Onder meer vanwege de geluidsoverlast en de grote risico’s voor de volksgezondheid eisen Amsterdamse bewonersgroepen krimp van de luchtvaart. Dit blijkt uit een manifest dat zij eind vorige week stuurden aan alle politieke partijen.
Het luchtverkeer wordt met de dag irrelevanter voor de ontwikkeling van de Nederlandse economie, vooral in vergelijking met de kennisinfrastructuur, zo stelt de Koepel van Amsterdamse Schipholgroepen KAS.
“Uit de jaarverslagen blijkt dat luchtvaartmaatschappijen een kwijnend bestaan lijden, hoewel hun propaganda en marketing een ander beeld schetsen.”
Fatsoenlijk bestuur
“Vanuit het perspectief van fatsoenlijk bestuur is het zaak paal en perk te stellen aan de groei van Schiphol en juist in te zetten op selectieve krimp om de luchtvaart beter dienend te maken aan het publieke belang.”
De KAS vraagt met het gedegen manifest aandacht bij de commissies van de landelijke partijen die zich bezighouden met de verkiezingsprogramma’s voor 2021. Volgend jaar op 17 maart zijn de Tweede Kamer-verkiezingen en kan gestemd worden op partijen die geen verdere groei van de luchtvaart willen (GroenLinks, SP) of zelfs pleiten voor krimp (Partij voor de Dieren).
“De luchtvaart wordt door de overheid teveel in de watten gelegd. De uitzonderingspositie is niet meer van deze tijd, het valt moreel niet te verdedigen”, vinden de leden van de KAS.
De organisatie pleit voor maatregelen op een groot aantal gebieden, onder meer een verbetering van de veiligheid voor omwonenden, van de volksgezondheid, het klimaat en het milieu.
Verhuizing naar zee
Voor het eerst pleiten ook de Amsterdammers voor een verplaatsing van Schiphol naar zee. “In de twintigste eeuw was Schiphol een stimulans voor de ontwikkeling van de regio, nu is het belemmerende factor. De woningbouw en vestiging van innovatieve bedrijven wordt bemoeilijkt door de aanwezigheid van een luchthaven middenin de Randstad-metropool.”
De samenwerkende groepen willen ook échte marktwerking door de economische gelijkschakeling van de verschillende vervoerssystemen. “Ook voor de luchtvaart moet het principe gaan gelden dat de vervuiler betaalt.”
“De bredere maatschappelijke kosten zullen voortaan door de luchtvaart zelf (lees: de passagiers) moeten worden betaald en niet langer worden afgeschoven op de belastingbetaler.”
ReindeR Rustema
Schiphol voor de kust van IJmuiden? Maar dan alleen bereikbaar over rails!
Doorgetrokken metrolijnen vanuit Amsterdam en een kopstation voor ICE, Eurostar en Thalys. Voortaan een hub-and-spoke-netwerk waarbij er treinen naar de hub gaan, geen vliegtuigen. Dat scheelt veel vluchten.
Cargo ook op rails vanuit Aalsmeer en de havens. Via een buis mag ook.