Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Stikstof

Commissie Hordijk maakt einde aan groei luchtvaart

Foto: Nick Fewings via Unsplash

5
(5)

Uitbreiding van vliegvelden wordt in de toekomst veel moeilijker. Dit kan worden geconcludeerd uit het rapport van de commissie Hordijk dat vandaag is gepubliceerd. Stikstof blijkt te worden weggerekend, vooral voor wegverkeer. Ook voor het verkeer van en naar vliegvelden.

Deel op XDeel op Linkedin

Volgens professor Leen Hordijk is het rekenmodel Aerius – door het RIVM gebruikt om stikstofneerslag te berekenen rond grote infrastructurele projecten zoals vliegvelden – op dit moment te onnauwkeurig en daardoor ongeschikt.

Hordijk onderzocht de wijze van stikstofberekeningen op verzoek van minister Carola Schouten (Landbouw). Volgens hem moet het model worden verbeterd om het wél te kunnen toepassen bij het uitgeven van vergunningen.

Zwaar onderschat
Volgens de professor wordt vooral de stikstofneerslag van het wegverkeer zwaar onderschat in het huidige model. Zo wordt er van uitgegaan dat er op vijf kilometer afstand van een snelweg geen depositie meer plaatsvindt. Terwijl juist buiten die zone de meeste stikstof neerkomt.

Wij zien in deze bevindingen niets minder dan het einde aan de uitbreiding van vliegvelden in ons land.

Voor de vergunningen aan vliegvelden wordt immers ook het wegverkeer van en naar die velden meegenomen. Nu blijkt dat het wegverkeer tot op heden zwaar is onderschat, zal het niet meer mogelijk zijn om met het uitkopen van een paar boeren te voldoen aan de stikstofnormen.

Kosten veel hoger
Extern salderen zal voortaan veel hogere kosten met zich meebrengen, als het überhaupt nog mogelijk is.

Professor Hordijk pleit ervoor om het Aerius-model aan te passen zodat het een betrouwbaarder beeld geeft van de werkelijke stifstofvervuiling. “Aerius moet gelijkwaardiger, robuuster, eenvoudiger en transparanter worden gemaakt”, aldus zijn wensenlijstje.

Belangrijk daarbij is dat voor verkeer dezelfde rekenmethode wordt gehanteerd als bij voorbeeld voor de boeren. Dat is nu niet het geval. Als het wegverkeer eerlijker wordt meegenomen, stijgt de bijdrage aan de stikstofproblematiek van vliegvelden explosief. Vergunningen zullen dan nauwelijks meer kunnen worden verleend.

Lees hier het persbericht van de commissie Hordijk

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 5 / 5. Aantal stemmen: 5

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. mcp

    In het persbericht: “dat er minder stikstof op gevoelige
    natuurgebieden neerkomt. Hiervoor geldt momenteel een zeer lage drempelwaarde van 0,005
    mol/ha per jaar. Het adviescollege is van mening dat deze waarde hoger kan worden als door
    stikstofbeleid aantoonbaar substantieel minder stikstof op Natura 2000-gebieden neerkomt”.

    We zijn nu al weer aan het polderen.

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate