Opnieuw vertraagt de minister willens en wetens de handhaving op de ontbrekende natuurvergunningen van Rotterdam en Eindhoven Airport, geheel conform het twee jaar geleden ontwikkelde vijfstappenplan om de vliegindustrie zo lang mogelijk uit de wind te houden.
Natuurorganisatie Mobilisation for the Environment en bewonersvereniging BTV-Rotterdam hebben de minister in 2021 al verzocht te handhaven op het ontbreken van natuurvergunningen voor de beide vliegvelden. Zonder deze vergunningen mag er volgens de wet immers niet worden gevlogen. Het huidige gebruik van de vliegvelden is daarmee illegaal.
Maar de minister had geen zin in het sluiten van de twee landingsstrips of andere passende maatregelen en verzon een list. In maart vorig jaar besloot ze maar helemaal niets te doen aan de illegale stikstofuitstoot. Beide aanklagers stapten daarop naar de rechter.
Die besloot ruim een jaar later (!), op 16 april van dit jaar, dat het besluit van de minister niet conform de wet- en regelgeving is en dat de bezwaren van MOB en BTV gegrond zijn. De rechtbank vernietigde het besluit en de minister moest binnen acht weken een nieuw besluit nemen.
Steeds op uiterste grens
Precies die acht weken later, op 16 mei jongstleden, ontvangen de organisaties een brief met het smoesje dat “nader onderzoek is vereist” en dat het “niet mogelijk is om binnen de reguliere termijn van acht weken na de uitspraak te beslissen”.
Het nieuwe besluit zal nu “zo snel mogelijk” worden genomen, maar uiterlijk op 31 december van dit jaar, zo meldt de brief van een senior jurist van de afdeling juridische zaken van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland namens de minister.
Opnieuw acht maanden erbij gesprokkeld
Zo denkt de minister na het meest recente vonnis opnieuw acht maanden tijd te winnen. Die tijd zou door de vliegvelden moeten worden gebruikt om hun zaakjes op orde te krijgen, maar zowel in Rotterdam als in Eindhoven lijkt er weinig schot te zitten in het binnen de wettelijke grenzen brengen van de activiteiten.
Rond Rotterdam Airport zijn er inmiddels wel twee boerderijen aangekocht om extra stikstofruimte te vergaren, maar het is niet duidelijk of de beoogde saldering wél aan de regels voldoet.
Het traineren volgt exact het vijfstappenplan dat de ambtenaren onder leiding van minister Christianne van der Wal voor haar hebben uitgestippeld. Dat plan komt erop neer om de procedures tot in het absurde te rekken, met gebruikmaking van alle juridische stappen die mogelijk zijn en volop profiterend van de trage werking van het rechtssysteem in ons land.
Al vijf jaar bezig
Daarin is de Staat inmiddels zeer succesvol. De procedure om een einde te maken aan de illegale stikstofuitstoot door vliegvelden loopt inmiddels ruim vijf jaar. Steeds werd besloten op de laatst mogelijke termijn en werden rechtszaken vertraagd onder het mom van extra tijd nodig.
Zo ook nu weer. Niet de normale beslistermijn van acht weken wordt gerespecteerd, maar wordt zonder enige vorm van gêne opgerekt naar acht maanden. MOB en BTV bestuderen de mogelijkheid om in beroep te gaan tegen deze nieuwe vertragingstactiek en de rechter te vragen om een tijdig besluit.
Letterlijk alles trekken ministers en ambtenaren uit de kast om de vliegvelden uit de wind te houden van de stikstofwetgeving. Rotterdam en Eindhoven beschikken helemaal niet over zo’n vergunning en zouden dan ook gesloten moeten worden totdat die er wel zijn.
Schril contrast met veehouders
Schiphol heeft wél zo’n vergunning, maar die is verleend op een juridisch zeer wankele argumentatie. MOB vecht deze dan ook aan, maar wacht alweer meer dan een halfjaar op alleen al de zittingsdatum.
De vliegvelden krijgen zo volop steun van de overheid om illegale situaties te laten voortbestaan. Een schril contrast met de behandeling van veehouders, die veel was beloofd, maar door toedoen van dezelfde overheid in de kou blijven staan.
rrustema
Toch probeer ik mezelf voor te stellen hoe een bij de rechter afgedwongen handhaving vorm kan krijgen. Politie-agenten die bij de luchtverkeersleiding binnen dringen en dicteren om de vluchten voor de rest van de dag weg te sturen naar andere landen?
Of eerst bij elke overtreding een boete die Schiphol moet betalen aan justitie?
HansB
Van uitstel is dus afstel gekomen. De vliegvelden in Rotterdam en Eindhoven hoeven geen natuurvergunning meer te hebben, meldde het ministerie van Landbouw afgelopen vrijdag 14 juni. Volgens het ministerie is de stikstofuitstoot van het vliegverkeer beperkt. Tegelijkertijd lees ik elders in de krant: “Stikstofuitstoot moet nog meer omlaag dan nu al mogelijk is”. Er is dus weer een geitenpaadje gevonden.
