Bezoekbas.nl al zes weken uit de lucht

Morgen is het precies zes weken geleden dat de klachtensite bezoekbas.nl van Schiphol werd gehackt en offline werd gezet.

De tijdelijke website van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) op het domein schiphol.nl. Omwonenden kunnen er nog steeds niet online klachten registreren over het vlieglawaai (beeld: schiphol.nl).

Half november zou er een nieuwe site beschikbaar komen zodat omwonenden hun klachten weer online konden laten registreren. Die termijn is inmiddels ook alweer twee weken overschreden.

Bekaaid
Waar Schiphol altijd prat gaat op haar voorlopersrol in de digitale wereld, komen omwonenden er maar bekaaid vanaf.

De kans is groot dat Schiphol straks kan pronken met prachtige cijfers over afnemende klachtenaantallen en deze cijfers zal misbruiken om aan te tonen dat het ‘wel meevalt’ met de overlast.

Immers is het belangrijkste klachtenkanaal nu al anderhalve maand volledig onbereikbaar.

De registraties van vliegtuiglawaai met de app Explane lopen wél gewoon door (bron: reports.explane.org/nl/).

Gelukkig hebben omwonenden voortaan de site Aviation Noise Reports by Explane als referentiemateriaal. Daaruit blijkt juist een forse toename van het aantal meldingen van vlieglawaai. In de maand oktober werd er maar liefst bijna 20.000 keer een vliegtuig geregistreerd met het bijbehorende geluidsniveau.

Hack met grote gevolgen
De hack van Schiphol’s klachtensite kan grote gevolgen hebben voor mensen die zich daar hadden geregistreerd. De hackers bleken behalve de volledige namen en privé-adressen ook de gekozen wachtwoorden makkelijk te kunnen inzien.

Veel mensen gebruiken hetzelfde wachtwoord voor meerdere websites. Die mensen lopen sinds de hack (of mogelijk al eerder, dat weet Schiphol helemaal niet) een groot risico dat onverlaten proberen hun accounts te misbruiken bij koopsites als Albert Heijn, Bol.com of Coolblue.

Daar kunnen zij producten bestellen zonder direct te hoeven afrekenen. De factuur wordt dan via het gekraakte account achteraf afgehandeld.

Ook kunnen de hackers op zo’n site eenvoudig het afleveradres van de bestelde spullen wijzigen, zodat ze op kosten van de Schiphol-klagers dure aankopen kunnen doen.

Eén antwoord op “Bezoekbas.nl al zes weken uit de lucht”

  1. Heb al tientallen klachten per mail naar BAS gestuurd. (Slechts een keer ontving ik een reactie dat men een registratie heeft gemaakt).

    Let op straks komt BAS wel gewoon met prachtige cijfers dat de klachten structureel dalen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *