Deze truc is ontwikkeld om ervoor te zorgen dat in hinderpresentaties er steeds kan worden aangegeven dat ondanks de groei het aantal klachten voortdurend afneemt.
Krijgt u al een beetje door hoe het werkt? Want zoals Johan Cruijff al zei: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt.”
Zorg voor een systeem, waarbij het invoeren van klachten zo bewerkelijk mogelijk gemaakt is en voor elke klacht veel stappen (bij voorbeeld acht) moeten worden doorlopen. Wat uitdrukkelijk niet de bedoeling is, is dat men elke vliegtuigpassage makkelijk kan doorgeven. Dit zou immers ons bedrog te zichtbaar maken!
Periodeklachten
Geef de mogelijkheid van ‘handiger’ invoeren door middel van zogenaamde ‘periodeklachten’, maar reken deze (ten onrechte) als één ingediende klacht
Na enige tijd haken mensen vanzelf af, zodat er kan worden aangegeven dat er minder klachten zijn en de geluidhinder dus is afgenomen en er nog groeiruimte is.
Filter veelklagers met meer dan 500 meldingen per jaar in de analyse uit uw gegevens.
Volgende keer: Les 4 – Voorherrie
Alvast meer lezen? Bezoek de weblog van ir Bob van Marlen!
F.Slot
Zorg er ook voor dat de tijd waarin mensen een klacht kunnen indienen erg beperkt is.
Ik zit niet elke dag achter de computer dus vandaag , 17 april, wilde ik een klacht van 6 april indienen , kan dus niet meer “te ver in het verleden” zeggen ze dan.
H. van der Sloot
Mijn ervaringen met BAS zijn dat als je over bepaalde herrie klaagt je het dubbel en dwars terug krijgt: klaag je over verstoring tv/radio dan duurt de herrie de volgende dag nog veel langer en vliegen ze expres lager over je heen. Klaag je over slaapverstoring om 6.30 uur op zaterdag dan krijg je op zondag extra veel lage overvliegers. Zo leren ze je af te reageren of te klagen: je hebt jezelf er alleen maar mee en zo kunnen ze hun spelletjes met onder-wonenden blijven spelen.