Tot 4 mld euro staatssteun KLM zonder harde afspraken

Vanavond maakte minister Wopke Hoekstra (Financiën, CDA) bekend KLM te gaan ondersteunen met twee tot vier miljard euro. Deels met garanties voor leningen, deels via leningen van de belastingbetaler aan het vliegbedrijf. Over de details van de regeling bleef Hoekstra vrijwel op alle vragen het antwoord schuldig.

Minister van Financiën Wopke Hoekstra vanavond tijdens de persconferentie: bedrag steun onduidelijk, evenals de voorwaarden (foto: screenshot nos.nl).

Onze minister van Financiën weet niet te vertellen of het twee danwel vier miljard euro wordt en kan evenmin zeggen in welke verhouding het gaat om garanties en directe leningen.

Zijn Franse collega Bruno Le Maire wist eerder op de avond te vertellen dat Air France 4 miljard aan garanties krijgt en 3 miljard euro directe steun.

Voorwaarden onduidelijk
Aan de staatssteun voor KLM worden voorwaarden gesteld, aldus Hoekstra. Op vragen over de aard van de eisen antwoordt hij onduidelijk. Zo wil hij financiële voorwaarden stellen – geen dividend, geen bonussen – maar zouden ook eisen worden gesteld aan CO2-uitstoot en hinderbeperking.

Verder dan algemeenheden komt de minister niet. Na doorvragen van journalisten bij de persconferentie blijkt dat die afspraken nog niet zijn gemaakt.

Wel constateert Hoekstra dat KLM ook vóór de corona-crisis al in zwaar weer verkeerde. Hij zegt dan ook aan te sturen op lagere personeelskosten, waarbij de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten gaan dragen. “Het management en de piloten zullen moeten inleveren.”

Goede hoop
Hij heeft goede hoop dat KLM zal instemmen met de voorwaarden. “Iedereen die steun krijgt van de belastingbetaler zal begrijpen dat daar voorwaarden aan zijn verbonden”, zo hoopt hij.

“De kosten van KLM zijn te hoog. Het bedrijf zal met een plan moeten komen om toekomstbestendig te worden.” Of dit gepaard moet gaan met een sanering van het aantal vliegtuigen en medewerkers, laat hij in het midden.

Luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen stond erbij en keek erna. In de paar minuten die haar werden gegund tijdens de persconferentie, kwam zij niet verder dan de gangbare platitudes als ‘vitaal belang’ en ‘blauwe trots’.

Van Nieuwenhuizen zegt eisen te gaan stellen op het gebied van hinderbeperking en duurzaamheid. “Maar daarmee is KLM al heel goed bezig”, aldus de ongekend kritiekloze minister.

Niet verstandig meer te vertellen
Wanneer de regering de voorwaarden gaat verzilveren, weet Hoekstra nog niet. “De gesprekken kunnen nog weken of maanden in beslag nemen. Het is complex. We spreken met de EU, de Franse regering, de banken en de te redden bedrijven. Het is niet verstandig er meer over te vertellen.”

Volgens hem is de Tweede Kamer deze keer wél een aantal keren vertrouwelijk geïnformeerd over de voortgang van de gesprekken met KLM. In tegenstelling tot vorig jaar toen Hoekstra uit het niets voor 744 miljoen euro aandelen AirFrance-KLM inkocht.

Opgeteld komen de 7 miljard garanties en steun aan Air France, plus de maximaal 4 miljard steun aan KLM het bedrijf te staan op een verhoging van de schuldenlast van 11 miljard euro. Terwijl de schuldenberg vóór deze maatregelen al bijna 30 miljard euro hoog was. Dat komt nu dus op een totaal van ruim 40 miljard euro. Voor een bedrijf met een huidige beurswaarde van net iets meer dan 2 miljard euro.

Geen harde afspraken
Opvallend is dat geen van de voorwaarden in de afgelopen weken is uitonderhandeld. Het blijft bij voornemens, beide ministers konden geen enkele concrete afspraak presenteren.

Dat bleek ook uit de lichaamstaal van de bewindslieden. Beiden waren zichtbaar nerveus en konden de aanwezige journalisten niet van adequate antwoorden voorzien. Het blijft allemaal in een dichte mist gehuld.

Hoewel we bij SchipholWatch blij zijn met het voornemen dat KLM zal worden gehouden aan hinderbeperking en vermindering van de schadelijke klimaat- en milieueffecten, baart het uitblijven van harde afspraken ons grote zorgen.

Luchtvaart onbetrouwbare gesprekspartner
De luchtvaart is immers gebleken een bijzonder onbetrouwbare gesprekspartner te zijn. Al drie decennia lang schendt deze sector alle afspraken en probeert men met een miljoenenlobby onder iedere verplichting uit te komen.

Eén lichtpuntje is er wel. De Tweede Kamer zal de steun aan KLM nog moeten goedkeuren. Als de ministers op dat moment niet meer concrete informatie uit de hoge hoed kunnen toveren, kan een zichzelf respecterende kamer de voorstellen niet accepteren.

Beluister hier de persconferentie

5 antwoorden op “Tot 4 mld euro staatssteun KLM zonder harde afspraken”

  1. Laten we beginnen met de luchtvaartsector de eigen broek te laten ophouden, ook nu. Door geen belasting te betalen en vrij ons leefmilieu te mogen verzieken profiteren ze al veel meer dan gepast is.

  2. Met veel instemming van mijn voorganger, maar Mevr Nieuwenhuizen zei concreet : Maatregelen tegen Nachtvluchten
    Iedereen weet dat er beloofde zaken , overeengekomen met KLM/Schiphol niet werden geleverd. Benschop loog tegen Parool toen hij stelde: Alle afspraken uit het Aldersaccoord zijn uitgevoerd Deze moeten alsnog worden uitgevoerd . En het enige dat helpt tegen Klimaatproblemen is vermindering van de vluchten
    Grote Groet Jan Griese Voorzitter http://www.stichtingswab.nl

  3. Ja, ze (Van Nieuwenhuizen) noemde het gisteren wel, zij het schoorvoetend, het streven naar duurzaamheid en vermindering van hinder als voorwaarden voor staatssteun. Maar geen enkele doelstelling werd hierbij geformuleerd, laat staan de mogelijkheid tot controle en handhaving.

    Wat kunnen we hieruit concluderen? Dat het geen mallemoer zal gaan voorstellen. Men zal zich beroepen op CORSIA, het elektrisch taxiën en het vervangen van enkele lawaaiige toestellen. Allemaal volstrekt onvoldoende. Niets werd gezegd over het aantal vliegbewegingen, niets over Lelystad. Ook niets over het idee om straks zgn. minder hinder te geven door deze te verplaatsen naar de ongelukkigen die onder de ‘optimale vaste routes’ komen te wonen, waaronder de fre-quentie zal worden opgevoerd naar een passage elke 70 seconden. Krimp van luchtvaart als noodzaak werd natuurlijk ook door niemand genoemd. Men wil weer gewoon doorgaan als voorheen.

    En dan te bedenken, dat we met zijn allen aan deze ongein nog mogen meebetalen ook.

    Europa is nu gemiddeld al 2 graden opgewarmd las ik ook gisteren. Echte winters bestaan niet meer, en ondanks alle regen van deze winter zitten we nu al op en watertekort. En dan zijn er ook nog idioten die de klimaatverandering ontkennen. Dit kan niet goed gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *