Schiphol kan krimpen tot de 400.000 vliegbewegingen die het wél vergund heeft gekregen zonder noemenswaardige schade voor de economie in ons land.
Dit concludeert de Werkgroep Toekomst Luchtvaart (WTL) onder leiding van mr dr H. Buurma op grond van eigen onderzoek.
“De groei van het luchtverkeer heeft na 2004 een onrechtmatige toename van stikstofemissie veroorzaakt. Daarom moet Schiphol met bijna 100.000 vluchten krimpen”, aldus het rapport.
De krimp hoeft geen negatieve invloed te hebben op het netwerk voor zakelijke passagiers en het vestigingsklimaat. Er kunnen zelfs nieuwe intercontinentale bestemmingen bijkomen, stellen de onderzoekers.
Stop de overconsumptie
“Er moet vooral ingezet worden op een forse krimp van de overconsumptie: het vervoer van grote aantallen particuliere passagers op zeer goedkope vluchten dient geen enkel dringend openbaar belang.”
“Het low cost verkeer is na 2004 vanwege extreem lage ticketprijzen met liefst 16 procent per jaar ruim twintig keer zo snel gegroeid als het reguliere netwerkverkeer. Dat groeide in die periode met slechts 0,7% per jaar”, weten de opstellers van het rapport.
De werkgroep vindt dat de overheid ook meer moet inzetten op het vervangen van korte Europese vluchten door treinreizen. Dat zou gaan om ten minste 22.000 vluchten per jaar.
Minder uitstoot en hinder
“Zo’n krimp verlaagt niet alleen de stikstofemissies, maar ook de hinderbeleving van omwonenden en de uitstoot van ultrafijnstof. Dat komt de volksgezondheid ten goede. Bovendien kan de luchtvaart hiermee de huidige uitstoot met meer dan 40 procent reduceren, van 13 megaton in 2020 naar ongeveer 7,5 megaton in 2030”, aldus het rapport.
Om de krimp te realiseren noemt de WTL een forse prijsverhoging noodzakelijk. Zowel tickets als kerosine dienen te worden belast. De extra belastinginkomsten kunnen eventueel worden ingezet als prikkel om schoner te vliegen en de vloot vliegtuigen sneller te vernieuwen.
Krimpen met 100.000 vliegbewegingen wordt in de visie van WTL gerealiseerd door het schrappen van 74.000 low-cost vakantievluchten, plus ruim 22.000 vluchten waarvoor de trein een goed alternatief biedt.
“Het aantal bestemmingen van Schiphol neemt dan weliswaar af van 327 naar 279, maar het aantal economisch belangrijke bestemmingen blijft gelijk. Het verkeer op dergelijke bestemmingen hoeft dan niet eens te worden gereduceerd.”
Minder druk op ticketprijzen
De krimp zal ook een aantal neveneffecten hebben, zoals een afnemende druk op ticketprijzen, een einde aan de huidige capaciteitsschaarste en het gesloten blijven van Lelystad Airport. De WTL verwacht voorts een lichte daling van de werkgelegenheid, die echter kan worden opgevangen in andere sectoren van de economie.
Download hier het rapport van de Werkgroep Toekomst Luchtvaart
1 Pingback