Het juridisch dreamteam van demissionair minister Mark Harbers (VVD) speelt een voortrekkersrol in het regelen van een natuurvergunning voor Schiphol. Het team gaat daar heel ver in en pakt zelfs de regie over de gebiedsgerichte processen in Noord-Holland om schaarse stikstofruimte te verdelen.
Daarmee komt het transportministerie in de bestuurdersstoel te zitten van beslissingen die ook alle andere sectoren van de economie raken, zoals de industrie en de boeren. I&W zet hierbij alles op alles om Schiphol geen strobreed in de weg te leggen.
Deze gang van zaken staat haaks op wat Harbers keer op keer in de Tweede Kamer vertelde dat Schiphol als enige zelf verantwoordelijk is voor de aanvraag van de natuurvergunning. Uit nu vrijgegeven stukken blijkt dat I&W heeft overwogen boerderijen voor Schiphol aan te kopen en zelfs te betalen.
“We moeten aan de slag om de stikstofopgave voor Schiphol onder regie van IenW tot een goed einde te brengen, niet in de laatste plaats vanwege de effecten die kunnen ontstaan voor de omgeving, met name rondom geluid, als we dat niet doen”, zo vertelt een ambtenaar van het directoraat-generaal luchtvaart in een mailtje aan tientallen collega’s.
Juridische basis Schiphol steeds smaller
Hij doelt hiermee op het feit dat zonder natuurvergunning geen nieuw Luchthavenverkeersbesluit voor Schiphol kan worden vastgesteld en dat zonder zo’n besluit de juridische basis om het vliegveld op deze schaal in bedrijf te houden uiterst mager wordt. Kort gezegd: er is haast, want er komen allerlei rechtszaken, handhavingsverzoeken en WOO-verzoeken aan.
Uit de stukken blijkt overduidelijk dat niet Schiphol leidend is in de aanvraag van de natuurvergunning, maar dat I&W dat is. “IenW is opgedragen invulling te geven aan de regierol om te komen tot een LVB voor Schiphol. Deelopgaven zijn het verkrijgen van een natuurvergunning, het vrijmaken van benodigde stikstofruimte en verminderen van de geluidshinder.”
Om de tijdsdruk het hoofd te bieden wil I&W met een zo klein mogelijke groep instanties overleggen. Alleen als aan zo’n overleg niet te ontkomen is, dan worden deze partijen uitgenodigd. Het gaat dan om het ministerie van Landbouw, verantwoordelijk voor het uitgeven van natuurvergunningen, het ministerie van Volkshuisvesting, provincie Noord-Holland en gemeenten die last krijgen van het Nieuwe Normen- en Handhavingstelsel. Dat zijn vooral de gemeenten in de zuidoostelijke hoek van Schiphol (onder meer Aalsmeer en Uithoorn), Amstelveen, Amsterdam en Zwanenburg. Daar worden straks de normen het verst overschreden.
Ronduit schokkend is de zinsnede waarin een topambtenaar constateert dat “het programma Schiphol vanuit de procesregie dus ook trekker wordt van de gebiedsagenda”. In die agenda zit ook de piekbelastersaanpak van de minister van Natuur & Stikstof, die daarmee het heft uit handen geeft zodat I&W Schiphol voorrang kan geven op bijvoorbeeld PAS-melders en de industrie.
Ambtenaren op glad ijs
Dat de ambtenaren zich hier op glad ijs begeven, beseffen ze dondersgoed, zo blijkt uit de stukken. Ze plaatsen vraagtekens bij de regierol die het Rijk mag pakken richting andere overheden, bij het risico van ongeoorloofde staatssteun en bij de juridische onderbouwing voor het opkopen van boerderijen door de Staat om Schiphol van stikstofruimte te voorzien.
Dat laatste is overigens (nog) niet gebeurd, de negen overgenomen agrarische bedrijven zijn door Schiphol zelf betaald. Daarmee is niet gezegd dat de overheid niet alsnog boerderijen gaat opkopen als voor de rechter blijkt dat Schiphol wat al te rooskleurig heeft gekeken naar zijn “historische rechten”. Als zo’n rechter de huidige vergunning nietig verklaard, is de kans groot dat Schiphol nog (veel) meer stikstofruimte moet gaan opkopen.
Provincie Noord-Holland buitenspel gezet
Uit de stukken blijkt dat het bestuur van de provincie Noord-Holland al bij voorbaat buitenspel was gezet door I&W. Zo werden vooraf afspraken gemaakt over het vrijgeven van de stikstofruimte van door Schiphol opgekochte boerderijen, zodat het vliegveld die voor eigen gebruik kan inzetten.
Terwijl de hele agrarische wereld al jarenlang in onzekerheid zit over natuurvergunningen en geen enkele hulp krijgt van de overheid, blijkt Schiphol niet alleen volop ondersteuning te krijgen van I&W, maar ook van maar liefst vier andere ministeries: Landbouw, Binnenlandse Zaken, Economische Zaken en Financiën. Daarnaast stellen de provincie en meerdere gemeenten menskracht ter beschikking. Plus de Raad voor Ondernemend Nederland en Rijkswaterstaat zijn er druk mee. Aan hulp geen gebrek voor onze nationale megahub.
