van vrijwilligers. We hebben duizenden sympathisanten en nog eens duizenden lezers die ook graag willen weten wat er bekokstoofd wordt op de directievloeren van de Schiphol Groep. Om nog maar niet te spreken over de 1,4 miljoen Nederlanders die te maken hebben met vliegherrie boven de grens gesteld door de Wereldgezondheidsorganisatie.

Standaard werkwijze
De weigering van Benschop past naadloos in de werkwijze van de Schiphol Groep. Eerder al liet de topman meerdere malen op het laatste moment verstek gaan bij ontmoetingen met omwonenden, zoals bij de zogenaamde huiskamergesprekken. Ook zegde hij meer dan eens complete gemeenteraden af of wilde hij alleen komen als het overleg met zo’n raad geheim zou blijven.

Het bevestigt het beeld dat veel burgers hebben van de werkwijze van Schiphol. Burgers lijken door het staatsbedrijf vooral te worden gezien als noodzakelijk kwaad. Overleg met bewoners is volgens de wet verplicht, maar gaat niet van harte. Mede door deze benadering voelen veel burgers zich misbruikt en neemt de weerstand tegen het bedrijf hand over hand toe.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 114

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Ben schopte het ver

    BEN SCHOPTE HET VER
    Benschop heeft er geen belang bij om met omwonenden te praten. Dus dat doet hij ook niet.

    Hij mag blijven zitten van de aandeelhouders omdat hij het afgelopen jaren zo goed gedaan heeft. Maar het landschap waar hij tot nog toe in opereerde verandert snel door de (inter)nationale klimaatproblemen. En de eisen veranderen mee. En die vormen dan weer bedreigingen voor de bedrijfsvoering. Hij moet daarom wel nieuwe kansen aanboren*. Want als hij niet bedrijfsmatig tijdig ingespeeld heeft op die nieuwe eisen en bedreigingen en de aandeelhouders hun Schiphol aandelen naar beneden zien storten, dan vliegt hij eruit. Zo gaat dat in de zakelijke dienstverlening.

    * bv uitstoot flink verminderen door glijvluchten van grote hoogte. bv vervangen van de hub functie door appartementen te gaan verhuren op vliegveld Lelystad. En bv investeren in Schipholtreinen op korte trajecten.

    4
  2. ir. B. van Marlen

    De schunnige arrogantie ten top! Mensen die de leugens kunnen ontmaskeren zijn natuurlijk niet welkom aan tafel. Ik zal ook wel bij dit rijtje horen. En dan maar twee personen toelaten, schande!

    Intussen boeken de klimaatwappies in Nederland weer massaal hun vliegvakantie en gaan de reisorganisaties weer meer vliegtuigen bestellen.

    Het moet blijkbaar eerst helemaal fout gaan. De belanghebbenden hebben dan hun zakken weer verder gevuld en de belastingbetaler mag dokken voor dijkverhoging.

    Straks krijgen we weer een bak mooie woorden over ons heen vanuit de regeringsleiders.

    De PvdA had ik lang geleden al afgevoerd en recent ook Groen Links door de houding van burgemeester Halsema.

    7
  3. Adrie

    Hij plaatst zich steeds meer buiten onze samenleving en is alleen nog maar te porren voor inhoudsloze marketing interviews. En voor hem geldt steeds meer een mooi verhaal hoeft niet waar te zijn.
    Letterlijk levensgevaarlijk dit soort mannetjes op deze plekken.

    9
  4. Jeroen

    Alle toezeggingen van Benschop zijn “Holpraat”.
    Veel beloven weinig geven doet een gek in vreugde leven.
    Zelfs een bijeenkomst van het Platform Uithoorn Schiphol Hinder beperking (PUSH) wordt gehinderd door overvliegende vliegtuigen. Nergens respect voor.

    12

Geef een reactie

Translate