HansB
Intussen gaan ultra korte vluchten dus gewoon door. Zowel Corendon als Transavia vliegen regelmatig tussen de diverse Nederlandse luchthaven. Bijvoorbeeld de Transavia vluchten HV81 tussen Rotterdam, Amsterdam en Eindhoven. En ook Corendon vliegt regelmatig het land rond, zie bijvoorbeeld vlucht CAI1832 tussen Groningen en Amsterdam. En dan hebben we het nog niet eens over het woud aan privéjets die in Nederland “city hoppen”.
Maaike
Zie dit artikel:
https://nos.nl/artikel/2523922-groeiende-zorgen-over-haagse-bereidheid-rechtsstaat-te-versterken
En dan dit citaat:
“ “Te vaak hoort [de commissie] berichten over overheden die rechterlijke procedures gebruiken om lastige politieke beslissingen uit te kunnen stellen. Of over hun voornemens om een ‘crisis’ te gebruiken tot datzelfde uitstel. Telkens ten koste van de rechten van (aanstaande) burgers”, staat in het rapport.”
Klinkt bekend. Ik hoop dat ze het rapport ter harte nemen in Den Haag, maar eerlijk gezegd heb ik er een hard hoofd in.
Anton
KLM failliet zou een weldaad voor zijn voor de natuur, de mensen rond de Nederlandse vliegvelden en bovenal de staatskas maar dat laatste willen ze in Den Haag niet weten. KLM is geen schip van bijleg maar een hele vloot van bijleg gefinancierd door de Nederlandse belastingbetaler. KLM failliet daar zal heel Nederland op vooruit gaan!!!
W Lieverst
De integriteit van bewindslieden? Altijd naar andere landen wijzend inzake corruptie. Ze zijn hier geen haar beter. Daar moet ook eens een grootschalig onderzoek naar worden ingesteld.
Betalen bewindslieden wel voor hun vliegtickets van hun pretvluchten?
Ir. Oscar Neil
Schiphollen is door bewindslui uitgevonden. Dossier luchtvaart is door en door corrupt. Allerlei belangen met als enige doel, verrijking ten koste van het millieu en de omwonenden.
ZET OOK DE KNOP OM
Zoekende naar “zet ook de knop om” kwam ik op de site
van de Rijksoverheid onder Contact het volgende tegen:
Een klacht indienen of melding maken van ongewenst gedrag
of integriteitsschending.
Wellicht een melding integriteitsschending maken van Harbers,
Van der Wal en vele anderen bij de verschillende Ministeries.
De hoogste tijd dat bij de overheid de KNOP eens omgaat!!!!
Arie den Draak
Weer uitstel en wachten. Minister voor natuur doet alles er aan om niet te hoeven handhaven tegen deze vervuilers.
Zou dat geen aanleiding zijn voor een integriteitsonderzoek van dergelijke bewindslieden?
Daarbij komt dat het ministerie een vooropgezet plan volgt om niet te hoeven handhaven. Dat zou aanleiding kunnen zijn voor de MOB en de BTV om in een kortgeding aan te voeren dat hier de rechtsgang wordt tegengewerkt.
SK
Waar staat Awb = algemene wet bestuursrecht (https://wetten.overheid.nl/BWBR0005537/2024-05-01)
dat:
Slechts een mededeling / briefje afdoende om een besluit van de rechtbank aan de kant te schuiven?
En mag een minister zelf bepalen hoe lang ze dan nodig denkt te hebben? Staat hier geen termijn voor?
M.a.w. houdt de minister zich wel aan de wetten en regels?
Bert de Jonge
Ik stel voor dat burgers massaal dit overheidshandelen overnemen:
Ga van goed en fatsoenlijk burgerschapshandelen over tot oneindige procedures om besluiten op te houden/ te vertragen.
Gebruik alle wettelijke mogelijkheden die er zijn en verlam zo elk nieuw beleid.
Koekje van eigen deeg voor dit corrupt en crimineel landelijk overheidsbeleid.
rrustema
Lastig daarbij is dat de Staat betaalde werknemers heeft voor wie het rekken geen moeite is. Het zijn ook steeds andere werknemers die een klein beetje doen en dan weer verder gaan met ander werk. Burgers kunnen het met moeite opbrengen om zich, onbetaald, vast te bijten in een dossier en ondertussen gaat een deel ervan op natuurlijke wijze dood, emigreert of haakt om wat voor reden dan ook af. Het werkt alleen als je een organisatie financiert. Een massa burgers doneert een klein beetje regelmatig. Een beetje vergelijkbaar met de belastingen waarmee we de tegenstander, de Staat, financieren.
Toch denk ik dat het zinniger is om KLM failliet te laten gaan. Lost heel veel problemen in 1 klap op, ook voor het ministerie. https://stopklm.nl