Bewoners tegen uitbreiding van Schiphol op de huidige locatie

Exclusief

‘In vier jaar hebben we samen het debat gekanteld’

Schiphol staakt uw wild geraas. Kamerlid Lammert van Raan (geheel rechts) was in de afgelopen vier jaar regelmatig te vinden bij acties tegen groei van de luchtvaart (foto: Partij voor de Dieren)

Vier jaar geleden hoorde je nog niemand over krimp van Schiphol. Nu zijn alleen de (alt-) rechtse partijen nog vóór groei van de luchtvaart in ons land. “Dat hebben we met zijn allen in de afgelopen periode toch mooi voor elkaar gekregen”, aldus Lammert van Raan, lid van de Tweede Kamer voor de Partij voor de Dieren in een exclusief interview met SchipholWatch.

Van Raan kijkt met gemengde gevoelens terug op de afgelopen kabinetsperiode. De discussie over Schiphol is weliswaar opener geworden, maar de lobby van de luchtvaartindustrie – hand in hand met VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen – is er niet minder op geworden, integendeel.

“Het is overduidelijk dat het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat de toenemende druk uit de samenleving voelt. Nooit eerder was er zoveel weerstand tegen het vliegverkeer en nam het draagvlak voor groei zo snel af”, vertelt Van Raan.

Geen draagvlak voor groei
Zijn woorden worden ondersteund door een recent onderzoek van Motivaction waaruit bleek dat liefst driekwart van de Nederlandse bevolking geen toename meer wil van het vliegverkeer boven ons land. De helft van alle mensen is zelfs vóór krimp.

“Dat was vier jaar geleden volledig andersom. Toen werden er nog heel weinig vragen gesteld bij de almaar groeiende overlast en vervuiling van de luchtvaart.”

“De Partij voor de Dieren heeft zich opgeworpen als aanjager bij het op de agenda zetten van de negatieve invloed van het vliegverkeer op mens, dier en klimaat. Daarin hebben we veel medestanders gevonden bij natuur-, milieu-, klimaat- en bewonersorganisaties.”

Doodlopende weg
“Met al die mensen hebben we ervoor gezorgd dat steeds meer kiezers beseffen dat de door luchtvaart ingeslagen weg een doodlopende is. Men kan niet ongestraft steeds meer blijven vervuilen in een tijd dat de klimaatcrisis aan de voordeur klopt.”

Kamerlid Van Raan snapt niet dat dit besef nog steeds niet is doorgedrongen bij het ministerie van I&W en bij de vliegindustrie zelf. “Het is toch overduidelijk dat het zo niet langer verder kan. Kijk eens naar de enorme schade die de luchtvaart aanricht – op allerlei gebieden: leefomgeving, natuur, klimaat, volksgezondheid, veiligheid en economie.”

“Het is klip en klaar dat het verdienmodel van KLM en Schiphol op zijn einde loopt. Dat heeft niks te maken met de corona-crisis, maar alles met het feit dat we nu actie moeten ondernemen om een kans te maken in het gevecht tegen de klimaatcrisis. Het is echt het management van die organisaties aan te rekenen dat ze zich niet hebben voorbereid op de onvermijdelijke krimp van de luchtvaart.”

Samen sterk
In de afgelopen regeringsperiode werkte Van Raan veel samen met burgergroepen, maar ook met collega’s als Suzanne Kröger bij GroenLinks en Cem Lacin van de SP.

“Gezamenlijk zijn we opgetrokken om de misstanden rond Schiphol aan het licht te brengen. We stelden moties samen op en bezochten bijeenkomsten om inzicht te krijgen in de problematiek.”

De stevige opstelling van de Partij voor de Dieren in het dossier luchtvaart heeft zo ook geleid tot een duidelijker stellingname van GL en SP, zo constateert Van Raan. “GroenLinks hield eerst vast aan een stop op de groei, maar hebben nu ook de omslag gemaakt naar krimp van Schiphol.”

Voor Van Raan is daarmee een deel van zijn doel bereikt. “Wij zijn de aanjager in het parlement. We zetten zaken op de agenda in de hoop dat grotere partijen onze kant opschuiven. Vroeg of laat zullen die partijen er klaar voor zijn om samen met ons een regering te vormen.”

Sneeuwbaleffect
Wat wil Van Raan in de komende vier jaar bereiken? “Als het me wordt gegund door de kiezer, wil ik de komende vier jaar actief blijven als luchtvaartwoordvoerder van de PvdD. Ik wil de nu ingezette denkrichting gebruiken om een sneeuwbaleffect te creëren. Hoe meer mensen zich bewust worden van de grote problemen die de overmatige luchtvaart in ons land veroorzaakt, des te meer draagvlak komt er voor een objectieve herwaardering.”

De luchtvaart heeft wat hem betreft een veel te grote jas aangetrokken. “De sector blijft maar schermen met hun belang voor de Nederlandse economie, maar als je naar de kale cijfers kijkt, blijkt de bijdrage geringer te zijn dan zij altijd beweerd hebben, en waarme ze altijd het debat ‘gijzelden’.

En voor die marginale bijdrage aan de samenleving wordt heel veel schade aangericht aan de gezondheid van mens en dier, aan de economie en aan milieu en klimaat. Dat kan zo niet langer, we moeten de luchtvaart dwingen haar eerlijke bijdrage aan oplossingen van deze problemen te leveren.”

En de komende vier jaar?
Van Raan wil de komende vier jaar dan ook graag verder op de ingeslagen weg om te pleiten voor het heffen van accijnzen op kerosine en het belasten van de uitstoot.

