Bewoners tegen uitbreiding van Schiphol op de huidige locatie

Gastblog

Er is maar één uitweg uit de crisis: minder vliegen

illustratie: cromaconceptovisual via Pixabay

De internationale luchtvaart is verantwoordelijk voor de verspreiding van Covid. Restricties in een vroegere fase van de pandemie zouden een verschil hebben gemaakt. Dat blijkt uit een artikel van 4 februari op de website van de Britse omroep BBC.

Het onderzoeksteam vond een toename van 3,4 procent doden, gerelateerd aan een miljoen internationale aankomende passagiers op de luchthavens. Cijfermatig is die verhouding klein, maar het gaat wel om op zijn minst om 3.400 slachtoffers. De geïnfecteerde reizigers en gevolgen daarvan zijn onmogelijk in getal te duiden.

Al vanaf het begin van de Corona pandemie werd de mondiale gemeenschap geïndoctrineerd met de bekende valsheid over de veiligheid van vliegen. De luchtfiltering in toestellen zou het virus elimineren. Strenge controles op de luchthavens. Testen vooraf, achteraf. Quarantaine voor KLM-personeel. Dan weer niet.

Eén doel: vliegen
Een onoverzichtelijke chaos met maar één doel: de continuïteit van de luchtvaart. De nu zwaar gesubsidieerde blauwe zwaan moet in de lucht blijven. Koste wat het kost. Want de KLM is immers gelijkgesteld met het onaantastbare koningshuis. Vandaar de ‘K’ in KLM.

Terwijl alle landsgrenzen werden gesloten of zwaar gecontroleerd bleef Schiphol een chaotische bron van activiteit waar Covid-19 een nuance leek te zijn. Ieder mens met gezond verstand kon ergens wel begrijpen dat RIVM hier geen invloed heeft.

Dat de luchtvaartverbinding de enige weg is waar het virus zich gemoedelijk kan transporteren van het ene land naar het andere. Van het ene continent naar het andere. Inclusief alle mutaties.

Het kabinet Rutte worstelt met maatschappelijk aanvaardbare regulering die in de praktijk steeds meer weerstand oproept. Het liberale gedachtegoed ligt op een weegschaal. Behalve voor de luchtvaart.

Kunstmatige economische zuil
Een kunstmatige economische zuil met plutocratische indicatoren. Voormalig VS-president Trump heeft een misdadig non-beleid gevoerd aangaande de pandemie. Minister-president Mark Rutte en zijn vazallen laten geen kans liggen de heilige graal Schiphol en KLM buiten de corona-crisis te houden.

Gesteund door de rechtse media in Nederland die de problematiek van testen op Schiphol bagatelliseert. Volkomen negeert dat de nieuwe corona-mutaties alleen via het luchtruim ons land kunnen binnenkomen.

En zo blijft Nederland schommelen in aantal geïnfecteerden. Is er na een jaar nog geen afname in zicht. Groeit de maatschappelijke weerstand. Gaan steeds meer ondernemers failliet. Sterven winkelstraten uit. Moet zo langzamerhand heel Nederland zich opofferen aan strenge regels. Behalve de staat in de staat: KLM. De VOC van de 21ste eeuw.

Afrekenen
Met een nabije toekomst waarin de gevolgen van deze crisis nog lang zullen nadreunen, is het op 17 maart bij de verkiezingen de tijd om af te rekenen met het BV Nederland-kabinet.

Willen we af van rebellerende jongeren, opkomende anarchie, depressies en suïcides, een algehele teloorgang van sociaal Nederland, dan moet er na elf jaar economische politieke terreur een groene wind gaan waaien.

Een duidelijk omlijnd Covid-beleid dat voor allen geldt. Geen uitzonderingen voor gesubsidieerde zogenaamde economische pijlers. Wat niet duurzaam is moet vallen. Dat is wat er met de staatsmijnen in Limburg gebeurde. Met Werkspoor Diesel, de Amsterdamse Droogdok Maatschappij, met Fokker.

En met al die tegenslagen, duizenden werkelozen, is economisch Nederland er toch weer bovenop gekomen. Implicerend, ons land kan prima voortbestaan met een sterk gekrompen luchtvaarteconomie.

We hebben daar wel een nieuw kabinet voor nodig dat deze visie deelt. Een regering die de klimaatproblematiek in internationaal verband primair stelt. En de visionaire fabels van de luchtvaartsector reduceert tot elementair realisme.

Auteur Henk Visser heeft de groei van de luchtvaart in de afgelopen 20 jaar van dichtbij meegemaakt – als bewoner van Zaanstad-Noord. Hij is media-analist in milieu- en sociaal-maatschappelijke onderwerpen.

Wat vond u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 40

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Ad

    O ja, die geweldige filters in passagiersvliegtuigen zouden hoge bescherming bieden. Maar die dingen staan alleen aan tijdens de vlucht. In de rijen bij inchek, veiligheidscheck, douane, bagageinleveren en van de band halen, boarding, wachten in het toestel voor vertrek en na landing etc. is er toch helemaal geen sprake van die superfilters.
    Kijk naar landen die echte maatregelen nemen tegen het ongehinderde vliegen (Nieuw. Zeeland, Japan, China) en er zo in slagen het virus echt in de hand te houden. 3,4% van de doden als gevolg van luchtvaart? Ik geloof er helemaal niks van.

  2. Sara

    Het is echt een grote schande. Corona Clusters onder Schiphol medewerkers en je hoort er niks van. Nieuwe mutanten: Brits, Braziliaans Portugees en Zuid-Afrikaans. Van de laatste is het duidelijk dat juist het vaccin waar het meest van besteld is, niet effectief is. Het had anders gekund. Fijn om te lezen dat er meer mensen zijn die dit ook zien!

Geef een reactie

Translate