Bewoners tonen aan: belang Beek zwaar overschat

De gedroomde enorme werkgelegenheid die vliegveld Beek biedt wordt al jarenlang door de Provincie misbruikt om steeds maar weer nieuwe miljoenen belastinggeld in het streekvliegveld te pompen. Omwonenden startten een eigen onderzoek en komen tot andere conclusies.

Foto: Markus Winkler via Unsplash

In de Limburgse luchtvaartmonitor 2018, gepubliceerd in maart 2020 (!), komt de provincie tot maar liefst 2.800 banen die afhankelijk zouden zijn van het vliegveldje. Daarbij zijn dan – letterlijk – alle banen meegeteld van de 69 wegvervoerders in de verre omtrek. Terwijl maar drie van die bedrijven gesignaleerd zijn in een periode van elf weken.

De tellingen aan de toegangswegen van het vliegveld leren de omwonenden dat maar vijf procent van alle vrachtwagens afkomstig zijn uit die regio. Vanuit elders in Nederland nog eens 14 procent en maar liefst 81 procent heeft een buitenlands kenteken, aldus de Alliantie tegen Uitbreiding MAA.

Tweede Kamer gefopt met opgeklopte cijfers
“Jarenlang hanteerde de provincie 1500 banen voor vracht plus passagiers bij MAA. In januari van dit jaar werd dit aantal plots opgehoogd tot 3.300 banen bij alleen luchtvracht. Limburg kwam met dit aantal in een brief naar de Tweede Kamer met de bedoeling de invoering van luchtvrachtbelasting tegen te houden.”

In totaal telden de burgers elf weken lang al het vrachtwagenverkeer van en naar Beek. In die periode kwam men van slechts drie bedrijven uit de regio trucks tegen.

Zelfs als alle personen bij de drie gesignaleerde bedrijven volledig zouden werken voor vliegveld Maastricht, dan is dat een directe werkgelegenheid van 1200 arbeidsplaatsen. Maar dat is natuurlijk niet het geval, dus “levert MAA het wegvervoer hooguit enkele tientallen arbeidsplaatsen op”.

Productiviteit Limburgers onder nul?
De alliantie signaleert ook andere ‘fouten’, lees bewust verdraaide feiten, in de Limburgse luchtvaartnota. “De hoeveelheid luchtvracht in Zuid-Limburg is 6,5 procent van de hoeveelheid op Schiphol. Maar volgens dezelfde cijfers levert dit wel bijna 60 procent op van alle werkgelegenheid die op Schiphol verbonden is aan luchtvracht.”

De meest zuidelijke provincie van ons land roept dus maar wat als het gaat om de werkgelegenheid van vliegveld Beek. “In 2019 ging het om 1.508 banen voor passagiers én vracht. In januari 2020 om 3.300 banen voor alléén vracht en in april meldde de provincie 1.500 banen voor passagiers en 2.800 banen voor vracht. Geen touw aan vast te knopen.”

Wat vond u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld / 5. Aantal stemmen:

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

Jammer dat dit artikel niet zo interessant was voor u!

Help ons het artikel verbeteren.

Wilt u aangeven hoe we het stuk kunnen verbeteren? Als u antwoord wilt, laat dan ook uw e-mail adres achter.

Eén antwoord op “Bewoners tonen aan: belang Beek zwaar overschat”

  1. Ik zeg al vanaf nov. 2017 dat die toename van arbeidsplaatsen miniem zal zijn en dat er van 165 arbeidsplaatsen in 2017 een groei zal komen met maximaal 100 arbeidsplaatsen waaronder ma 50 vaste banen en de rest zal uit oproep krachten (0 uren contracten) en uitzenders bestaan. Qua vrachtwagens moet men ervan uitgaan dat die hoofdzakelijk bezet worden door lage loonlanden chauffeurs, zelfs Kuipers Cargo, nu in handen van een Hongaar, maakt zich schuldig aan die praktijken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *