Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Politiek

Misplaatste reprimande Amstelveense wethouder Raat

Het misplaatste tweetje van wethouder Herbert Raat (VVD).

4.9
(41)

VVD-wethouder Herbert Raat van Amstelveen slaat de plank vandaag volledig mis in een tweetje waarin hij denkt SchipholWatch de les te moeten lezen. Zonder kennelijk het originele artikel op onze site te hebben gelezen, stelt hij dat wij KLM-medewerkers bij het ‘oud vuil’ zouden willen zetten.

Deel op XDeel op Linkedin

Dat gaat volledig voorbij aan de inhoud van ons artikel, waarin we er juist voor pleiten om de piloten van KLM niet de schuld in de schoenen te schuiven van de impasse die bij de vliegtuigexploitant is ontstaan nu minister Wopke Hoekstra (CDA) de staatssteun ‘on hold’ heeft gezet.

Raat vindt het ineens ‘natuurlijk’ dat er een betere balans moet komen tussen vliegen en overlast, maar heeft hier in zijn gehele periode als wethouder en locoburgemeester geen vinger voor uitgestoken. Slechts één position paper kwam van zijn hand, maar daarin werd een halfzacht standpunt aangenomen. Nooit is daar meer een vervolg aan gegeven door de locoburgemeester van Amstelveen.

Onwil
Ondertussen weigerde de VVD-er wel bezorgde burgers toegang tot het dossier Schiphol en wilde hij niet meebetalen aan een rechtszaak van burgers van één van de zwaarst door Schiphol getroffen gemeenten in ons land.

Nu stelt hij in zijn tweet dat “SchipholWatch wel heel kortzichtig is door gewone medewerkers bij het ‘grof vuil’ te zetten”.

Hij reageert hiermee op een artikel in het Amstelveens Nieuwsblad dat de strekking van het oorspronkelijke artikel slechts deels weergeeft.

Over het feit dat – zoals wij meldden – uitzendconcern Randstad eerder had aangegeven dat het 80 procent van de KLM-medewerkers zonder problemen aan een nieuwe betrekking zou kunnen helpen, meldde het nieuwsblad bij voorbeeld niets.

Zwarte Piet niet naar de piloten
Ook pleiten wij er in ons stuk voor om niet de piloten de zwarte Piet toe te schuiven van de impasse bij KLM, aangezien zij in onze optiek evengoed het slachtoffer zijn van falend management.

Hoewel er al sinds maart van dit jaar nauwelijks meer wordt gevlogen, verzuimde de directie al die tijd substantiële stappen te zetten om de kosten terug te brengen. Niet een loonoffer van 2000 piloten kan KLM redden, maar slechts het afbouwen van het peperdure vliegtuigbestand biedt soelaas.

De KLM-top kwam tot op heden niet verder dan het versneld uit dienst nemen van een paar sterk verouderde Jumbojets die toch al waren afgeschreven. Andere vliegtuigen worden niet afgestoten, maar geparkeerd. Financieringslasten en onderhoud lopen dan gewoon door, terwijl deze toestellen nul komma nul omzet binnenbrengen.

Welke eenheid bedoelt Raat?
“Tijd voor eenheid”, zo sluit Raat zijn ongeïnformeerde tweetje af. Waarbij wij ons dan weer afvragen welke eenheid er is geweest in de afgelopen decennia waarin de vliegoverlast en vervuiling jaar op jaar is gegroeid. Wanneer was er enige empathie van Schiphol of KLM voor de omwonenden die kampten met serieuze gezondheidsproblemen en een schrijnend gebrek aan nachtrust?

Misschien kan de VVD-wethouder dat in een volgend tweetje eens uitleggen.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 41

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. jege

    De omwonenden van schiphol staan voor politici als raat al sinds jaren bij het grofvuil.

  2. mcp

    Opzij, opzij, opzij
    Maak plaats, maak plaats, maak plaats
    Wij hebben ongelofelijke haast

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate