Een algemene maatregel om luchthavens vrij te stellen van de plicht tot het aanvragen van een natuurvergunning is onnodig, schadelijk en juridisch onmogelijk.
Dit zegt Johan Vollenbroek, voorzitter van Mobilisation for the Environment (MOB) in een brief aan de ministers Van Nieuwenhuizen (luchtvaart) en Schouten (natuur).
Vollenbroek werd bekend nadat hij via de Raad van State de PAS-wetgeving wist onderuit te halen waardoor de regering echte oplossingen moest gaan zoeken voor het oplossen van een te grote depositie van stikstofverbindingen in ons land.
MOB is van mening dat alle vliegvelden zorgen voor emissies en depositie van NOx op Natura2000-gebieden waardoor schade wordt veroorzaakt aan die gebieden.
Comfortabele uitzonderingspositie
“Een generieke ontheffing zou voor de luchtvaart zorgen voor continuering van een comfortabele uitzonderingspositie – naast onder meer belastingvrijstelling en CO2-voordelen. Dit zou een onaanvaardbare rechtsongelijkheid scheppen ten opzichte van andere sectoren, waaronder agrarische bedrijven.”
Vollenbroek waarschuwt dat zo’n ongelijkheid leidt tot weerstand vanuit de samenleving, met name vanuit de industrie, de agrarische sector, burgers en vanuit natuur- en milieuorganisaties.
Als de minister de ontheffing voor de luchtvaartsector toch doorzet, overtreedt zij de Europese regels en start MOB een juridische procedure waarin lidstaat Nederland in gebreke wordt gesteld wegens de onjuiste uitvoering van de zogenaamde habitatrichtlijn.
Minister Schouten meende luchthavens mogelijk te kunnen uitzonderen van een vergunningsplicht omdat deze slechts een geringe bijdrage zouden leveren aan de stikstofdepositie.
Schiphol na Tata grootste vervuiler
“Dat is onjuist: Schiphol is na Tata Steel de grootste veroorzaker van NOx-emissies in ons land. In zijn eentje veroorzaakt de luchthaven 3,4 miljoen kilogram NOx per jaar. Ter vergelijking: Chemelot in Limburg veroorzaakt 2,4 miljoen kg/j, Shell Pernis 2 miljoen.”
Schiphol is bovendien de enige in de top vijf vervuilers waarvan de stikstofemissies sinds 1990 fors zijn gestegen, en wel met een factor 2,6. Alle andere vervuilers hebben significante reducties weten te bereiken.
Belangenverstrengeling
Vollenbroek hekelt in dit kader ook de belangenverstrengeling van de overheid. “De staat is aandeelhouder in Schiphol en KLM. Het afgeven van een generieke vrijstelling kan worden gezien als machtsmisbruik ten voordele van een overheidsbelang dat in strijd is met het publieke belang.”
Lees hier de complete brief van MOB aan de ministers
Geef een reactie