Behalve al deze menskracht zijn er ook financiële middelen gereserveerd om het Schiphol makkelijk te maken, onder meer voor “geluid, stikstof, de luchtvaartautoriteit en elektrisch taxiën”. Dat taxiën op elektriciteit ziet Schiphol als één van de belangrijkste manieren waarop het de enorme stikstofuitstoot nog enigszins kan terugbrengen.
Pikant is dat het dreamteam van Harbers zelfs bij Defensie heeft gebedeld voor stikstofruimte. Het antwoord is hilarisch: “Het klopt dat we kazernes willen afstoten. (..) Daarbij kan stikstofruimte ter beschikking komen. Dat is echter niet in een ruim gebied rond Schiphol, omdat we daar nauwelijks presentie hebben. (..) Stikstofruimte kun je niet meenemen van het ene deel van Nederland naar een ander deel.” Het tekent de ernst van de problematiek die nu is opgelost met een juridisch uiterst wankele natuurvergunning.
In juli 2022 kondigde Mark Harbers de formatie aan van een splinternieuw team om de talrijke juridische problemen rond Schiphol aan te pakken, bovenop de bestaande ploeg ambtenaren die zich al sinds mensenheugenis met de luchtvaart bezighouden. Hij trok er 60 miljoen euro gemeenschapsgeld voor uit. In de volksmond heet dit inmiddels zijn dreamteam.
MOB tekent beroep aan
Eerder deze week is door Mobilisation for the Environment beroep aangetekend tegen de natuurvergunning van Schiphol. Daarmee komt de vergunning eindelijk – na jaren rekenen, schuiven, wheelen en dealen – ter beoordeling van een rechter te liggen. Wanneer de zaak wordt behandeld is nog niet bekend.
Reint
Nu alvast een Parlementaire Enquête Commissie instellen!
Reint
Tijd om dit nu onder de aandacht te brengen van de politieke partijen in de verkiezingstijd!
De Tweede Kamer zou dit moeten terugdraaien! Zo nodig VERBIEDEN, ook voor andere locaties. Bv Rotterdam, Eindhoven, Lelystad, etc
Josje
Werkelijk niet te geloven hoe we als inwoners van dit land belazerd worden. Je voert als ministerie gewoon de agenda van Schiphol uit en kan dat binnen de overheidsgelederen blijkbaar ongegeneerd doen. Je hoeft alleen maar een gratuit zinnetje toe te voegen dat je ook ‘verminderen van geluidshinder’ nastreeft en het geweten is schoongeveegd. Dan is er nog een ambtenaar die, wellicht ingegeven door een vaag schuldgevoel, opwerpt: ‘Waar begint en eindigt de verantwoordelijkheid van de overheid?’ Nou, waar die eindigt hebben jullie uitstekend begrepen maar waar die verantwoordelijkheid begint, niet het flauwste benul. Dat willen jullie helemaal niet weten. We staan als burgers en belanghebbenden tegen dovemansoren te schreeuwen. De rechters zullen hopelijk dit ondemocratische en nepotistische beleid genadeloos afstraffen.
Rich
Toch geregeerd worden door kwaadaardige elite
Bert
Leven we nu echt in een dictatuur?
Alles moet wijken voor Schiphol.
Redelijkheid, billijkheid, rechtvaardigheid- alles wordt opgeofferd aan grootheidswaa.nzin.
Hoe kan een vvd zover verdorven raken?
De menswaardigheid en zelfs de toekomst wordt opgeofferd. Ernstige vervuiling, klimaatschade en menselijk geluk wordt totaal gemanipuleerd en met drogredeneringen goedgepraat.
Megalomane ambitieniveaus die vanuit één ministerie zomaar alles bepalen?
Een maniakale wijze van besturen dat persoonlijk verhaalt dient te worden op Minister Harbers en zijn dreamteam.
Heb genade met dit land Nederland.
Erik
Van welke partij is die Mark Harbers en zijn vriendjes ook al weer ? Misschien goed te weten als u de 22 ste gaat stemmen.
W Lieverst
Misschien heeft Mark Habers wel preferente aandelen AF en wat opties erbij. Niets is ons vreemd.
Herman
Hup MOB!
Suggestie: even doneren voor de nieuwe rechtszaak.
NL69 TRIO 0320 6736 18 t.n.v. Stichting Mobilisation
Geert
Ze weten zelf wel dat ze deze natuurvergunning met zwendel hebben verkregen,in ieder geval op een manier waarvan ze zelf al bevroeden dat bepaalde stukken in ogen van een rechter niet door de beugel kunnen.
Triest is dat ze zo verschrikkelijk veel macht hebben en dit met voldoende financiële middelen kunnen misbruiken.
dick
neem aan dat dit al in de mailbox van MOB zit 🙂