“De prijs van een ticket moet super-all-inclusive worden, dus inclusief de kosten van alle schade die wordt aangericht. Daarmee zal het vliegverkeer vanzelf duurder worden en krimpen. Maar los daarvan is de overheid aan zet om goede regels vast te leggen voor deze industrie. En die regels ook te handhaven.”

Wat vond u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 55

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. ReindeR Rustema

    Voor de omslag in het denken is denk ik Lelystad ook een ‘blessing in disguise’ geweest. De dreiging van lage aanvliegroutes mobiliseerde verzet van veel Nederlanders die eerder onverschillig waren over vliegverkeer omdat ze er weinig last van hadden. Plots kwam de dreiging dichtbij door die lage aanvliegroutes. Zo raakten veel mensen verwikkeld in de discussie. Gewone burgers met koopwoningen die zich nu plots gingen verdiepen in de materie zoals ze in hun werk gewend zijn. Feiten verzamelen, redeneringen volgen, checken. Alleen… dan blijkt dat alles wat je in je werk gewend bent aan argumenteren, feiten voor zich laten spreken, rond de tafel gaan en zoeken naar een compromis etc. niet te gelden.

    Wel denk ik dat VVD’ers snel de keuze maakten om zich niet teveel in de materie te verdiepen om het gezellig te kunnen houden: “technologie komt wel met een fix”. Want als je je er wel in verdiept dan zit je met enorme cognitieve dissonantie. Onwetendheid is dan beter. Ook heeft de VVD veel burgers in een houdgreep doordat ze denken dat hun bedrijf, woning (subsidie) en auto alleen goed beschermd zijn door op VVD te stemmen.

  2. Haes

    Eerst horen en dan geloven. We kennen al die verhalen uit politiek en bestuur inmiddels al jaren. Het wanbeleid rond schiphol is niet persé een rechts privilege. Vooral niet vergeten dat een al decennia links bestuurde gemeente amsterdam als medeeigenaar van schiphol ook al bitter weinig ondernomen heeft om het wanbeleid te keren. Wanbeleid dat bekend kwam te staan als schiphollen. Tot op de dag van vandaag op schaamteloze wijze door verantwoordelijken gepraktiseerd.
    Harry uit Krommenie is een realist: zodra de coronateugel gevierd wordt, kunnen we onze borst helemaal nat maken: dan krijgen we de nieuwste “vorderingen” in het file vliegen over ons heen. Pakweg twee keer zoveel als voorheen. De polderbaan is er volgende maand al klaar voor. Het schiphollen gaat gewoon door. Waarom komt dit niet voor de rechter?

  3. Henk Visser

    Inderdaad begint er langzaam een kentering te komen in opstelling t.o.v. de luchtvaartsector.
    Bereikt door de vele actiegroepen en partijen die hiernaar streven.

    De reale problematiek waar milieu en klimaat betrokken Nederland mee kampt is de continue dominantie door de rechtse politiek. Laten we even goed beseffen dat er sinds het einde van de regering Den Uyl (1977) nooit meer een linkse regering is geweest. Wat zogeheten paarse kabinetten waarin CDA en VVD een grote invloed hadden. Sinds het aantreden van Balkenende 1 (2002) verkeert klein polderland al onder de permanente druk van achtereenvolgende rechtse regeringen die met succes de sociale welvaartsstaat ten gronde hebben gericht. Waar de PvdA in Balkenende 4 en Rutte 2 een krachtig tegenwicht had moeten vormen, heeft het jammerlijk gefaald. Dientengevolge afgestraft door het electoraat en verbannen naar de niches van de politiek. Daarmee de stem van traditioneel links stemmend Nederland overleverend aan de wolven van de opkomende rechtse splintergroepen.

    Parlementaire democratie is een politiek systeem dat het meest verkiesbaar is boven alle andere machtssystemen. Maar het kent haar zwakheden. Dat kunnen we na decennia lange staats politieke inzet voor m.n. zakelijk Nederland wel concluderen. De balans tussen economisch en sociaal maatschappelijk belang is gediend met een afwisseling in politieke ideologische besluitvorming. Waar dominerende belangen van een deel van de maatschappij niet een duurzaam karakter krijgen zodat genomen besluiten tot onomkeerbare aantasting van het welzijn leiden.

    Tegen de peiling prognoses in is het dan ook zeer te hopen dat linkse partijen in het komende kabinet een luide stem krijgen. Dat zou bijzonder goed zijn om de balans na decennia rechtse dominantie in evenwicht te brengen. Hopelijk er toe leiden dat de exorbitante uitzondering van de luchtvaartsector eindelijk tot een eind komt. Dat neo-liberaal gedachtengoed, waar de VVD zo voor staat, haar hypocriete beleid moet bijstellen en de marktwerking haar natuurlijke verloop moet laten gaan. Zonder de absurde subsidies. Zonder de KLM en Schiphol als de 21ste eeuw versie van de VOC te beschermen. Dat ‘krimp’ een algemeen aanvaard begrip wordt als het over de toekomst van de luchtvaart gaat.

  4. Harry van Trotsenburg

    Beetje optimistisch?
    Voorlopig wordt ik iedere nacht minstens twee keer per nacht door vliegverkeer wakker.

    Leuk hoor dat t wat meer op de agenda staat…maar zodra de corona regels verzacht worden breekt hier weer de hel los. Voorlopig staat de VVD HOOG in de peilingen en veranderd er voor mij in Krommenie niets naar ik vrees en verwacht

Geef een reactie

Translate