Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Algemeen

Vanmorgen wéér bijna-ramp op Schiphol

0
(0)

Vanmorgen iets voor half elf was de Polderbaan wederom het toneel van een bijna-ramp. Een groot toestel naderde de landingsbaan op het moment dat een veel kleiner toestel daar nog op zoek was naar een exit.

Deel op XDeel op Linkedin
Update: de luchtverkeersleiding heeft maandag 28 oktober gemeld dat het niet ging om een gevaarlijke situatie, zie onderaan dit artikel.

Terwijl de Bombardier van Flybe met een snelheid van 165 kilometer per uur over de landingsbaan reed, naderde de viermotorige Boeing 747 Jumbojet van CargoLux uit Nairobi, een zogenaamde bloemenvlucht, met bijna dubbele snelheid van 280 km/u en een hoogte van nog maar 125 meter.

Pas op het allerlaatste moment zag de 747-piloot het kleinere toestel op de landingsbaan, trok de gashendel open en maakte vliegensvlug een doorstart. De afstand tussen beide toestellen was op dat moment nog maar hoogstens enkele honderden meters.

Gevalletje Onderzoeksraad
Het is vrijwel zeker dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid dit voorval gaat onderzoeken.

SchipholWatch ziet de hachelijke situatie als een duidelijke indicatie van het feit dat de luchthaven de toegenomen drukte niet langer aankan. Kennelijk is de luchtverkeersleiding niet meer in staat de grote stoet aankomende vliegtuigen in goede banen te leiden.

De doorstart werd toevalligerwijze gefilmd met een dashcam in een auto op de snelweg. Uit dat filmpje blijkt duidelijk hoe laag de Jumbojet op het moment al vloog.

No Title

Boeing 747 van Cargolux Italia, vlucht CV8855 uit Nairobi, maakt op 125 meter hoogte een doorstart omdat er nog een ander toestel op de Schiphol Polderbaan bleek te zijn (26 oct.19 – 10:18). 1/2 pic.twitter.com/sXyTBEpTxA

Update 28 okt 2019, 17:55 uur
Luchtverkeersleiding concludeert dat er geen sprake was van een veiligheidsrisico in deze situatie. Dit blijkt uit een tweet van NHnieuws-verslaggever Doron Sajet die een antwoord citeert.

No Title

Er komt geen onderzoek. Officiele reactie LVNL aan @NHNieuws: https://t.co/FbkJlORsVN pic.twitter.com/1Snjs149EK

Gelukkig maar, want uit de door Schiphol zelf verspreide informatie via omgevingsinfoschiphol.nl leek het te gaan om een zeer gevaarlijke situatie. De Onderzoeksraad voor Veiligheid kan alsnog besluiten tot een nader onderzoek.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 0 / 5. Aantal stemmen: 0

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. A. Dokter

    Dus moet Lelystad asap open

  2. Karel Daver

    Het is niet de vraag óf het gebeurt maar wanneer het gebeurt.

    Het walgelijke aan die casus dat de overheid weigert uit te rekenen (via een statistisch causaal model) hoe (on)veilig de luchthaven is. Dit ondanks een uitspraak van de rechter in 2006.

    Het ministerie heeft bloed aan de handen, de krokodillentranen die gehuild zullen worden zijn schandalig. Schiphol is een kwaadaardig gezwel in de Randstad geworden gefaciliteerd met miljarden aan subsidie door de Rijksoverheid. Werkelijk schandalig.

  3. Madelon

    In de periode dat de Aalsmeerbaan dicht was hebben we ook gezien dat er van de Kaagbaan en de Buitenveldertbaan dubbel gebruik werd gemaakt: landingen tussen de starts door met slechts enkele minuten ertussen. Het dubbele gebruik van banen en het doorstarten omdat de landingsbaan niet vrij is zijn allebei duidelijke aanwijzingen dat er TE VEEL aanbod is van verkeer, het is te vol, het is niet meer veilig!

    • Simon

      Dat vond de onderzoeksraad ook met de kanttekening dat het in de toekomst niet houdbaar is. Dit is het zoveelste bewijs.

Geef een reactie

Translate