Om genoeg synthetische kerosine te kunnen maken voor Schiphol alleen, zijn zonnecellen nodig met een totaal oppervlakte van maar liefst 1600 vierkante kilometer, zo bleek uit een van onze eerdere berekeningen. Nu blijkt uit nieuwe berekeningen dat hiervoor een investering nodig is van 500 miljard euro.
Die 1600 km2 lijkt misschien niet zoveel, maar dat is een zonnepanelen-oppervlakte van 40 bij 40 kilometer. Het stuk grond dat daarvoor nodig is, is nog veel groter, want er zullen ook onderhoudspaden moeten komen tussen al die panelen. En allerlei andere faciliteiten, al waren het maar transformatorstations en toiletgebouwtjes.
Reken dus gerust op een industrieterrein van 50 bij 50 kilometer ofwel 2500 vierkante kilometer.
Wat gaat dat allemaal kosten?
Zonnepanelen kosten ongeveer 300 euro per vierkante meter. Bij 1600 vierkante kilometer, ofwel 1600 x 1000 x 1000 vierkante meter is dit een mindblowing 470 miljard euro.
Daarmee ben je er nog niet helemaal, want ook het stukje grond van 2500 km2 moet nog even worden afgerekend. Tegen een actuele grondprijs van zo’n 50.000 euro per hectare (grasland, Drenthe of Groningen), voegt dat een magere 12,5 miljard euro toe aan de factuur.
Overigens hebben we niet naar Drenthe of Groningen gekeken om de ellende van Schiphol deels af te schuiven op deze provincies, maar om het financiële plaatje enigszins binnen de perken te houden. Elders in Nederland is de grondprijs nog veel hoger en is de kans nóg kleiner dat die ruimte sowieso beschikbaar is.
Bouwen
En dan moeten de panelen nog worden geïnstalleerd. Een project van deze omvang kan zomaar 20.000 manjaar in beslag gaan nemen. Wat nog eens een miljard euro aan de kosten toevoegt. Toegegeven, klein bier, vergeleken met de kosten van de panelen zelf.
Grofweg tonen we hiermee aan dat de gehele overschakeling naar synthetische kerosine van alleen Schiphol een investering vergt van ten minste 500 miljard euro.
Wederom laten wij het graag aan de lezer over om te beoordelen of zo’n zonnepark realistisch is.
Wij zouden het wel weten en eerst maar eens beginnen met een verhuizing van Schiphol naar zee. De kosten daarvan zijn peanuts in vergelijking met de kosten van synthetische vliegtuigbrandstof.
Astrid van Ballegoy
Misschien is dit de toekomst van de bio-kerosine: https://www.technischweekblad.nl/achtergrond/met-bio-hfo-op-koers-naar-schoner-imago/item13249
Bob
Ik zou de eis toevoegen dat deze installatie gebouwd wordt op het Schipholterrein zelf. Dan kunnen er gelijk enkele runways van af!