Protesten tegen Corsia op ICAO-bijeenkomst

Van 24 september tot 4 oktober vergadert de internationale luchtvaartorganisatie ICAO in Montreal over de toekomst van de luchtvaart en meer in het bijzonder over het zelfontwikkelde schema voor compensatie van CO2, bekend onder de naam Corsia. Tijdens de bijeenkomst zijn meerdere acties gepland door milieubeschermers die pleiten voor een forse krimp van de luchtvaart.

Foto via Google

Het hoogtepunt van de acties wordt een mars op vrijdag 27 september, de internationale Klimaatstakingsdag. Aan de mars langs het hoofdkwartier van ICAO neemt ook de bekende milieuactiviste Gretha Thunberg deel.

ICAO wil met het Corsia-schema “CO2-neutrale groei” van de luchtvaartsector faciliteren via het gebruik van alternatieve brandstoffen en CO2-compensatie.

Méér emissies, niet minder
“Corsia is een gevaarlijke afleidingsmanoeuvre die zal resulteren in méér emissies, niet minder”, waarschuwt Magdalena Heuwieser van Stay Grounded, een internationale koepel van actiegroepen tegen de luchtvaart. SchipholWatch is één van de 138 leden van deze organisatie.

“CO2-compensatie gaat ons niet redden. Compensatie via het aanplanten van bossen is geen alternatief voor het terugdringen van broeikasgassen. Wel leidt het tot landjepik in arme landen en tot schending van mensenrechten”, aldus Heuwieser. “Corsia is daarmee niet alleen onnuttig, maar zelfs gevaarlijk.”

Biokerosine uit palmolie
“Corsia roept om de grootschalige inzet van biokerosine, vooral gemaakt van palmolie. Dit werkt ontbossing in de hand en is dus nóg slechter voor het klimaat”, legt Rachel Smolker van BiofuelWatch uit. “De extra vraag die de luchtvaartindustrie zo creëert, verergert slechts de al bestaande problemen met palmolie en helpt niets om emissies te reduceren.”

Het Corsia-plan van de sector ondermijnt andere maatregelen die wel effectief bijdragen aan het reduceren van emissies van de luchtvaart. Tijdens de vergadering van de ICAO zal desondanks worden voorgesteld dat Corsia de énige toegestane regelgeving wordt voor de internationale luchtvaart, waarmee het betere alternatieven de pas zou afsnijden.

Oneerlijke privileges
“Corsia ondersteunt de ongebreidelde groei van de sector en ondermijnt maatregelen om die groei te stoppen”, aldus Heuwieser. “De oneerlijke privileges van de luchtvaartsector moeten worden beëindigd. We kunnen niet meer zonder kerosinetax, belasting op vliegtickets en een boete voor veelvliegers. Korte vluchten moeten beperkt worden en treinreizen gestimuleerd. Ook is een stop nodig op de bouw van nieuwe vliegvelden.”

Lees ook het Stay Grounded-rapport ‘The Illusion of Green Flying’

Eén antwoord op “Protesten tegen Corsia op ICAO-bijeenkomst”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *