Opnieuw treuzelt het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) gehoor te geven aan een verzoek inzake de wet openbaarheid bestuur (WOB) over onder meer het openbaar maken van berekeningen over de stikstofdepositie van Schiphol en de correspondentie met het vliegveld over uitbreidingen.
Het verzoek werd al op 8 juli 2019 (!) ingediend door Mobilisation for the Environment (MOB), de stichting van stikstofstrijder Johan Vollenbroek.
Het ministerie heeft volgens de wet vier weken lang de tijd om te antwoorden en kan deze termijn met maximaal nog eens vier weken verlengen.
Het verzoek van Vollenbroek naar de zogenaamde Aerius-berekeningen is inmiddels bijna een half jaar of 26 weken oud en nog steeds bestaat er geen zicht op verstrekking van de gevraagde gegevens. Dit blijkt uit correspondentie tussen MOB en I&W die in handen is gekomen van SchipholWatch.
In eerste instantie gaf het ministerie aan pas op 11 november jongstleden een besluit te nemen over het verzoek. Dat is nu ook alweer anderhalve maand geleden.
Nieuwe belofte
Precies op die datum gaf ‘omgevingsmanager’ Liesbeth Verhage van I&W in een eenregelig mailtje aan dat “het niet haalbaar is gebleken” om tussen 8 juli en 11 november tot een beslissing te komen. Ze belooft dan dat het besluit in de derde week van december wordt genomen en dat de gevraagde stukken daarna openbaar zullen worden gemaakt.
Inmiddels zitten we in de vierde week van december en is van het ministerie niets meer vernomen.
Naar de rechter
MOB heeft nu gesteld de documenten uiterlijk 7 januari aanstaande te willen ontvangen. “Zoniet, dan vragen we de rechtbank om een voorlopige voorziening. We hopen niet dat dit nodig zal zijn om onnodige belasting van ons rechtssysteem te voorkomen”, aldus Vollenbroek.
Bovenstaande gang van zaken is weer een uitstekend voorbeeld van hoe het Ministerie van I&W samenspant met de sector om mogelijk onjuiste en onvolledige berekeningen over de omgevingsaspecten van de luchtvaart geheim te houden.
In de volksmond wordt dit ‘schiphollen’ genoemd. Mystificering van toch al discutabele berekeningen is steeds een probaat middel gebleken om de overlast en vervuiling van vliegtuigen verborgen te houden voor de buitenwereld.
20 keer meer stikstofdispositie dan berekend
Recentelijk toonde dr ir Leon Adegeest van de Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen (SATL) al aan dat met dezelfde Aerius-berekeningen grove fouten waren gemaakt en dat de stikstof-depositie tot wel twintig keer hoger uitkomt dan door de ‘deskundigen’ uit de sector was berekend.
Door de stikstofdepositie van (de gebruikers van) vliegvelden op papier te marginaliseren beogen ministerie en sector gezamenlijk verdere groei van de luchtvaart te faciliteren ten koste van mens, milieu en klimaat. Een te hoge depositie is verboden door Europese wetgeving, zodat er voor de sector niets anders opzit dan deze weg te rekenen met malafide rekenmethoden en dito invoergegevens.
Behalve MOB is ook SATL benieuwd naar de openbaarmaking van de Aerius-berekeningen voor Schiphol. Deze actiegroep is van plan de calculaties over te doen met zelf ontwikkelde software voor het invoeren van werkelijk gevlogen vliegroutes. Eerder toonde SATL aan dat de stikstofcijfers van Lelystad vals werden voorgesteld.
leen
Hoe wordt het legen van de brandstof tanks, uit veiligheids overwegingen, bekeken? \ hoe vaak gebeurt dit?
pure kerosine richt veel schade aan alles wat leeft maar hoor daar nooit iets over