Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Participatie

Geen enkele informatie meer naar bewoners over participatie RTHA

Slechts twee (!) burgers zorgen straks voor een groen vinkje bij het hoofdstukje 'participatie' (eigen foto)

Het participatietraject rond Rotterdam The Hague Airport (RTHA) is nu volledig ontspoord. Officiële bewonersvertegenwoordigers krijgen geen enkele informatie meer over wat er wordt besproken. Ondertussen vergaderen de luchtvaartmanagers gewoon door en kunnen straks toch een groen vinkje zetten bij de bewonersparticipatie.

Dat groene vinkje wordt mogelijk gemaakt door twee ‘vertegenwoordigers’ van de gemeenten Lansingerland en Schiedam. Dit duo heeft geen contact met bewonersorganisaties, maar is door de twee gemeenten aangesteld. Doordat zij niet opstapten uit het overleg – zoals twee andere bewonersorganisaties dat wel deden – lijkt het erop dat deze twee nu beslissingen gaan rechtvaardigen die voor de bijna 800.000 inwoners van Rotterdam forse extra overlast gaan opleveren.

Eerder dit jaar werd ‘s lands grootste bewonersvereniging BTV-Rotterdam uit het participatietraject geweerd nadat deze club niet wilde tekenen voor geheimhouding. Immers, wilde het de vorderingen in het participatietraject kunnen delen met zijn leden. Kort daarop stapten de bewonersvertegenwoordigers op van de gemeente Rotterdam – die wel veelvuldig contact onderhouden met bewonersorganisaties – omdat er niets te halen bleek in het traject.

Niets te halen voor omwonenden
Dat gebeurde in overleg met de twee uit Lansingerland en Schiedam, maar die wilden koste wat kost aan tafel blijven zitten. Ondanks dat er voor de burgers van hun gemeenten evenmin iets te halen is in het traject dat aanstuurt op meer vliegverkeer vanaf RTHA en dus gaat zorgen voor meer overlast en vervuiling.

De zittenblijvers worden ondersteund door een coach, betaald door het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat. Deze houdt hen voor dat er wel degelijk wat te halen is, maar over krimp of opheffen van het vliegveld mag niet eens gefluisterd worden.

Diezelfde coach wist eerder al een stel boeren in de omgeving van Lelystad Airport om te turnen van tegenstanders naar voorstanders. Met mooie beloften over het mogen leveren van slablaadjes en wortels voor de broodjes gezond die op het poldervliegveld verkocht zouden gaan worden.

De Rotterdamse afvaardiging in het overleg krijgt na het opstappen geen enkele informatie meer uit het door RTHA betaalde participatietraject. Dat is merkwaardig, omdat Rotterdam veruit de meeste inwoners telt die de toenemende overlast aan den lijve zullen gaan voelen.

Draagvlak ver te zoeken
De gemeente Rotterdam heeft bovendien strenge eisen gesteld aan een eventuele groei van het vliegveld. Eén van de belangrijkste daarvan is dat er regionaal draagvlak moet zijn voor meer vliegherrie. Door het weren van BTV en het opstappen van de Rotterdammers kan daar geen sprake van zijn. Desondanks wordt het lachwekkende traject voortgezet en worden Rotterdammers van alle informatie afgesneden.

Er ontstaan wel vaker vreemde situaties binnen participatietrajecten, maar zoals het nu in Rotterdam gaat is een novum. Twee bewoners, zonder achterban, aangesteld door randgemeenten, bepalen straks dat RTHA een groen vinkje mag zetten bij het hoofdstukje burgerparticipatie.

Als het ministerie zelf niet het fatsoen heeft om hier hard in te grijpen, moet de Nationale Ombudsman dringend optreden. Deze farce mag niet uitmonden in een beoogd groeiscenario voor een volledig overbodig pretvliegveld dat – net als Schiphol – midden tussen de woonwijken ligt.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 74

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. ir. B. van Marlen

    Ik heb u er al eerder op gewezen. Participatie betekent in dit dossier geen enkele echte inspraak. Ook wat dit betreft is er niets veranderd met hoe het vroeger ging.

    Dit is natuurlijk de gebruikelijke bestuurscultuur en het moet categorisch worden afgewezen.

    4
    • Hans

      Helemaal mee eens. Werd rond Schiphol al gedaan over een geruime periode met als exponent de Alderstafel. Dat was ook zo’n instituut, waarvan de verwachtingen werden geschapen dat burgers echt konden meepraten en invloed konden hebben op de luchtvaart.
      Niet – Alders was meester in manipuleren. Dat zou ik willen omzetten naar een nieuw werkwoord “Aldersen”…

      1
  2. Kijk naar de toekomst

    OVERHEID VERVING BURGERPARTICIPATIE DOOR “OVERHEIDSPARTICIPATIE”

    Parallel aan de Omgevingswet stapten overheden over op het koesteren van commerciele belangen van netwerkpartners waarbij slimme methodiek werd bedacht om burgerbelangen te reduceren tot het ophalen van informatie die niet strijdig mag zijn bij de – via netwerkstrategie, netwerkcollaboratie of netwerkcorruptie, net hoe men het aanduidt – nagejaagde waardecreatie.
    Let wel, alles vanuit de economie benaderd en meestal met een sausje van “greenwashing” overgoten.
    Dit gebeurt in de regio Rotterdam (MRRDH) zowel bij z.g. Majeure projecten, mobiliteitsprojecten (zoals RTH Airport en Oeververbindingen) als andere onder het openbaar bestuur vallende aangelegenheden.
    Het is maar zeer de vraag of een nieuw College en Raad deze grote misstand gaan doorbreken?

    10
  3. Miret

    Wat een schurkenstaat is dit toch. Bewoners worden gewoon genaaid, monddood gemaakt, in hun hemd gezet.

    16

Geef een reactie

Translate