Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Algemeen

Geluidscontouren Schiphol te klein in stedelijk gebied

5
(4)

De duizenden metingen die inmiddels zijn uitgevoerd met onze app Explane leiden tot een eerste voorlopige conclusie. Nader onderzoek zal moeten uitwijzen in hoeverre de geluidscontouren van Schiphol in een verstedelijkte omgeving moeten worden uitgebreid.

Deel op XDeel op Linkedin

Foto: Cytonn Photography via Unsplash

De metingen bestuderend blijken precies dezelfde vliegtuigen meer lawaai te maken in een gebied waarin veel harde materialen aanwezig zijn (straten, huizen, flats), dan in gebieden met ‘zachte’ materialen als grasvelden, bomen en zandgronden.

Berekeningen van Schiphol over de geluidsoverlast maken geen onderscheid tussen de diverse omgevingen. Explane lijkt deze verschillen nu echter duidelijk bloot te leggen.

Veel meer ernstig gehinderden
Als de voorlopige uitkomsten worden bevestigd in nader onderzoek, betekent dit dat de geluidscontouren die nu worden gehanteerd aanzienlijk moeten worden uitgebreid in stedelijke gebieden waar de vliegtuigen veelvuldig overheen vliegen. Goede voorbeelden hiervan zijn Amsterdam, Amstelveen, Aalsmeer en Hoofddorp. En straks mogelijk ook Zwolle, Kampen en Heerde (Lelystad Airport).

Voor Schiphol zou een dergelijke uitkomst grote gevolgen kunnen hebben, aangezien met de politiek is overeengekomen dat de luchthaven slechts voor een beperkt aantal woningen ernstige geluidshinder mag veroorzaken.

Met aanzienlijk bredere geluidscontouren in verstedelijkt gebied stijgt het aantal ernstig gehinderde huizen razendsnel, hetgeen gecompenseerd zou moeten worden door minder vaak over deze kernen heen te vliegen.

SchipholWatch gaat dit eerste tastbare resultaat van de Explane-metingen voorleggen aan deskundigen en bericht hierover later meer.

Update
De ‘officiële’ geluidsmeetpunten van Schiphol worden veelal op een dak geplaatst. Daarmee wordt een deel van het bovenstaande effect weggefilterd. Metingen op een binnenplaatsje omgeven door muren geven immers hogere waarden te zien dan metingen in een ruimere omgeving.

Veel mensen in de drukbevolkte regio rond Schiphol hebben echter zo’n binnenplaatsje als tuin en ervaren dus het hogere niveau dat wordt gemeten met Explane.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 5 / 5. Aantal stemmen: 4

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Jullie stippen een al lang bestaand probleem aan. In 1992 ontving ik een brief van Omegam Geluid , destijds de Geluidsdient van Gemeente Amsterdam.. (Nu Geluidconsult bv met hun meetstations Luistervink, waar Amstelveen er 2 van heeft NB door TNO-RIVM beoordeeld als de beste in Nederland Veel beter dan NOMOS van Schiphol zelf ! .) In de brief stond : Wij meten ruim 3 DbA meer in Buitenveldert. De oplossing zou moeten zijn: 1) Heel Buitenv afbreken, of 2 minder vliegen Dat werd een grote kwestie. De duitste prof. Dr Isserman werd uitgezocht om te bezien, of de meetmethode van Omegam deugde. Hij vond, dat Omegam voor 3/4 gelijk had. Het rapport werd toegezonden naar Amsterdam, waar daar een ambtenaar uit het duits het rapport in het Nederlands vertaalde, zodat van de Isserman conclusies weinig overbleef. Einde verhaal..

    Een dame uit onze achterban schreef een brief aan de Minister
    dat ze haar nieuwe huis onder de Buitenv baan zeer degelijk hadden geisoleerd, maar desondanks ze snachts ernstige geluidhinder hadden. Ze ontving een zeer brutale brief van Dir Luchtvaart Huijser. Hij beleerde: Het gebied heeft een contour van 58 LDen dbA . Hij vergat, dat de pieken , die tegenwoordig steeds frequenter worden veel hoger dan het GEMIDDELDE zijn. Waarden van 80 dBA zijn niet zeldzaam.

    Wanneer ik fiets door de van Boschhuizen straat zie ik recht boven mij de grote kisten op ca 2 tot 300 m hoogte overgaan

    Maar beseft u , dat dit gebied formeel Buitengebied wordt genoemd? Gezien de feiten zou het zeker Binnengebiedmoeten heten.

    Kennelijk herinneren de beleidsmakers zich niet het al oude mooie lied VLUCHTEN kan niet meer, van Jenny Arean en Frans Halsema.
    Verder de omzetting van de oude 35 KE norm werd 58 Lden terwijl dat volgens onafhankelijke experts 56 Lden zou moeten zijn ! Overal dus manipulaties.

    met groet, Jan Griese ORS Kiesmanen vz http://www.stichtingswab.nl
    Tel: 0297-582336

  2. Naast het feit, dat geluidsmetingen stelselmatig hogere waarden geven dan de door de sector gehanteerde berekeningen, kan men ook vragen stellen over de gehanteerde grenswaarden, zoals de 58 dB(A) Lden, die in de plaats van de 35 Ke grens werd vastgesteld.

    De WHO beveelt een maximum van 45 dB(A) Lden aan om gezondheidsrisico’s van geluid te vermijden. Binnen deze contour wonen rond Schiphol naar schatting 1.3 miljoen mensen!

  3. Laura

    Geweldig werk: dank voor iedereen die meet en meldt en dank & lof voor het brein achter deze beweging!

  4. Reactie door auteur

    schipholwatch

    We geven bewust duidelijk aan dat het gaat om een voorlopig resultaat dat nader onderzoek behoeft. Maar wel een veelbelovend eerste resultaat.

    Een resultaat ook dat wij niet hadden bedacht toen we begonnen met de app. Alleen al hierom is meten beter dan berekenen, wat ons betreft.

  5. David

    Fantastisch resultaat! Rustig aan met de voorlopige conclusies, anders keurt de slager het eigen vlees.

Geef een reactie

Translate