1 juli 2019: vliegterreur op de Buitenveldertbaan

Gisteren hadden we weer zo’n dag in Amsterdam Buitenveldert en Amstelveen-Noord. In één etmaal wist Schiphol 280 vliegtuigen (!) over onze woningen te sturen. Genieten van de tuin? Vergeet het maar. Ondanks een aangename temperatuur van iets meer dan 20 graden, de hele dag binnen zitten met deuren en ramen gesloten.

280 vliegtuigen in krap een half etmaal: de vliegterreur op de Buitenveldertbaan (illustratie: vlieghinder.nl). Klik op de tabel om een leesbare versie te zien.

Bijzonder is dat het vliegen op die dag pas echt begon rond een uur of elf ’s ochtends, afgezien van één overvliegend toestel net na achten. Het stopte rond 23 uur, dus al deze toestellen kwamen over in een periode van nog geen half etmaal.

23 per uur
Omgerekend zijn dat in deze periode dus 23 vliegmachines per uur. Of één per tweeënhalve minuut. Zo’n toestel hoor je hier zeker een halve minuut van te voren aankomen en is na de passage nog eens een halve minuut te horen.

Het moge duidelijk zijn dat er van het genieten van een zomerse dag letterlijk niets terechtkomt.

Nog even wat cijfers over de dag van gisteren: Er werden vluchten gesignaleerd die op 80 meter hoogte overkwamen. De hoogste passage was niet veel meer dan 200 meter.

100.000 gehinderden
Deze terreur vindt regelmatig plaats boven dit gebied waarin naar schatting 100.000 mensen leven (Amsterdam Buitenveldert en Amstelveen-Noord). Op wat Schiphol noemt een ‘niet-preferente’ baan.

Wat de tabel bovendien niet laat zien: hoeveel herrie deze toestellen maken en hoeveel stank ze verspreiden. Om over het (ultra-) fijnstof nog maar te zwijgen.

13 antwoorden op “1 juli 2019: vliegterreur op de Buitenveldertbaan”

  1. Zinloos miauwen met z’n allen , we zeggen woeaaaa om even later de aanbieding te pakken naar het strand. De macht van Schiphol is de macht van het geld en bestaat door de vele mensen die instappen met het empathisch niveau van een tokkie

  2. Ook hier bij de Vinkeveense Plassen wordt de terreur verspreiden Schiphol organisatie groter en groter. Startende vliegtuigen vanaf de Aalsmeerbaan vliegen over “stiltegebied” Botshol om vervolgens via de Vinkeveense Plassen richting Baambrugge te vliegen.
    De herrie van het ene vliegtuig gaat vaak naadloos over in de herrie van de daarop volgende.
    Lokale politiek ligt te slapen of heeft geen invloed.
    Stop deze terreur. Je zou bijna gaan hopen op burgerlijke ongehoorzaamheid om dit beleid te stoppen.

  3. zondagochtend 7 juli: eerste vliegtuig om 6:45.
    maandagochtend 8 juli: eerste vliegtuig om 05:50, om tot nu toe niet meer te stoppen. Er zit tegenwoordig nauwelijks een minuut tussen de vliegtuigen….hoezo verdere groei. Dat kan helemaal niet. Er moet echt iets structureels veranderen hier.

  4. De afgelopen dagen zijn wij weer eens aan de beurt. Op 32 kilometer van Schiphol begint boven mijn huis de aanvliegroute voor de Zwanenburgbaan. Vliegtuigen op 800-1200 meter, maar 450 meter gebeurt ook!

    De herrie van de één gaat naadloos over in de herrie van de ander. Aangezien de vliegtuigen die van zee komen precies hierboven hun bijna 180 graden draai maken “genieten” we extra lang!

    Ivm autisme ben ik heel snel overprikkeld en meestal weet ik in de middag al niet meer waar ik het zoeken moet. En dan gaat het dus door tot na 12 uur ’s nachts en begint (bijv. vanmorgen) weer om 05:23.

    1. Beste , jouw gezondheid en van andere burgers is geen issue. Je hebt niets in te brengen. Je loopt tegen de muur op want niets helpt. Fijn land dat Nederland

  5. 280 vluchten per dag heb je nog mazzel, er zijn geregeld 1500 vluchten per dag. In balans met de omgeving duurzaam groeien noemt Schiphol en de rechtse politiek dat.

  6. I don’t suffer so much from the noise where I live but I am aware of it and more from the smell of the kerosene some days. A lot of dust gathers in my house. we have to say no to this amount of exposure.
    This involves all who fly and we have to make this known until we can decrease this amount of pollution.

  7. Schiphol doet wat ie wil en heeft maling aan bewoners!
    Overheid stimuleerd dat zelfs!! Schande!! Ik leef met jullie mee!
    Klote schiphol en vooral de mensen die de hele wereld rondreizen met totaal geen benul dat ze overlast veroorzaken !!

  8. Welk bedrijf veroorzaakt meer hinder dan Schiphol? Juist, geen enkel bedrijf komt ook maar in de buurt van deze terreur!!! Wat een waanzin!!!

  9. Het was verschrikkelijk gisteren, 1 juli. Rond een uur of 20.00 was ik radeloos na 9 uur continu het onmuzikale gebrul van de toestellen: iedere 2 minuten mijn vingers in mijn oren, ik kon het niet meer aan.
    Om 10.00 uur een foute landing van de Martinair Cargo die op de Kaagbaan terecht kwam ipv de Bbaan precies tussen twee startende toestellen…. russische roulette!
    Dan nog de sirene om 12.00 die precies samenviel met een stampende boeing, ik schrok me wezenloos en dacht dat ie ging storten. De gemiddelde hoogte boven ons huis was 250 meter, een dieptepunt. Dit kan zo niet langer doorgaan.

  10. Sterk staaltje van de duidelijke opbrengst van de metingen. Laten we de Schiphol leugens doorprikken! Wij wonen boven de aanvliegroute Kaagbaan in Oegstgeest. Sinds LVN een nieuw systeem heeft ge-introduceerd komen landende vliegtuigen standaard op 850 m hoogte overdenderen. Horen zien vergaat je dan. Schiphol ligt op 25 km afstand! Wat een waanzin om zo laag te vliegen en meer dan honderdduizend bewoners te hinderen met vliegtuiglawaai en fijnstof. Ik heb de app gedownload en wordt een fervent geluidsmeter. Hulde voor dit initiatief! Een donatie heb ik al gedaan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *