Maar liefst 2 op de 3 inwoners in de regio rond Schiphol geeft aan vaak of regelmatig hinder te ondervinden van het vliegverkeer. In een groter gebied rond het vliegveld – zich uitstrekkend over vrijwel heel Noord- en Zuid-Holland – stelt nog altijd 1 op de 3 burgers de overlast te ervaren. Liefst 10 procent kampt zelfs met gezondheidsproblemen als gevolg van de overmatige luchtvaart.
Vliegverkeer is daarmee veruit de grootste veroorzaker van overlast voor burgers: op de tweede plaats komt wegverkeer met één op de acht inwoners die overlast ondervinden.
Dit blijkt uit een rapportage hinderbeleving die bureau Team Vier opstelde in opdracht van de Omgevingsraad Schiphol. Het belevingsonderzoek is onderdeel van het bestemmingsplan van studentenwijk Uilenstede/Kronenburg in Amstelveen. Aan het onderzoek verleenden ruim 1.300 burgers hun medewerking.
Slecht één op de vier mensen rond Schiphol zegt zich nooit te storen aan het vlieglawaai. “Het vliegverkeer is de belangrijkste bron van hinder in het onderzoeksgebied”, aldus Team Vier in de rapportage.
Ernstige slaapverstoring
In de directe omgeving van Schiphol heeft maar liefst 14 procent van de burgers last van ernstige slaapverstoring door het vlieglawaai. Dat is één op de zeven mensen.
De herrie van Schiphol overvalt veel mensen die in de regio zijn gaan wonen. Maar liefst 64 procent van hen heeft er geen rekening mee gehouden toen zij de keuze op hun huidige woning lieten vallen. Slecht 29 procent deed dat wel.
Bijna de helft van de mensen rond Schiphol signaleert dat de hinder de voorgaande periode is toegenomen. Nog eens 40 procent bemerkt geen verschil. Slechts 8 procent denkt dat de overlast afneemt. Tot zover dus de ‘minder hinder’-fabel van Schiphol-directeur Dick Benschop.
Geen hoop op minder hinder
Voor de toekomst verwacht 30 procent van de bewoners dat de vliegherrie zal groeien. Slechts 3 procent verwacht minder lawaai in de toekomst.
Team Vier onderzocht ook de gevolgen van de vliegherrie. Bijna één op de twee mensen zegt regelmatig persoonlijke gesprekken te moeten onderbreken vanwege een overliegend toestel, één op de drie kampt met (chronische) slaapverstoring en 20 procent kan de radio of tv niet verstaan. Ook moeten telefoongesprekken vaak worden onderbroken.
Opmerkelijk is verder dat maar liefst één op de tien burgers in de regio kampt met aantoonbare gezondheidsproblemen die het directe gevolg zijn van het overmatige vliegverkeer. Mensen geven aan klachten te hebben aan de luchtwegen en overmatige stress.
Slaapproblemen treden vooral op bij mensen in de leeftijd van 35 tot 49 jaar (32 procent) en 50 tot 65 jaar (45 procent). Jongere mensen hebben minder last van deze slaapverstoringen. Vrouwen hebben er meer last van dan mannen (42 procent versus 27 procent).
‘Klachten hebben geen zin’
Verderop in het onderzoek blijkt de moedeloosheid van veel burgers rond Schiphol. Zij dienen geen klachten meer in en ondernemen überhaupt geen actie meer tegen de overlast omdat “je er toch niets tegen kunt doen”, “Schiphol een machtig bedrijf is” of omdat zij “zelf ook gebruikmaken van Schiphol”.
Veruit de meeste mensen hebben dan ook helemaal geen behoefte aan een meldpunt als BAS (65 procent). De strategie van Schiphol om zo min mogelijk ruchtbaarheid te geven aan het bestaan van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) blijkt geslaagd. Slechts 16 procent van de mensen in de directe omgeving weet van het bestaan. In het totale onderzoeksgebied weet maar 3 procent ervan.
Veruit de meeste mensen die ernstige overlast ondervinden van vliegtuiglawaai dienen nooit een klacht in bij BAS. “Dat heeft geen zin. Ze luisteren niet naar de mensen”, “het helpt toch niet”, “er wordt van alles beloofd, maar ze laten Schiphol toch gewoon groeien” zijn hierbij belangrijke argumenten.
Het vliegveld blijkt niet erg succesvol in het zelf verschaffen van informatie over het vliegverkeer. Slechts één op de vijf respondenten zegt wel eens iets te hebben gezien vanuit Schiphol. Maar liefst 80 procent heeft nooit iets gelezen van Benschop en zijn spindokters.
Frank Stein
Ik vraag me al jaren af welke crimineel die nachtvluchten heeft bedacht!!Het is toch van de zotte,en dat dus alleen om dat ze meestal nergens anders s’nachts kunnen landen of starten,en wij hier dus die ellende over ons dak krijgen….
Jaap de Groot
Ik woon zelf iets buiten het door Team Vier onderzochte gebied en voor het corona-tijdwerk ervoer ik ook veel hinder; urenlang om de twee a drie minuten een stijgend toestel tussen de 2.000 en 3.000 meter afkomstig van de Aalsmeer- of Kaagbaan is vooral buitenshuis in een verder stille omgeving hoogst irritant. Het werkelijk aantal mensen dat hinder ondervindt is nog veel groter, wat ook uit de rapportages van BAS (topje van de ijsberg) blijkt.
Louis van Daalen
Ik sprak ooit een jongere omwonende die zei geen last te hebben van Schiphol. De reden die zij aanvoerde was: “Onze generatie is al doof vanwege de vele festivals”.
Jany
Zulke percentages moet je dus ook NIET voorrekenen, dan wordt dat ogenblikkelijk misbruikt.
Michiel
Ik woon pal onder een startroute van de Kaagbaan. Uiteraard bij aankoop woning rekening gehouden met Schiphol en daarom twee avonden staan luisteren. Hoewel niet ideaal leek het te overzien, je hoorde duidelijk vliegtuigen maar hoefde het gesprek niet te staken. De meeste vliegtuigen stijgen snel en zitten al snel op 1000m boven ons huis. Soms verbaast het mij zelfs als ik in de achtertuin sta en een vliegtuige zo dichtbij is maar toch zo stil.
Maar de realiteit is dat het vooral die oude bakken zijn die ons inmiddels tot waanzin drijven. 747 cargo op 300 meter van je schoorsteen om 5.30 (ook in een weekend).
Ik hoor, buiten covid-19 periode om, elke 90sec een vliegtuig als ik erop ga letten, maar ik dien alleen klachten in als ze het te bont maken. Bij 9 van de 10 klachten krijg ik dan te horen dat het een 747 betrof….
Blijf klagen mensen, niet om te pesten, maar om tot een redelijke middenweg te komen.
Als het aan mij lag:
– VERBAN de 747 en soortgelijke toestellen ZSM of maak het schreeuwend duur om die te laten stijgen
– stop met nachtelijk starten (vooral van cargo). We worden soms 2 a 3 keer per nacht letterlijk uit onze slaap gerukt.
Echt, stop nou met opstijgen, tijden als 23.30, 03.20, 5.45, je maakt echt nachten kapot van mensen die net zo goed moeten meedraaien in de economie. Schiphol is niet de enige motor van dit land, je hebt heel veel buren em die werken zich ook uit den naad.