Gisteren diende PvdD-kamerlid Lammert van Raan een verzoek in om minister Hoekstra als grootaandeelhouder van Schiphol de vergunningaanvraag voor Lelystad in te trekken. Het dossier is immers controversieel verklaard. D66 en ChristenUnie blokkeerden het verzoek.
De democraten, opgericht in 1966 door Hans van Mierlo en Hans Gruijters, en de christenen maakten onlangs nog goede sier door zich in hun verkiezingsprogramma’s uit te spreken tegen opening van het omstreden vakantievliegveld.
Nu ChristenUnie-minister Carola Schouten tegen beter weten in met volle kracht voorwaarts gaat met legalisering van de sjoemelgegevens voor de stikstofvergunning, wilde Van Raan daar een stokje voor steken door de overheid aan te spreken in haar rol als grootaandeelhouder van Schiphol.
Het voorstel van PvdD werd gesteund door onder meer GroenLinks en SGP, maar de zelfverklaarde Lelystad-tegenstanders D66 en ChristenUnie blokkeerden uitstel van de Lelystad-vergunning.
Wat zijn de echte intenties?
Deze gang van zaken roept grote vragen op over de werkelijke intenties van beide tegenstemmers. Wat willen D66 en vooral ook ChristenUnie nou echt met Lelystad Airport?
Het is nota bene een CU-minister die vol gas geeft om de zeer schadelijke stikstofuitstoot van Lelystad te legaliseren. Carola Schouten lijkt hiermee hand in hand te opereren met VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen.
Wij schreven al eerder dat de ChristenUnie een ware primeur had door een verkiezingsbelofte nog vóór de verkiezingen te verbreken. Dat wordt nu zelfs herhaald, geholpen door coalitiepartner D66 die niet tijdig op het voorstel van Van Raan reageerde, wetende dat het uitblijven van een reactie wordt geteld als een stem tegen.
Onduidelijk
Opnieuw blijkt de luchtvaart in ons land te zorgen voor grote onduidelijkheid en onzekerheid in de politiek. D66 en CU beloven kiezers dat het vliegverkeer aan banden wordt gelegd, maar hun daden wijzen op het tegendeel.
SW adviseert lezers dan ook hun ogen en oren goed de kost te geven. Vertrouw niet zomaar op de uitlatingen van partijen die in de afgelopen vier jaar weinig tot niets hebben bijgedragen aan het terugdringen van de luchtvaartindustrie.
In de aanloop naar de verkiezingen volgende week blijken de papieren beloften flinterdun. Er zijn partijen die meer houvast bieden op minder vliegoverlast. Raadpleeg daarvoor de kieswijzer van dr Paul van der Maesen.
Karen Twijsel
D66 is niet tegen het open stellen van vliegveld Lelystad wanneer er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan!