Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Cursus schiphollen

Les 10 uit de cursus schiphollen: Presentatie-effecten

0
(0)

Geluidmaten en ‘grenzen’ worden niet zomaar gekozen. Hier is geen sprake van toeval, maar van een gerichte strategie. Dit komt tot uiting in de vele beleidsstukken die door de overheid, in samenwerking met de sector, zijn samengesteld en gepresenteerd. Daarover gaat deze les.

Deel op XDeel op Linkedin

Figuur 1: Radarplots van oktober 2017: herrie ver buiten de 35 Ke-contour {bron: vlieghinder.nl)

Presenteer zogenaamde ‘geluidcontouren’ op basis van dB(A) Lden of LAeq (voorheen de Ke-eenheden), zodat de effect­en beperkt lijken voor een klein gebied rond de luchthaven en niet voor het gehele gebied waar men overheen zal vliegen. Dit verbloemt effectief de werkelijkheid, voor de Polderbaan een verpest geluid­belast gebied van Rotterdam via Amersfoort tot Alkmaar en zelfs Schoorl in Noord-Holland (figuren 1 en 2).

Voorkom dat men echte geluidmetingen gaat doen, maar baseer effectpresentaties op bereken­ingen die de doorsnee-burger niet kan verifiëren.

Figuur 2: Radarplot van 08/05/2017 (avond): herrie van Rotterdam tot Schoorl. Landend verkeer is rood en groen, stijgend blauw en licht groen (bron: vlieghinder.nl)

Stel uw normen zo hoog, dat er een minimaal aantal woningen hoeft te worden geïsoleerd. De 35 Ke-norm met 65 dB(A) afkap ‘op grond van praktische overwegingen’ was hiervoor uitermate geschikt en de ‘gelijkwaardige’ overgang naar Lden is zó uitgevoerd, dat er geen geluidruimte en dus lucht­haven­capaciteit hoefde te worden ingeleverd, zoals we in les 7 hebben gezien. Met deze truc werd niet stilte maar herrie van 65 dB(A) de norm!

Normen industrielawaai scherper
Laat u niet verleiden in discussies over de geluidmaten en -normen en vermeld nooit dat de normen voor industrie­lawaai in woonwijken aanzienlijk scherper zijn dan die voor de luchtvaart.

Noem nooit meer eerdere beloften vanuit de politiek. Men vergeet immers snel dat deze ooit zijn gedaan.

Maak in Milieu Effect Rapporten (MERs) dankbaar gebruik van het feit dat klagers op den duur afha­ken, zodat het lijkt alsof er minder hinder is bij meer herrie (zie ook les 3).

Alvast meer lezen? Bezoek de weblog van ir Bob van Marlen!

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 0 / 5. Aantal stemmen: 0

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. De analyse van Jellema laat zien dat mijn cursus Schiphollen geen overdrijving is, maar, en dat moet ik bekennen, helaas de werkelijkheid!

    Moge het verzet verder groeien!!!

  2. schipholwatch

    Hoe Schiphol ‘feiten’ presenteert, is onlangs ook haarfijn gefileerd door journalist Botte Jellema. Lees http://bottejellema.nl/2019/03/de-brief-van-schiphol-aan-omwonenden-is-een-onberispelijk-meesterwerk-van-moderne-public-stakeholders-communication/

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate